ruostesuojaus

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 22.04.2008. 16:31

Tähän ei sitten yhdistetä minua !

Meillä on työlle AINA kuitti

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 23.04.2008. 9:20

Missä vaiheessa ruostesuojaus muuten nykyään suositellaan tehtäväksi jos uuden auton hankinnasta puhutaan?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
hentpe
Viestit: 182
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 23.04.2008. 12:04

Heti uutena. Pääsee massari heti puhtaalle pinnalle levittämään aineet.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

MakeTT
Viestit: 40
Liittynyt: 09.04.2008. 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MakeTT » 03.05.2008. 13:58

Jeeppi menee siis kesäkuun alussa toivottavasti/ilmeisesti asiansa osaavaan firmaan suojattavaksi. Kiitän kommenteista:)
KJ 2.4 -06

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 05.05.2008. 8:56

Huomasin sitten ensimmäisen ruosteläntin omassa Jeepissäni. Perrrrrrrkele... :evil: Okei, kyseessä tosin ilmeisesti ihan kiveniskemä. Eipä tuo silti ilahduttanut. Mitä ilmeisimmin pitäisi ruveta katselemaan paikkaa mihin viedä tuo käsittelyyn. Rahanmenoa ei voi siis taaskaan estää... :?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

MakeTT
Viestit: 40
Liittynyt: 09.04.2008. 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MakeTT » 08.07.2008. 17:20

Käytin siis autoni suojauksessa. Jälki näyttää ainakin maallikon silmin hyvältä. Kuitenkin pakoputken ja äänenvaimentimen yläpuolelta on jonkinlainen helma tai pelti, joka on isoilta alueilta kokonaan suojaamatta. Kuuluuneeko näin ollakin?

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1260183.jpg
KJ 2.4 -06

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.07.2008. 19:03

MakeTT kirjoitti:Käytin siis autoni suojauksessa. Jälki näyttää ainakin maallikon silmin hyvältä. Kuitenkin pakoputken ja äänenvaimentimen yläpuolelta on jonkinlainen helma tai pelti, joka on isoilta alueilta kokonaan suojaamatta. Kuuluuneeko näin ollakin?

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1260183.jpg
Se taitaa olla lämpökilpi, sitä ei tartte suojata!! Saattaa alkaa äkkiä savuamaan tuosta!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Ruosteenestosta!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 11.11.2008. 18:11

Jarno lähetti minulle tämän aiheeseen liittyvän tekstin, laitetaampa se tänne kaikkien luettavaksi! Kiitos Jarno!

Uuden auton ruosteenesto? Sallittu!

Ruosteenestoalalla on jo vuosia puhuttu autoista, joihin ei saa tehdä ruosteenestokäsittelyä.
Ruosteenestokäsittely aiheuttaisi takuun raukeamisen.
Vuosi sitten saimme kuluttajaviraston lausunnon, jossa todettiin ettei ruostumista ehkäisevä käsittely
voi raukaista puhkiruostumattomuus takuuta.
Käsittely ei myöskään katkaise mitään muutakaan auton
takuuta, ellei autolle tehdä jotain selkeästi virheellistä toimenpidettä.
Ruosteenestoalalla tämä asia on tuntunut selvältä jo kauan ja kielteistä suhtautumista on ihmetelty.
Kielteinen suhtautuminen ruosteenestoon onkin useimmiten tullut automyynnin taholta ja se ei
välttämättä ole aina perustunut tehtaan tai maahantuojan ohjeisiin.

AREKL
Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliitto (AREKL) Ry
on yhdistys, jossa on jäseninä FI-sertifioituja ruosteenestoliikkeitä.
FI-sertifioitu ruosteenestoliike noudattaa tarkkoja laatuvaatimuksia, niin työn, kuin käytettyjen
ruosteenestoaineiden ja työkalujenkin osalta.
FI-sertifioiduissa ruosteenestoliikkeissä käy myös ulkopuolinen laadunvalvoja tarkastamassa,
että kyseiset asiat ovat kunnossa ja täyttävät vaaditut kriteerit. AREKL Ry:n hallitus on tehnyt pitkään töitä
ruosteenestoalan kehittämisen vuoksi. Areklin aikaansaama erittäin merkityksellinen
asia oli jo kohta 10-vuoden takaa lanseerattu tehdastakuun lisäturvakäsittely.

