Toni S. kirjoitti:Selittäisittekö muuten n00bille joka asiaa on ennenkin pienessä mielessään ihmetellyt että mikä on pointtina tuollaisessa korotuksessa? Akselithan sun muut romppeet kun kuitenkin jäävät tuonne alas. Onko kyseessä se että saa isomman renkaan mahtumaan alle? Suurempi maavara renkaiden kohdalla? Vaiko vain se että se on kivaa saada kabiini noin korkealle?ImacInnes kirjoitti:
(En siis yritä arvostella kenenkään projektia mitenkään, ihan oikeasti olen vain utelias.)
Yleistä korotuksista
Yleistä korotuksista
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Korotusesta.
Suomessahan ei moisella korotuksella ole mitään asaa katsastus konttorille. Mutta USA:ssa kaikki on mahdollista.
Tollahan haetaan äärimmäisiä joustovaroja, jotta saadaan pyörät pysymään maassa mahdollisimman pahoissa paikoissakin ja näin saavutetaan paras pito ja etenemis mahdollisuus. Jos pyörä on ilmassa se ei vedä eikä pidä. Vähemmälläkin kyllä pärjää tosi pitkälle.
Isoilla pyörillä nousee akselit ylöspäin, mutta pyörän ja lokasuojan väli pienenee ja pyörät ottavat kaariin kiinni, silloin täytyy korottaa jositusta tai avartaa lokasuojia.
Tässä toinen kuva samasta pelistä jossa näkyy lisääntyneet joustovarat.

t.Ismo
Tollahan haetaan äärimmäisiä joustovaroja, jotta saadaan pyörät pysymään maassa mahdollisimman pahoissa paikoissakin ja näin saavutetaan paras pito ja etenemis mahdollisuus. Jos pyörä on ilmassa se ei vedä eikä pidä. Vähemmälläkin kyllä pärjää tosi pitkälle.
Isoilla pyörillä nousee akselit ylöspäin, mutta pyörän ja lokasuojan väli pienenee ja pyörät ottavat kaariin kiinni, silloin täytyy korottaa jositusta tai avartaa lokasuojia.
Tässä toinen kuva samasta pelistä jossa näkyy lisääntyneet joustovarat.

t.Ismo
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
- Jeep-Antti
- Viestit: 134
- Liittynyt: 27.03.2008. 9:06
- Paikkakunta: Anjala
Tuo nyt tietysti on vähän liikaa "Amerikkaa", mut periaatteessa kuitenkin oikein.
Eli tuossa korottuu kuiteskin lähes kaikki muukin korin mukana, eli Moottori, vaihteisto, jakovaihteisto ja puskurit(ylitykset). Pitkät tukivarret, kierrejouset ja iskunvaimentajat(liikerata kasvaa aina myös pituuden mukana), mahdollistaa hulppean pitkät joustot.
Pelkkä korin korotus(rungollisessa autossa) ei näitä em. etuja tuo, mutta tuossa apurunko kyllä nousee mukana.
Akseliahan ei nosta muu kuin regas ...tai porttaaliakseli, missään tapauksessa ...mutta pyörähän ajetaankin esteen yli, jolloin jäykkä akseli nousee mukana. Tuossa tapauksessa tukivarsien toisenlaisella muodolla saatais kyllä vielä keskelle lisää maavaraa.
Että näin. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että tuossa tapauksessa korotusta on liikaa ja painopiste on liian ylhäällä ainakin Suomalaiseen metsään.
Enkä itsekään ole näitä "High Riders miehiä".
Eli tuossa korottuu kuiteskin lähes kaikki muukin korin mukana, eli Moottori, vaihteisto, jakovaihteisto ja puskurit(ylitykset). Pitkät tukivarret, kierrejouset ja iskunvaimentajat(liikerata kasvaa aina myös pituuden mukana), mahdollistaa hulppean pitkät joustot.
Pelkkä korin korotus(rungollisessa autossa) ei näitä em. etuja tuo, mutta tuossa apurunko kyllä nousee mukana.
Akseliahan ei nosta muu kuin regas ...tai porttaaliakseli, missään tapauksessa ...mutta pyörähän ajetaankin esteen yli, jolloin jäykkä akseli nousee mukana. Tuossa tapauksessa tukivarsien toisenlaisella muodolla saatais kyllä vielä keskelle lisää maavaraa.
Että näin. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että tuossa tapauksessa korotusta on liikaa ja painopiste on liian ylhäällä ainakin Suomalaiseen metsään.
Enkä itsekään ole näitä "High Riders miehiä".

