Sivu 1/1

Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 21:24
Kirjoittaja toperi
Moi

Kävin tänään katsastamassa grandin ja se ajettiin jarrudynolle... Aiemmin näin ei ole tehty juurikin siksi kun jatkuvanelivetoista siihen ei voi ajaa...Katsastusmies meinasi että näin voi tehdä kunhan ei tarpeettoman kauaa siinä ole.
Onko jollain parempaa tietoa asiasta?

Autossahan on
Quadra drive 2

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 21:33
Kirjoittaja JAMANT
En olis antanut, kun ei ole pakko, ohjeistus sallii koeajolla jarrujen testauksen....

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 21:53
Kirjoittaja toperi
No kyllä mä kyseenalaistin sen mutta vastaus oli em. Kaltainen...
Onko fakta perustetta ensi kertaa silmällä pitäen kun inssi perusteli toimintaansa että niin voi tehdä?

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 21:55
Kirjoittaja Timo L
Jos jotain hajosi niin eikun konttorille korjaushyvitystä vaatimaan.

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 21:58
Kirjoittaja Timo L
toperi kirjoitti:No kyllä mä kyseenalaistin sen mutta vastaus oli em. Kaltainen...
Onko fakta perustetta ensi kertaa silmällä pitäen kun inssi perusteli toimintaansa että niin voi tehdä?
Itse olisin siinä vaiheessa käskenyt katsuria lopettamaan katsastuksen ja kieltäytynyt maksamasta siitä. Ei se katsuri voi oman mielensä mukaan päättää miten mitäkin autoa saa pyöritellä dynorullilla.
Jos tehdas on ohjeistanut että ei saa testata kaksipyörädynossa, niin sitten sitä ei testata.

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 22:01
Kirjoittaja JAMANT
Ei muuta kuin että tietsikka saattaa havaita/tulkita luistoa/luistoksi ja lykkää lukot kiinni ja sitten pomppaa rullilta ja pahimmassa tapauksessa jakolaatikko vaurioituu, haluaa ilmeisesti tarkistaa vakuutuksen kattavuuden.... En itse aja enkä ajattais, aina saa asiakas keskeyttää katsastuksen ja pyytää esimiestä paikalle ja mahdollisten korvausneuvottelun jälkeen voidaan jatkaa, kun mahdollisten vaurioiden maksaja on tiedossa, yleensä siinä kohtaa isäntä ilmoittaa että hän jatkaa (ja ajaa koeajolla jarrut) tai ohjeistaa katsastusmiestä, että jos rikot dynolla, niin voi että kun sattuu tämä näin viimeisenä työpäivänä....

En tosin ole selvittänyt onko ohjeistettu tehtaalta, mutta en ottais turhaa riskiä, kun ei ole pakko...

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 22:45
Kirjoittaja toperi
Mitään ei hajonnut. Ei ainakaan niin että sen huomaisi ja kaiketi vaurion huomaisi heti...?
Katsastusaaema on merkkiliikkeen yhteydessä niin luulisi henkilökunnalla olevan tietoa voiko niin tehdä... No empähän ainakaan ensi kerralla päästä kokeilemaankaan.
Kiitos perusteluista. Näillä pärjään seuraavalla kerralla.

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 13.10.2016. 23:51
Kirjoittaja 28CRDKJ
Katsastukseen olen laittanut lapun kojelautaan: "HUOM! Autossa on automaattiset 100% lukot akseleissa, ÄLÄ TESTAA JARRUJA TESTERISSÄ!"
Kiltisti ovat testanneet jarrut koeajolla.

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 14.10.2016. 9:38
Kirjoittaja toperi
Kävin vielä konttorilla selvittämässä asiaa. He perustelivat dynotestiä siten että heillä on uusinta tekniikkaa oleva koje jossa tunnistimet jotka reagoivat mikäli vetopyörästö menee päälle ja pyörittävät sitten pyöriä sen mukaan...

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 14.10.2016. 12:22
Kirjoittaja Timo L
Osassa jarrudynoja ne kyllä tunnistaa nelivedon, mutta tällöin usein pyörittävät testattavia renkaita eri suuntiin. Miten sitten esim. WK/WH:n neliveto siihen suhtautuu, jos akseleilla on ne ELSD-lukot? Käsittääkseni sen pitäisi silloin lyödä lukko kiinni, ja taas menee vituralleen..
WK/WH/XK:ta ei saa hinata kahdella renkaalla (eli etu- tai takapää ylhäällä), vaan joko jakolaatikko N- asennossa vaihde päällä, tai sitten lavetilla. Tämä siis tarkoittaa että ei sitä saisi myöskään testata 2-pyörädynossa ilman apurullia.

Voit viedä vaikka konttorillesi tutkittavaksi tuosta opinnäytetyön aiheeseen liittyen (vuodelta 2009) :lol:


https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 14.10.2016. 15:54
Kirjoittaja toperi
Joo tuskin tuosta mun vakikonttoria tuli. Vanhassa vara parempi. Tuli testattua hyvän tarjouksen perässä.

Mutta hyvää informaatiota, kiitos :)

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 16.10.2016. 20:20
Kirjoittaja kozel
Jos ei oo lukkoperiä niin jotku jarrudynot pyörittää renkaita erisuuntiin niin että tasauspyörästö antaa niiden pyöriä.. Tuossa yks auto duunissa ajeltiin sellasella kun piti varmistella että asiakkaalle lähtiessä jarrut pelaa kun tää yksilö oli aika hankala tapaus..

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 16.10.2016. 21:00
Kirjoittaja Timo L
kozel kirjoitti:Jos ei oo lukkoperiä niin jotku jarrudynot pyörittää renkaita erisuuntiin niin että tasauspyörästö antaa niiden pyöriä.. Tuossa yks auto duunissa ajeltiin sellasella kun piti varmistella että asiakkaalle lähtiessä jarrut pelaa kun tää yksilö oli aika hankala tapaus..
Justhan minä tuossa yllä kirjoitin tuosta ;) :D

Re: Wh katsastus

Lähetetty: 17.10.2016. 18:19
Kirjoittaja kozel
Timo L kirjoitti:
kozel kirjoitti:Jos ei oo lukkoperiä niin jotku jarrudynot pyörittää renkaita erisuuntiin niin että tasauspyörästö antaa niiden pyöriä.. Tuossa yks auto duunissa ajeltiin sellasella kun piti varmistella että asiakkaalle lähtiessä jarrut pelaa kun tää yksilö oli aika hankala tapaus..
Justhan minä tuossa yllä kirjoitin tuosta ;) :D
Näköjään kun nyt toistamiseen lukasin :D