Lisäturvaa
Tehdastakuun lisäturvakäsittelyssä, suojataan autotehtaan myöntämän puhkiruostumattomuustakuun
ehdoissa olevat kohteet, jotka ovat autonomistajan omalla vastuulla. Eli käytännössä koko alusta.
Käsittelyssä ei porata reikiä. Tämän käsittelyn ovat hyväksyneet kaikki Autotuojat Ry:n jäsenet,
muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Sinkkiä pintaan
2000-luvun yleisempiä lausahduksia on ollut että autoja ei tarvitse ruosteenestokäsitellä,
koska ne ovat sinkittyjä. Autossa käytetty sinkitys on yleisimillään 4-10μ (0,004 - 0,01mm), joten mistään
kattopellistä ei todellakaan voida puhua.. Ruotsin Korroosioinstituutin tutkijan Bo Rendahlin mukaan
sinkitys voi kulua jopa 10μ vuodessa auton herkimmiltä alueilta.
Sinkitykseen vedoten, useat autot ovat jääneet suojaamatta 2000-luvulla. Nämä suojaamattomat autot
ovat Katsastusmiesten tarkistuksissa yleisesti tiedossa ruosteisten alustarakenteiden osalta.
Puhkiruostumattomuustakuu sekä sinkki eivät estä alustarakenteiden ruostumista.

Kulutusjuhlaa
Kuluttajien talouden kohentuminen ja lainojen edulliset korot ovat olleet myös osana vaikuttamassa
ihmisten autoilu käyttäytymisen muutokseen.
Uusi auto, kolmenvuoden välein, halvalla korolla. Ruosteenestoon ja auton kestävyyteen ei tarvitse
investoida. Vaihdossakaan siitä ei saa yhtään enempää, vaikka myynti tietää että käsitelty auto on
paljon helpompi myydä eteenpäin.
Korkojen nousu, autoverouudistus ja uusi ekologisempi ajattelutapa ovat korjanneet tätä kuviota jonkin
verran. Vaihtoautojen arvon pieneneminen on saanut monet auton ostajat toisiin ajatuksiin.
Vähän ajettu vanhempi auto kelpaa tekniikan puolesta vielä vuosiksi, kunhan vaan kori pysyisi ehjänä
auton ympärillä. Myös asuntolainojen kulut, ovat kasvattaneet kotitalouksien kuukausi menoja siten,
että vanhan hyväkuntoisen auton säilyttäminen saattaa tuntuakkin hyvältä ajatukselta.
Ne ostajat, jotka päätyvät uuden auton hankintaan ympäristösyistä, tietävät että auton saattaminen
rautamalmikaivoksista lähimmälle piirimyyjälle, rasittaa luontoa enemmän kuin 10-vuoden ajot. Hekin
haluavat että auto on pitkään ruosteeton ja turvallinen.

Lupa käsitellä
AREKL Ry:n jäsenet ovat myös Autoalan Keskusliitto (AKL) Ry:n jäseniä.
AREKL pyysi AKL:tä tukea ruosteenestokielteisyyden poistoon. AKL järjesti kokouksen, jossa olivat
paikalla Autotuojat Ry, AREKL Ry ja AKL Ry. Kokouksen antia oli lista Autotuojat Ry:n jäsenliikkeistä
jotka sallivat ruosteenesto käsittelyn. 17 automaahantuojaa sallii ruosteeneston jatkokäsittelyn
autoillensa, ainoastaan Volvo Trucks ei suosittele kuorma-autoihin tehtävän ruosteenestokäsittelyä.
Osalla autotuojista ehtona ruosteenestokäsittelylle on FI-sertifiointi ja reikien poraaminen kielletään
kaikkien taholta.

Täydellistä käsittelyä ilman reikiä
Ruosteenestoalalla reikien poraamista on vähennetty ja korvaavia menetelmiä on kehitetty.
Ruosteenestokäsittelykaavioissa on vaihtoehtoiset menetelmät poraamiselle
(http://www.finikor.fi//.composer/upload ... _LC100.pdf sivu 1, kuvat 3a ja 5a), myös uusia suuttimia on otettu käyttöön.
Korkeapaine koteloaine ruiskutuksessa on käytössä halkaisijaltaan 4mm
suuttimet, näillä päästään käsittelemään ovikotelot auton omista vesivaluntarei'istä, ilman lisä reikien poraamista.

Ruosteeneston käsittelytodistus on arvopaperi
Ruosteenestokäsitelty ja hyvin hoidettu auto on ilo omistajalleen pitkäksi aikaa. Ympäristön säästö lisääntyy,
kun auto ei ole kertakäyttö hyödyke. Kaikki vaihtoautoliikkeitä kiertäneet tietävät, että ruosteenestokäsiteltyjä
käytettyjä autoja ei juurikaan ole tarjolla, joka johtuu siitä että käsitellyille autoille löytyy yleensä heti
ostajat ja ne harvoin kerkeävät edes myyntilistoille. Ruosteeneston käsittelytodistus on siis rahan arvoinen vielä auton myyntihetkellä.

Jarno Halme
www.ruosteenesto.eu


t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Kirjoita vastaus