Helmapalkin leveys

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Helmapalkin leveys

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 11.12.2013. 19:48

Terve!

Vuoden vaihteen jälkeen alkaa -93 Cherokeen helmapalkkiprojekti ja alustavat aineksetkin ostin jo tänään eli 120x60-RHS-palkkia 4mm seinämällä. Omien mittausten perusteella aika sopiva tuo profiili.

Ja jälleen kerran ongelmana nuo säännökset ja määräykset. Löysin aiemmin netistä ns. lakitekstiä että ajoneuvon leveys ei MISTÄÄN kohtaa saa levetä enempää kuin 100mm eli 50mm puoleltaan vaan en tänään löytänyt tuota tekstiä enää uudelleen (pitäisi aina tallettaa koneelle kun jotain oleellista löytää...). Näin sen tulkitsi katsurikin (eli ei mistään kohtaa) viime muutoskatsastuksessa kun tuota asiaa vähän tiedustelin ja kyselin. Eli sen mukaan noihin palkkeihin ei sitten mitään putkikaaria enää hitsata.

Onko muilla kokemuksia putkikaarilla varustettujen tai muuten vaan leveiden helmapalkkien katsastusongelmista vuosikatsastuksen yhteydessä?
MH

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.12.2013. 19:57

Leveys mitataan levikkeen kohdalta, ainakin minulla, just Comancheen uudet levikkeet leimattuna, ei kiinnostanut helmapalkit yhtää inssiä!! Levikkeiden välistä saa helmat kasvaa ihan vaikka levikkeen ulkoreunaan asti, näin minä sen olen sisäistänyt...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helmapalkin leveys

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.12.2013. 22:30

mikkotapani kirjoitti:Terve!

Vuoden vaihteen jälkeen alkaa -93 Cherokeen helmapalkkiprojekti ja alustavat aineksetkin ostin jo tänään eli 120x60-RHS-palkkia 4mm seinämällä. Omien mittausten perusteella aika sopiva tuo profiili.
On aika sopiva. Sekä XJ:ssä että ZJ:ssä itse asiassa 150 x 50 on melkein optimaalisin koko. Siihen saa vielä helposti liimailtua kylkeen saumatonta helmaputkea jos tarvitsee :)
Ja jälleen kerran ongelmana nuo säännökset ja määräykset. Löysin aiemmin netistä ns. lakitekstiä että ajoneuvon leveys ei MISTÄÄN kohtaa saa levetä enempää kuin 100mm eli 50mm puoleltaan vaan en tänään löytänyt tuota tekstiä enää uudelleen (pitäisi aina tallettaa koneelle kun jotain oleellista löytää...). Näin sen tulkitsi katsurikin (eli ei mistään kohtaa) viime muutoskatsastuksessa kun tuota asiaa vähän tiedustelin ja kyselin. Eli sen mukaan noihin palkkeihin ei sitten mitään putkikaaria enää hitsata.
No yössähän tuo katsastusmies on ollut. Auton leveys mitataan leveimmästä korin kohdasta (poislukien peilit), ja siitä leveydestä saa kasvattaa maksimissaan 50mm per puoli.

Sinne vain palkit paikalleen, ja helmaputkea sen verran kun hyvältä tuntuu. Aika leveäksi kantotutkaksi saat putket levitellä että kasvaa yli sallitun leveyden XJ:ssä. edit: Kuten Jamant jo yllä totesi, niin XJ:ssä (ja MJ:ssä) levein kohta on levikkeiden reuna, mistä saa vielä kasvattaa mainitun 50mm puolellaan.

Onko muilla kokemuksia putkikaarilla varustettujen tai muuten vaan leveiden helmapalkkien katsastusongelmista vuosikatsastuksen yhteydessä?
Taatusti on itsellä yli 50mm enemmän tavaraa helmassa kuin alunperin, mutta korin kokonaisleveys ei ole alkuperäisestä kasvanut liikaa. Kolme kertaa käynyt näillä leimalla, eikä ole mitään sanomisia tullut. Jos tulee, niin sanon leimasedälle tai -tädille takaisin.. :lol:

Kuva


Tuossa näkyy ero alkuperäisen vs. palkkihelman (150 x 50) välillä, XJ:ssä ko. kokoinen pakkihelma levittää aikalailla saman verran. Putken ulkoreuna on minulla palkin kyljestä n.90mm ulospäin.

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus