Sivu 1/2

YJ- isoimmat lailliset?

Lähetetty: 21.12.2010. 0:13
Kirjoittaja 28CRDKJ
Tere tietäjät!

Mikä isoin laillisin koko YJ Wrangler?

riittävän isot

Lähetetty: 21.12.2010. 17:57
Kirjoittaja Cynomya
http://www.jamant.fi/lausunto-jamlauren-p-2168.html

Eli huhuihin luottaen ja moisen paperin hankkimiseen perustuen olisi isoin koko laillisesti tuo 33x12.5.

Saas nähdä sitten kun lähden omaani näyttämään katsurille kyseisen kokoisilla renkailla että mitä se setä tuumaa. Ensin pitäisi tuo paperi saada aikaiseksi Jamantilta tilattua.

Itseäni ehkä hieman huoletuttaa kun edestä harraa hieman jouseen. Kattoa pitääkö sitä hankkia isommalla backspeissillä olevat vanteet. Sitten auto levenee entisestään. Tällä hetkellä renkaat jäisi juuri ja juuri 6" muovilevikkeitten sisään. Sitten alkaa tulemaan vastaan näitä auton kokonaisleveyden muutoksia ym.. Viimmesitään helmikuussa tiedän millä päällä paikallinen katsastusmies oli :)

Takaluukussa sopii ihan hyvin olla 10" 17 litran laatikossa.

Lähetetty: 21.12.2010. 20:01
Kirjoittaja mace
Tästä on ollut joskus aiemminkin juttua. Mielestäni YJ:hin ei saisi 33 mutta TJ:hin kyllä. Mulla on TJstä lausunto vuodelta 2006, riittäisiköhän siitä kopio TJ-halukkaalle katsastukseen? lausunto menee näin:

"Jeep Wrangler TJ-mallisarja

ALKUPERÄINEN RENGASKOKO

Jeep Wrangler -mallia on ollut mahdollista tilata Yhdysvaltain markkina-alueelle 245/75R16 -kokoisilla ensiasennusrenkailla. Rengaskoko liittyi "Rubicon" -varustelupakettiin."

Miksi jokaisen pitäisi hakea ko. lausunto erikseen, eikö yksi riittäisi tai jos joku on jo ko. mallin muutoskatsastanut, niin viittaus siihen vaikka rekisterinumerolla???

Mun TJ:hen tuli alle silloin 32" ja inssi sanoi että, jos tuot 33:lla, niin merkitään sitten!

Lähetetty: 22.12.2010. 0:01
Kirjoittaja 28CRDKJ
No, johan on hinnakas lausunto!
Paljonkos se sakko on, jos sattuu olemaan vaikka 36 tuumaiset alla siirtymällä?

Lähetetty: 22.12.2010. 7:30
Kirjoittaja mace
No mun ei aikanaan maksanut kyllä mitään!

Lähetetty: 22.12.2010. 9:25
Kirjoittaja JAMANT
Ei se lausunto aikoinaan maksanutkaan paljoa tai ei mitään, mutta nykyään maksaa, korottivat hintaa!! Ei ole mun keksintöä toi hinta!! Jos joku saa halvemmalla, niin välikäsi (paikallinen diileri) ottaa takkiin, maahantuoja veloittaa sen kumminkin!! Ja se lausunto on autokohtainen alkuperäisillä allekirjoituksilla ja leimoilla, ei kelpaa ilman valmistenumeroa, leimaa, allekirjoitusta, ja valmistenumeron täytyy olla saman auton, mihin se kohdistuu, jos yleismalli tai kopio kelpais, mikä olis pointti edes mulla myydä noita, on mullakin kopiokone, ja yhdestä ostetusta saisin kuinka monta vaan noita!!

Lähetetty: 22.12.2010. 9:26
Kirjoittaja JAMANT
28CRDKJ kirjoitti:Paljonkos se sakko on, jos sattuu olemaan vaikka 36 tuumaiset alla siirtymällä?
Sakko saattaa olla aika suuri, muistaakseni offipalstalla oli aikoinaan joku saanut sakot vääränkokoisista renkaista, oli ollut milleillä hintaa, en suosittele kokeilemaan (mutta aina joku kumminkin kokeilee)!!

