Sivu 1/1
ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 14.04.2015. 21:59
Kirjoittaja motoman
Menikö nyt pahasti pieleen, kun hommasin ET -20 peltivanteet tuohon 235/70 R15 renkaille. Eli oliko noi orginaalit ET 0. Ja nyt on 40 mm leveämpi raideväli kuin orkkis. Eli mennään 10 mm yli sallitun 30 mm.
Kuinkas noi lokasuojat katsurilla mitataan?
Kulutuspintaan tuosta kaaren yläosasta, vai pitääkö koko kaari olla ulkopuolella?
Pitääkö tuohon ny laittaa joku sentin lista?
Jaa ei tähän pystykään laittaan liitteenä kuvia... saatte nyt odottaa hieman, jos kuvia haluatte nähdä

Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 14.04.2015. 22:38
Kirjoittaja siffo
7" vakiovanteen ET on ennemminkin +25, joten kyllähän nuo aika paljon leveemmälle tulee.
Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 14.04.2015. 22:49
Kirjoittaja motoman
Ahaa, muistan lukeneeni täältä jostain, että tämän vanteen ET olis 0!
Voi olla että olen lukenut väärin.

Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 14.04.2015. 23:04
Kirjoittaja motoman
motoman kirjoitti:Menikö nyt pahasti pieleen, kun hommasin ET -20 peltivanteet tuohon 235/70 R15 renkaille. Eli oliko noi orginaalit ET 0. Ja nyt on 40 mm leveämpi raideväli kuin orkkis. Eli mennään 10 mm yli sallitun 30 mm.
Kuinkas noi lokasuojat katsurilla mitataan?
Kulutuspintaan tuosta kaaren yläosasta, vai pitääkö koko kaari olla ulkopuolella?
Pitääkö tuohon ny laittaa joku sentin lista?
Tässä kuvat
Etulokasuoja:
Takalokasuoja:
Yleisilme:

Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 14.04.2015. 23:06
Kirjoittaja motoman
siffo kirjoitti:7" vakiovanteen ET on ennemminkin +25, joten kyllähän nuo aika paljon leveemmälle tulee.
Meneeköhän sitten muutoskatsastuksella noin iso muutos(+25 -> -20)?
Vai pitääkö hommata katsastusrenkaat vanhoille vanteille?
Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 15.04.2015. 10:06
Kirjoittaja motoman
motoman kirjoitti:
Meneeköhän sitten muutoskatsastuksella noin iso muutos(+25 -> -20)?
Vai pitääkö hommata katsastusrenkaat vanhoille vanteille?
Kävin tuossa venekärryn rekisteröimässä, niin samalla kysyin tuosta ET:n muutoksesta.
Niin on kuulemma ok, jos kaikki näyttää muuten asialliselta. Kaikkialta ei välttämättä saa samaa vastausta
Jonkun 20-30mm muovilistan taidan laittaa tuohon kaaren, niin näyttää siltä asialliselta.
Vielä hakusessa toi orginaali ET, netistä tullu vastaa ainakin +20 tuon ikäiselle ZJ:lle.
Tässä yksi ET laskuri:
http://vannelaskuri.bmwforum.fi/
7" => 8"
ET20 => ET-20
= 27mm ENEMMÄN tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ULOMMAKSI 53mm
Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 15.04.2015. 23:11
Kirjoittaja rane58
Minun silmä tykkää tuosta auton ja renkaiden yleisilme kuvasta!
-En kyllä laittaisi mitään levikkeitä, ZJ:n hieno koriprofiili kärsii....

Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 15.04.2015. 23:14
Kirjoittaja Timo L
Vakiovanteiden backspacing on jenkkiläisittäin ilmaistuna 5.25" (= vanteen sisäreunan etäisyys kiinnityspintaan -> mitä suurempi BS, sitä sisempänä vanne on), mikä vastaa 7" leveällä vanteella suunnilleen +20ET:tä. Tietääkseni yksikään XJ:n, ZJ:n tai TJ:n 7" leveä tehdasvanne ei ole tullut muulla BS/ ET- luvulla. Aika normaali määrä halutuksi vanteen levitykseksi verrattuna alkuperäiseen on sekä 7" että 8" leveällä vanteella 4" backspace; eli levittää orkkiksesta 1.25" per puoli sisäreunasta = ~32mm -> se tekee 1" leveämmällä vanteella siis ~57mm vanteen ulkoreunasta tarkasteltuna.
Jos minulta kysytään, jenkkien backspacing on &%¤%&( paljon kätevämpi tapa ilmaista vanteen sijainti suhteessa vanteen leveyteen. Samalla backspacingillä vanteen leveydestä riippumatta sen sisäreuna on samassa kohtaa, ulkoreunan paikka hyvin helppo laskea vanteen leveydestä. ET- luvuilla kun pelataan, niin sama ET kahdessa erilevyisessä vanteessa = joudut miettimään sekä ulko- että sisäreunan paikan uudestaan. Järjetön systeemi..

Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 16.04.2015. 12:46
Kirjoittaja motoman
rane58 kirjoitti:Minun silmä tykkää tuosta auton ja renkaiden yleisilme kuvasta!
-En kyllä laittaisi mitään levikkeitä, ZJ:n hieno koriprofiili kärsii....

Aloin kans tykkäämään tuosta ZJ:n ulkonäöstä huomattavasti enemmän vanteiden vaihdon jälkeen. Tuo on tuollainen mukava "työjuhta" vetämiseen. 2" palikka korotus oli aikaisemmin mielessä, mutta nyt tuntuu että laitais vaan sellaiset 1,75" palat, tai ei ollenkaan. Täysverinen offiauto sitten erikseen.
Taidan hankkia katsastusrenkaat vakiovanteille, niin ei oo sitten epäselvää eri konttoreilla. Sillä pitäisi pian jarruputken vaihto käydä näyttääs toisella konttorilla, kuin mistä eilen kyselin.
Oli myös mielessä että laittais vaan 20 mm ulospäin tulevaa kumimattoa (
http://www.motonet.fi/fi/tuote/401251/R ... i-60x100cm) tuohon kaariin, ei välttämättä näyttäis niin pahalta. No voihan sitä sovitella vaikka pahvilla ja kattoa miltä näyttää.
Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 18.04.2015. 20:21
Kirjoittaja motoman
Kävin myös toisella katsastusasemalla jälkitarkastuksessa. En laittanut mitään kaarilevikkeitä. Eipä ne edes ihmetelly renkaita. Leima kunnossa toistaiseksi.

Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 18.04.2015. 21:11
Kirjoittaja rane58

-Anna sitten olla noin!

-Hieno!

Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 19.04.2015. 21:08
Kirjoittaja Jorma
Muuttuiko ajotuntuma verrattuna alkuperäisiin?
Re: ZJ 1994 vanteiden ET, raideväli ja lokasuojat
Lähetetty: 20.04.2015. 17:14
Kirjoittaja motoman
Jorma kirjoitti:Muuttuiko ajotuntuma verrattuna alkuperäisiin?
Kyllä muuttui mielestäni paremmaksi kaarteissa, ei kallista niin paljon. Ja jotenkin tarkempi ajettavuus nakkikioskiajossa.
Eli tuli vähän enemmän citymaasturi
Toi muutos on nyt innostanu käymään alustaaa enemmän läpi. Uudet iskarit ja loput tukivarret sekä kallistuksen vakaajien puslat. Lisäksi korotus taitaa tosiaan jäädä maltillisemmaksi, eli se 20 mm vois olla sopiva tuohon.