XJ: mistä korjauspeltejä
XJ: mistä korjauspeltejä
Tuli hommattua -94 XJ ja pitäisi uusia vähän lattiaa. Katseli että jenkeistä löytyis kyllä, mutta rahdit tulis olemaan sitten n. 350 Eur. + tullit +Alv.
Onko Suomessa paikkaa josta löytyis?
Onko Suomessa paikkaa josta löytyis?
Minkä pellin tarviit, tuota on yksi hyllyssä: http://www.jamant.fi/takalattia-oas55235380-p-2187.html
Killing time is not murder
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Etu ja takajalkatilojen lattiat on mallia Taffel, joten ne pitäisi uusia.JAMANT kirjoitti:Minkä pellin tarviit, tuota on yksi hyllyssä: http://www.jamant.fi/takalattia-oas55235380-p-2187.html
Eli ei tuosta apua.
Voiskohan tuohon hitsata vaan uutta levyä, kun näyttää melko suorat olevan..
Suoraa plootuu vaan tilalle!!chermode kirjoitti:Etu ja takajalkatilojen lattiat on mallia Taffel, joten ne pitäisi uusia.JAMANT kirjoitti:Minkä pellin tarviit, tuota on yksi hyllyssä: http://www.jamant.fi/takalattia-oas55235380-p-2187.html
Eli ei tuosta apua.
Voiskohan tuohon hitsata vaan uutta levyä, kun näyttää melko suorat olevan..
Killing time is not murder
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jep. Niin varmaan sitten tehtävä. Kai tuo suora lattia sitten kelpaa katsastuksessa??JAMANT kirjoitti:Suoraa plootuu vaan tilalle!!chermode kirjoitti:Etu ja takajalkatilojen lattiat on mallia Taffel, joten ne pitäisi uusia.JAMANT kirjoitti:Minkä pellin tarviit, tuota on yksi hyllyssä: http://www.jamant.fi/takalattia-oas55235380-p-2187.html
Eli ei tuosta apua.
Voiskohan tuohon hitsata vaan uutta levyä, kun näyttää melko suorat olevan..
Kelpaa se...chermode kirjoitti:Jep. Niin varmaan sitten tehtävä. Kai tuo suora lattia sitten kelpaa katsastuksessa??JAMANT kirjoitti:Suoraa plootuu vaan tilalle!!chermode kirjoitti:Etu ja takajalkatilojen lattiat on mallia Taffel, joten ne pitäisi uusia.JAMANT kirjoitti:Minkä pellin tarviit, tuota on yksi hyllyssä: http://www.jamant.fi/takalattia-oas55235380-p-2187.html
Eli ei tuosta apua.
Voiskohan tuohon hitsata vaan uutta levyä, kun näyttää melko suorat olevan..
Killing time is not murder
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Ok. Kiitokset vastauksesta!JAMANT kirjoitti:Kelpaa se...chermode kirjoitti:Jep. Niin varmaan sitten tehtävä. Kai tuo suora lattia sitten kelpaa katsastuksessa??JAMANT kirjoitti:Suoraa plootuu vaan tilalle!!chermode kirjoitti:Etu ja takajalkatilojen lattiat on mallia Taffel, joten ne pitäisi uusia.JAMANT kirjoitti:Minkä pellin tarviit, tuota on yksi hyllyssä: http://www.jamant.fi/takalattia-oas55235380-p-2187.html
Eli ei tuosta apua.
Voiskohan tuohon hitsata vaan uutta levyä, kun näyttää melko suorat olevan..
Re: XJ: mistä korjauspeltejä
Noni, ostin käytetyn mig-hitsauslaitteen ja tällä pitäisi XJ saada kuntoon. Minkä paksuista peltiä pitäis hankkia ja mistä sen saa pääkaupunkiseudulla?
Kohteena apumiehen puolen takalattia siinä jalkojen alla, tavaratilan lattiassa nyrkin mentävä reikä bensatankin täyttöputken ja pyöräkotelon välillä + haperoa ympäristössä. Toisellakin puolella pyöräkotelon juuressa pikkureikä ja haperoa. Kyllä tonne jokunen pala menee, kun kunnolla tekee.
Mikä hauskinta - en ole ikinä hitsannut mitään mutta tän ajattelin opetella ja hoitaa tässä kesän aikana
Mistä aloitetaan?
Kohteena apumiehen puolen takalattia siinä jalkojen alla, tavaratilan lattiassa nyrkin mentävä reikä bensatankin täyttöputken ja pyöräkotelon välillä + haperoa ympäristössä. Toisellakin puolella pyöräkotelon juuressa pikkureikä ja haperoa. Kyllä tonne jokunen pala menee, kun kunnolla tekee.
Mikä hauskinta - en ole ikinä hitsannut mitään mutta tän ajattelin opetella ja hoitaa tässä kesän aikana

