Ei tullut vaan hoidettua, vaan oleellista on se miten tuli hoidettua. Paremman ymmärryksen puuttessa on yksinkertaisinta tilata kaikki mahdollinen mitä saatavissa on, joten niin tein lisäten homman toteuttajalle, että tee mitä ikinä haluat jos siinä vaan jotain järkeä mielestäsi edes pikkuisen on. Pariksi päiväksi sain paikanpäältä vielä laina-autonkin kivuttomasti.
Kun sitten menimme sovittuna aikana Pässiä hakemaan, pitkän matkan päästä näimme sen ulkona auringonpaisteessa. Laina-auto pysähtyi siihen ja vaimon kanssa noustiin oikein ihmettelemään, pikku pällistelyn jälkeen ajettiin loppumatka ja hiippailtiin moneenkertaan Pässin ympäri ja ihmeteltiin lisää.
Oli se uskomattoman kiiltävä, metalliosiltaan kestovahattu ja kaikki muut oli käsitelty jollain muulla aineela. Renkaatkaan eivät kiiltäneet niinpaljon edes alunperin autokaupassa.
Homman toteuttanut nuorimies ( minun mielestä nuori ) väitti seuraavaan käsittelykertaan olevan matkaa yli kaksi vuotta ja uskon sen, sillä vieläkin Pässi kiiltää pesun jälkeen. Siitä huolimatta aijon ens kesänä toteuttaa uusintakäsittelyn oli sitten tarpeellista tai ei, sillä niin hyvä mieli ensinmäisestä kerrasta tuli. Saimpahan vielä parin litran pullon silikoonia mukaan, jolla itse kiilloitella uudelleen muovi ja kumiosia.
Myöhemmin syksyllä Pässiin asennettiin webasto, paikallisella kaverillani on ihan samanlainen ja samaan aikaan hankittu saman käsittelyn täällä Norjassa läpikäynyt Jeeppi.
Kumpikin oli vierekkäin nostettuna katonrajaan, joten sinne alustaan oli helppoa tutustua. Minun jeepin pohjasta ei löytynyt minkäänlaista pistettä johon ruostesuojaus ei olisi osunut.Kaverin Jeepin pohjassa oli sellaisia sormenpään kokoisia täpliä siellä sun täällä -ja niitä oli monta... !!!!!!!!!!!!!! joihin ei sitten ihan varmasti ollut osunut minkäänlaista mömmöä.
Lähempi tarkastelu toi esiin senkin ihmeen: minun Jeeppiin oli porailtu reikiä oviin ja vähän muuallekkin, reijät oli peitetty sellaisilla muovi tulpilla.
TIETENKIN sillä eihän sinne ovien sisään ja muihin koteloihin muuten ruostesuojausta sisäpuolelle saa tehtyä. Taitaa olla ainakin puolet koko työstä, joka minulle Mänsälässä siis tehtiin ja kaverille oslossa ei, eikä kaverilla ollut varmasti minkäänlaista vahausta -tai jos oli, niin minun auto kiilti hänen ei.
Hinnasta : minun täysi palvelu niin alustaan kuin kallein mahdollinen kestovahaus ja vielä ylimääräisenä etupyörille roiskeläpät, ja vähän muitakin kumimatto suojuksia pyöräkoteloihin, auto käyttöön pariksi päiväksi : kaikki yhteensä maksoi aikatarkasti kolmasosan siitä mitä vain alustan ruostesuojaus täällä oslossa. Josta siitäkin ilmeisesti jäi puolet tekemättä.