kylmää puhaltaa

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
juha_r
Viestit: 15
Liittynyt: 16.08.2016. 8:19
Paikkakunta: Ylämylly

kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja juha_r » 25.01.2017. 9:38

Pakkasta on 23. Piti lähtee hundailla kun xj 4.0 -91 on ihan ****:n kylmä näin talvella. Haaleaa vaan puhaltelee vaikka miten pitkään ajelisi.
Onko muilla tätä ongelmaa ja voiko sitä (helposti) korjata. Auttaisiko pahvi keulassa? Muistaakseni joissain autoissa pahvivirityksiä ei saa/suositella käytettäväksi.
Käyntiin tuntuu jeeppi lähtevän kaikilla keleillä helposti - vaikka ilman esilämmitystäkin.

juha_r
Viestit: 15
Liittynyt: 16.08.2016. 8:19
Paikkakunta: Ylämylly

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja juha_r » 25.01.2017. 9:50

.. eikä nuo moottorin lämmötkään oikein nouse. Semmoiset 80 °C parhaimmillaankin.

pstj
Viestit: 69
Liittynyt: 28.09.2014. 23:01
Paikkakunta: Päijät-Häme
CONTACT:

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja pstj » 25.01.2017. 10:01

Termarin vaihto, lämppärin kennon huuhtelu ja järjestelmän ilmaus. Noilla voisi lähteä liikkeelle. Omassa ZJ:ssä ei meinannut puhaltaa kuumaa, kun oli ilmaa järjestelmässä. Saa sitä nytkin välillä ilmailla ja todennäköiseksi syyksi paljastui vuotava termarikotelo.
Omalla kohdalla on toiminut, kun on ajanut jyrkkään mäkeen nokan ylös ja pikkasen röyhtäyttänyt ylävesiletkusta painelemalla.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.01.2017. 10:19

Sulla on ehkä sama vika kuin mulla, kenno tukossa, joko huuhtelu/pesu tai uusi kenno... Kun vaan omaan kerkeis tehdä, kesällä kerkeis paremmin, mutta ei se silloin haittaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

juha_r
Viestit: 15
Liittynyt: 16.08.2016. 8:19
Paikkakunta: Ylämylly

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja juha_r » 25.01.2017. 17:03

Kiitoksia vastauksista.
Kyllä vaan on talvi hankalaa aikaa veden kanssa lotraamiseen. Kesään jää noi hommat.

Mulla ei taida termarikotelo vuotaa vaan näyttäisi tulevan jäähdyttäjän korkista välillä nesteitä. Huoltsikalla huomasin vuotaneen mutta ei enää kotona??
Pitää seurata näköjään.

juha_r
Viestit: 15
Liittynyt: 16.08.2016. 8:19
Paikkakunta: Ylämylly

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja juha_r » 25.01.2017. 17:05

pstj kirjoitti:Termarin vaihto, lämppärin kennon huuhtelu ja järjestelmän ilmaus. Noilla voisi lähteä liikkeelle. Omassa ZJ:ssä ei meinannut puhaltaa kuumaa, kun oli ilmaa järjestelmässä. Saa sitä nytkin välillä ilmailla ja todennäköiseksi syyksi paljastui vuotava termarikotelo.
Omalla kohdalla on toiminut, kun on ajanut jyrkkään mäkeen nokan ylös ja pikkasen röyhtäyttänyt ylävesiletkusta painelemalla.
Meinasinkin jo kysyä miten ilmataan?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.01.2017. 17:17

Onko sulla jäähdytysneste-painekorkki paisuntasäiliössä vai jäähdyttäjässä?? Siis jos paisarissa, niin ei oo -91:nen, paitsi käyttöönotoltaan. Ja jos jäähdyttäjässä, sitten on -91:nen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

juha_r
Viestit: 15
Liittynyt: 16.08.2016. 8:19
Paikkakunta: Ylämylly

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja juha_r » 25.01.2017. 18:37

Jäähdyttäjässä on. Kattelin että runkonumeronkin mukaan on 91.
Lieneekö oikea korkki kun ei vähääkään muistuta jamantin verkkokaupan mallia?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.01.2017. 19:11

juha_r kirjoitti:Jäähdyttäjässä on. Kattelin että runkonumeronkin mukaan on 91.
Lieneekö oikea korkki kun ei vähääkään muistuta jamantin verkkokaupan mallia?
On niitä erilaisia, riippuu valmistajasta!! Tärkeintä on avautumispaine (16 lbs) ja se että se saavuttaa sen. Koska se jäähdytysjärjestelmä on paineastia ja korkki on se joka sen pitää paineistettuna, avautumispaine määrää paineen ja paine taas ylipaineellisena nostaa jäähdytysnesteen kiehumispistettä parhaimmillaan 125°C (lämpömittarin punaraja). Vertaa vuoristossa alhaisella ilmanpaineella, vesi kiehuu jo alle 100°C....

Mulla on testeri, jolla korkki saadaan huollon yhteydessä koeponnistettua ja kyllä korkkeja saa vaihtaa, ne on kulutustavaraa kuten hihnat, jarruosat, iskarit ym osat, korkin toiminta ei vaan oo tuttua kaikille, että mitä se oikeastaan tekee. Sen tehtävä on myös sallia jäähdytysnesteen pääsyn reservistä takaisin järjestelmään, kun neste taas jäähtyy, sen tilavuus pienenee, jolloin tiiviiseen järjestelmään syntyy alipaine ja se imee korkin venttiilin kautta paisarista uutta nestettä korvaamaan mahdollisen hävikin....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

HendriXXX
Viestit: 32
Liittynyt: 23.01.2015. 12:37
Paikkakunta: KuUSAmo
CONTACT:

Re: kylmää puhaltaa

Viesti Kirjoittaja HendriXXX » 25.01.2017. 22:33

Just sain vaihettua omaan grandiin uuden lämppärinkennon. Nyt tarkenee, pukkaa niin kuumaa ilmaa ettei räpylää kestä suuttimen eessä pitää.. :D

Viheliäinen homma oli vaan vaihtaa.. Mulla meni aikaa jotain 30h.

Pari vuotta sitten liottelin sitä vanhaa kennoa auki astianpesuaineilla yms tököteillä, kyllä sieltä iso määrä paskaa lähti. Pärjäsi sillä sitte ihan hyvin pari talvea..
Chrysler 300, 383-4bbl -66
Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89
Toyota Hiace 2.4D -86

Kirjoita vastaus