Sivu 1/3
Pallonivelten vaihto, XJ
Lähetetty: 03.08.2009. 8:29
Kirjoittaja Jorma
Miten ylä- ja alapallot on kiinni akseliputkessa? Niissä ei näy mitään lukitusta mistä ne saisi irroitettua.
Lähetetty: 03.08.2009. 9:43
Kirjoittaja cmalino
Ne on prässätty sinne

Itselläni on sama operaatio edessä, eli vaihtoon menevät jossain välissä...
Lähetetty: 03.08.2009. 9:50
Kirjoittaja cmalino
Lainaus huoltomanuaalista:
STEERING KNUCKLE AND BALL STUDS
Ball stud service procedures below require removal
of the hub bearing and axle shaft. Removal and
installation of upper and lower ball studs require the
use of Tool Kit 6289.
Kaipa tuon saa muullakin työkalulla hoidettua, mutta tuota manuska tarjoaa

Lähetetty: 03.08.2009. 16:51
Kirjoittaja cmalino
Pallo nivelet.
Lähetetty: 03.08.2009. 21:49
Kirjoittaja ImacInnes
Omaan -85 XJ:hini juuri vaihdoin ja vanhojen irroittaminen ja uusien asentaminen vaatii napakoita lujia iskuja oikeisiin kohtiin palloniveltä.
Vaihto onnistuu ilman erikoistyökalujakin, mutta niistä on kovasti apua.
Autonosturista ja sopivasta putkenpätkästä vasteena oli kovasti apua.
Irroita suosiolla heti vetoakselit, joudut ne kuitenin irroittamaan.
t.Ismo Ämmä
Lähetetty: 03.08.2009. 23:07
Kirjoittaja Jorma
Joo tämmönen homma olisi edessä, hyvä kuulla että siinä on onnistumisen mahdollisuuksia. Kuvista päätellen ylempi purkautuisi ylöspäin ja alempi alaspäin?
Onko muuten kukaan nähnyt rasvanipallisia alapalloja tai eturistikoita ja mistähän niitä saa? Olisi niin helppo laittaa semmoset samalla vaivalla kun osat kerran joutuu muutenkin käyttään irti.
Rasvanipat.
Lähetetty: 04.08.2009. 0:09
Kirjoittaja ImacInnes
Jorma kirjoitti:Joo tämmönen homma olisi edessä, hyvä kuulla että siinä on onnistumisen mahdollisuuksia. Kuvista päätellen ylempi purkautuisi ylöspäin ja alempi alaspäin?
Onko muuten kukaan nähnyt rasvanipallisia alapalloja tai eturistikoita ja mistähän niitä saa? Olisi niin helppo laittaa semmoset samalla vaivalla kun osat kerran joutuu muutenkin käyttään irti.
Terve!
Jos niihin rasvanipat mahtuisi niin ne siellä olisi.
Alapallonivelessäkin on rasvanipan reikä johon laitetaan ruuvi.
Jos haluat alapalloniveltä rasvata niin tarvii vetari poistaa ja laittaa nippa ruuvin tilalle rasvauksen ajaksi.
Eikun ajetaan vaan niin kauan kun ne kestää tai tarvii jonkin muun syyn takai ko. kohta purkaa ja rasvataan silloin mitä pystytytään.
Itse kaipaisin kardaanin rasvaukseen kapeampaa rasvaprässin suutinta tai pitkiä rasvanippoja jotka voisi vaihtaa rasvauksen ajaksi. Ei jaksais millään irroittaa kardaania rasvauksen ajaksi.
t.Ismo Ämmä
Lähetetty: 04.08.2009. 10:37
Kirjoittaja JAMANT
Jollain valmistajalla on versio alapallosta, jossa on nippa jonka asennusreikä palloniveltä asennettaessa laitetaan osoittamaan taaksepäin!! Yläpalloissa on aina nippa!! Ja mulla on välillä vetarinristikoita joissa on nipat!! Nytkin taitaa olla molemmissa versioissa nipallisia hyllyssä!!
Lähetetty: 06.08.2009. 23:03
Kirjoittaja Jorma
Ismolla taitaa olla isompi vasara kuin minulla. Ei tosin ollut autonosturia eikä sopivia putkenpätkiäkään, joten autoin tavallisella ulosvetäjällä ja sitten sopivan raudankappaleen ja pajavasaran kanssa suostuttelin melkolailla napakasti. Ei inahtanutkaan, niin tukevasti ovat ruostuneet kiinni molemmat. Jäi ainakin tältä päivältä tekemättä, pitää miettiä huomenna jos keksisi vielä jotain.
