Kärryn veto xj :llä
Kärryn veto xj :llä
Onkos kukaan vetäny xj:llä isompaa kärryä ? Rekisteri otehhan lupaa vetää yli kolmentonnin jarrullista kärryä
Kokemuksia mielellään kuulisin pysyykö tiellä vielä 80km/h
Kokemuksia mielellään kuulisin pysyykö tiellä vielä 80km/h
Re: Kärryn veto xj :llä
Miksei pysyisi kun kelien mukaan ajaa?
80km/h taitaa olla nopeusrajoituskin, vai menikö se esitys 100km/h läpi...?

80km/h taitaa olla nopeusrajoituskin, vai menikö se esitys 100km/h läpi...?

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Kärryn veto xj :llä
Pysyy tiellä, jos on kärry lastattu oikein... Muuten kärry saattaa viedä yhdistelmää...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Kärryn veto xj :llä
Moro.
Yleensä xj:ssä ollu vetopainot jarrulliselle max. 2500kg. Sullako yli 3000? Empä ole moisesta kuullut?
Vaan täällä suomaliasssa ne jostain noita vetopainoja arpoo vaan kukaan ei tiedä mistä ja miten vaikka olen koittanut kysellä?
Hyvin pystyy vetää kun on lastattu oikein ja on oikea tilanne nopeus kelin mukaan. Tasaiset jarrut niin kärryssä kuin autossakin helpottaa kummasti ja tuo turvallisuutta.
t. Ismo Ämmä
Yleensä xj:ssä ollu vetopainot jarrulliselle max. 2500kg. Sullako yli 3000? Empä ole moisesta kuullut?
Vaan täällä suomaliasssa ne jostain noita vetopainoja arpoo vaan kukaan ei tiedä mistä ja miten vaikka olen koittanut kysellä?

Hyvin pystyy vetää kun on lastattu oikein ja on oikea tilanne nopeus kelin mukaan. Tasaiset jarrut niin kärryssä kuin autossakin helpottaa kummasti ja tuo turvallisuutta.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Kärryn veto xj :llä
Paskat jarruthan niin XJ:ssä kuin ZJ:ssä on vetohommiin, ja XJ:ssä aika lyhyt akseliväli isompien kärryjen vetoon. Mutta kyllä siellä tulee paritonnin kärry hienosti perässä, sen ylikin kun tietää mitä tekee. Toki tossa kuutoskoneessa alkaa vähän jo puhti loppua jossain 2500kg tietämillä.
Se sitten kandee muistaa, että jos on kuutonen + automaattilaatikko ja meinaa vetää yhtään enempää, niin ihan ehdottomasti alkuperäistä isompi laatikon jäähdytin keulille. Se orkkis lisäjäähdytin ei oikein riitä, tai jos ei tehtaalla ole asennettu lisäjäähyä ollenkaan niin laatikko käy todella kuumana hyvin nopeasti.
Isolla kärryllä pitäisi vetää kolmosella, OD kytkettynä korkeintaan tasaisella - silloinkin vain jos laatikko pitää ylimmän vaihteen päällä ja muuntimen lukossa. Jos jumppaa vaihteita tai lukkoa edes-takaisin, niin sitten kolmonen päälle ja pitää sillä.
Se sitten kandee muistaa, että jos on kuutonen + automaattilaatikko ja meinaa vetää yhtään enempää, niin ihan ehdottomasti alkuperäistä isompi laatikon jäähdytin keulille. Se orkkis lisäjäähdytin ei oikein riitä, tai jos ei tehtaalla ole asennettu lisäjäähyä ollenkaan niin laatikko käy todella kuumana hyvin nopeasti.
Isolla kärryllä pitäisi vetää kolmosella, OD kytkettynä korkeintaan tasaisella - silloinkin vain jos laatikko pitää ylimmän vaihteen päällä ja muuntimen lukossa. Jos jumppaa vaihteita tai lukkoa edes-takaisin, niin sitten kolmonen päälle ja pitää sillä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Kärryn veto xj :llä
Ihan samalla lailla se pysyy tiellä kuin ilmankin kärryä. Eihän XJ oo kovin hyvä tien päällä yleensäkään mutta toisaalta ei se siitä sen huonommaksi muutu vaikka olisi kuormaakin perässä. Tosin mullakin on kokemusta vain alle 2500 jäävistä nyyteistä mutta niitä olen vetänyt sekä kesä- että talvikeleillä. Kuten kaikki ovat jo muistuttaneet, enemmän tiellä pysymiseen ison kärryn kanssa vaikuttaa että osaa lastata kärryn oikein ja huolehtii rengaspaineista, kuin että mikä vetoauto sulla on.
XJ 'n otteissa on tavannut olla mitä sattuu 1900 ja 2500 väliltä, koskaan en minäkään ole kuullut kolmosella alkavasta vetopainosta. Mikäs vuosimalli ja moottori sulla on?
XJ 'n otteissa on tavannut olla mitä sattuu 1900 ja 2500 väliltä, koskaan en minäkään ole kuullut kolmosella alkavasta vetopainosta. Mikäs vuosimalli ja moottori sulla on?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: Kärryn veto xj :llä
Tottakai lastaus vaikuttaa, mutta vetoauton akseliväli ja massa on yksi isoimpia tekijöitä mitkä vaikuttaa yhdistelmän vakauteen, etenkin kun täällä ei oikein ole niitä "weight distributing"- koukkuja. Se mitä ehdin itse kiskoa XJ:llä jonkin verran parin tonnin kärryjä aikanaan, niin se on ihan selvästi huonompi auto vetää isoa kärryä kuin esim. ZJ. Se parikymmentä senttiä akselivälissä ja 400kg lisää omamassaa vaikuttaa ihan &%¤%&(. Lisäksi vakion XJ:n turhan löysät takajouset ei yhtään auta asiassa.
Toki se kärry tulee XJ:n perässäkin eikä se mikään huonoin auto ole vetää missään nimessä, mutta isommalla autolla on parempi ja turvallisempi kiskoa isoa kärryä, se on ihan puhdas fakta.
Toki se kärry tulee XJ:n perässäkin eikä se mikään huonoin auto ole vetää missään nimessä, mutta isommalla autolla on parempi ja turvallisempi kiskoa isoa kärryä, se on ihan puhdas fakta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Kärryn veto xj :llä
Tietenkin isompi on parempi tässä asiassa. Eikös ZJ 'ssä olekin täydet 3500 kilon vetopaino?
Oletin että kysyjä tarkoitti XJ 'n ajo-ominaisuuksia mutta voihan ajatuksissa tosiaan ollut olla auton koko.
Oletin että kysyjä tarkoitti XJ 'n ajo-ominaisuuksia mutta voihan ajatuksissa tosiaan ollut olla auton koko.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: Kärryn veto xj :llä
Vähän se niissäkin vaihtelee, mutta useimmat on tietääkseni 3500kg:n painoilla, paitsi 5.9 missä on 3360kg auton omamassasta ja kokonaismassasta johtuen.Jorma kirjoitti:Tietenkin isompi on parempi tässä asiassa. Eikös ZJ 'ssä olekin täydet 3500 kilon vetopaino?
Sinänsä muuten hauska että jenkeissä täsmälleen samoilla autoilla vetopainot on ihan eri (siis myös tyyppikilven mukaan), XJ:ssä muistaakseni maksimi on 5000lbs ja ZJ:ssä 5500lbs vaikka olisi trailerissa sähköjarrut ja kunnollinen koukku mikä pitää yhdistelmän suorassa. Noh, jenkeillä toisaalta onkin hiton matalat vetopainot "pikkuautoille", kun taas pickupeilla saa sitten kiskoa ihan julmettuja kuormia..
Tuossa kun ehti kurvailla parilla eri XJ:llä vakiosta korotettuun n.100tkm, ja sen jälkeen tullut ZJ:llä kilsoja vakiosta muokattuun saman verran, niin on niissä ajo-ominaisuuksissakin eroa. Keulahan on sama eli yhtä hyvä tai huono (miten sen katsooOletin että kysyjä tarkoitti XJ 'n ajo-ominaisuuksia mutta voihan ajatuksissa tosiaan ollut olla auton koko.

Jarruthan molemmissa on ihan yhtä surkeat, ja vakiona ohjauskaan ei kovin kaksinen ole vaikka olisi hyvässä iskussa eikä väljää missään. Mutta kuten todettua, kyllä nämä tiellä pysyy ja molemmilla pystyy kärryä vetämään, ZJ vain on siinä parempi. Jos taas sitten verrataan ZJ -> WJ, niin vakiona WJ on ajo-ominaisuuksien, alustan, ohjauksen ja jarrujen osalta selvästi parempi..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: Kärryn veto xj :llä
Mikäs olikaan XJn oma/maksimimassa? Jos yli kolme tonnia saa olla kärryssä niin menee jo lähelle että tarttee rekkakortin? Eikös pikku E:llä ole 5000 kg maksimi?
Re: Kärryn veto xj :llä
Eikös pikku-E:n maksimi yhdistelmälle ole 7 000kg.. Koska ei siinä mitään muuta rajoitusta ole, kuin että B-kortilla ajettava, eli maksimissaan 3 500kg kokonaismassainen vetoauto ja maksimissaan 3 500kg kokonaismassainen kärry.
Ja kortin puolesta kärry saa olla keskiakseli, puoliperä tai varsinainen perävaunu. Varsinaiset perävaunut aika harvinaisia (on niitä sentään olemassa) ja puoliperät sitten jo isojalan tai yksisarvisen luokkaa, koskapa hyväksyttävät kyntentälaitteet ovat vähintään harvinaisia.
Pari erilaista auton puoliperä-yhdistelmää on Suomessakin tiettävästi kilvissä nähty, mutta en lyö päätäni pantiksi että vetoauto olisi ollut rekisteröity (maasto)henkilö- tai pakettiautoksi.
Ja kortin puolesta kärry saa olla keskiakseli, puoliperä tai varsinainen perävaunu. Varsinaiset perävaunut aika harvinaisia (on niitä sentään olemassa) ja puoliperät sitten jo isojalan tai yksisarvisen luokkaa, koskapa hyväksyttävät kyntentälaitteet ovat vähintään harvinaisia.
Pari erilaista auton puoliperä-yhdistelmää on Suomessakin tiettävästi kilvissä nähty, mutta en lyö päätäni pantiksi että vetoauto olisi ollut rekisteröity (maasto)henkilö- tai pakettiautoksi.
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Re: Kärryn veto xj :llä
Juu, 7000kg maksimi Be:llä. Pelkällä B:llä sitten vähän vetoautosta ja kärrystä riippuen, mutta kuitenkin maksimissaan 4250kg.
Töissä olen muutaman kerran nähnyt varsinaisia perävaunuja henkilöautomallisina (pakun tai ison farmarin perässä), puoliperiä henkilöautoon en ikinä, vetopöytämalleja satunnaisesti pickupeissa mitä on tullut maailmalta. Tosin noi vetopöytä/ hanhenkaulavehkeet olleet jenkkipickupeissa eli C1E- lqitteita.
Töissä olen muutaman kerran nähnyt varsinaisia perävaunuja henkilöautomallisina (pakun tai ison farmarin perässä), puoliperiä henkilöautoon en ikinä, vetopöytämalleja satunnaisesti pickupeissa mitä on tullut maailmalta. Tosin noi vetopöytä/ hanhenkaulavehkeet olleet jenkkipickupeissa eli C1E- lqitteita.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: Kärryn veto xj :llä
Kiitoksia oikaisusta, jostain oli itselle tuo 5000 kg jäänyt mieleen, liekö sitten ollut niin vuonna miekka ja kivi vai onko mielikuva ensimerkki vanhuudenhöperyydestä.
Joka tapuaksessa hyvä tieto, nyt pystyy wjllä huoletta vetään minkä kokoista traileria tahansa.
Joka tapuaksessa hyvä tieto, nyt pystyy wjllä huoletta vetään minkä kokoista traileria tahansa.
Re: Kärryn veto xj :llä
Jep, BE- kortilla ajoneuvon ajoneuvon kytkentämassojen mukaan. Eli WJ:n tapauksessa taitaa olla 3500kg kärry.Ralusa2006 kirjoitti:Kiitoksia oikaisusta, jostain oli itselle tuo 5000 kg jäänyt mieleen, liekö sitten ollut niin vuonna miekka ja kivi vai onko mielikuva ensimerkki vanhuudenhöperyydestä.
Joka tapuaksessa hyvä tieto, nyt pystyy wjllä huoletta vetään minkä kokoista traileria tahansa.
Jos on pelkkä B- kortti, niin yhdistelmän kokonaismassa saa olla korkeintaan 3500kg, paitsi jos vetoauto on kokonaismassaltaan 3500kg niin perään saa kytkeä vielä 750kg kokonaismassaisen kärryn.
Sitten on vielä B96, jossa perävaunun kokonaismassa ylittää 750kg ja yhdistelmän kokonaismassa on 3500...4250kg välillä


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Kärryn veto xj :llä
kiitos kaikille vastanneille !
autona -97 sport 2.5 bensa +manuaali ja otteessa sille tosiaan luvataan 3023kg jarruin.
kärryn osto mielessä ja talosta löytyy v70 jolla saa vetää 1800kg punttia mutta katseet kävi jeepin otteella ja ihmetys suuri että sillä sais vetää noin isoa kärryä, mietin vaan että uskaltaako sillä ajaa sitten enää kukaan. lähinnä noi ääripainot tulis kyseeseen tilapäisillä autojen haku reissuilla, kärryn omapaino noin 1000kg ja siihen auto max 2000kg
voimallahan tuossa ei hurjastella mutta ei olis päivittäistä toki se käyttökään.
autona -97 sport 2.5 bensa +manuaali ja otteessa sille tosiaan luvataan 3023kg jarruin.
kärryn osto mielessä ja talosta löytyy v70 jolla saa vetää 1800kg punttia mutta katseet kävi jeepin otteella ja ihmetys suuri että sillä sais vetää noin isoa kärryä, mietin vaan että uskaltaako sillä ajaa sitten enää kukaan. lähinnä noi ääripainot tulis kyseeseen tilapäisillä autojen haku reissuilla, kärryn omapaino noin 1000kg ja siihen auto max 2000kg
voimallahan tuossa ei hurjastella mutta ei olis päivittäistä toki se käyttökään.