Maastonastarenkaat

Mitkä renkaat talveksi/kesäksi, maastoon/kadulle, vakioautoon/rakennettuun mettäpeliin.....
mikkotapani

Maastonastarenkaat

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 31.10.2008. 17:21

Tervehdys! Liekö kenelläkään kokemuksia tai edes kuullut sellaisesta että joku olisi itse nastoitellut maastorenkaitaan? Moottoripyöräpuolella tämä ei ole aivan tavatonta. Itse ostin hätäpäissäni eilen Nokian SUV-5:set -93 XJ:hini vaikka tarkoitus oli ostaa Nokian LT:t (sopivat kuulemma jopa kevyeen Offroad-ajoon) mutta myyjä oli kauppamiehiä ja halusi ilmeisesti myydä SUV-5:set, ovat mielestään paremmat. Joka tapauksessa ajatus on itselläni alun perin ollut nastoitetut liki oikeat maastorenkaat vaan en ole semmoisia löytänyt, joskus mielestäni törmäsin ilmoitukseen nastoitetuista All-Terraineista (BF-Goodrich) vaan taisi olla jotain päiväunia se kun ei niitä enää löydy. Teknisesti tuo hommahan ei liene ylivoimainen, siis se nastoittaminen, ongelmana on mistä löytää nastat ja niiden sijoittelu renkaaseen. Nastat pitänee liimata tee-se-itse-poraukseen kuten moottoripyörissäkin ja tarvittaessa hapottaa sitä ennen mikäli auton nastoja ei saa valmiiksi hapotettuina. Hommahan on hidasta ja työlästä (tiedän kun eräs tuttavani näitä jääratapyöriin teki) mutta tämähän onkin harrastustoimintaa joten mitäpäs siitä. Mielessäni pyörii mielikuva Mud-Terrainista nastoitettuna, jukupätkä (saattaahan ne ajo-ominaisuudet olla kyllä varsin mielenkiintoiset). Vinkkejä otetaan vastaan!
MH

TJ
Viesti Kirjoittaja TJ » 01.11.2008. 20:03

Heips

Joo mullakin kävi mielessä nastoittaa MT:t. Se on mahdollista. Kysyin rengasliikkeestä vuosi sitten. Oliskohan ollu n. 200e satsi.
Mutta vieläkin mietin onko siinä järkee täällä etelä suomen kaupungissa, jossa tiet on suolassa.

terv. TJ

4x4
Re: Maastonastarenkaat

Viesti Kirjoittaja 4x4 » 02.04.2009. 11:58

mikkotapani kirjoitti:Tervehdys! Liekö kenelläkään kokemuksia tai edes kuullut sellaisesta että joku olisi itse nastoitellut maastorenkaitaan?
Kuultu on ja kokemuksiakin on parista rengassarjasta.

Nastoittaahan voi (lähes) minkä tahansa kumin, missä on pienikin yhtenäinen tila nastalle. Yleensä "kitkarengas" tyyppistä rengasta ei voi nastoittaa, kun kulutuspista koostuu lamelleista, mihin ei nastaa saa istutettua.

Itse en ole tosin koskaan tehnyt, koska näissä tapauksissa jotka tiedän, on rengasliike tarjonnut nastoituksen niin edullisesti, ettei ole ollut mitään järkeä tehdä itse. Tuntuu olevan nastapussilla ja nastoitus "koneella" sen verran suolainen hinta.
Moottoripyöräpuolella tämä ei ole aivan tavatonta.
Moottoripyöristä ei ole valitettavasti mitään kokemusta, mutta voisin kuvitellä olevan näin.

Maastoauton renkaiden nastoituksessa kannattaa miettiä, mitä varten sitten niitä nastoja kaipaa. Jos tarkoitus on saada lisää pitoa maastossa, niin uskaltaisin väittää, että ei kannata. Etenemiskykyyn ei tämä ratkaisu vaikuta mitenkään, ellei auto nyt sitten kulje vähän kovempaa tyhjemmän rahapussin takia.

Itse olen aina ajatellut nastoittamisen vaikuttavan vain maantieajoon, koska maastokuvioinen (nappula-) rengas on aivan älyttömän liukas rengas jääpintaisella tiellä. Käytännössä vielä liukkaampi kun sileäksi ajetut kesärenkaat.

