Sivu 1/1

Pakkanen ja kylmänä sammuilu?

Lähetetty: 17.12.2009. 16:05
Kirjoittaja kokki
No nythä on ollu melkoiset pakkaset niin ollu vaikeuksia saada auto tulille. Tai siis se lähtee kyllä hyvinki käyntii ja pyörii niin kauan kunnes menee antamaan kaasua. Sitten kun jalan ottaa pois kaasulta niin se laskee aika nopeesti ja menee nollaan asti eli sammuu. Jos antaa kaasua niin homma toimii, eli joutunu nyt muutaman kerran vasurilla ottamaan jarrua ja oikeella lievää kaasua, että pääsee liikkeelle.

Mikähä mahtas olla vikana?

Re: Pakkanen ja kylmänä sammuilu?

Lähetetty: 17.12.2009. 16:44
Kirjoittaja JAMANT
kokki kirjoitti:No nythä on ollu melkoiset pakkaset niin ollu vaikeuksia saada auto tulille. Tai siis se lähtee kyllä hyvinki käyntii ja pyörii niin kauan kunnes menee antamaan kaasua. Sitten kun jalan ottaa pois kaasulta niin se laskee aika nopeesti ja menee nollaan asti eli sammuu. Jos antaa kaasua niin homma toimii, eli joutunu nyt muutaman kerran vasurilla ottamaan jarrua ja oikeella lievää kaasua, että pääsee liikkeelle.

Mikähä mahtas olla vikana?
Monikin asia voi olla vialla!! Mutta ekana taas epäilisin IAC-venttiiliä!!

Grandin sammuilu

Lähetetty: 17.12.2009. 20:32
Kirjoittaja Harri
Oma Grandi -97 tehnyt samaa jo pari vuotta varsinkin kovilla pakkasilla ja kesäaikaankin jos on ollut useamman päivän käyttämättä. Kun auto on päivittäisessä käytössä niin ongelmaa ei ole. Pakkanen pahentaa tilannetta.

Epäilen tasan samaa mitä Jarikin eli IAC-venttiiliä. Muistaakseni hintakaan Jamantilla ei ollut murhaava ja vaihto onnistuu vaikkapa taivasalla (oliko Jari näin).

Jos Jari on tulossa talvitreffeille niin pitää ehdottaa IAC:n tuontia itselle...

Re: Grandin sammuilu

Lähetetty: 18.12.2009. 9:27
Kirjoittaja JAMANT
Harri kirjoitti: Epäilen tasan samaa mitä Jarikin eli IAC-venttiiliä. Muistaakseni hintakaan Jamantilla ei ollut murhaava ja vaihto onnistuu vaikkapa taivasalla (oliko Jari näin).

Jos Jari on tulossa talvitreffeille niin pitää ehdottaa IAC:n tuontia itselle...
Joo, vaihto onnistuu vaikka pihalla -20° pakkasessa :lol: !

Tuossa on IAC: http://www.jamant.fi/iacventtiili-cro53 ... -1229.html

Ja joo, olen tulossa Talvitreffeille, sinne voin tuoda vaikka lavallisen tavaraa, mutta nekin tavarat kannattaa tilata valmiiksi nettikaupasta vaikka heti ja lisätietoihin jos kirjoitettu "kuljetus Talvitreffeille", niin silloin ne kuljetetaan ilman toimitus/rahtimaksua treffeille!!

Re: Grandin sammuilu

Lähetetty: 13.10.2011. 18:14
Kirjoittaja Tapsa66
JAMANT kirjoitti:
Harri kirjoitti: Epäilen tasan samaa mitä Jarikin eli IAC-venttiiliä. Muistaakseni hintakaan Jamantilla ei ollut murhaava ja vaihto onnistuu vaikkapa taivasalla (oliko Jari näin).

Jos Jari on tulossa talvitreffeille niin pitää ehdottaa IAC:n tuontia itselle...
Joo, vaihto onnistuu vaikka pihalla -20° pakkasessa :lol: !
Saisinko vielä ohjeet tuon venttiilin vaihtoon. Tänään tilasin ja ei ole mitään hajua, missä ko motikka sijaitsee ja miten se vaihdetaan.

