Jeep Wrangler 4xe

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Maastis
Viestit: 141
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Jeep Wrangler 4xe

Viesti Kirjoittaja Maastis » 15.02.2022. 23:39

Moi

Tulipa käytyä koeajamassa tuliuusi hybrid Wrangler. Varsin kiva "lelu", mutta siihen se sitten ehkä omalta osaltani jääkin... muutama seikka jonka takia ei mitenkään saa perusteltua omaan käyttöön sopivaksi... mutta autosta muuten. Olihan se ihan käteensopivan tuntuinen. Yleisilme myös niin sisältä kun päältä oli ihan viimeistellyn oloinen. Muovia oli, mutta riittävästi oli kuitenkin käytetty myös nahkaa ja sen sorttista jotta muovit ei häirinneet. Ei kuulunu kitinöitä, natinoita eikä tuuli suhissut. Istuimet ok, mutta ehkä ainakin itselleni istuinosa olis saanu olla pidempi. Menohalut oli varsin hyvät kuten nyt paperien lukemista odottaakin kun yhteisteho bensan ja sähkön kanssa 380hp ja reipas 600nm vääntöä. Kyllähän se liikahti. Hybrid puoli oli kokoajan pelissä mukana avustamassa riippuen kaasupolkimen asennosta. Pelkällä sähköllä en valitettavasti päässyt ajamaan kun auto oli päättänyt että nyt suoritetaan "Fuel & Oil refresh". Epäilisin sen liittyvän mahdollisesti moottoriöljyn sekaan kertyneen bensan haihdutteluun joka merkistä riippumatta on näis hybrideis varsin yleistä (suoraruisku koneita...? Ja lyhyitä käyntejä kylmänä niin kerää bensaa öljynsekaan...). Tämä siis vaan ihan oma olettamus tuosta refresh tilasta... Ajelin muutaman kymmenen kilsaa, mutta ei tilanne kuitenkaan muuttunut... moottorin äänimaailma oli hieman dieselmäinen. Eli raksutuksen kuuli aika selvästi sisään, ei kova ääninen, mutta ei sellainen normaali bensakoneen pehmeä suhina. Kiva lisä oli nyt jakolaatikossa vaihtoehto ajaa jatkuvana nelivetona. Jämäkkä tiellä, mutta alustasta en oikein tykännyt... tosi pintakova ja maantiellä jatkuva pieni nypytys... mielestäni renkais oli liikaa painetta (3bar) joka tietysti ei ainakaan paranna tilannetta. Myös jäykän taka-akselin käytöksen kyllä tunsi takalistoon auton peräpään pienenä sivusuuntaisena muljahteluna joustoissa. Nojoo, maastoautohan yämä on, mutta kyllä tietty tähän hintaan sais maantiekyytikin tuntua leppoisalta.

No miksi ei? Omalta osalta isoin ongelma on vetomassa. 1500kg jarrukärrylle on aika vähän... No ei se ole hybridin ongelma vaan sehän on pudonnut Wranglereissa jo aiemmin. Sitten tavaratila oli yllättävän pieni. Ja paljon siitä sulaa muunmuassa turvakehikon takia. Mutta muuten jos noi ei häiritse niin varsin kiva ja massasta poikkeava "ekoauto" :)

TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep Wrangler 4xe

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.02.2022. 9:20

Jos haluaa hyvät maantieominaisuudet ja vetokykyä, niin kannattaa toki silloin ostaa sellainen auto joka tarjoaa ne ominaisuudet. Jos haluaa hyvät maasto- ominaisuudet ja kelvollisen hyvät maantieominaisuudet, niin kannattaa ostaa Wrangler. Pari muutakin hyvää vaihtoehtoa maastoautoksi olisi, mutta niitä ei myydä Euroopassa.
Itsekin tarvitsee välillä isoa/ painavaa kärryä, mutta jos uutta autoa olisin ostamassa niin kyllä se mitä todennäköisimmin olisi 4- ovinen Wrangler Rubicon. Mahdollisuus laittaa laillisesti alle ~37" renkaat, ja jo vakiona erinomaiset maasto-ominaisuudet lukkoineen ja tiheä 4:1 jakis pikkupuolella. Aivan sama vaikka sillä ei saisi vetää kärryä ollenkaan :D

Kannattaa aina muistaa että jenkit ei suunnittele maastoautojaan/ katumaastureitaan Eurooppalaisia silmälläpitäen, vaan niissä painotetaan ominaisuuksia mitkä on heidän kotimarkkinoilla merkitykselliset.
USA:ssa pitävät ihmistä hulluna, jos haluaa kiskoa 5.7 Hemi- Grand Cherokeella 3000lbs. asuntovaunua - eihän Grand Cherokeen tapaisilla pikkuautoilla vedetä yhtään isompia perävaunuja. Suomessa tai Euroopassa pidetään hulluna jos haluat ison katumaasturin (vaikkapa se sama Grand Cherokee mutta dieselinä) 1500kg asuntovaunun veturiksi, kun sehän tulee hienosti perässä keskikokoisella etuvetoisella henkilöautolla missä on parilitrainen moottori :wink: Karkeasti jaotellen: euroopassa kärryä halutaan vetää mahdollisimman pienellä autolla, jenkit kiskoo vain full-size pickupeilla.


Olen ajanut töissä pikkupätkiä muutamalla uudella 4xe Wranglerilla. Ihan asiallisen oloinen laite se varmasti on siihen käyttöön mihin se on tarkoitettukin - maastoon ja maantiesiirtymiin polulta seuraavalle. Joku vajaaälyinen ehtinyt jo haukkua JL- Wranglerit kun se kiipesi törmäystestissä esteen yli ja kaatui kyljelleen. Se autohan toimi juuri kuten maastoauton kuuluukin :D Onneksi Jeep on tajunnut pitää autossa jäykät akselit edessä ja takana. Jokseenkin kaikki muut valmistajat on olleet viime vuosina täysiä idiootteja ja suunnitelleet jäykkäakseliset maastoautonsa uusiksi, ja tehneet niistä maastokyvyttömiä muovileluja. Esimerkkejä on useita.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus