XJ: projektina sovittaa etukardaani taakse

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

XJ: projektina sovittaa etukardaani taakse

Viesti Kirjoittaja keltsi » 22.06.2014. 12:38

Uusien 4,5" jousien asennuksen yhteydessä tuli vastaan, ettei alkuperäisen takakardaanin kulmat enään riitä. Foorumeita tutkittuani päädyin sovittamaan etukardaanin taakse ja tekemään hack'n tap SYE:n käyttämällä Corvetten yokea.

Kardaani on nyt kunnostettuna odottamassa asennusta ja tuo yoke on myös hommattuna. Ongelman muodostaa se, että nyt molemmissa päissä onkin sama pulttiväli, eikä erimittaiset, kuten edessä.

Pitäisikö nyt vielä hommata jakolaatikon (NP242) etukardaanin yoke, jossa on tuo lyhyempi pulttiväli, ja asentaa se taka-akselille? Onko siinä edes sama pooritus?

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 22.06.2014. 17:21

Siis mitä meinaat pulttivälillä, ja mitkä pulttivälit on erilaiset edessä, ja takana nyt samanlaiset?

Corveten yoke on 1310, kuten on XJ:n vakioetukardaani, ja myös taka. Jos sulla on se kiinteä veten yoke jakiksen takalähdössä, niin etukardaanin tuplaristikon pää menee sellaisenaan siihen yokeen. Samoin etukardaanin "normipää" menee suoraan taka- akselin yokeen. Pulttijaotkin täsmää ihan suoraan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 22.06.2014. 19:03

Joo, hieman hankala kuvailla näin sanallisesti, kuva selventäisi kummasti...

Eli, yoke on vm. 63-70 vetestä ja 1310 ristikolle. "u-pultit" on samat kuin xj:ssä, mutta noiden "u-pulttien" etäisyys toisistaan (74mm) on liian suuri etukardaanin tuplanivelen päähän (60mm) Etu-ja taka-akseleissa on myös tuo 74mm "u-pulttien" väli eli tuplanivel ei sovi akselin päähän.

Nyt jompaankumpaan päähän pitäisi saada tuo pienempi 60mm pulttiväli tuplanivelelle, mutta miten... Onko tuo yoke väärä vai sopisiko jakolaatikon etuyoke taka-akselille?

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 23.06.2014. 14:15

Käynti Finnvettessä auttoi, nyt on kädessä oikea yoke. Noita on siis kahdella eri pulttijaolla ja aikaisemmin mulla ollut yoke oli tietenkin tuolla isommalla jaolla...

Kiitos vielä Finnvetten Jakelle avusta!

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.06.2014. 15:15

Eli siis meinasit ihan sitä yoken kiinnitysreikien väliä mihin ristikko tulee kiinni. Tosin en nyt ihan tiedä mihin tarttet noita u- pultteja tai "strappejä" tuplaristikkokardaanilla - XJ:n etukardaanin centering yokessa on kierteet mihin kiinnityspultit kiristetään sieltä yoken puolelta?

Sulla on tosiaan ensin ollut 1330- sarjan yoke, mitat tuntuisi siihen täsmäävän kiinnitysreikien välisen etäisyyden perusteella.


Tässä vielä kuva millainen se etukardaanin centering yoke pitäisi olla, kierteetkin näkyy..

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 23.06.2014. 16:15

En mä niitä u-pultteja käytä, koska tuplanivelessä on kierteet. Käytin sitä vaan kuvauksena, jotta asia ymmärrettäisiin.

Yoke oli kyllä 1310 nivelelle, mutta niitä on kuulemma kahdella eri jaolla. Tuo tarvittava pikkujako on niistä harvinaisempi.

No, nyt kardaani on paikoillaan ja auto ajossa. Tosin yoke jäi pulttaamatta kiinni jakolaatikon akseliin, kun ei poranterä purrut karkaisuun. Eiköhän Se noinkin pysy, kun akselin liikkeet on pieniä noilla vanhoilla jousilla.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.06.2014. 20:18

Parempi olla kunnolla kiinni. Akseli vain poikki. Ensin rälläkällä laatikko pakilla pyörien (etukeppi irti tai etuakseli pukeilla) karkaistu osa pooriakselista alulle (riittänee 10mm pätkä pois) ja kun karkaistu pinta on läpi, niin loput sytkyllä poikki. Voihan sen rälläkälläkin tietysti vetää loppuun. Sitten on jo pehmeää, johon aluksi yoken kanssa akselin keskelle aloituskohdan merkki ja sitten poramaan reikää kierretappia varten. Kaveri kattoo vierestä, että menee suoraan.

