XJ lasinpyyhkijän varsien modaus

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

XJ lasinpyyhkijän varsien modaus

Viesti Kirjoittaja Tracker » 10.04.2018. 10:42

Terve,

Tulipa mieleeni helppo kevätprojekti Jeeppinsä visuaalista ilmettä arvostavalle:

Tuulilasinpyyhkijät on alunperin asennettu melko ylös, eikä vivuston nivelten kuluminen paranna näkymää lainkaan, päinvastoin sillä alareunasta ylös viistoon jäävät pyyhkijänsulat korkealla lasinpinnasta olevine varsineen on aikalailla tökerön näköistä ratin takaa ja ulkoakin katseltuna.

Vaihe 1. Markkinoilla on vain yhdet "classic"-malliset pyyhkijät, jotka sijoittuvat pyyhkijänvarren alapuolelle ja ovat muuten testivoittajatkin aikoinaan (Trico "classic"/ vain Tokmanni jakelee niitä Suomessa, anteeksi mainos, mutta mahdotonta on asiaa muutoin kuvata). Tällöin pyyhkijänvarren sulankiinnike jää ratin takaa katsottuna piiloon ja itse pyyhkijänvarsi selvästi alemmas näkökentässä.

Vaihe 2. Liikutellaan pyyhkijänvarren boorikiinnikettä akselin suuntaisesti ylös alas, kunnes liikkuvuus on kunnossa. Avataan liukuklipsi liuttamalla sitä ulospäin. Poista varsi ja mitoita sulan varren kulma siten, että itse pyyhkijän sulka asettuu tuulilasin alareunan suuntaisesti noin 5-15 mm etäisyydelle alareunasta. Taivuttaminen onnistuu vaikka kaivonkannen reikää vasten, mutta huomioithan pyyhkijänvarren maalauksen suojaamisen vaikkapa kankaanpalalla?

Mukavaa Jeeppikevättä!
Jeep on aito jeeppi.

Jeeppinen
Viestit: 122
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: XJ lasinpyyhkijän varsien modaus

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 10.04.2018. 18:38

Siis hetkinen...? Ymmärränkö oikein että olet vaihtanut varretkin johonkin muuhun kuin alkuperäisen malliseen?
Mulla on se alkuperäinen varsi jonka päässä tappi mihin sulkasysteemi kiinnitetään. Tappi kun murtui poikki, niin pakotin sulkahärpäkkeen ruuvilla paikalleen. Mielellään korjaisin paremmin, mistä seuraa jatkokysymys:

- onko Tokmannin sulat jotain minkä saa alkuperäiseen tappivarteen kiinni?
- onko olemassa joku tarvike lasinpyyhkijä, jonka saa asennettua varreltaankin siihen hammaspyörän näköiseen tyveen?

Jos ei muuta vaihtehtoa, niin pakotettu ostamaan orkkisosaa kalliimmalla.
Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: XJ lasinpyyhkijän varsien modaus

Viesti Kirjoittaja keltsi » 11.04.2018. 10:50

Itse vaihdoin varsien päät kokonaan toisenlaisiin niin löytyy sulkiakin paremmin :wink:

Katkaisin XJ:n omat varret ja hitsasin tilalle Lancia Theman koukkupäiset. Sitten varsien hiekkapuhallus ja uudelleen maalaus. Hyvät tuli ja ovat jo useamman vuoden pysyneet siisteinä.

Omassa XJ:ssä suurempana ongelmana on itse vivuston väljyys, mutta vielä en ole jaksanut tehdä tuolle mitään...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ lasinpyyhkijän varsien modaus

Viesti Kirjoittaja Tracker » 11.04.2018. 22:36

Terve,

Kyseessä on facelift XJ, jossa on jo valmiiksi classic-koukkupäinen sulan kiinnityselin. Alkuperäiset amerikkalaiset sulanvarret saattavat jo ollakin alaspäin suuntautuvilla pyyhkijän kiinniketapeilla? Joku kokeneempi voisi valaista asiaa?

Pointti pyyhkijänvarren modauksessa on siinä, että varsi saadaan asennettua booreihinsa (ko. hammasratas) sen verran alemmaksi, että itse pyyhkijät jäävät tuulilasin alareunaan kuten, esimerkiksi nykyautoissa, joissa ei tarvitse etsiä näkökenttää pyyhkivien ala- tai yläpuolilta kuten, esimerkiksi nappisilmäladoissa tai Vaneissa.

Sama idea toimii siis kaikissa autoissa, joiden pyyhkijät jäävät "liian ylös".

Selvennykseksi vielä se, että pelkkä kiinnitysakselin boordin asennon vaihtaminen jättää pyyhkijän sulan viistoon asentoon ilman pyyhkijänvarren taivutuksen kulman uudelleen säätöä.

Onnistunut lopputulos on se, että alassäädetyn pyyhkijän loppujättö on kolmion muotoinen tuulilasin vasemmassa reunassa, mutta se on ominaisuus, ei vika.
Jeep on aito jeeppi.

Jeeppinen
Viestit: 122
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: XJ lasinpyyhkijän varsien modaus

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 13.04.2018. 21:47

Tuo alkuperäisen varren katkaisu ja koukkupään paikalleen hitsaaminen pistää kyllä miettimään.
Varsin mielenkiintoinen vaihtoehto. Kiitos.
Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn

Kirjoita vastaus