Aloittelijan nurkkaus (off-road)

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Aloittelijan nurkkaus (off-road)

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 14.04.2008. 13:21

Olisikohan tarvetta jollekin yleiselle maastoajokeskustelualueelle? Kulmakorven alle on ikävä laittaa asioita mitkä eivät välttämättä Kulmakorpeen millään lailla liity.

Ajattelin herätellä keskustelua siitä miten off-road harrastusta saa aloitettua helpoiten ja halvimmin. Ainakin itselläni auton valinnan takana ei ollut ensisijaisesti maastoajo eikä autokaan sen takia ole ensisijaisesti maastoon tarkoitettu vaan lähinnä huonokuntoisillekin teille kuljetuskykyä antamaan ja päivittäiseksi käyttöpeliksi. Rajoittaa vähän minne sillä voi mennä yrittämään. Vaan kun asiaa olemme pienissä päissämme pyöritelleet niin ajatus moisesta harrastuksesta on kovasti ruvennut kiinnostamaan niin minua kuin tyttöystäväänikin...

Veikkaisin etten ole ainoa joka ensin hankkii jonkinlaisen maasturintapaisen, todennäköisesti ihan muuhun käyttötarkoitukseen kuin puhtaaseen maastoajoon, mutta sitten kun moinen on alla herää ajatus siitä että olisihan se hienoa kokeilla ihan maastossa möyrimistäkin. :)

Tilannetta hankaloittaa asuminen Helsingissä kun ihan mahdottoman kauas ei mielellään lähtisi harrastamaan. (Lopella tulee käytyä melkein viikottain joten meidän elämämme ei sentään rajoitu pääkaupunkiseutuunkaan. :) )
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 14.04.2008. 14:10

Kai ne sopii tänne yleiselle puolelle offitouhutkin?

Itsellä olisi kanssa kova kiinnostus offia kohtaan ja hiljaksiin olenkin autoa laitellut maastokelpoisempaan kuosiin. Innostus syttyi kun viime syksynä Mondeo vaihtui Cherokeehen ihan sattumalta.

Maastoon olisi kova hinku, mutta kuitenkin nuo varsinaiset ajomahdollisuudet tuntuvat olevan täällä susirajan sisäpuolella aika rajalliset. Kulmakorpi on kai näillä main ainoa henkireikä :?: Lisäksi olen ymärtänyt ettei kulmassakaan nuo ns. helpot reitit välttämättä kaikista helpoimpia ole...

Toinen hulluutta rajoittava tekijä on se, että tuo Cherokee on perheen ainoa auto ja päivittäisessä käytössä. Itseäni se se ei tietenkään haittaa :D mutta apparin paikalta kuuluu yleensä soraääniä kun pitää nousta autoon tai sieltä pois. Tämäkin oire alkoi vasta 3" korotuksen jälkeen. Kuulemma on vaikea olla sotkematta vaatteita kun "kiipeää" autoon... Alkaa kuulostamaan siltä että kohta voisi olla tilausta perheen kakkosautolle :wink:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 14.04.2008. 15:58

Kah, samankaltainen tie off-roadin pariin meillä. :) Kakkosauton tarve mikäli maastossa ajamista ihan oikeasti haluaisi harrastaa ollaan meillä jo hyvin pitkälti tiedostettu, tuota upouutta kun ei oikein viitsi kurittaa ja olemme käsittäneet asian näin että varsinkin jonnekin Kulmakorpeen mennessä tms. "oikeilla" maastoreiteillä on syytä asennoitua siten että ainakin peltivaurioita tulee tapahtumaan, piste. Pelti rutussa uudessa autossa olisi inhottava asia, auto siinä kunnossa ettei sillä ajeta todella paha paikka. Raha siihen kakkosautoon vaan kovasti kateissa. :/

Ja kuulostaa ihan siltä että sinun on nyt ihan pakko hommata rock sliderit Cherokeehen? Ihan vain vaimon/tyttöystävän mieliksi tietenkin, jottei autoon kapuaminen olisi niin vaikeaa... ;)

Susirajan sisäpuolella tosiaan tuskin paljoa missään ajetaan, mutta jos löytyisi edes kohtuullisen matkan päästä? Loppi olisi sikäli ihanteellinen vaihtoehto että siellä tulee kuitenkin käytyä ampumassa... :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 14.04.2008. 22:43

No juh! Toi Cherokee nyt ei mikään uudenkarhea enää sentään ole (2000) enkä ainakaan itse yöunia menetä jos vähän peltiä antautuu. Enemmän syö miestä jos rikkoo auton ajokelvottomaan kuntoon ja joutuu nöyrtmään kulkemaan töihin julkisilla :?

Olisihan se kuitenkin kiva aloitella harrastusta jotenkin nousujohteisesti ja rauhaksiin, ihan omaan tahtiin. Pitää nyt ensin käydä Kulmakorven helpompaa reittiä kokeilemassa. Tarkoitus olisi tulevana kesänä askarrella vähän panssareita pohjaosastoon ja ehkä puskuripuoltakin hienosäätää vähäsen... Raidetanko ja ohjaus noin muutenkin saattaisi kaivata vähän huomiota eikä noi tukivarretkaan kovin vakuuttavat ole. Helmoillekkin voisi tehdä ihmeitä pieni "rautakuuri". Siitä se ote sitten alkaa lipeämään ja kohta huomaa että mopo meni hanskasta jo tovi sitten :shock:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 14.05.2008. 9:52

cmalino kirjoitti:Olisihan se kuitenkin kiva aloitella harrastusta jotenkin nousujohteisesti ja rauhaksiin, ihan omaan tahtiin. Pitää nyt ensin käydä Kulmakorven helpompaa reittiä kokeilemassa.
Meillä on sitten ihan hivenen vain erilainen käsitys rauhallisesti aloittamisesta? Se Kulmakorven maasto mitä minä näin kun ei minusta ainakaan vaikuttanut kovin helpolta... :shock:
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Kirjoita vastaus