Tosta löytyy jotain kuvasarjaa, miten itse tein.
http://forums.offipalsta.com/album.php? ... 183&page=5
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 24.06.2014. 14:25

Joo, kyllä se yoke on tarkoitus vielä kiinnittää pultilla, mutta nyt ei vaan aika riittänyt. Kunhan tallikaveri saa projektinsa ulos tallista, niin silloin voi taas räjäyttää Jeepin atomeiksi...

Kiirehän tämän uuden alustan laitossa tulee, jos meinaa saada sen paikoilleen ennen MAC:n ajopäivää... Onneksi nyt rupeaa olemaan kuviot selvillä ja mitään osia ei enään puutu.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 07.07.2014. 10:28

No niin, työntäyteisen viikonlopun jäljiltä auto on jälleen nipussa 8) Oikeastaan enään puuttuu takapään pohjaanlyöntikumien korokepalat ja nekin on maalausta vailla. Eli taidetaan sittenkin päästä MAC:n ajopäivälle :D

Tuossa on muutama foto yoken kiinnityksestä sekä etukardaanista takana.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 07.07.2014. 11:21

Johan on vehkeessä nyt korkeutta! Vielä karkeat 33":t alle, niin tolla ajelee Suikeista yli ettei edes huomaa! :D
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.07.2014. 17:38

Sulla on liian lyhyenä tukivarret.. ;) jos on säädettävät niin ruuvaisin vähän ylipituuteen verrattuna valmistajan ilmoittamaan suositukseen, n.20-30mm.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 07.07.2014. 23:01

Hieno peli, tuohon pitää itsekkin pyrkiä!

Vaan samaan asiaan omat silmätkin "iski" kuin Timo L eli näyttäisi että tukivarret edessä alkaa olla vähän lyhyen laiset, etupyörät on aika takana (vaikken näistä nyt juuri mitään ymmäräkkään).
MH

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 08.07.2014. 9:28

Samaa itsekin katselin, kun kuvaa otin, mutta mutta... Tuossa on etuperän koppana paksu valukoppa ja ohjausvarret on Rugged riden HD-varsista putkittamalla vahvistetut, niin ei tuota akselia voi viedä edemmäs vaikka tuossa onkin säädettävät tukivarret.

Jos akseli on yhtään edempänä, niin ohjausvarret osuvat sisään joustossa pyöriä käännettäessä toisiinsa ja samalla vääntävät ohjauksen palloniveliä :cry: Nykyisellä setupilla tilaa noiden varsien välille taitaa jäädä pienimmillään jopa pari milliä.

Seuraavaksi pitäisi sovittaa vinssi keulalle ja siinä koriaisoja vahvistellessa sitten voisi katsoa saisiko vaikka tuota simpukkaa siirrettyä hieman eteenpäin, että saisi akselia edemmäs ja varsille jäisi riittävästi liikkumatilaa...

Onneksi näissä ei tuo tekeminen lopu, vaikka käyttäisikin valmiita "bolt-on" osia :lol:

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 08.07.2014. 19:38

Ite harkinnu myös moista muutosta, mutta nyt heräsi kysymys.

Kuvassa näyttäisi olevan vielä jakolaatikon pyrstö-osa paikallaan.
Eikös SYE:n yhteydessä ole tarkoitus heivata se mäkeen ja lyhentää laatikon akselia?
Miten käy kun taka-akseli joustaa kunnolla sisään, riittääkö kardaanissa varaa lyhentyä tarpeeksi?
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 09.07.2014. 11:05

Tuon voi tehdä molemmilla tavoilla ja itse päädyin tekemään sen tuolla tavalla. Suurin syy oli ettei ollut tarvittavaa uutta lyhyempää tiivistepesää, enkä viitsinyt sorvaria häiritä viikonloppuna...

Tarkastin tuon kardaanin liikevaran riittämisen jo aikaisemmin käyttämällä osat paikoillaan vanhojen, suorien, takajousten ollessa vielä paikoillaan, sen ylemmäs ei akseli tule nousemaan;) Tuolloinkin kardaaniin jäi vielä kokoonpuristumisvaraa sen verran, että kardaanin sai asennettua paikoilleen.

Jakolaatikon akselia lyhensin 15mm että sain sen karkaistun pinnan pois ja pääsin poraamaan reiän akselin keskelle. Tuo kuvissa oleva holkki taasen määrittää uuden yoke aseman, ettei se osu jakiksen hännän tiivisteeseen.

Kirjoita vastaus