Sivu 1/1
Commanderin 4WD
Lähetetty: 13.06.2017. 0:02
Kirjoittaja Commander
Tervehdys Jeep-Kamut
Nyt tarvittaisiin hiukan neuvoa juuri ostamamme Commanderin suhteen.
Autosta siis löytyy neliveto kolmella lukolla ja käsittääkseni alennusvaihteisto.
Mitä noista kuvan namiskoista taphtuu?
Tuosta 4WD Low namiskasta painettaessa ilmeisesti kytkeytyy hidas neliveto ja auto vissiin pitää aina olla pysähdyksissä kun tuon kytkee päälle,vai voiko sen kytkeä liikkeellä ollessakin jos nopeus on matala?
Mitäs tuosta kromisesta T-vivusta vetämällä tapahtuu?
Entä mikä on tuo oikeanpuoleisin painonappi jossa N-kirjain?
Mistähän voisi saada suomenkielisen käyttiksen Commanderiin?
Paljon kiitoksia vastauksista jo etukäteen

Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 13.06.2017. 10:29
Kirjoittaja ImacInnes
Terve.
Onnea hankinnan johdosta.
Mihinkäs oot kuvan laittanut? Eipä näy.
Vaan ko. laitteen omistavat osanevat neuvoa ilmankin?
Eikö kauppaan kuulunut omistajan käsikirjaa? Sielltä löytyisi tietoa.
t. Ismo Ämmä
Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 13.06.2017. 11:56
Kirjoittaja JAMANT
Ei siitä paineta, pikkualue kytkeytyy, kun siitä kromisesta kahvasta nostaa, vapaa menee päälle, kun kynällä painaa siitä N:n vierestä (ehkä, enpäs ole muuten koskaan kokeillut omastakaan Commanderista, että mitä tapahtuu)... Tietokone hoitaa kaiken muun...
Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 13.06.2017. 13:24
Kirjoittaja Commander
Ok.kiitti vastauksista.Täytyypäs mennä tutustumaan.
Tosiaankin näyttää siltä että tuo namiska missä lukee 4WD LOW,onkin kiinteä eikä ole tarkoitettukaan painettavaksi ja sen sijaan juuri tuosta kromisesta t-kahvasta kytkeytyy se hidas alue päälle vaihdevivun ollessa vapaalla,niinkuin JAMANT neuvoikin.
Tuon kynänkärjellä painettavan N-napin merkitystä en kyllä oikein heti ymmärrä... Milloin sellaista tarvitaan,ellei se sitten ole jokin merkkivalo liittyen tähän hitaaseen puoleen?
Samanlaiset namiskat löytyy näköjään Grand Cherokeista,joissa on tuo Guadra Drive.
Auto on ollut nyt vaimolla ajossa niin paljon että en ole oikein päässyt näitä enempää käytännössä testailemaan,mutta eiköhän sekin hetki vielä koita
Kuvien lisäys tänne täytyy kans opetella vielä...
Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 13.06.2017. 14:37
Kirjoittaja JAMANT
Commander kirjoitti:Ok.kiitti vastauksista.Täytyypäs mennä tutustumaan.
Tosiaankin näyttää siltä että tuo namiska missä lukee 4WD LOW,onkin kiinteä eikä ole tarkoitettukaan painettavaksi ja sen sijaan juuri tuosta kromisesta t-kahvasta kytkeytyy se hidas alue päälle vaihdevivun ollessa vapaalla,niinkuin JAMANT neuvoikin.
Tuon kynänkärjellä painettavan N-napin merkitystä en kyllä oikein heti ymmärrä... Milloin sellaista tarvitaan,ellei se sitten ole jokin merkkivalo liittyen tähän hitaaseen puoleen?
Samanlaiset namiskat löytyy näköjään Grand Cherokeista,joissa on tuo Guadra Drive.
Auto on ollut nyt vaimolla ajossa niin paljon että en ole oikein päässyt näitä enempää käytännössä testailemaan,mutta eiköhän sekin hetki vielä koita
Kuvien lisäys tänne täytyy kans opetella vielä...
Joo, ei sillä vapaalla olekkaan mitään käyttöä, siksi en ole kokeillutkaan! Ja ei liity jakis mitenkään tuohon Quadra-Drivee, se kertoo vain sen, millaiset lukot on akseleissa (joko molemmat akselit avoimet tai kitkalukko taka-akselilla tai sähkölukot molemmissa), jakis on aina sama NP-245J sekä Commandereissa ja Grand Cherokeissa, paitsi USA-mallien 3.7V6 -bensat, joissa on yhden alueen jakis, eli ei pikkualuetta ollenkaan...
Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 15.06.2017. 11:13
Kirjoittaja Timo L
Tekeehän sillä jakiksen vapaalla paljonkin, jos autoa hinataan

Sen takiahan hyvinkin monissa jenkkivehkeissä on N- asento nelivedoissa jakiksessa, kun niitä kiskotaan isojen motorhome:ien perässä että pelipaikoilla pääsee sitten liikkumaan pienemmällä autolla. Päävaihde P- asentoon ja jakis vapaalle, niin homma toimii..
Eri juttu sitten täällä kotimaassa, kun täällä maasturit on niitä vetoautoja, ei vedettäviä autoja

Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 15.06.2017. 11:53
Kirjoittaja JAMANT
Timo L kirjoitti:Tekeehän sillä jakiksen vapaalla paljonkin, jos autoa hinataan

Sen takiahan hyvinkin monissa jenkkivehkeissä on N- asento nelivedoissa jakiksessa, kun niitä kiskotaan isojen motorhome:ien perässä että pelipaikoilla pääsee sitten liikkumaan pienemmällä autolla. Päävaihde P- asentoon ja jakis vapaalle, niin homma toimii..
Eri juttu sitten täällä kotimaassa, kun täällä maasturit on niitä vetoautoja, ei vedettäviä autoja

No ei suomessa tee sillä mitään, kun ei täällä ole isoja motorhomeja, ja se puomikin on vähän laiton, kun perässä tulevassa pitää olla silloinkin kuski, toisin kuin jenkkilässä. Ja kun ei 2005-2007 -vuosimalleissa ole edes rattilukkoa, niin kuskiton auto ei perässä tule suoraan... Eli ei tee N-asennolla mitään...
Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 16.06.2017. 0:21
Kirjoittaja Timo L
JAMANT kirjoitti:Ja kun ei 2005-2007 -vuosimalleissa ole edes rattilukkoa, niin kuskiton auto ei perässä tule suoraan... Eli ei tee N-asennolla mitään...
Jos autoa vedetään perässä kaikki neljä rengasta maassa, niin rattilukon pitää olla ehdottomasti auki, ei missään nimessä lukossa.. on siellä autossa kuski tai ei. Suomessa toki vetotangolla hinaus ilman kuskia on kielletty, vaikka olisi sitten jarrukontrolleri. Byrokraaattien luvattu maa jossa kaikki lähtökohtaisesti kielletään, jos ei erikseen sallita

Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 16.06.2017. 1:26
Kirjoittaja piippu
Virolainen kaverini vei 2007 kaksi ladaa pohojammaalta eestimaalle yksin ja nimenomaan A-mallin puomilla puskurin kiinnikkikeistä vetäen....poliisi pidätti hämeenlinnassa ja reilun puolentunnin lakikirjan luennan jälkeen toivotti turvallista matkaa (hinaavasta ladan vetokoukun pistokkesta oli magneettivalot hinattavan takaluukussa) ja seuraava esittely oli helsingin satamassa tullimiehille ja viimeinen oikein ajosuorituksineen eestimaalla tullimiesten ihmetellessä miten tuo on mahdollista....rattilukko NIMENOMAAN AUKI eikä mitään ongelmia!! Näin itse tuon kytkengän ja matkaan lähdön, ja olin paikalla kun kaveri soitti paniikissa että nyt poliisit pidätti, mutta selvisi silloin ehjin nahoin....nyttemmin asiat liennee muuttunut tiukempaan suuntaan? Tämä on tosi juttu, eikä mikään naapurin kummin kaimalta kuultu legenda
Mutta pointti tässä se, että jos hinaa dollylla, tai A-mallin puomilla, pitää rattiluukko olla EHDOTTOMASTI auki

Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 16.06.2017. 10:53
Kirjoittaja Timo L
piippu kirjoitti: Mutta pointti tässä se, että jos hinaa dollylla, tai A-mallin puomilla, pitää rattiluukko olla EHDOTTOMASTI auki

Jeps, nimenomaan näin

Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 16.06.2017. 13:59
Kirjoittaja JAMANT
Aijaa, enpäs olis tienny

Aina oppii uutta... Johtuu varmaan siitä, etten ole koskaan hinannut puomilla ilman kuskia, enkä kyllä sitten 80-luvun edes narullakaan kuskin kanssa. Sitä varten on hinurit vakuutuksineen tai traileri...
Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 21.06.2017. 0:49
Kirjoittaja Commander
Kiitokset mielenkiintoisesta keskustelusta liittyen tuohon kromikahvaan ja myös tuon N-napin tarkoitus aukesi nyt mulle

Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 21.06.2017. 1:03
Kirjoittaja Commander
No niin,seuraava kyssäri tietäjille liittyen rengaspaineilmoituksiin mittaristossa.
Minkälainen järjestelmä on tuo renkaiden paineseuarnta?Kuinka se toimii?
Mittaristoon tulee ilmoitus että vasemman eturenkaan ilmanpaine matala.Autoon on vaihdettu 20" mahtipyörät edellisen omistajan toimesta ja paineet näyttää olevan n.2,5bar joka pyörässä...
Harmittaa kun vaikka valitsee minkä tahansa toiminnon ajotietokoneeseen,niin hetken kuluttua tämä rengaspainehälytys alkaa vilkkumaan.
Kuinka menetellä?
Re: Commanderin 4WD
Lähetetty: 21.06.2017. 9:37
Kirjoittaja JAMANT
Oliskohan paineanturi renkaassa (venttiilissä viallinen)?? Joka venttiili pitäis olla tuonnäköinen:
http://jamant.fi/fi/tuote/6313646-renga ... 68078768ab , myös varapyörässä on. Joka renkaan lähellä on vastaanotin johon anturi painetiedon lähettää ja johtosarjan kautta rengaspainevalvontaan ja siitä mittaristoon...