Tracker kirjoitti:Miten ne katsastuksessa sitten huomaavat 1 1/2" korotuksen, kun parikymppisessä dieselautossa on todennäköisimmin "gravitaatiomadallussarja" vakiona, eli nokka nuupottaa, jos perä ei ole ehtinyt edelle?
Onhan se hyvä, että myyjä ilmoittaa tyyppikatsastusvaatimuksen, mutta tuskin se kovin todennäköinen puuttumisen riski on katsastuksen yhteydessä?
Ei ole mitään tyyppikatsastusvaatimus tjsp. hyväksyntävaatimuksia spesereille, kunhan on automalliin takroitetut. Olikohan se vielä niin, että speiserit voi olla vaikka itse tehdyt. Ja ne on uretaania, ei kumia

Tosin ei ne jousetkaan mitään TÜV- lappuja tarvitse, vaan valmistajan ilmoitus sovelutuvuudesta ko. ajoneuvoon riittää.
Kannattaa merkkauttaa otteeseen, vaikka niistä ei välttämättä sanomista tulisi niin se on kuitenkin muutoskatsastuksen alainen homma. Jos ne ei ole otteessa ja käy jotain, niin voi alkaa vakuutusyhtiö ilkeäksi. Samoin tarkkasilmäinen katsastusinssi voi pompauttaa vuosileimalla. Luultavasti mitään ongelmaa ei tule, mutta eipä se ole suuri vaiva myöskään otteelle merkkauttaa.
Maksimi korotus noilla korotuspaloilla edessä on suositeltavaa olla näissä max. 2", jos enemmmän tarvii nostaa niin sitten viimeistään jousilla. Toki jos keula on jo ihan läjässä niin että jouset kuoleentuneet niin suosittelen vahvasti kokonaan uusien vietereiden ostoa. Jos tarttet speiserit + kohta vieterit, niin jokseenkin samaan hintaan saat jo valmiiksi korottavat jouset.
Korotus mitataan yleensä etäisyytenä pyörän navan keskeltä lokarin
levikkeen alareunaan, ja etenkin jos on vielä muokkaamattomat pyöränaukot ja levikkeet, niin helppo mitata. Toinen tapa sitten kattokorkeudesta (jos on alkuperäinen tiedossa), ja sen jälkeen mitataan etäisyys navan keskeltä levikkeen alareunaan mikä merkitään otteeseen.
Miten muuten ne alumiiniset spacerit muuten toimivat, kun että kiiltävänä kiinnittävät juuri katsastuksessa huomiota? Ovatko yhtä hyvät kuin kumiset tai polyuretaaniset?
Ihan sama se on onko terästä, uretaania vai alumiinia, saman asian ne tekee. Alumiininen tai teräksinen vaan vaatii sekä ylä- että alapuolelle vaimenninkumin, uretaanimallissa riittää kun (tarvittaessa) laittaa alapuolelle. Jos jättää alkuperäisen vaimenninkumin pois, niin keulan korkeus tippuu n.10mm.