Grand Cherokee ZJ käyntiongelman metsästys
Lähetetty: 03.01.2024. 18:48
Elikkäs, Grand Cherokee ZJ -93 5.2L V8 oireilee. Järki alkaa loppua, tätä on nyt koittanut pajoittaa yksin ja kaverin korjaamolla missä päässyt lukemaan myös live-dataa.
https://youtu.be/c6vmK9q-gt4?feature=shared
https://youtu.be/JCeh-Eb7AhA?feature=shared
Auto saattaa kylmänä vastata nätisti kaasuun ja käy tasaisesti, mutta pienen hetken lämmittyään alkaa pätkiä. On edelleen kysymysmerkki onko ongelma mekaaninen, sähköinen, bensassa vai sytkässä. Alkaa ilmeisesti polttamaan putkessa kuitenkin äänestä päätellen, kierrokset aaltoilevat muutaman sadan kierroksen verran (tuntuu selvästi ajossa vedon seilaamisena, mutta myös parkissa P-vaihteella eli ei liittyne vetopuoleen).
Vaihdettua:
-Imusarjan tiivisteet
-Virranjakajan kansi, pyörijä, johdot, tulpat ja puola
-Kaasuläppäkotelon tiiviste
-TPS, MAP, IAC-venttiili
-Lämpötilatunnistimet (mittari + moot.ohjaus)
-Imusarjan lämpötilatunnistin
-Vesipumppu ja termostaatti
-Lambda-anturi (NTK)
-Bensasuodatin ja paineensäädin
-PCV-venttiili (kahdesti). Puhaltaa aina hieman läpi, letkua kun painaa hieman kasaan tunruisi kierrokset hetkeksi nousevan, laskee kun painaa kokonaan tukkoon. Mutta käsittääkseni normaalia tyhjäkäynnillä päästää hieman ilmaa läpi?
Huom! Katalysaattorikin otettu pois, ei ollut tukossa. Huono kylläkin.
Testattu:
-Bensanpaine 32psi alipaineella, 40psi ilman alipainetta
-Imusarjan alipaine tyhjäkäynnillä aivan tasainen 17-18 inHg, koitettu myös lähdöt tulpattuna, ei vaikutusta. Ajossa alipaineet käyttäytyvät normaalisti (nollaan täysikaasulla, läpän sulkeutuessa hyppää ylemmäs ja tasoittuu).
-Puristuspaineet OK, ohivuotomittauksessa sylinterit pitivät paineet
-Imisarjan savutestissä vuoto vain yhdessä alipaineletkun päässä (korjattu). Tosin erikoisesti myös IAC:n liittimen päästä vuoti, tilkittiin epoksilla.
-Pakokaasua ei testiaineella löytynyt jäähdytysnesteestä
-TPS arvot mitattu (0.8-3.9V), arvot lineaariset eikä kuolleita kohtia
-Akku OK, lataus yli 14V, kokeiltu lisätä ylimääräinen maakaapeli koneen ja akun väliin.
-Alipaineletkut tukittuna imusarjasta syntyy kampikammioon/kansiin ylipaine, eli puhaltaa avatusta korkista/öljytikun reiästä ulos. Raju imusarjavuoto plenumissa kai aiheuttaisi alipainetta?
Voihan olla että jokin meni pieleen imusarjaremontissa... Silloin tosin veti öljyä imusarjaan.
Lisään linkin muutamaan videoon, miltä käy ilmi jokseenkin mistä on kysymys. Tuo tyhjäkäynnillä kaasun käyttäytyminen on selkein näkyvä oire: kun lähtee painamaan kaasua alkavat kierrokset ensin hyppiä tyhjäkäyntikierrosten tietämillä, vasta jonkun matkaa kaasua painettua kierrokset hyppäävät 1200-1300 kierroksen tietämille. Esimerkiksi 1000rpm kierroksia ei saa missään kaasun asennossa!
Lambdan piuhan kun ottaa irti, saattaa auto käydä hitusen paremmin, mutta myöskään vikavalo ei syty (pitäisikö?). Arvo diagnostiikkalaitteella luettuna tällöin aina tasan 0.5V. Piuha paikallaan noin 0.3V mutta hyppii piikkejä noin 0.8V (ilmeisesti juuri näissä kohdin katko sytytyksessä).
Välillä näyttää kuin kiihdytyksissä lämpötila kohoaisi (teki jo lämpöisemmillä syyskeleillä), tasa-ajossa laskee. Epäilisin että uusi termostaatti laskee hieman läpi koska silloin huomasin tämän oireen. Lämpötilatunnistimet antavat diagnostiikkalaitteelle järkeviä arvoja.
7-sylinterin tulppa oli ns. kahvinruskea, muut vaaleita. Aivan kuin vain seiska kävisi oikealla seoksella ja muut laihalla. Tai sitten se on saanut liikaa ainetta?
Suuttimien kuviot suorat, kaikissa samanlaiset. Suuttimet irti kun laittoi virrat päälle yksi tai kaksi suutinta sumuttivat, tuttu mekaanikko sanoi että on ns. prime, eli antaa kylmäkäynnistys-ryypyn. Pitääkö näin olla?
Tiedä sitten onko vettä vai jäähdytysnestettä, vähänhän tuo etenkin kylmänä vaaleaa puskee putkenpäästä, ei mielestäni haise kuitenkaan glykolilta.