Itse käytin juuri Xj:ni vuosikatsastuksessa ja eivät noteeraanneet mitenkään 2" kortusta eikä intekroituja palkeja helman tilalla.
Huomautuksitta XJ nyt katsastettu!
t.Ismo Ämmä
Huomautuksitta XJ nyt katsastettu!
t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Korotuksista
Jatkoa edellisiin: Mitä todellisia kokemuksia on korotuksen vaikutuksista ajo-ominaisuuksiin? Voisin kuvitella, että ammattitaitoisesti suunnitellut korotukset kaikkine osineen pitäisivät ohjauskulmat kaikkinen cambereinee ja castereineen ennallaan, ainakin normaalikuormilla? Entäpä kallistelu, lisääntyykö kovin paljon?
Urkki
Urkki
Itselläni 3" korotusta eikä mielestäni kallistelu lisääntynyt niin että siihen olisin huomiota edes kiinnittänyt. Varmasti se vaikuttaa ainakin vähän kun painopiste nousee korkeammalle. Korotuksen yhteydessä wanhat väsyneet/kuoleentuneet jouset ja iskarit vaihtuivat minulla uusiin, joka toisaalta toi lisää jämäkkyyttä alustaan...
Luonnollisesti, kallistuksenvakaajat kun on irti niin jo kallistelee ihan eri malliin
Edit: korjattu huonosti muotoiltua lausetta. "vaihtuvat uusiin" --> "vaihtuivat minulla uusiin"
Luonnollisesti, kallistuksenvakaajat kun on irti niin jo kallistelee ihan eri malliin

Edit: korjattu huonosti muotoiltua lausetta. "vaihtuvat uusiin" --> "vaihtuivat minulla uusiin"
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä cmalino, muokattu yhteensä 22 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Korotuksista
Mullahan on kallistuksenvakaajat edestä poistettu jo ajat sitten etupanssarin kiinnitysten tieltä ja lisäämään ulosjoustoja. Ensin oli vähän oudon oloista kun auto kallisteli mutkissa aika lailla, mutta kaikki kuljettajat on siihen jo tottuneet. Arvelet siis, että ei lisääntyisi kovin paljoa kallistelu?
Urkki
Urkki
Noh, sillon vuosi sitten kun korotus tehtiin, niin mulla oli kallistuksenvakaajat vielä molemmissa päissä kiinni ennen ja jälkeen korotuksen, joten ei ole kokemusta kallistelusta normikorkuisella autolla vakaajien kanssa. Nyt kun vakaajat "unohtuivat" pois intensiivisen askartelun tiimellyksessä niin jo vain kallistelee. Kyllä sen kanssa elää eikä tule ainakaan ylinopeutta enää ajettua
Voihan se olla että herkempinahkaisen mielestä menee kallistelu jo överiksi, mutta ainahan nämä on kompromisseja ja jokaisella on oma mielipiteensä asiasta.
Tuo etukallistuksenvakaajahan on mulla kuitenkin edelleen paikallaan, mutta koiranluut on jonnekin takakonttiin unohtuneet... Vakaajan tanko on nostettu hihnoilla mahdollisimman ylös lokarissa ja ei se siellä mitään haittaa. Jos tulee tarve laittaa se takaisin kiinni, niin ei vaadi muuta kun luut paikalleen ja mutterit kiinni. Enpä ole tosin vielä kertaakaan vaivautunut niitä paikoilleen laittamaan

Tuo etukallistuksenvakaajahan on mulla kuitenkin edelleen paikallaan, mutta koiranluut on jonnekin takakonttiin unohtuneet... Vakaajan tanko on nostettu hihnoilla mahdollisimman ylös lokarissa ja ei se siellä mitään haittaa. Jos tulee tarve laittaa se takaisin kiinni, niin ei vaadi muuta kun luut paikalleen ja mutterit kiinni. Enpä ole tosin vielä kertaakaan vaivautunut niitä paikoilleen laittamaan

Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Täytyykös katsastuksessa olla kallistuksen vakaimet paikallaan vai onko ne vasta pakolliset jostain tirtystä vuodesta etiä päin?
Omasta -85 Cherokeesta poistin etu vakaimen ja heti rupesi maastossa kulkemaan paremmin ja ristiriipunnat väheni, täytyy takaakin poistaa jahka saan pidemmän jarruletkun ensin asennettua.
t.Ismo Ämmä
Omasta -85 Cherokeesta poistin etu vakaimen ja heti rupesi maastossa kulkemaan paremmin ja ristiriipunnat väheni, täytyy takaakin poistaa jahka saan pidemmän jarruletkun ensin asennettua.
t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Ei noin vanhassa välttämättä tarvii olla, riippuu siitä mitä tyyppitarkastustodistukseen on kirjattu!! Jossain vuosimallissa ne on varmaan pakolliset, ja jos katsastusmies huomaa, että on vaimentaja paikoillaan, mutta koiranluut puuttuu!!!ImacInnes kirjoitti:Täytyykös katsastuksessa olla kallistuksen vakaimet paikallaan vai onko ne vasta pakolliset jostain tirtystä vuodesta etiä päin?
Omasta -85 Cherokeesta poistin etu vakaimen ja heti rupesi maastossa kulkemaan paremmin ja ristiriipunnat väheni, täytyy takaakin poistaa jahka saan pidemmän jarruletkun ensin asennettua.
t.Ismo Ämmä
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Näinhän se on. Se on yksi syy miksi toi itse vakaajan tanko onkin vielä paikallaan. Koiranluut on kuitenkin todella helppo pistää takaisin...JAMANT kirjoitti:-00 -mallissa varmaan koiranluita eteen ainakin katsastusmies kaipaa, kerran vuodessa!!!
Takapään kallistuksenvakaaja on sen sijaan ainakin meikäläiselle arvoitus. Olen antanut itseni ymmärtää että ainakin 90-luvun malleissa on ollut osa ilman takakallistuksenvakaajaa?? Tosin kun oma XJ on jo (valitettavasti) e-tyyppihyväksytty, niin voi olla että se jo vaatii takavakaajan. Tiedä häntä. Eipä senkään paikalleen laittaminen mikään kova urakka ole.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Tervehdys! Täällä savossa katsastuskonttorilla kyllä vaaditaan vakaajat paikoilleen, sen huomasin niin sanotusti kantapään kautta. Muutama vuosi takaperin kun hommasin meidän -93 Cherokeen (XJ) niin eipä tuo ensimmäisenä tullut mieleen tarkastaa että onko katsastetusta autosta poistettu jotain katsastuksessa vaadittavia osia. Niinpä sitä konttorilla katsastusmiehen kanssa yhdessä ihmeteltiin että pitäisiköhän tässä olla vakaimet vai ei? Muutaman useamman katsastusmiehen välisen keskustelun ja puhelinsoiton jälkeen inssi ilmoitti että pitää olla vakaajat ja leimaa ei tule ennenkuin vakaajat on paikoillaan! Onneksi auton minulle myynyt kaveri (ns. väliomistaja, jonnin sortin vaihtokaupassa oli Jeeppi hänelle kulkeutunut) oli säästänyt sen muovisäkillisen "metalliroinaa" autotalliinsa jotka oli saanut Jeepin hänelle myyneeltä eikä minun tarvinnut ostaa kuin koiranluut, kaikki muu löytyi.
Tuosta korottamisen vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin vielä sen verran että hommasin XJ-Cherokeehen ensin Ranco-5000-iskarit, kun ameriikan nettisivuilla joku kirjoitteli että ne ovat hieman liian "topakat" (itse tykkään tietynlaisesta jämäkkyydestä alustassa, tosin enpä ole vielä varsinaista maastoajoa harrastanut) ja sen jälkeen OME:n 2"-korotussarjan, ilman iskareita tietenkin. Auton ajo-ominaisuudet maantiellä paranivat todella paljon verrattuna todennäköisesti alkuperäisiin lehtipakkoihin ja vietereihin, turhanpäiväinen huojuminen ja soutaminen loppui kertaheitolla.
Tuosta korottamisen vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin vielä sen verran että hommasin XJ-Cherokeehen ensin Ranco-5000-iskarit, kun ameriikan nettisivuilla joku kirjoitteli että ne ovat hieman liian "topakat" (itse tykkään tietynlaisesta jämäkkyydestä alustassa, tosin enpä ole vielä varsinaista maastoajoa harrastanut) ja sen jälkeen OME:n 2"-korotussarjan, ilman iskareita tietenkin. Auton ajo-ominaisuudet maantiellä paranivat todella paljon verrattuna todennäköisesti alkuperäisiin lehtipakkoihin ja vietereihin, turhanpäiväinen huojuminen ja soutaminen loppui kertaheitolla.
MH
Omasta XJ:stäni poistin vakaajat molemmista päistä. Takavakaajaa ei XJ:ssä taida olla vakiona kuin Limitedissä tai jonkun towing paketin mukana. Mielestäni sen voi poistaa sillä ehdola, että sen poistaminen ei vaikuta esim valmistajan asettamaan vetopainoon. Etuvakaajan voi periaatteessa poistaa, koska se ei ole jousituksen kantava osa eikä sellaista edes kaikissa nykyautoissakaan ole (esim. Transitin kevyemmät mallit). Toisaalta jos kysytään maahantuojan kantaa niin väitän, että lupaa poistamiseen ei tule.
Jos ajaa autollaan sekä maantiellä, että metsässä ns. quick disconnect yhdystangot ovat paras vaihtoehto. Tuntuivat vaan itselle melko tyyriiltä vaikka katselin jenkki tarjontaa sillä silmällä. Näppärä kaveri tekee sellaiset kyllä itsekin.
Jos ajaa autollaan sekä maantiellä, että metsässä ns. quick disconnect yhdystangot ovat paras vaihtoehto. Tuntuivat vaan itselle melko tyyriiltä vaikka katselin jenkki tarjontaa sillä silmällä. Näppärä kaveri tekee sellaiset kyllä itsekin.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä