KJ 2005 Lambda-anturin virhe-ilmoituksen selvittelyä (p0137 & p0038)
Lähetetty: 14.12.2020. 22:52
Viime viikolla syttyi moottorivalo palamaan ja OBD2-lukija antoi vikakoodiksi p0137, eli ymmärtääkseni kuskinpuolen katalysaattorin jälkeisen sensorin jännite ei nouse riittävälle tasolle.
Vaihdoin tänään sensorin uuteen, tietääkseni edellistä vastaavaan kappaleeseen. Vikavalo ei poistunut ja nyt koodeina tulee p0137 ja lisäksi p0038, eli sensorin lämmittimen läpi kulkee liian kova jännite?
Mittasin yleismittarilla auton käydessä jännitteet suoraan pistokkeesta mihin anturi tulee. Eli anturin ollessa irti näyttäisi sensorin johtimiin tulevan 2.0V jännite ja lämmittimen puolen johtimien välinen jännite vaihtelee 6-7 voltissa.
Tarkastin että ohjelehdykän perusteella uuden sensorin johtimet ovat kytketty oikeisiin pinneihin, valkoiset lämmittimen johdot lämmittimen pinneihin, musta johdin anturin jännitteeseen ja harmaa maajohtimeen. Uusi sensori on NGK:n valmistama tarvikeosa, jonka osanumero on 56029049AA ja se näyttää aivan identtiseltä edellisen sensorin kanssa. Tuolla numerolla jenkkiverkkokaupoissa löytyy lambda-antureita joiden pitäisi sopia tähän KJ:n vuosimalliin ja downstream sensoriksi katalysaattorin jälkeen.
Yritin stetoskoopilla kuunnella myös toimiiko polttoaineen injektorit. Kaikki tuntuisivat nakuttavan terävällä äänellä.
Onko jollain kokemusta miten jatkaa ongelman rajaamiseksi? En löytänyt sulakebokseista suoraan sensoreihin viittaavaa, ohjaakohan joku rele noiden toimintaa, ja voisikohan se olla vikana? Viko voisi varmaan johtua pakoputken huomaamattomastakin vuodosta, miten sellaisen saisi esille? Myöhemmin putkessa olevassa äänenvaimentimesa on pieni vuororeikä joka näkyy, mutta se tuskin vaikuttaa tähän.
Vaihdoin tänään sensorin uuteen, tietääkseni edellistä vastaavaan kappaleeseen. Vikavalo ei poistunut ja nyt koodeina tulee p0137 ja lisäksi p0038, eli sensorin lämmittimen läpi kulkee liian kova jännite?
Mittasin yleismittarilla auton käydessä jännitteet suoraan pistokkeesta mihin anturi tulee. Eli anturin ollessa irti näyttäisi sensorin johtimiin tulevan 2.0V jännite ja lämmittimen puolen johtimien välinen jännite vaihtelee 6-7 voltissa.
Tarkastin että ohjelehdykän perusteella uuden sensorin johtimet ovat kytketty oikeisiin pinneihin, valkoiset lämmittimen johdot lämmittimen pinneihin, musta johdin anturin jännitteeseen ja harmaa maajohtimeen. Uusi sensori on NGK:n valmistama tarvikeosa, jonka osanumero on 56029049AA ja se näyttää aivan identtiseltä edellisen sensorin kanssa. Tuolla numerolla jenkkiverkkokaupoissa löytyy lambda-antureita joiden pitäisi sopia tähän KJ:n vuosimalliin ja downstream sensoriksi katalysaattorin jälkeen.
Yritin stetoskoopilla kuunnella myös toimiiko polttoaineen injektorit. Kaikki tuntuisivat nakuttavan terävällä äänellä.
Onko jollain kokemusta miten jatkaa ongelman rajaamiseksi? En löytänyt sulakebokseista suoraan sensoreihin viittaavaa, ohjaakohan joku rele noiden toimintaa, ja voisikohan se olla vikana? Viko voisi varmaan johtua pakoputken huomaamattomastakin vuodosta, miten sellaisen saisi esille? Myöhemmin putkessa olevassa äänenvaimentimesa on pieni vuororeikä joka näkyy, mutta se tuskin vaikuttaa tähän.