Taisto kirjoitti:Meininki olisi hankkia ZJ korinen Grandi.Tutustuttuani tarjontaan totesin että joka ainoassa on ruostepaikat helmoissa ja luukuissa.Kysyisin noista kynnyskoteloista,ilmeisesti ruoste lähtee sisältä tulemaan?Minkälainen kotelon rakenne on,onko sisällä minkälaisia vahvikkeita ja on koko kynnys sisältä ihan pehua kun reikä tulee ulos?
Ei siellä ole kuin pari vahviketta (lähinnä A- ja B- pilarien juuressa)
Eli lähinnä minkälainen savotta on korja kunnolla kotelot?Korjauspaloja ei saa ilmeisesti järkevästi mistään?Onko tietoa miksi niitä ei kukaan tee?
Jenkeissä niitä on kaupat pullollaan. Suomessa ei varmaan kauheasti kukaan kauppaa, koska kysyntä on olematonta. Joko laitetaan ohutta peltiä tilalle, tai sitten kuten suurin osa noilla metsässä ajavista niin palkkihelmaa tilalle. Yleensä pahin ruoste on niissä parissa vahvikepalassa ja helman ulko- sekä alareunassa -> lattian puoleinen seinä on mahdollista puhdistaa pahimmista ruosteista, sen kylkeen ja kynnysksen alareunaan hitsaa 150 x 50 palkkia niin homma on selvä. Itselle tein 100 x 50 + 50 x 50 palkeista 3mm:n seinämällä, kestää mätkiä metsässäkin kiviin ihan huolella.
Mitä muita piilossa olevia mätäpesiä noissa on?esim viimeiset 2008 mallit,uskaltaako sellaista ostaa.Miten katsastusmiehet suhtautuu Grandeihin,hakataanko niihin reikä joka vuosi vaikka väkisin?Pitääkö korit vettä,eli tuleeko sateet ja lumet sisälle jostain?
Tarkoitat varmaan 1998 malliset

Tottakai uskaltaa ostaa, siitähän se on kiinni minkälaisella pidolla auto on ollut ja mistä se on kotoisin. Itselle ostin vuonna 2010 vuotta aiemmin Sveitsistä Suomeen tuodun 5.9:n, siitä kun irrotti muoviset helmalevikkeet niin edes kiinnitysruuvit eivät olleet ruosteessa
Vesi ja lumi pysyy ulkona, paitsi jos on autoa raiskattu urakalla ja ovet on vinossa solmussa yms... pienenä tyyppivikana noissa on yleensä kuskin puolen oven saranatappien kuluminen, mutta ne on kohtuu helpot vaihtaa.
Onko tyypillistä että tuulilasin reunat on valkoisena alhaalta?Onko se sitten vesi päässyt laminoidun lasin väliin vai mitä.Onko esim samanikäsen tai vanhemman Cherokeen kori yhtä herkkä?Grandissa viehättää iso vetopaino ja vaimon mielipide,joten sellainen se kait tulee olemaan.
Ei noi maitolasit ole sen tyypillisempiä näkynyt olevan kuin muissakaan, ainakaan mitä itse olen nähnyt. Vettähän siellä välissä on jos valkoista on tuulilasissa.
XJ:t on ihan samanlaisia tai pahempia ruostumaan, XJ:ssä ruostuu pakoputken yläpuoli, etumatkustajan jalkatila, takapenkin alta poikittaisvahvikkeen kohdalta pohja, helmat, takariipukkeiden kohdalta takatilan pohja sekä takapyörän kaarien ja kontin välisestä saumasta.
ZJ:ssä nuo mainitsemasi paikat, ja konepellin etureuna konepellin sisältä, ynnä muut tavalliset paikat mihin paska ja suola kertyy. A- pilarin alapää voi myös olla #&%!, koska siellä on alaosassa jotain ihmeellistä mössöä täynnä mikä kerää kosteuden itseensä.
Matka- autona Grandi on paljon XJ:tä mukavampi, ja kasikoneisissa on kulkupuolta ihan kivasti. XJ:ssä ainoa oikea kone on kuutonen, ZJ:ssä sekä kuutonen että kasi on hyviä, kuutonen vain hieman isomman painon takia vähän laiskempi.