Sivu 1/2
WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 21.03.2021. 21:22
Kirjoittaja Repa
Kuinkas tämmösestä nelikosta katsastuksessa jarrut testataan?
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 21.03.2021. 21:31
Kirjoittaja Keimo
Koeajolla.
Viimeksi tosin ei uskonu kun sanoin, että älä nyt hyvä mies rullille aja.

Sano vain että kokeilee jos onnistuis.

No, Jeepin kyllä onnistui välittömästi hypätä pois rullilta.

Vielä en ole havainnut, että olis rikki kuitenkaan saanu..

Täälläpäin ei siis ainakaan ole tullut vastaan jarrutesteriä, jossa olis samaan aikaan kaikki pyörät rullilla.
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 6:02
Kirjoittaja Repa
Tätä samaa aattelin.
Kumma ettei Herrat katsastusinsinörit käsitä.
Sitten ruveta jälkeenpäin ihmetteleen että kuka sen auton on rikkonut.
Ehkä ei välttämättä siihen rullille hajoa heti.




Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 6:04
Kirjoittaja henu
MItäs esim tämmönen grandi vari-lokilla tuumaa yhden akselin jarrudynosta joka pyörittää rullia erisuuntiin ?
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 6:33
Kirjoittaja Repa
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 6:39
Kirjoittaja Keimo
henu kirjoitti: ↑22.03.2021. 6:04
MItäs esim tämmönen grandi vari-lokilla tuumaa yhden akselin jarrudynosta joka pyörittää rullia erisuuntiin ?
Nopeusero saman akselin pyörien välillä nostaa paineen kitkalevyille, eli lukko menee päälle. Jos pyörät pyörii erisuuntiin niin silloinhan sitä nopeuseroa vasta onkin. Eli jos lukossa on kitkalevyt yhtään kunnossa, niin ei se testi jarruista kerro mitään..
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 8:13
Kirjoittaja Repa
Missä tilanteessa pyörii rullat eri suuntiin?
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 9:11
Kirjoittaja Maastis
Repa kirjoitti: ↑22.03.2021. 8:13
Missä tilanteessa pyörii rullat eri suuntiin?
4-veto jarrudynossa pyöritetään yhden akselin pyöriä niin että pyörivät vastakkaisiin suuntiin. Näin testaus ei vaikuta jakolaatikkoon. Tällaisia on 4-veto jarrudynot. Tuskin mistään löytyy sellaista jotta olis kaikki pyörät rullilla samanaikaisesti... mutta joo, tuolla kyllä "suojellaan" jakista, mutta jos mitattavalla akselilla on jollaintapaa jatkuva tai automaattisesti toimiva lukko niin se ei kyllä tykkää hyvää...
TJ
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 9:46
Kirjoittaja siffo
Käsittääkseni noissa 4-veto dynoissa pyöritetään vain toisen puolen pyörää ja se toinen puoli saa pyöriä vapaasti, jolloin se tietysti pyörii vastakkaiseen suuntaan ellei lukko ala ottamaan. Viime syksynä testasivat varilokeilla varustetun WJni jarrut ekaa kertaa tollasella dynolla ja kyllä se siinä näytti pysyvän. ZJ aussilockerilla taasen ei pysynyt

Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 10:15
Kirjoittaja Keimo
Eikös se periaatteessa silloinkin pitäisi Quadra Drive Jeeppi karata rullilta, jos yhtä pyörää pyöritetään saman akselin toinen pyörä vapaastipyörivänä mutta toinen akseli pitävällä pinnalla? Tai oikeastaan kun samalla voimakkaasti jarrutetaan, niin lukko jarruttaa kun ei niiden kolmen muunkaan pyörän anneta pyöriä.
Toki kun nopeus on tarpeeksi pieni, niin lukot voi antaa sen verran luistamalla periksi.
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 12:39
Kirjoittaja Cherokeewj
Viime viikolla käytin QDII Jeepin leimalla ja rullillehan se sitten vedettiin, jarrutesti onnistui muuten mutta käsijarrusta ei saanut tuloksia kun nousi aina rullilta pois..
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 22.03.2021. 20:23
Kirjoittaja Repa
Mitähän pykälät sanoo jos vain kiellän katsurilta rullille ajon?

Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 23.03.2021. 5:57
Kirjoittaja rane58
NP242 Selec Trac sydemillä voi mennä jarrutesteriin kun laittaa vain takavedon päälle, ei riko mitään, kuulemma....

Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 23.03.2021. 6:51
Kirjoittaja Repa
Miten on kun laittaa jakolootan N - asentoon?
Mulla QD2 varilockeilla.
Re: WJ ja Jarrutesti
Lähetetty: 23.03.2021. 8:40
Kirjoittaja JAMANT
Repa kirjoitti: ↑23.03.2021. 6:51
Miten on kun laittaa jakolootan N - asentoon?
Mulla QD2 varilockeilla.
Katkaisee vain yhteyden automaattiin, ei katkaise nelivetoa...