Sivu 1/1

Korotuksen mittaus katsastuksessa?

Lähetetty: 16.04.2008. 23:41
Kirjoittaja ImacInnes
Kerokaapas miten korotus todetaan konttorilla?

Mitataanko pyörännavan ja lokasuojan kaaren väli? Vai kuinka?
Saakos pyöränkaaria avartaa/ korottaa?

Kyselen kun AKEn teksti ei kerro eikä itselläni ole moiseta kokemusta?

t.ismo

Lähetetty: 17.04.2008. 9:08
Kirjoittaja cmalino
Mitään virallista ohjetta en ole nähnyt, mutta näin katsuri kirjoitti mulle rek.otteeseen kun korotuksen muutoskatsastin:

"Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan:edessä 520mm takana 500mm."

Lähetetty: 17.04.2008. 9:20
Kirjoittaja JAMANT
Käytännössä tarkastavat korotuksen olemassaolon silmillä, ei ole koskaan ajettu autoa edes nosturille!! Eivät halua nähdä autoa ennen korotusta, ottavat mitan renkaan keskiöstä lokasuojan reunaan ja kirjaavat sen otteeseen!! Eli kannattaa korottaa paljon kerralla!! Kerran on haluttu tietää tehtaan ilmoittaman alkuperäisen ajoneuvon korkeuden!!

Lähetetty: 17.04.2008. 9:48
Kirjoittaja cmalino
Mun auto ajettiin montun päälle raskaan kaluston puolella Hakuninmaalla ja katsuri kävi kyllä lampun kanssa katselemassa uusien osien asennukset läpi. Eipä siinä mitään huomautettavaa ollut ja seuraavaksi kaivettiin mittanauha esiin ja mittailtiin korkeudet. Sen jälkeen sainkin sitten odotella pojan kanssa parikymmentä minuuttia kun katsuri askarteli toimistossa kai uutta rek.otetta. Onneksi katsastivat viereisellä paikalla lakaisukonetta (mallia kuorma-auto) ja poitsulla riitti ihmettelemistä :wink:

Lähetetty: 17.04.2008. 21:29
Kirjoittaja ImacInnes
Kiitoksia tedon jaosta.

Tässä aken tekstiä aiheesta:

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai jouset vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 77 mm.

Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.



No! Jos korottaa kokonaiskorkeuden sarjalla ja renkailla tuon 150 mm, niin voikohan pyöräaukkoja lisäksi avartaa?

Kiinostaisi Xj:n pyöräaukot suurentaa maksimiin, kuitenkin niin että ulkonäkö on alkuperäisen kaltainen, mutta muovikaaret jatketut.

Täytyy varmaan kysellä konttorilta kun seuraavaksi menen leimalle.

t.Ismo

Lähetetty: 18.04.2008. 9:49
Kirjoittaja cmalino
Noh, jos XJ:tä korottelee, niin renkaiden osuus siitä ei kyllä päätä huimaa. Leimallehan ei 31" virallisesti saa :( En usko että lokarin kaarien avartaminen kuitenkaan on ongelma. Tietenkin lokarit olisi kai hyvä avartaa ENNEN muutoskatsastusta. Muutenhan tuo rek.otteeseen merkitty korkeus kasvaa ja alkaa AKE osoittamaan syyttävällä sormella että olet korottanut autoa lisää :? Tätä asiaa pitää melkein itsekkin selvitellä.

Itse olen kanssa haaveillut noista Bushwackerin levikkeistä. On vaan niin pirun rouhea hinta muovilärpättimillä :shock:

XJ 97-01: http://www.bushwacker.com/fender.asp?ma ... rch=Search

Vaivaiset 395$ 4WD:ssä.. uhh..

Lähetetty: 21.04.2008. 10:30
Kirjoittaja JAMANT
Ei noi ole kilohinnaltaan edes kalliit, kävin ostamassa faijan -83:n Mazdaan uudet pissapojan suuttimet!!! Maksoivat yli 50,-euroa/kappale!! Eli noin 5000,-euroa/kilo, on siinä muovilla kilohintaa :shock:

Lähetetty: 14.05.2008. 21:43
Kirjoittaja mace
Kun katsasti Wrankkuni 2" korotusta ja isompia 32" kumeja, ei mitattu mitään, ainoastaan renkaat kirjattiin otteeseen.