Re: Grandin sammuilu

Lähetetty: 14.10.2011. 9:35
Kirjoittaja JAMANT
Tapsa66 kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
Harri kirjoitti: Epäilen tasan samaa mitä Jarikin eli IAC-venttiiliä. Muistaakseni hintakaan Jamantilla ei ollut murhaava ja vaihto onnistuu vaikkapa taivasalla (oliko Jari näin).

Jos Jari on tulossa talvitreffeille niin pitää ehdottaa IAC:n tuontia itselle...
Joo, vaihto onnistuu vaikka pihalla -20° pakkasessa :lol: !
Saisinko vielä ohjeet tuon venttiilin vaihtoon. Tänään tilasin ja ei ole mitään hajua, missä ko motikka sijaitsee ja miten se vaihdetaan.
Tottaka kerron, ajattelinkin että soitan sulle!! Laita mulle tekstiviestiä, kun sulla on osa kädessä niin soitan tai soita mulle o4oo-812535...

Lähetetty: 14.10.2011. 11:47
Kirjoittaja bulldozer
vaihdoin ite kans just omaan 97 5.kakkoseen tuon iac venttiilin ja tps sensorin. vika oli semmonen että sammuili aina sillon tällön ku päästi kaasun tyhjäkäynnille.... teki samaa oli sitte kone kylmä tai kuuma. vanhan iac venttiilin puhdistus ei auttanu asiaan. arvelin että se iac venttiili on sökö mut tilasin kumminki molemmat. vaihdoin eka sen tps:sän ja kokeilin nii teki samaa sammuilua. eli sillä ei ollu vaikutusta. iac venttiilin vaihto on kyllä helppoo ku heinänteko....
1. konepelti auki. akun kenkä irti.
2. throttle bodyn päältä ilmanputsari härpäke pois... kiinni yhellä mutterilla. (ei ole pakko ottaa mutta saa vähän tilaa ja näkyvyyttä)
3. iac venttiili irti. (johdot ensi) ja sehän sijaittee edestäpäin katsottuna suoraan sen throttle bodyn takana. ja menee siis sen throttle bodyn sisään. on kiinni kahdella torxilla (oisko t25?) vertaa siihen uuteen osaan niin et voi olla huomaamatta
4. ota niitä topseja eli niitä millä korvia putsataan. (tikku jossa pumpulit päissä juunou) ja jotain puhdistusainetta.... etanolia tai vastaavaa (ÄLÄ käytä kossua... menee hyvä aine hukkaan!) putsaa se reikä mihin se iac venttiili menee niillä tikuilla ja sillä puhistusaineella. sieltä tulee mustaa karsta paskaa melko paljo! (jälkeenpäin voisin veikata että tuo putsaus oli se mikä vaivan korjas ja vanhassa iac venassa ei olis mitään vikaa... tiedä sit?)
5. laita uus iac venttiili paikalleen (muista kattoo että siinä on se o-rengas) kiristysmomentista en tiedä... (sopivasti?) kai sekin jostain löytyy tai sit jamant sen sulle kertoo...
6. johdot kiinni.
7.ilmanputsari juttu kiinni ja akun kenkä kiinni.
8. pelti kiinni
9. nauti siitä että jeeppisi käy taas tyhjää....

jos vaihdat sen tps sensorin nii sama homma ilman sitä reijän putsausta ja tps sijaittee edestäpäin katsottuna throttle bodyn oikealla puolen.


saa korjata nää mun suomennokset :)
throttle body = kaasuläppäkotelo?
tps = kaasuläpän asentotunnistin
iac valve = tyhjäkäynti moottori (tai venttiili)

Lähetetty: 14.10.2011. 12:05
Kirjoittaja JAMANT
No siinähän ne tärkeimmät olikin, paitsi sen akkukengän irroittaminen on turhaa, jos on avaimet taskussa, ei siellä sähköä ole, mutta ei se huono idea ole varalta irroittaa!!

Lähetetty: 14.10.2011. 14:23
Kirjoittaja Tapsa66
Kiiokset molemmille herroille neuvoista!