Mistä aloitetaan?
Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn
Re: XJ: mistä korjauspeltejä
Motonetista millistä (tai 0.75) puolen neliön paloissa...
Killing time is not murder
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: XJ: mistä korjauspeltejä
Laittaisitko juttua ja kuvia tuonne -Rakennusprojektit-osioon korjauksen etenemisestä...?Jeeppinen kirjoitti:Noni, ostin käytetyn mig-hitsauslaitteen ja tällä pitäisi XJ saada kuntoon. Minkä paksuista peltiä pitäis hankkia ja mistä sen saa pääkaupunkiseudulla?
Kohteena apumiehen puolen takalattia siinä jalkojen alla, tavaratilan lattiassa nyrkin mentävä reikä bensatankin täyttöputken ja pyöräkotelon välillä + haperoa ympäristössä. Toisellakin puolella pyöräkotelon juuressa pikkureikä ja haperoa. Kyllä tonne jokunen pala menee, kun kunnolla tekee.
Mikä hauskinta - en ole ikinä hitsannut mitään mutta tän ajattelin opetella ja hoitaa tässä kesän aikana![]()
Mistä aloitetaan?

Sieltähän saisit kysellä ja ottaa vinkkejä/neuvoja vastaan....

-Minua ainakin kiinnostaisi, tuskin olisin ainut....

Re: XJ: mistä korjauspeltejä
No joo, periaatteessa suhtaudun julkaisuun positiivisesti. Katotaan alkaako homma etenemään/onnistumaan, ni sitten.
Pääasia on että näitä saa pelastettua, kun ovat niin hienoja. Muuten ehkä olis miettiny varaosiksi tai paaliin, mutta kun kone kehrää niin pirun hienosti, nikottelematta aina käyntiin ja vaihteetkin elää ihan sille kuuluvaa automaattista elämää, niin eihän tällaista voi paalata.
Miehen pitää vaan tehdä se mitä miehen pitää - vaikkei olisi ennen hitsannutkaan.
Kattellaan....
Pääasia on että näitä saa pelastettua, kun ovat niin hienoja. Muuten ehkä olis miettiny varaosiksi tai paaliin, mutta kun kone kehrää niin pirun hienosti, nikottelematta aina käyntiin ja vaihteetkin elää ihan sille kuuluvaa automaattista elämää, niin eihän tällaista voi paalata.
Miehen pitää vaan tehdä se mitä miehen pitää - vaikkei olisi ennen hitsannutkaan.
Kattellaan....

Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn
Re: XJ: mistä korjauspeltejä
Sittenhän meitä on kaksi. Minäkään en ole mikään peltiseppä mutta pakko ollut opetella jos haluaa tällaisella ajella. Nyt on kahden XJ 'n korin peruskorjaus takana, joista jälkimmäinen alusta asti omakätisesti. Mielelläni jaan kokemuksia jos kiinnostaa. Kuvien kanssa tai ilman.
Aivan ensimmäisenä suosittelen nostamaan moottorin ohjausboxin kokonaan hyllylle hitsausprojektin ajaksi kun se nyt vielä pelaa hienosti. Tai vähintäänkin akkukaapelit irti. Se migin kanssa räpsiminen on aika kylmää kyytiä elektroniikalle. Nimimerkillä kokemuksista viisastuneena.
Aivan ensimmäisenä suosittelen nostamaan moottorin ohjausboxin kokonaan hyllylle hitsausprojektin ajaksi kun se nyt vielä pelaa hienosti. Tai vähintäänkin akkukaapelit irti. Se migin kanssa räpsiminen on aika kylmää kyytiä elektroniikalle. Nimimerkillä kokemuksista viisastuneena.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: XJ: mistä korjauspeltejä
Ollu tässä melkoisen kuumat kelit jottei takakontin hitsaaminen ole päässyt alkamaan. Mukava ajella vaan.
Yhden lapion olen korjaushitsannut ja treenipalojakin on kulunut. Kunhan kelit laimenee niin eiköhän sitä Jeepin peltiä sitten aleta rustaamaan tällä kokemuksella …...
Yhden lapion olen korjaushitsannut ja treenipalojakin on kulunut. Kunhan kelit laimenee niin eiköhän sitä Jeepin peltiä sitten aleta rustaamaan tällä kokemuksella …...

Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn
Re: XJ: mistä korjauspeltejä
Päätin tämän korjauksen osalta sillai että laitan tähän pari riviä tekstiä. Auto ei sinänsä ole pitkäaikainen projekti ja mahdollisesti myydään tässä talvella kun toinen ruosteeton jo seisoo myös pihassa. Kahdella ei ehdi ajella ja pitää päättää.
Enivei, Cherokeeta on nyt hitsattu ja reiät paikattu. Seuraavaksi menee katsastukseen ja sen jälkeen pohdintaa jatkosta.
Noista ruostuneista kohdista sellaista että vaikuttaa olevan monella autolla samat kohdat mitkä menee puhki:
- takakontin lattia on heikko kohta, pyöräkotelot kyllä kunnossa mutta sen reunasta lattia heikkoa oikeastaan koko runkopalkin pituudelta
- yksittäisiä reikiä kontin lattiassa, matkustamon puolella takapenkin jalkatilat on uusittava jossain vaiheessa
Autokohtaisesti lahoa on tietenkin helmoissa ja lokasuojien reunoissa, kuten yleistä. Helmapalkit tähän on uusittu jo aikaisemmin.
Noh, hitsaaminen alkoi ihan vaan laikkaamalla ja leikkaamalla laho pelti pois, lamellikiekolla haki tuoreen pellin ja siihen vaan hitsaamaan.
Tuollainen yksinkertainen mig kone tuntuu räkivän suht samanlaista jälkeä siitä riippumatta onko siinä suojakaasu apuna vai ei. Ulkona joutui hitsaamaan ja ehkä sekin vaikutti. Mutta valmista ja kestävää tuli. Polttoainetankki piti tietenkin irroittaa ja kasaamisessa tehdä riipukepultit uudelleen koska vanhat oli kiinni ruostuneet.
Kivaa hommaa iltaisin vaikka sotkuista ja sisätilojen perusteellinen pesu oli tarpeen. Tulipahan opittua taas jotain uutta.
Enivei, Cherokeeta on nyt hitsattu ja reiät paikattu. Seuraavaksi menee katsastukseen ja sen jälkeen pohdintaa jatkosta.
Noista ruostuneista kohdista sellaista että vaikuttaa olevan monella autolla samat kohdat mitkä menee puhki:
- takakontin lattia on heikko kohta, pyöräkotelot kyllä kunnossa mutta sen reunasta lattia heikkoa oikeastaan koko runkopalkin pituudelta
- yksittäisiä reikiä kontin lattiassa, matkustamon puolella takapenkin jalkatilat on uusittava jossain vaiheessa
Autokohtaisesti lahoa on tietenkin helmoissa ja lokasuojien reunoissa, kuten yleistä. Helmapalkit tähän on uusittu jo aikaisemmin.
Noh, hitsaaminen alkoi ihan vaan laikkaamalla ja leikkaamalla laho pelti pois, lamellikiekolla haki tuoreen pellin ja siihen vaan hitsaamaan.
Tuollainen yksinkertainen mig kone tuntuu räkivän suht samanlaista jälkeä siitä riippumatta onko siinä suojakaasu apuna vai ei. Ulkona joutui hitsaamaan ja ehkä sekin vaikutti. Mutta valmista ja kestävää tuli. Polttoainetankki piti tietenkin irroittaa ja kasaamisessa tehdä riipukepultit uudelleen koska vanhat oli kiinni ruostuneet.
Kivaa hommaa iltaisin vaikka sotkuista ja sisätilojen perusteellinen pesu oli tarpeen. Tulipahan opittua taas jotain uutta.
Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn
Re: XJ: mistä korjauspeltejä
Tuo puheena ollut XJ saatiin onnistuneesti hitsattua ( nyt yhtä kokemusta rikkaampi) ja katsastuskin meni läpi parilla pienellä korjauskehoituksella.
Auto on nyt jo myyty edelleen onnelliselle uudelle omistajalle ja tämä talossa oleva TOINEN
XJ saa kaiken huomion nyt.
Nyt on ihan alkuperäinen rattikin, mistä seikasta olen hyvin onnellinen. Näprättävää toki riittää, mutta kevät tulee ja ulkona on silloin kivaa.
Auto on nyt jo myyty edelleen onnelliselle uudelle omistajalle ja tämä talossa oleva TOINEN

Nyt on ihan alkuperäinen rattikin, mistä seikasta olen hyvin onnellinen. Näprättävää toki riittää, mutta kevät tulee ja ulkona on silloin kivaa.
Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn