Kattoteline XJ-Cherokeehen

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
mikkotapani

Kattoteline XJ-Cherokeehen

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 18.07.2010. 17:07

Terve! Ihan ensiksi on pakko kehua noita Husky-Liner-kurakaukaloita jotka viime Jouluksi tilasin Quadrateciltä vaimolle joululahjaksi (koko sarja eteen, taakse ja tavaratilaan). Tuossa juuri äsken putsailin Jeeppiä ulkoa ja sisältä ja irroittelin ne kaukalot pesua varten niin alla on kaikki kuin uutta ja kuivaa vaikka kaukalot olivat tosi "paskaiset". Tuohon meidän Jeeppiinhän jouduttiin uusimaan koko lattia edestä taakse kun ne hiivatin kokolattiamatot olivat sen yhden kerran kastuneet ja mädättäneet sitten koko alustan ja ajattelinpa että ei enää ikinä.

Alkuperäinen asiani on että tietääkö kukaan mistä voisi hankkia vm. -93 XJ-Cherokeehen semmoisen kunnon kattotelineen joka kiinnitetään XJ:n omiin katto"kiskoihin", onko se nyt sitten safariteline se oikea nimi. Teline tai ehkä oikeammin "kori" saisi olla liki katon pituinen. Netistä olen löytänyt sellaisia vähän tynkiä versioita vaan en riittävän pitkää ja yleensä nämä sitten kiinnitetään kuten kattotelineet ennen vanhaan niihin vesikouruihin. Syksyllä kutsuu taas Taivalkosken lintumaastot ja tarvitsisi tuota kuljetuskapasiteettia hieman parantaa (peräkärry ei tule kysymykseenkään).
MH

JeepTrainee

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 18.07.2010. 21:20

Ne perinteisesti kouruihin kiinni tulevat telineet ovat kyllä varmaan tukevammat kun omiin kattokiskoihin kiinnitettävät. Ainakin jos uudemmissa on nuo kattokiskot kiinnitetty samaan tyyliin kuin mun -89 vuoden XJ:ssä. Mulla noi oli ainakin kiinni vain muutamalla max. 6mm ruuvilla, jotka kiinnittyvät kattopellissä jonkinlaiseen kumiproppuun joiden tarkoitus olisi kai ruuvin toimesta tiivistyä kattopellin reikään ja estää irtoaminen. Käytännössä nuo ainakin mulla oli löystynyt niin että proput pyöri vain tyhjää reijässään kun yritti ruuveja kiristellä. Ja oli joku aikaisempi omistaja sinne jo patentoinut peltikattoruuvinkin pitämään toisen kiskon etupäätä kiinni. Nuo oli siis jo sen verta löysät, että olisi varmaan lähtenyt koko kisko katosta ilman työkaluja hieman reilummin päästä repäsemällä! :shock:

Onneksi ei tullut kuljetettua mitään noilla vakiotelineillä ennen kun huomasin tilanteen...

Hitsailin sitten katosta nuo kiinnitysreijät kokonaan umpeen ja hitsailin tilalle 3mm pellistä isohkot laput joihin taas hitsailin omatekemän telineen kiinni. Toi teline ei kylläkään ole kuin puolet katosta kun se on vain vararenkaan kuljetusta varten (tavaratilalle on muutakin käyttöä). On tukeva mutta ei siitä kovin kaunis tullut kun varovaisuudesta huolimatta pääsi "vähän" kattopelti elämään lämmön mukana. Eli varmaankin kourukiinnitys olisi kuitenkin se paras vaihtoehto varsinkin jos kyseessä ei ole mikään metsäpeli. Tai no se on vaan mun mielipide...
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Kirjoita vastaus