Jeep Commander 3crd 2006 ohjauksessa jokin on alkanat kolahtelemaan ja ohjaus ei ole enään niin täsmällinen. Raidetangon pallonivelet ovat ok eikä ongelma tunnu olevan pyörien päässä. Koneen ollessa sammutettuna ohjauspyärää hieman heilutellessa kuuluu kolina jostain ohjausakselin ja -vaihteen tienoilta. Kolina tuntuu varsinkin vasemmalla puolella raidetangossa. Pyörien tuennoissa ei tunnu väljyyttä.
Onko ohjausakselin nivelissä yleensä väljää vai onko tuo jossain power steering assyn tienoilla. Voiko tuollaista mitenkään kiristää ja mistä vikaa kannattaisi lähteä paikallistamaan.
Commander 3crd ohjausnivelet
Re: Commander 3crd ohjausnivelet
Näkemättä paha sanoa, mutta joko ulommat raidetangonpäät, tai sisemmät tai itse ohjausvaihde on viallinen...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander 3crd ohjausnivelet
Täytyy tarkastaa myös nuo sisemmät raidetangon päät. Ovat näköjään palkeen alla piilossa. Voiko ohjausvaihteen hammaskosketusta kiristää, jos se on väljä. Etuakselista löysin räjäytyskuvan, mutta ohjauksesta ei kuvia löydy.
Re: Commander 3crd ohjausnivelet
Oot toka joka kysyy tuota kiristämistä, en osaa sanoa, ei oo tarvinnu kokeilla meidän Commanderista. Periaatteessa pitäis pystyä, jos mahtuu työskentelemään, mutta en tiedä...
Mulla on uusia sisempiä päitä hyllyssä ja jopa suojakumeja, ne on vaikeita saada...
Mulla on uusia sisempiä päitä hyllyssä ja jopa suojakumeja, ne on vaikeita saada...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander 3crd ohjausnivelet
Jo ovat ohjausvaihteen säädölle paikan keksineen.
Otin pohjapahvit edestä pois, jolloin ohjausvaihde tulee näkyville. Säätömutteri on 20torx pohjapalkin vieressä. Mutteri on sijoitettu vaihteen päähän pieneen syvennykseen. Siihen ei mene lenkki eikä hylsy oikein kunnolla. Palkki on sen verran pahasti tiellä. Muutoinkin paikka ahdas, ettei tahdo päästä vääntämään ja kaiken lisäksi tuo torx mutteri on pehmeää metallia. Tilaa saa vähän enemmän kun tehostimen hydrauliletkun kannattimet irroittaa, joiiloin sen saa vähän sivuun. Todennäköisesti jäähdyttäjän poistamalla ja etusäleikön suunnasta pääsisi kaikkein helpoiten mutteriin käsiksi.
Itse sain nylpytettyä mutteria torx hylsyllä ja lyhyellä jatkolla räikän kanssa puoli kierrosta kireemmälle kunnes se oli ihan pyöreä. Oli aika tuikassa, mutta edes takaisin nytkyttämällä lähti nahkeasti liikkeelle. Tuo kiristys riitti ja ohjauksen suurin väljyys saatiin pois. Ohjaus tuli paljon tarkemmaksi ja palauttaa vielä hyvin.
Tuon power sterring unitin (mitähän tuo olisi suomeksi) saisi poiskin auton alta. Pari pulttia rungossa, raidetangon päät irti ja hydrauliikkaletkut irtoavat helposti, mutta kuinka ohjausakselin nivelen saa vaihteesta irti kun koko niveltä ei tunnu näkyvän mistään suunnasta. Pitääkö koko moottori ottaa pois? Onneksi homma ei ole ajankohtainen, joten murehditaan sitä sitten joskus ja todennäköisesti en ala edes itse sitä yrittämään kun nuo ohjaskulmatkin pitäisi vielä saada säädettyä.
Otin pohjapahvit edestä pois, jolloin ohjausvaihde tulee näkyville. Säätömutteri on 20torx pohjapalkin vieressä. Mutteri on sijoitettu vaihteen päähän pieneen syvennykseen. Siihen ei mene lenkki eikä hylsy oikein kunnolla. Palkki on sen verran pahasti tiellä. Muutoinkin paikka ahdas, ettei tahdo päästä vääntämään ja kaiken lisäksi tuo torx mutteri on pehmeää metallia. Tilaa saa vähän enemmän kun tehostimen hydrauliletkun kannattimet irroittaa, joiiloin sen saa vähän sivuun. Todennäköisesti jäähdyttäjän poistamalla ja etusäleikön suunnasta pääsisi kaikkein helpoiten mutteriin käsiksi.
Itse sain nylpytettyä mutteria torx hylsyllä ja lyhyellä jatkolla räikän kanssa puoli kierrosta kireemmälle kunnes se oli ihan pyöreä. Oli aika tuikassa, mutta edes takaisin nytkyttämällä lähti nahkeasti liikkeelle. Tuo kiristys riitti ja ohjauksen suurin väljyys saatiin pois. Ohjaus tuli paljon tarkemmaksi ja palauttaa vielä hyvin.
Tuon power sterring unitin (mitähän tuo olisi suomeksi) saisi poiskin auton alta. Pari pulttia rungossa, raidetangon päät irti ja hydrauliikkaletkut irtoavat helposti, mutta kuinka ohjausakselin nivelen saa vaihteesta irti kun koko niveltä ei tunnu näkyvän mistään suunnasta. Pitääkö koko moottori ottaa pois? Onneksi homma ei ole ajankohtainen, joten murehditaan sitä sitten joskus ja todennäköisesti en ala edes itse sitä yrittämään kun nuo ohjaskulmatkin pitäisi vielä saada säädettyä.