Pyöränmutteri ei aukea (aluvanne)

Mitkä renkaat talveksi/kesäksi, maastoon/kadulle, vakioautoon/rakennettuun mettäpeliin.....
jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Re: Pyöränmutteri ei aukea (aluvanne)

Viesti Kirjoittaja jokander » 10.09.2016. 19:01

Aika usein laitan momenttiavaimella mutterit kiinni, mutta aina ei jaksa. Se on kumma , että välillä tuo teräs jämähtää niin lujaa siihen alumiiniin. Luulen , että se on se kartio-osa , joka jämähtää. Nyt siis oli jämähtänyt ja lisäksi mutteri pyöristyi. Lähti irti , kun kaiversin ensin paineilmakäyttöisellä suorahiomahiomakoneella mutterin kylkeä auki ehkä 1/4 mutterin pituudelta. Ja sitten sillä vastakierrehylsyllä. Oli sairaan tiukassa , mutta onneksi aukesi. Motonetissa 5 hylsyn satsi 35 €. Hiomakärkeä etsiessäni huomasin , että Honkkarissa tuo amerikkalaisvalmisteinen sarja oli 5€ halvempi. Nyt pitäisi vielä jostain löytää uusia pyöränmuttereita.

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Pyöränmutteri ei aukea (aluvanne)

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 10.09.2016. 19:45

Biltemastakin löytyy, ruostuvat vaan kovin nopeasti.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000019355/

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Pyöränmutteri ei aukea (aluvanne)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.09.2016. 21:29

Mulla on hyllyssä, ilman holkkia ja ei ruostu... Tuossa: http://jamant.fi/fi/tuote/2466842-mutte ... j-mut1-2-a
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pyöränmutteri ei aukea (aluvanne)

Viesti Kirjoittaja Tracker » 06.12.2023. 16:42

ImacInnes kirjoitti:
10.09.2016. 1:01
Joo, pyörän pultit ja mutterit kannattaa joko kiristää momenttivääntimellä oikeaan momenttiin tai sitten käsin niin, voi saada jopa auki jos tarvii tienpäällä joskus varapyörä alle laittaa.

Kannattaa myös kuljettajan käsikirjasta lukea miten valmista ohjeistaa rasvan käytön.
Jossain autoissa ei saa mitään rasvaa käyttä, jossain taas pulttejen/muttereiden kierteet rasvataan, jossain rasvataan lisäksi myös vanteen keskireikä. Jossain jopa pitäisi käyttää eri rasvaa keskireikään ja pultteihin/muttereihin.

On tullut muutamasta autosta kovalla työllä syvistä pultinreijjistä lukkoputit snurrattua pois kun ei vastakierretappia mahtunut käyttämään. Hiki tuli vaikka kone teki suurimman työn.

t. Ismo Ämmä
Terve vaan, itselläni on ollut tapana vaihtaa pyöriä rengasliikkeen pihalla niiltä vuokraamillani laitteilla. Eli sähkövääntimella pultit auki ja kiinni. Kiinnitysvaiheessa olen sylkäissyt muttereihin liukastettta joka muuttuu kuivuessaan ruoste-ruuvilukitteeksi. Ei ole ollut ongelmia alu- tai teräsvanteiden jälkikiristystarpeen suhteen, aina on ollut momentissa kun olen kokeillut. Vesi vanhin voitehista sanotaan.
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus