Sivu 1/1
Pahvia XJ:n syylärin eteen?
Lähetetty: 02.11.2009. 21:17
Kirjoittaja kemu
Onko tarvetta\järkeä käyttää talvella pahvia syylärin edessä vai lämpiääkö moottori riittävästi ilman?
Ajattelin vaan kun tuo jäähdytysropelli pyörii aina eikä vaan tarpeen mukaan. Eli kyseessä XJ ja 2.5L bensamoottori.
Lähetetty: 02.11.2009. 22:50
Kirjoittaja cmalino
Mulla ei ole ainakaan ollut tarvetta pahville. Hyvin on aina lämmennyt. Pitäisihän siinä flektissä olla kuitenkin viskokytkin, mikä ainakin kunnossa ollessaan tuntuisi ihan toimivalta keksinnöltä. Ainakin metsässä ajaessa kuulee ihan selvästi kun se välillä ottaa kierroksia enemmän ja jonkun aikaa humistuaan taas rauhoittuu...
Velipojan Ford Sierrassa oli aikoinaan viskokytkin hirttänyt kiinni jo edellisen omistajan aikana. Se piti aikamoista mölyä ja koko auton toiminta tuntui aika tahmealta. Vaihdoin siihen omasta Taunuksesta sopivan ehjän viskon ja Sierra muuttui ralliautoksi välittömästi. Ero oli käsittämätön

Pahvia?
Lähetetty: 02.11.2009. 23:10
Kirjoittaja ImacInnes
Joo ei sitä taida tarvita laittaa ennen kun rupee pakkaset oleen yli -15 astetta viikko tolkulla.
Isäni on koko autoilu aikansa aina kyhännyt joka menopeliinsä rullaverhosta syylärin levyisen verhon jota on voinnut säätää kuljettajan paikalta??!!
t.Ismo Ämmä
Lähetetty: 03.11.2009. 7:31
Kirjoittaja kemu
Siis onko flektissä viskokytkin

. Minulla ainakin pyörii koko ajan täysillä.

Visko!
Lähetetty: 03.11.2009. 8:00
Kirjoittaja ImacInnes
kemu kirjoitti:Siis onko flektissä viskokytkin

. Minulla ainakin pyörii koko ajan täysillä.

Siinä heti lapojen jälkeen on yleensä alumiinistä sellainen isompi mötikkä joka on visko.
vaikka siinä olisi visko niin silmällä katsottuna näyttää että se pyörii täysillä koko ajan, mutta jos visko toimii niin se ottaa eri tavalla kiinni lämpötilan mukaan.
Sammuta moottori ja koita kädellä pyörittää lavoista, jos saat hitaasti lavat pyörimään niin siinä ompi visko.
esimerkiksi tuoolta voit noita nähdä:
http://www.jamant.fi/advanced_search_re ... n&x=28&y=5
t.Ismo Ämmä
Re: Pahvia?
Lähetetty: 03.11.2009. 11:06
Kirjoittaja kmarkkuvv
ImacInnes kirjoitti:Isäni on koko autoilu aikansa aina kyhännyt joka menopeliinsä rullaverhosta syylärin levyisen verhon jota on voinnut säätää kuljettajan paikalta??!!
t.Ismo Ämmä
Je(e)p joo, niitä oli joskus viimevuosituhannen loppupuolellea (-60 luku) jopa ihan tehdasasennuksina. Niillä pystyi tehokkaasti tuhoamaan vesipumpun laakerit koska lähes kaikissa moottoreissa tuuletin ja vesipumppu oli samalla akselilla.
Ei muuta kuin kaihdin puoliväliin niin jo alkaa mukavasti vääntää vesipumpun akselia.
Ja kun tekee mieli vaihtaa kannentiivistettä niin sekin hoituu, kaihdin kiinni kokonaan ja unohdetaan seurata lämpömittaria.
Kokemusta on, kummastakin.
Ainoa oikea tapa säheltää on venäläistyyppinen sälekaihdin, sillä ei saa vesipumpun laakereita rikki mutta tuon kannentiivisteen käräyttämiseen sekin sopii.
Mutta asiaan, jäähdytysjärjestelmässä on termostaatti sitä varten että lämmöt pysy halutulla alueella. Varsinkin bensamoottoreissa on niin huono hyötysuhde että sellaista pakkasta ei (Suomessa) olekkaan että tarvittaisiin
kunnossa olevaan autoon pahveja tai muita säpellyksiä.
M Arkku
Lähetetty: 03.11.2009. 19:40
Kirjoittaja saatsi
Kunnossa tai ei mutta kyllä mulla on pahvi keulalla, tai tarkemmin sanottuna tuulensuojalevyn palanen lisäpitkien ja maskin välissä. Pysyy napakasti paikallaan ja lämmöt nousee nopeemmin.
Mulla on tosin 87 termari, kun alkuperäinen on muistaakseni 92 (korjatkaa, jos olen väärässä). Tämänikäisessä versiossa lämmöt sahaa jatkuvasti ja pahvi auttaa myös siinä ettei ne lämmöt mene liian alas kun termari aukeaa. Huomaa meinaan kabiinissa kovalla pakkasella kun se "lämmin" puhallus muuttuu välillä vielä hieman viileämmäksi.
Ja jos meno käy liian kiihkeäksi niin onhan sitten sähköflekti viilentämässä...
Lähetetty: 03.11.2009. 19:44
Kirjoittaja kemu
No olihan siellä visko ja kun kädellä pyöritin, niin hyvin pyöri. Näyttää kyllä, että käynnissä ollessa pyörii koko ajan täysillä, mutta vaikeahan se on todeta kun ei ole oikein mihin verrata. Mutta ei minulla kyllä lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia. 99 astetta aika tarkkaan on koko ajan moottorin lämpötila. Mutta kiitos kaikille vastauksista. Taas tuli opittua jotain uutta.

Lähetetty: 03.11.2009. 20:03
Kirjoittaja JAMANT
saatsi kirjoitti:
Mulla on tosin 87 termari, kun alkuperäinen on muistaakseni 92 (korjatkaa, jos olen väärässä).
Orkkis on kyllä 88°.