vinssipuskuri Kj: hin

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 25.01.2011. 17:26

Njoo'o, käynyt nyt kahdella katsastuskonttorilla utelemassa heidän suhtautumista M1G auton korottamiseen ja puskureiden vaihtamiseen.

Katsastuskonttori 1:

"ei, ei, ei, TÜV, TÜV, TÜV..." heidän mielestään pienimmänkin prikan vaihtamiseen pitäisi olla tyyppihyväksyntä ja mitään ei autoon saa vaihtaa, ilman asianmukaista sertifikaattia. Linja oli hyvin tiukka.

Katsastuskonttori 2:

"juu, saa korottaa niin ja niin paljon...iskunvaimentimien suhteen ei olla niin tarkkoja kuin jousien (pitää olla turvalliset tietylle akselimassalle). Riittää valmistajan merkintä, että tietty tuote suunniteltu kyseiseen autoon. Ei TÜV hyväksyntää pakko olla, vaan riittää valmistajan verkkosivuilta otettu printti.
Puskureiden kohdalla oli tiukempi linja. Mitään terävää uloketta ei saisi olla (jopa vetopisteen lenkkikin kyseenalainen). Myös turvatyynyn oikeanlainen toiminta epäilytti ja mielipiteeksi muodostui, ettei oma tekele / itse suunniteltu ja jollain pajalla teetetty ratkaisu oikein olisi läpihuutojuttu. Toisaalta taas markkinoilla olevia mallikohtaisesti suunniteltuja puskureita saisikin asentaa (esim ARB), vaikkei niissä TÜV hyväksyntää olekaan, vaan riittäisi valmistajan osoitus tuotteen olevan suunniteltu kyseiseen automalliin.

Soitin myös Trafin jollekin teknisistä asioista vastaavalle henkilölle (nimi ei jäänyt mieleen), joka sanoi samoin, ettei tuv hyväksyntää korotus projektissa tarvita. Puskurinkin suhteen oli empien sitä mieltä, että sen saa itsekin valmistaa, kunhan ei ole esim. vetopisteen lenkin "tappia" törröttämässä.

Kaiken kaikkiaan on hyvin vaikea saada yhtenäistä yksiselitteistä ja kaikilla katsastuskonttoreillä voimassa olevaa ja noudatettua linjaa selville...sitä ei yksinkertaisesti ole ja pykäläviidakon tulkinta tuntuu olevan ihan päivästä kiinni. Ei siis kannata mennä muutoskatsastamaan mitään maanantaina :shock: tiistaikin on helpompi päivä.

Tänään tuli Ameriikan ihmemaasta 3/8" spacerit iskarin kiinnityksen ja rungon väliin. Jouston rajoitin palat eteen, sekä ylimääräiset takajousien ylemmät "isolator" lätkät ovat juuri lähteneet liikkeelle valtameren takaa, joten minun korotusprojekti on onnellisesti lopultakin alkanut. Nyt pitää vaan päättää mitkä iskarit OMEN jousien kaveriksi ja pistää tilaus nippuun.
Puskureita mietin sitten seuraavaksi...sitten lukkoja...välityksiä...
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Kirjoita vastaus