Lähetetty: 22.12.2010. 9:34
Kirjoittaja mace
JAMANT kirjoitti:... Ja se lausunto on autokohtainen alkuperäisillä allekirjoituksilla ja leimoilla, ei kelpaa ilman valmistenumeroa, leimaa, allekirjoitusta, ja valmistenumeron täytyy olla saman auton, mihin se kohdistuu...
Höh, ei mun paperissa ole lainaamani tekstin lisäksi kuin mun nimi ja osoite sekä allekirjoituksena Crysler Finland oy ja huoltopäällikön allekirjoitus. Ei ole yksilöity mun rekkaria tai valmistenumeroa. Eikö se sitten enää kelpaakaan? Jäi aikanaan 32lle, kun 33 leveempänä olisi tullut reunojen ulkopuolelle, enkä jaksanut alkaa levitteleen rapakaaria ;-)

Lähetetty: 22.12.2010. 10:23
Kirjoittaja JAMANT
mace kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:... Ja se lausunto on autokohtainen alkuperäisillä allekirjoituksilla ja leimoilla, ei kelpaa ilman valmistenumeroa, leimaa, allekirjoitusta, ja valmistenumeron täytyy olla saman auton, mihin se kohdistuu...
Höh, ei mun paperissa ole lainaamani tekstin lisäksi kuin mun nimi ja osoite sekä allekirjoituksena Crysler Finland oy ja huoltopäällikön allekirjoitus. Ei ole yksilöity mun rekkaria tai valmistenumeroa. Eikö se sitten enää kelpaakaan? Jäi aikanaan 32lle, kun 33 leveempänä olisi tullut reunojen ulkopuolelle, enkä jaksanut alkaa levitteleen rapakaaria ;-)
Aina kun on lausunto tullut, on ollut VIN-koodi paperissa!! Sulla on sitten joku erikoisempi vanha versio, ehkä silloin ei vielä vaadittu VIN-koodia, kelpaa jos kelpaa, ei osaa sanoa!!

Lähetetty: 22.12.2010. 12:20
Kirjoittaja mace
No sillä se hintakin on tullut, kun jokaiselle pitää syöttää valmiiseen pohjaan nimen lisäksi VINi.

32" ja TJ

Lähetetty: 07.03.2011. 19:39
Kirjoittaja wiikki
Moi

Jaa, että muutoskatsastaa? Noh, ehkäpä sen voisi tosiaan tehdä. Minulla on maastokäytössä Insa Special Trackit mallia 265/75R16. Eikös ne mene muutoskatsastuksesta läpi ihan heittämällä? Numeroiden mukaan kun läpimitta on vain 31.6"

Auto on siis 1997 Wrangler TJ Sahara.

Antti

Lähetetty: 08.03.2011. 8:24
Kirjoittaja mace
Jos sulla on otteessa merkintä 235/75R15, niin ei tarvitse mielestäni muutoskatsastaa. Muutoskatsatuksen raja menee yli 30mm leveyttä tai yli 1/2" vannetta...

TJ renkaat

Lähetetty: 09.03.2011. 12:52
Kirjoittaja wiikki
Rekisteriotteessa suurimmat "muut katsastuksessa merkityt" renkaat ovat 265/75R15. Eroa läpimitassa on siis tuuman verran niihin Insoihin. Eikö tällaista eroa tarvitse muutoskatsastaa? Jos tämä periaate pätee, niin silloinhan voi aina pitää tuuman ylikokoa, vai mitä?

Kohdassa "tyyppihyväksytyt renkaat" lukee 255/75R15. Eikös tuuman ylitys ole sallittua nimenomaan tästä koosta?

Ja vielä paluu alkuperäiseen kysymykseen: eikö 265/75R16 renkaat pitäisi olla ok muutoskatsastaa TJ:hin?

Lähetetty: 09.03.2011. 13:26
Kirjoittaja mace
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
Luku 3 Alustamuutokset

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselistomassoilla ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26mm
tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30mm

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51mm eikä leveyttä enempää kuin 102mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

**********************************************************

Kohta 2, siis alkuperäiseen verrataan. Ei sulla poikkea liikaa, senkus ajelet ;-) Halkaisijakin kasvaa vain 1,5" eli 38 mm, jos molemmat P2xx-renkaita.

Lähetetty: 09.03.2011. 13:41
Kirjoittaja wiikki
Okei, siis vannetta ei saa alkuperäisestä suurentaa kuin tuuman, mutta renkaan halkaisija saa kasvaa 50mm ilman muutoskatsastusta. Tämäpä selvitti asian. Minäpä ajelen nykyisellä otteella sitten.

Kiitos kovasti!