Kitkaa ja rihlaukset!
Lähetetty: 07.08.2009. 9:25
Kirjoittaja ImacInnes
Jorma kirjoitti:Ismolla taitaa olla isompi vasara kuin minulla. Ei tosin ollut autonosturia eikä sopivia putkenpätkiäkään, joten autoin tavallisella ulosvetäjällä ja sitten sopivan raudankappaleen ja pajavasaran kanssa suostuttelin melkolailla napakasti. Ei inahtanutkaan, niin tukevasti ovat ruostuneet kiinni molemmat. Jäi ainakin tältä päivältä tekemättä, pitää miettiä huomenna jos keksisi vielä jotain.
Joo! Tarvii lyödä ja LUJAA! Vasteen pitäisi olla niin tukevasti jotta lyönnin voima ei häviäisi osine jostamiseen. Varo myös että et levitä palloniveltä lyönneillä, tulee ahtaammaksi mennä reijjän läpi.
t.Ismo Ämmä
Lähetetty: 07.08.2009. 12:08
Kirjoittaja Jorma
Sitä leviämistähän minä alapallon kohdalla pelkäsinkin, siksi en uskaltanut moukaroida suoraan nivelkuppiin vaan käytin rautaa välissä. Vasteena oli irrallinen ruuvipenkki, mutta koska ei ollut sopivaa putkea niin vaste piti jättää vähän kauemmas sinne sivuun ja sittenhän se ei tehoa kunnolla.
Tilasin tänään paikallisesta sorvaamosta sopivat holkit, sitten saa voimat kohdistettua juuri oikeaan paikkaan kunhan ne holkit joskus valmistuvat.
Tarvikeliikkestä sain juuri sellaisen rasvattavan alapallon joka suljetaan ruuvilla käytön ajaksi. Siinä oli sivulle osoittava rasvanippa jonka saa kasattua vaikka vetari paikallaan. Pitää kyllä olla melko pienet sormet jos niin aikoo tehdä, epäilen että saattaa jäädä käyttämättä koko rasvausominaisuus. Aika näyttää.
Lähetetty: 07.08.2009. 21:58
Kirjoittaja JERKKU
Mä en kylää lähtis hakkaamalla irrottamaan, se c-olka alkaa taipumaan jos liian lujaa paahtaa.
IKH:lla on semmosia isoja pallonivelen irrottajia vähän reilulla satkulla. On pieni hinta ettei se akseli mee epäkuntoon. Tai sitten vie Jarille hoidettavaksi.
Lähetetty: 09.08.2009. 9:17
Kirjoittaja Jorma
Varmaan olisin vienytkin jos asuisin lähempänä. Jeepin merkkikorjaamolla tahtoivat 800 yhden puolen korjauksesta, siitä osien hinta 300. Semmosilla hinnoilla kannattaa ennemmin ostaa toinen jeeppi kuin korjata vanhaa.
Vasteen tarkoitus juuri on ottaa vastaan lyönnin voima ettei se leviä ympärillä oleviin rakenteisiin ja hajota tai väännä niitä. On vain oltava riittävän raskas että siitä on apua.
Holkkeihin apinoin mallin suoraan noista Christianin laittamista huoltomanuaalin kuvista. Semmosilla kun pääsee puristamaan niin toivottavasti lähtee nivelet vähemmälläkin hakkaamisella irti. Pitää ainakin kokeilla. Jos irroitus onnistuu niin yritän laittaa kuvan tänne.
Lähetetty: 09.08.2009. 9:45
Kirjoittaja JERKKU
Tosta kuvastosta
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... t_2009.pdf sivulla 10. suurin ja toisiksi suurin (tyyppi 129) soveltuu Jeepin etuakselille
Lähetetty: 13.08.2009. 23:06
Kirjoittaja Jorma
Kyllä lähtee!
Ehdin jo jättää sorvaamoon työpyynnön ennenkuin tuli puhe noista ulosvetäjistä ja hyvin tuo holkkivirityskin toimii. Ei edes tarvinnut enää ottaa em. vasaraa ollenkaan esille.
Sorvautin holkit kaksipuoleisiksi niin että kun kääntää ne ympäri niin niitä voi käyttää uuden nivelen asennukseen.