Eihän tuo nasta vaikuta nelivetoisen ajoneuvon kiihtyvyyteen juurikaan, mutta vastaavasti vaikutus jarrutuskäytökseen voi olla huomattavakin. Vaikka auto ei yhtään se nopeammin pysähtyisikään, niin ohjattavuuden säilyminen voi usein olla se ratkaiseva tekijä. Lisäksi yllättävien luistojen ja liukastelun poistuminen on ollut yksi tavoitteista.
joskus mielestäni törmäsin ilmoitukseen nastoitetuista All-Terraineista (BF-Goodrich) vaan taisi olla jotain päiväunia se kun ei niitä enää löydy.
Ei mikään ihme huomioon ottaen ko. rengasvalmistajan kumin laatu Suomalaisissa olosuhteissa. Mielestäni liian kovaa kumia Suomen olosuhteisiin, eli pito on kylmällä täysin kateissa muutenkin.
Teknisesti tuo hommahan ei liene ylivoimainen, siis se nastoittaminen, ongelmana on mistä löytää nastat ja niiden sijoittelu renkaaseen. Nastat pitänee liimata tee-se-itse-poraukseen kuten moottoripyörissäkin ja tarvittaessa hapottaa sitä ennen mikäli auton nastoja ei saa valmiiksi hapotettuina.
Teknisesti ajateltuna ei mikään juttu jos renkaassa on vain luonteva paikka nastalle. Mielestäni ei tarvitse liimata nastoja, koska autossa harvemmin suditellaan jatkuvasti niin kuin moottoripyörällä maastossa.

Liimaamattakin on pysynyt tietämissäni renkaissa. Nämä ovat kaikki olleet nappula-renkaita, missä on reilusti tilaa nastalle keskellä nappulaa. Lisäksi hetken ajaminen nätisti asvaltilla saa nastan istumaan kovaa kiinni renkaaseen.
Mielessäni pyörii mielikuva Mud-Terrainista nastoitettuna, jukupätkä (saattaahan ne ajo-ominaisuudet olla kyllä varsin mielenkiintoiset). Vinkkejä otetaan vastaan!
Juu ainakin BF-Goodrich on erittäin mielenkiintoinen rengas ajaa jo ilman niitä nastojakin :P

hentpe

Viesti Kirjoittaja hentpe » 15.04.2009. 23:14

Esim Kumholta löytyy vähän BF:n mutiaista vastaava pinta, jossa on valmiiksi nastan reijät.

Itse valitsisin alle kitkarenkaat, jos on tarkoitus ajaa samoilla ympäri vuoden kaikki arkiajot ja samalla kevyttä offia. Oikeilla paineilla painavan nelivedon alla hyvät kitkat pitävät kyllä melkein kelillä kuin kelilä. Kulutuksen kesto ei tietysti ympärivuotisessa ajossa ole mikään mahtava mutta.........
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

28CRDKJ

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 17.02.2010. 0:09

Viitosessa ja LTeessä ei kummempaa eroa hangessa.
LTeetä saa korkeempi profiilisempana.

Viitonen parempi normi ajossa

Samikoo

Viesti Kirjoittaja Samikoo » 27.03.2010. 12:27

Jos ei uusiorengas hirvitä voisi Insan Traction Track olla hyvä. Ainakin Cros4Wd:llä totesivat asiakkaiden tykänneen tuosta nastoitettuna. Ja lumipito pitäisi olla metsässäkin hyvä.

Harmittaa vaan kun noita saa vain 16" vanteelle, enkä 15" vanteista luovu. Vielä.

panzer

Viesti Kirjoittaja panzer » 28.03.2010. 11:39

Mulla on g-mesen :oops: alla BF:n 33/10,5-15 MT:t nastoitettuna vanhanliiton pakunastoilla ja voin suositella. Uskaltaa ajaa liikenteessä aivan erilailla ja kalliolla/jäisillä pohjilla auttaa maastossakin.

Bussikuski

Viesti Kirjoittaja Bussikuski » 02.04.2010. 20:23

Edelliset talvet ajelin BFG:n Allterraineilla ja muuten kelpo renkaat mutta jäisissä/lumisissa risteyksissä aina kiihdytettäessä tahtoi perä vipata sivulle. (johtunee ettei allterraineissa ole sivuttaispitoa ja että XJ:n kitkalukko toimii) Vajaavetoisissa olen käyttänyt jo kymmenisen vuotta kitkoja ja hyvin on toimeen tultu. Talven (tänä talvena isolla T:llä) tullessa ajttelin mm. jarrutusta liukkaalla ja em. lipsuttelua, niinpä hankin Conti 4x4 IceContact nastarenkaat. Nastoja toki on tarvittu vasta oikeastaan tällä (pääsiäis-) viikolla kun tänne Pohojnmaallekin tuli kevät. Metsätöissä olen Jeepillä kulkenut ja aivan kelvollisesti on sielläkin pärjätty, joskus raiteista tiputtu mutta aina ylös päästy.Varsinaisia maastorenkaita (Meikäläisen tapauksessa Fedimat) en ole talvella pahemmin kokeillut. Summa summarum: Allterrainit on keskiverto renkaat niin kesällä (vrt mutiaiset) kuin talvella (vrt nasta/oikeat kitkarenkaat)
KAIKKI MUU PAITSI OFF ROAD ON TURHAA
Cherokee Limited -99 2,5 td
Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4
Massey Ferguson 4x3,5

Kirjoita vastaus