Onko ideoita mitä vielä testata, tai mistä vikaa lähteä jäljittämään? Tässä on jo useampi kuukausi mennyt selvittäessä eikä tulosta synny...
https://youtu.be/c6vmK9q-gt4?feature=shared
https://youtu.be/JCeh-Eb7AhA?feature=shared
Auto saattaa kylmänä vastata nätisti kaasuun ja käy tasaisesti, mutta pienen hetken lämmittyään alkaa pätkiä. On edelleen kysymysmerkki onko ongelma mekaaninen, sähköinen, bensassa vai sytkässä. Alkaa ilmeisesti polttamaan putkessa kuitenkin äänestä päätellen, kierrokset aaltoilevat muutaman sadan kierroksen verran (tuntuu selvästi ajossa vedon seilaamisena, mutta myös parkissa P-vaihteella eli ei liittyne vetopuoleen).
Vaihdettua:
-Imusarjan tiivisteet
-Virranjakajan kansi, pyörijä, johdot, tulpat ja puola
-Kaasuläppäkotelon tiiviste
-TPS, MAP, IAC-venttiili
-Lämpötilatunnistimet (mittari + moot.ohjaus)
-Imusarjan lämpötilatunnistin
-Vesipumppu ja termostaatti
-Lambda-anturi (NTK)
-Bensasuodatin ja paineensäädin
-PCV-venttiili (kahdesti). Puhaltaa aina hieman läpi, letkua kun painaa hieman kasaan tunruisi kierrokset hetkeksi nousevan, laskee kun painaa kokonaan tukkoon. Mutta käsittääkseni normaalia tyhjäkäynnillä päästää hieman ilmaa läpi?
Huom! Katalysaattorikin otettu pois, ei ollut tukossa. Huono kylläkin.
Testattu:
-Bensanpaine 32psi alipaineella, 40psi ilman alipainetta
-Imusarjan alipaine tyhjäkäynnillä aivan tasainen 17-18 inHg, koitettu myös lähdöt tulpattuna, ei vaikutusta. Ajossa alipaineet käyttäytyvät normaalisti (nollaan täysikaasulla, läpän sulkeutuessa hyppää ylemmäs ja tasoittuu).
-Puristuspaineet OK, ohivuotomittauksessa sylinterit pitivät paineet
-Imisarjan savutestissä vuoto vain yhdessä alipaineletkun päässä (korjattu). Tosin erikoisesti myös IAC:n liittimen päästä vuoti, tilkittiin epoksilla.
-Pakokaasua ei testiaineella löytynyt jäähdytysnesteestä
-TPS arvot mitattu (0.8-3.9V), arvot lineaariset eikä kuolleita kohtia
-Akku OK, lataus yli 14V, kokeiltu lisätä ylimääräinen maakaapeli koneen ja akun väliin.
-Alipaineletkut tukittuna imusarjasta syntyy kampikammioon/kansiin ylipaine, eli puhaltaa avatusta korkista/öljytikun reiästä ulos. Raju imusarjavuoto plenumissa kai aiheuttaisi alipainetta?
Voihan olla että jokin meni pieleen imusarjaremontissa... Silloin tosin veti öljyä imusarjaan.
Lisään linkin muutamaan videoon, miltä käy ilmi jokseenkin mistä on kysymys. Tuo tyhjäkäynnillä kaasun käyttäytyminen on selkein näkyvä oire: kun lähtee painamaan kaasua alkavat kierrokset ensin hyppiä tyhjäkäyntikierrosten tietämillä, vasta jonkun matkaa kaasua painettua kierrokset hyppäävät 1200-1300 kierroksen tietämille. Esimerkiksi 1000rpm kierroksia ei saa missään kaasun asennossa!
Lambdan piuhan kun ottaa irti, saattaa auto käydä hitusen paremmin, mutta myöskään vikavalo ei syty (pitäisikö?). Arvo diagnostiikkalaitteella luettuna tällöin aina tasan 0.5V. Piuha paikallaan noin 0.3V mutta hyppii piikkejä noin 0.8V (ilmeisesti juuri näissä kohdin katko sytytyksessä).
Välillä näyttää kuin kiihdytyksissä lämpötila kohoaisi (teki jo lämpöisemmillä syyskeleillä), tasa-ajossa laskee. Epäilisin että uusi termostaatti laskee hieman läpi koska silloin huomasin tämän oireen. Lämpötilatunnistimet antavat diagnostiikkalaitteelle järkeviä arvoja.
7-sylinterin tulppa oli ns. kahvinruskea, muut vaaleita. Aivan kuin vain seiska kävisi oikealla seoksella ja muut laihalla. Tai sitten se on saanut liikaa ainetta?
Suuttimien kuviot suorat, kaikissa samanlaiset. Suuttimet irti kun laittoi virrat päälle yksi tai kaksi suutinta sumuttivat, tuttu mekaanikko sanoi että on ns. prime, eli antaa kylmäkäynnistys-ryypyn. Pitääkö näin olla?
Tiedä sitten onko vettä vai jäähdytysnestettä, vähänhän tuo etenkin kylmänä vaaleaa puskee putkenpäästä, ei mielestäni haise kuitenkaan glykolilta.
Onko ideoita mitä vielä testata, tai mistä vikaa lähteä jäljittämään? Tässä on jo useampi kuukausi mennyt selvittäessä eikä tulosta synny...