Gran Cherokee korin rakenne ja ruostuminen

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Gran Cherokee korin rakenne ja ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Taisto » 19.10.2013. 16:17

Meininki olisi hankkia ZJ korinen Grandi.Tutustuttuani tarjontaan totesin että joka ainoassa on ruostepaikat helmoissa ja luukuissa.Kysyisin noista kynnyskoteloista,ilmeisesti ruoste lähtee sisältä tulemaan?Minkälainen kotelon rakenne on,onko sisällä minkälaisia vahvikkeita ja on koko kynnys sisältä ihan pehua kun reikä tulee ulos?Eli lähinnä minkälainen savotta on korja kunnolla kotelot?Korjauspaloja ei saa ilmeisesti järkevästi mistään?Onko tietoa miksi niitä ei kukaan tee?Mitä muita piilossa olevia mätäpesiä noissa on?esim viimeiset 2008 mallit,uskaltaako sellaista ostaa.Miten katsastusmiehet suhtautuu Grandeihin,hakataanko niihin reikä joka vuosi vaikka väkisin?Pitääkö korit vettä,eli tuleeko sateet ja lumet sisälle jostain?Onko tyypillistä että tuulilasin reunat on valkoisena alhaalta?Onko se sitten vesi päässyt laminoidun lasin väliin vai mitä.Onko esim samanikäsen tai vanhemman Cherokeen kori yhtä herkkä?Grandissa viehättää iso vetopaino ja vaimon mielipide,joten sellainen se kait tulee olemaan.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gran Cherokee korin rakenne ja ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.10.2013. 20:10

Taisto kirjoitti:Meininki olisi hankkia ZJ korinen Grandi.Tutustuttuani tarjontaan totesin että joka ainoassa on ruostepaikat helmoissa ja luukuissa.Kysyisin noista kynnyskoteloista,ilmeisesti ruoste lähtee sisältä tulemaan?Minkälainen kotelon rakenne on,onko sisällä minkälaisia vahvikkeita ja on koko kynnys sisältä ihan pehua kun reikä tulee ulos?
Ei siellä ole kuin pari vahviketta (lähinnä A- ja B- pilarien juuressa)

Eli lähinnä minkälainen savotta on korja kunnolla kotelot?Korjauspaloja ei saa ilmeisesti järkevästi mistään?Onko tietoa miksi niitä ei kukaan tee?
Jenkeissä niitä on kaupat pullollaan. Suomessa ei varmaan kauheasti kukaan kauppaa, koska kysyntä on olematonta. Joko laitetaan ohutta peltiä tilalle, tai sitten kuten suurin osa noilla metsässä ajavista niin palkkihelmaa tilalle. Yleensä pahin ruoste on niissä parissa vahvikepalassa ja helman ulko- sekä alareunassa -> lattian puoleinen seinä on mahdollista puhdistaa pahimmista ruosteista, sen kylkeen ja kynnysksen alareunaan hitsaa 150 x 50 palkkia niin homma on selvä. Itselle tein 100 x 50 + 50 x 50 palkeista 3mm:n seinämällä, kestää mätkiä metsässäkin kiviin ihan huolella.

Mitä muita piilossa olevia mätäpesiä noissa on?esim viimeiset 2008 mallit,uskaltaako sellaista ostaa.Miten katsastusmiehet suhtautuu Grandeihin,hakataanko niihin reikä joka vuosi vaikka väkisin?Pitääkö korit vettä,eli tuleeko sateet ja lumet sisälle jostain?
Tarkoitat varmaan 1998 malliset ;) Tottakai uskaltaa ostaa, siitähän se on kiinni minkälaisella pidolla auto on ollut ja mistä se on kotoisin. Itselle ostin vuonna 2010 vuotta aiemmin Sveitsistä Suomeen tuodun 5.9:n, siitä kun irrotti muoviset helmalevikkeet niin edes kiinnitysruuvit eivät olleet ruosteessa :)

Vesi ja lumi pysyy ulkona, paitsi jos on autoa raiskattu urakalla ja ovet on vinossa solmussa yms... pienenä tyyppivikana noissa on yleensä kuskin puolen oven saranatappien kuluminen, mutta ne on kohtuu helpot vaihtaa.
Onko tyypillistä että tuulilasin reunat on valkoisena alhaalta?Onko se sitten vesi päässyt laminoidun lasin väliin vai mitä.Onko esim samanikäsen tai vanhemman Cherokeen kori yhtä herkkä?Grandissa viehättää iso vetopaino ja vaimon mielipide,joten sellainen se kait tulee olemaan.
Ei noi maitolasit ole sen tyypillisempiä näkynyt olevan kuin muissakaan, ainakaan mitä itse olen nähnyt. Vettähän siellä välissä on jos valkoista on tuulilasissa.

XJ:t on ihan samanlaisia tai pahempia ruostumaan, XJ:ssä ruostuu pakoputken yläpuoli, etumatkustajan jalkatila, takapenkin alta poikittaisvahvikkeen kohdalta pohja, helmat, takariipukkeiden kohdalta takatilan pohja sekä takapyörän kaarien ja kontin välisestä saumasta.

ZJ:ssä nuo mainitsemasi paikat, ja konepellin etureuna konepellin sisältä, ynnä muut tavalliset paikat mihin paska ja suola kertyy. A- pilarin alapää voi myös olla #&%!, koska siellä on alaosassa jotain ihmeellistä mössöä täynnä mikä kerää kosteuden itseensä.

Matka- autona Grandi on paljon XJ:tä mukavampi, ja kasikoneisissa on kulkupuolta ihan kivasti. XJ:ssä ainoa oikea kone on kuutonen, ZJ:ssä sekä kuutonen että kasi on hyviä, kuutonen vain hieman isomman painon takia vähän laiskempi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.10.2013. 20:38

Mulla on ZJ:n helmoja, ei oo vaan vielä nettikaupassa, mutta hyllyssä on...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.10.2013. 20:55

Njaah.. aattelin että ei niitä kukaan pidä, kun tuntuu että menisi vain palkkihelmoja tai tilkkutäkkipaikkoja :shock: Paljonkos noita oikeasti kysytään, jokunen vuosi sitten kun koitin XJ:hin etsiä kotimaan puolelta niin kukaan ei oikein edes suostunut toimittamaan. Tosin silloin en edes tiennyt putiikin nimeltä jamant.fi olemassaolosta :oops:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Grand!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 19.10.2013. 21:09

Taisto kirjoitti:Meininki olisi hankkia ZJ korinen Grandi.Tutustuttuani tarjontaan totesin että joka ainoassa on ruostepaikat helmoissa ja luukuissa

Kysyisin noista kynnyskoteloista,ilmeisesti ruoste lähtee sisältä tulemaan?
Joo, kun ei ole uutena koteloita ruostesuojattu niin rupeavat suomen oloissa sieltä ruostumaan.

Minkälainen kotelon rakenne on,onko sisällä minkälaisia vahvikkeita ja on koko kynnys sisältä ihan pehua kun reikä tulee ulos?
Perus kotelorakenne tuo on. pohjapelti, pystypelti (se vahvike siis) ja pintapelti pistehitsattu yhteen samaan saumaan.

Eli lähinnä minkälainen savotta on korja kunnolla kotelot?
Normi mätähitsaushomma, kannattaa harkita samalla jos laittais kokohelmat vähän paksummasta palkista.

Korjauspaloja ei saa ilmeisesti järkevästi mistään? Onko tietoa miksi niitä ei kukaan tee?
Eivä kotimaassaan mätäne ja pienen suomen takia ei kukaan mitää tee jos ei me ite.

Mitä muita piilossa olevia mätäpesiä noissa on?
Itsellä ei ole kokemusta Grandin mätä hommista, vaan taka kaarethan ne tuppaa kaikista autoista jossain vaiheessa mätiä.

esim viimeiset 2008 mallit,uskaltaako sellaista ostaa.
Uskaltaa.

Miten katsastusmiehet suhtautuu Grandeihin,hakataanko niihin reikä joka vuosi vaikka väkisin?
Ei katsureiden käyttäytymiseen auton merkki juuri vaikuta, vaan heitin oma mielentilansa, ihmisiä kun ovat.

Pitääkö korit vettä,eli tuleeko sateet ja lumet sisälle jostaki?
Ei oon minun tietoon tullut jotta jotenkin huonommin vettä pitäisivät?

Onko tyypillistä että tuulilasin reunat on valkoisena alhaalta?
Onko se sitten vesi päässyt laminoidun lasin väliin vai mitä.
Se ei ole automerkin vika vaan lasin valmistajan ja suomen olosuhdeiden syy. Kosteus pääsee pikkuniljaa laminaatin väliin, ei haittaa katsastuksessa, on vain ulkonäkö seikka.

Onko esim samanikäsen tai vanhemman Cherokeen kori yhtä herkkä?
Samaa rautaa ne on kaikki ja kun kosteus pääsee teräkseen asti niin mätäneminen alkaa väistämättä.

Grandissa viehättää iso vetopaino ja vaimon mielipide,joten sellainen se kait tulee olemaan.
Eikun kaupoille vaan.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 26.10.2013. 20:20

Nyt se on hankittu,98 Grand Cherokee 5,2.Tuntuu varsin kivalta ajaa.Täytynee alkaa tutkailemaan mitä tuli ostettua,pikkuvikoja aina löytyy.

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 26.10.2013. 23:20

Taisto kirjoitti:Nyt se on hankittu,98 Grand Cherokee 5,2.Tuntuu varsin kivalta ajaa.Täytynee alkaa tutkailemaan mitä tuli ostettua,pikkuvikoja aina löytyy.
Onneksi olkoon! Kuva Omasta mielestä ZJ on paras korimalli, sulla vielä V8, parasta A-ryhmää....! :mrgreen:

-Niin, tervetuloa foorumille ja kerhoon!? :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Kirjoita vastaus