Nyki kirjoitti:"Ei mitenkään, mitä se lyhyempi jakoaskin takakartio siihen kardaanin liu'un pituuteen vaikuttaa? Sen voi rakentaa ihan yhtä pitkäksi oli kardaania 40cm tai 80cm"
Nyt en ehkä ihan ymmärtänyt... ei ihan eka kerta.
Sitä vain meinasin, että yhtä lailla lyhyeen kuin pitkäänkin kardaaniin saa rakennettua riittävän pitkän liu'un. Esim. XJ:n etukardaanissa (mitä siis myös takana voi käyttää) 100cm pitkillä tukivarsilla ja 11" iskulla olevilla iskareilla liuku ei ollut vielä lähellekkään käytetty päästä päähän. Eli jopa se vakio n.5cm pitkä liuku riittää todella pitkälle. Ei tule mitään ongelmaa liu'un kanssa varsinkaan aftermarket kardaanin kanssa, missä usein on pidempi liuku kuin orkkiksessa.
Jakiksen takakartio otetaan kokonaan pois. Jakiksen akselia lyhennetään.
Kardaanikulma pienenee. Vaadittavan kardaaniakselin pituus kasvaa.
Näinhän se menee. XJ:ssä takakardaani on juuri ja juuri liian lyhyt että pärjäisi ilman tuplaristikkoa. Esim. ZJ:ssä missä se on parisenkymmentä senttiä pidempi ei käytännössä tuplaristikkokardaanille (tai SYE- kitille) ole takana tarvetta kuin vasta jossain 8" korotuksissa - ja kuka ihme niin paljon haluaisi autoaan tunkata.
Toisaalta XJ:n takakardaani on sen verran pitkä, että super short tai short HD SYE (eli uusi lyhyempi, ja paksumpi pääakseli + uusi takakartio) ei ole siinä mielessä pakollinen että tuplaristikolla nivelien liikevarat ei lopu kesken kuin vasta ehkä hyvin korkeassa autossa. Lyhyissä Wranglereissa näin ei ole, vaan jo kohtuu matalilla korotuksilla ja tuplaristikolla niin silti ei nivelet kestä kun kulmat on liian jyrkät -> tarvitaan lyhyempi jakiksen häntä -> siksi 231 jakoaskeihin on alunperin nuo SYE- paketit kehitettykin. Ne vain sattuu toimimaan myös XJ:ssä, joten miksei laittaisi, ei siitä pidemmästä takakardaanista ja vahvemmasta pääakselista haittaakaan ole...
Ja kun kovasti ovat foorumeilla informoineet, että lyhennetyn Jakiksen akselin kanssa kelpaa originaali etukardaani sellaisenaan, niin tuli mieleen että kardaani voisikin olla liian pitkä kunnon takajoustossa alkuperäismittaisen takakartion ja jakiksen akselin kanssa.
Riippuu ihan yksilöstä ja miten on rakennettu. Sitä alkuperäisen etukardaanin sopivuutta taakse ei voi tietää ennenkuin auto on rakennettu siihen vaiheeseen että sitä kardaania voi sovittaa paikalleen. Se joko sopii, tai sitten ei. Yleensä sopii.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä