Cherokee hankinnassa. Neuvoja?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
LaGrande
Viestit: 2
Liittynyt: 08.09.2009. 21:26
Paikkakunta:

Cherokee hankinnassa. Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja LaGrande » 09.09.2009. 10:43

Olen mietinnän jälkeen tullut tulokseen että Jeep Cherokee voisi olla itselleni oikea vaihtoehto. Jos vain olisi hieman varmuutta ja tietoa tai saisin suosituksia sellaisesta mallista joka kannattaisi ostaa, niitä kun on erilaisia jonkunverrankin.
Kuulin että sähkövikoja olisi odotettavissa, eikä kannattaisi ostaa sen takia. Jokaisella kuitenkin tuntuu olevan oma käsitys sen mukaan mikä automerkki tallissa on.

Budjetti on n. 5 000-10 000 hujakkeilla.

Käyttö tulee olemaan suurimmaksi osaksi maantie ja kaupunkiajoa, mutta myös metsäteitä tulee ajeltua ympärivuotisesti, useasti ovat auraamattomiakin. Varsinaisesti metsään en mene ajelemaan, mutta jonkunverran kuitenkin täytyy autoa saada metsäteiden varteen puskiin ajettua. Kulutus-, varaosa-, huolto-,korjaus jne kustannukset yhdessä ratkaisee paljon. Tietysti se luotettavuus ihan ensimmäisenä.
Kilsoja tulee n. 15t-20t vuodessa. ..Niin ja miten muuten lähtevät kylmänä pakkasilla käyntiin?

Olisi mukavaa jos joku hieman kertoisi omasta kokemuksistaan ja osaisi suositellakkin jotakin mallia. Korjauksista ja huoltopuolen hommista en kovin paljoa itse ymmärrä vaikka rautakoura olenkin (opin väkisinkin jossain vaiheessa varmaan), joten siitä näkökulmastakin hieman vinkkiä jos saisin.
Mikä muuten olisi paras tapa varmistaa että saa varmasti sellaisen rakenteiltaan kunnollisen vermeen, jollen itse ole kuntoarviontiin pätevä? Autotohtori?? Kavereistakaan ei heti löydy sellaista pätevyyttä. Autoliikkeetkin taitaa kusettaa?

Kiitos!

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 09.09.2009. 16:57

Ihan ensimmäisenä ainakin minulle tulee mieleen että kannattaa tarkentaa että mistä Cherokeesta sinä satut olemaan kiinnostunut. Jeeppien kanssa ongelma kun on se että sama nimi voi olla usealla täysin erilaisella ajoneuvolla - tai sitten yhdellä ja samalla vekottimella on eri nimi sen mukaan että missä päin maailmaa sitä myydään. Hintahaarukasta oletan että XJ:stä on kyse - tällä foorumilla onkin useita XJ-kuskeja jotka varmasti kertovat piakkoin mielipiteitään Jeepeistään. Mutta auttaa aina kun varmistaa että kumpikin osapuoli varmasti puhuu samasta asiasta. :)

Jos et tiedä tarkoittamasi Cherokeen tyyppimerkintää niin pelkällä kuvalla varmasti selviää mitä niistä tarkoitit.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

LaGrande
Viestit: 2
Liittynyt: 08.09.2009. 21:26
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja LaGrande » 09.09.2009. 19:54

XJ tuosta budjetistakin johtuen. Minkälaisia mahtaa muuten olla nuo manuaalivaihteiset dieselit? Luotettavuus edelleenkin ihan etusijalla. Ei haittaa vaikkei raketti olisikaan.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.09.2009. 20:00

LaGrande kirjoitti: Minkälaisia mahtaa muuten olla nuo manuaalivaihteiset dieselit? Luotettavuus edelleenkin ihan etusijalla.
Jos luotettavaa haluat, unohda dieselit ihan suosiolla!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Rontikainen
Viestit: 17
Liittynyt: 01.09.2009. 13:56
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Rontikainen » 10.09.2009. 9:37

...unohda luotettavuus ainakin XJ:n kohdalla. Sen sijaan KJ:hän on jo ihan eri luokassaan! :lol:
Elämä on ihanaa, kun saa nuorta ja lihavaa!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.09.2009. 9:45

Rontikainen kirjoitti:...unohda luotettavuus ainakin XJ:n kohdalla. Sen sijaan KJ:hän on jo ihan eri luokassaan! :lol:
Luotettavuus?? Ainakin ihan yhtä vikaisia kuin XJ:t, etunapoja (varsinkin vasempia), vaihteistovikoja, takajarruletkuvikoja (vasen satulan letku varsinkin), ym...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

jotain kommenttia

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 10.09.2009. 10:54

Sanoisin että Jeepeissä on samantyylinen ongelma kuin muissakin jenkeissä; laatu vaihtelee melko lailla eli on yksilöitä jotka ei lopu koskaan ja sitten semmoisia missä tulee kaikkee pientä. Todennäköisyys saada tuo jälkimmäinen on isompi joten kannattaa varautua siihen että auto on silloin tällöin pajalla.

Itsellä kokemusta ZJ.stä sekä WJ:stä ja pyllytuntuma on että ZJ:t olisi parempaa laatua kuin WJ.t eli ei tehty ihan niin halvalla kuin uudemmat. Tämä siis pelkästään kuskin paikalta koettuna, ei niinkään tekniikkaan perehtyneenä.

Olisi parempi jos speksaisit paremmin mistä mallista olet ensisijaisesti kiinnostunut niin noita kokemuksia voisi tulla paremmin.

Sen verran vielä että itse olen ollut erittäin pettynyt virallisen maahantuojan huoltoon ja olenkin päätynyt korjauttamaan omaani paikallisella pikkupajalla, noissa kun on sen verran perinteisempääkin teknologiaa että se onnistuu ainakin johonkin asteeseen saakka.

Ostaessasi kannattaa myös haarukoida ulkomaan valikoimat, sieltä voi saada edullisemminkin eli eivät ole sellaisella statuksella kuin täällä.

ristokakko
Viestit: 62
Liittynyt: 23.04.2008. 22:25
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja ristokakko » 10.09.2009. 22:23

Niinpä on sitä vikaa jos jonkinlaista pientä ,mutta se ei haittaa menoa.toissapäivä kärähti ZJ:stä joku osa varapyörän takaa.luukun sisällä musta loota josta tuli savut pihalle ja takavalot lakkasivat toimimasta :D
Chevrolet silverado k1500 6,2d .33x12,5x15+2" korotus

Jeep Compass 2,4M5 Limited -09 (Mallisarja -07)

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 11.09.2009. 9:41

KJ Cherokee:hen on vaihdettu tähän mennessä raidetangon pää, ohjaustehostimen letku, ja tuulettimen vastus. Muuten ei ole ollut mitään vikaa. Sitten on vielä nämä alapallonivelet, jotka on varmaan vaihdettu kaikkiin autoihin :roll: KJ on muutenkin jo vähän eri maailmasta kuin XJ, kun puhutaan vaikka ajettavuudesta. Jos enempi haluat metsässä ajella niin XJ olisi parempi vaihtoehto, muuten ehdottomasti KJ. Tosin tuo sun hintahaarukka ei vielä riitä KJ:n hankintaan, mutta jos olet valmis hiukan laittamaan lisää, niin suosittelen kyllä KJ:ta sinun tarpeisiin.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.09.2009. 12:41

ristokakko kirjoitti:Niinpä on sitä vikaa jos jonkinlaista pientä ,mutta se ei haittaa menoa.toissapäivä kärähti ZJ:stä joku osa varapyörän takaa.luukun sisällä musta loota josta tuli savut pihalle ja takavalot lakkasivat toimimasta :D
Onko Limited? Mulla ainakin se musta laatikko on takavalojen vikailmaisimen "rele", Ihan kiva toimiessaan... Matolaatikko pitäisi saada ohitettua ihan vaan johtosarjat liittimistä yhdistämällä(tuleva/lähtevä) Ainakin mun Laredossa ne liittimet on vaan tuupattu yhteen, kun ei ole tuommoisia hienouksia. :D
Mikä sen sitten on käräyttänyt?!? Saattaa savu siirtyä johonkin toiseen paikkaan, jos oikonen on johtosarjassa boxin jälkeen :roll: :shock:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.09.2009. 12:50

