No niin, vinssistä kyselisin kun ei täällä moisesta ole viellä kyselty ja hinnatkin on pikkuhiljaa laskenut joten jos ittekkin laittais ehkä taljan myyntiin ja hankkis vinssin?
Halpa ja hyvä tulee harvoin samassa paketissa, näin se vain valitettavasti on. Ihan halvinta en välttämättä lähtisi ostamaan, vaan katsoisin enemmänkin sellaisia ominaisuuksia mitä itse kaipaa.
Kertokaapas hyvät ja huonot puolet seuraaviin asioihin:
-vaijjeri vai naru?
Riippuu täysin käytöstä. Pääasiallinen jako on käsittääkseni niin, että vaijeri yksityis- ja safarikäyttöön - köysi taasen "kisakäyttöön"
Vaijeri on äärimmäisen kestävä (muutakin kuin pelkkä vetolujuus), mutta toisinaan hirvittävän hankala käsitellä. Köysi on taasen kevyt ja notkea, mutta herkkä kulutukselle.
-avo vai koteloitu vinssi?
En tiedä mitä tarkoitat oikeastaan avo-vinssillä mutta arvataan vähän. Mitä paremmin vinssi on avoinna/näkösällä, sen helpompi se on pitää puhtaana (toimintakuntoisena). Jos vaijeri menee rummulla "sotkuun" niin avonaisuudesta on vain hyötyä. Pahimmissa tapauksissa on jouduttu purkamaan lähes koko vinssi, ennen kun sotkut on saatu selviksi.
-kiinteä asennus vai irroitettavalla vinssipedillä?
Edelleen riippuu täysin autosta, sen käytöstä ja luonteesta. Kiinteä vinssi olisi hyvä suojata jollakin tapaa "käyttöautossa" jotta ei kerää kaikkea loskaa ja suolaa sisäänsä (ruostuu, kontaktihäiriöitä,...). Kisa-autossahan vinssi on jatkuvassa käytössä, ettei ehdi pahemmin ruostua

Jos on auto jota ajaa myös "ei-off-road-henkinen" vaimo, irroitettavuudesta saattaa olla irtopisteiden keräämisen suhteen hyötyä.
-halpa vai kallis?
Kova hinta ei välttämättä takaa vinssin kestoa keulalla. Ihan yhtälailla saa Warnin rikki kun Kinkinkin. Enemmän merkitsee vinssin kaikenpuolinen sopivuus kulkupelin keulalle. Tämä onkin jo sitten monimutkaisempi juttu. Mekaaninen sopivuus ja suojaus, sähköinen sopivuus ja ennen kaikkea riittävä vetolujuus sekä järjen käyttö vie jo pitkälle.
-hyvä ja huono vinssi?
Huono vinssi hajoaa juuri silloin kun sitä tarvittaisiin. Jokaisessa vinssissä on omat hyvät ja huonot puolensa, joista useimmiten pääsee perille käyttäjiä haastattelemalla. Vähän vaatimattomampikin vinssi riittää jos aivojen massa on suurempi kuin lompakon.
-Mikäs noissa vinsseissä "poikii" ja minkä takia, korvaakos takuu yleensä moisen?
Yleisin vika taitaa olla moottorin polttaminen - takuu ei korvaa, olet ylikuormittanut vinssiä
Joskus on tietyissä malleissa ongelmana vaihteen (vapauttimen) "hyppääminen pois päältä" kovassa vedossa joka luonnollisesti voi rikkoa vaihteiston - ominaisuus ei vika - takuu ei korvaa
Ylikeveän vinssi ostaminen - vähemmän painoa, vähemmän rautaa - joku paikka pettää - takuu ei korvaa, olet ylikuormittanut vinssiä
-Kuinkas vinssit tykkää uittamisesta?
Pääsääntöisesti hyvin huonosti. Mielestäni yhtään ei ole tehty oikeasti upotettavksi. Rehellisesti puhuttuna, lähinnä roiskevedenpitävyys saavutetaan, ei upotettavuus. Eihän siinä upotuksessakaan ole mitään pahaa jos vinssin sitten jokaisen upotuksen jälkeen purkaa ja kuivaa ennen käyttöä.