Gary Grand kirjoitti: Mulla ainakin se musta laatikko on takavalojen vikailmaisimen "rele",
Se boxi on vetokoukun sähköjen releboxi, ei aiheuta vikailmoituksia kun kuormaa on niin vähän (releiden vaatima kuorma verrattuna polttimoiden lisäkuorma)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 12.09.2009. 6:57

:shock: Taitaapa Jamant taas olla tapansa mukaan oikeassa...
Tsekkasin Boksin (10x10x3cm) ja siinähän lukee selvällä Ameriican englannilla "LAMP OUTAGE MODULE"

Siirsin sitä koskevat kysymykset tuonne Sähköt-osioon sotkemasta tätä topickia. :oops:

Minun kokemukseni ovat kahdesta Grand Cherokeesta, mutta tekniikkahan on pitkälti identtistä.
Automaattien toiminnasta olen tykästynyt tuohon AW-4:n, sekä toiminnan, että varmuuden suhteen. uudemmassa Grandissä oleva 42RE ei ole yhtä vakuuttavan tuntuinen vaihdoiltaan. 4.0 kuutosen voimavaroissa ei minun ajossa ole ollut mitään valittamista ja taloudellisuus on ihan siedettävällä tasolla. jatkuvan ajon keskikulutus näkyy olevan reilua 11.5l/100km.

ABS:ien kanssa on ollut ongelmia vasta yhden pyörintäanturin verran, eikä se ole ratkennut vieläkään. Tuntuu rumpujarrullisen anturit olevan huonosti saatavia osia :x Järjestelmähän vaihtui -91/-92 tuohon uudempaan myös Cherokeessa, vanhempi on ilmeisesti hieman ongelmallisempi :?: Tuo uudempi näkyy käyttävän ATE:n komponentteja.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Gary Grand, muokattu yhteensä 17 kertaa

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Boksi asiaa!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 12.09.2009. 15:40

Boksista voisi aloittaa oman keskustelun tuonne sähkö osioon ja täällä jatkaa keskustelua Cherokeen hankkimisesta. Kiitos

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 16.09.2009. 17:33

Terve! Laitanpa lusikkani tähän soppaan kun kerran pyydetään kokemuksia XJ:stä. Meillä on talossa -93 mallinen 4.0 bensakoneella ja automaatilla tietenkin. Minusta tuntuu että se on meidän perheen ensimmäinen ja viimeinen Jeeppi ja tällä tarkoitan sitä että tuosta autosta emme luovu! Sähkövikoja on ollut ja mennyt kuten laturin, startin, vilkkureleen, ja crankshaft sensorin uusiminen mutta käsittääkseni 360 kiloa ajetulle autolle tuo nyt ei ole juuri mitään. Lattia rakennettiin takapuskurista eteen kardaanitunnelia vaille täysin uusiksi vuosi sitten eli kyllähän nämä ruostuvat siinä missä muutkin pellistä ja raudasta tehdyt autot, toiset hitaammin ja toiset nopeammin. Polttoaineen kulutus minun ajossa on melkoinen vaan vaimoni pääsee taas ihmeen pienillä lukemilla (ostimme ensimmäisen automaattimme 12v sitten enkä ole vieläkään päässyt eroon ensi-ihastumisestani "kick-down"nin toimintaan!). Itse ajalen pitkiäkin työmatkoja XJ:llä mutta ei se kulutus ole sillälailla käväissyt mielessä koska viihdyn XJ:n "kajuutassa" niin hyvin että matka-aika menee kuin siivillä. Meidän perheessä ajo on samantyypistä eli ei juuri varsinaista maastoajoa tule poislukien tietenkin lyhyet "spurttailut" umpihankeen kotiniitylle ja todella helppoon lähimaastoon. Itse olen Jeepistä aikanani paljonkin haaveillut ja tämän yhden ainoan yksilökokemuksen (ollut meillä 4v) perusteella voin omasta puolestani suositella bensakoneella varustetun automaatti-XJ:n hankkimista kun vaan huomioi tuon polttoainetalouden (tai oikeastaan sen puutteen)!
MH

Kirjoita vastaus