Projeckt WJ U.S.V.

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 17.09.2014. 7:17

maph kirjoitti:
Mihin pykälään tai AKEn ohjeeseen voi vedota ettei CE-vaatimukset olisi voimassa? Mulla on Qatarista muutoautona tuotu Wrangler joka on sen verran tuore että rakentelu tässä maassa laillisesti on hieman turhan haasteellista.
Laitan yv:tä sulle.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.10.2014. 5:07

JERKKU kirjoitti: Toi takapää näyttää vaan jotenkin hönöltä, täytyy miettiä takapuskuri näyttävämmäksi.
Näyttää se hönöltä siksikin kun rengas on aivan pyöräkotelon etureunassa. Sais olla pitemmät tukivarret että olis keskellä niinkuin kuuluu.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 09.10.2014. 20:31

Jorma kirjoitti: Näyttää se hönöltä siksikin kun rengas on aivan pyöräkotelon etureunassa. Sais olla pitemmät tukivarret että olis keskellä niinkuin kuuluu.
Joo tossa kuvassa on selkeesti joku diy pirkkakorotus :)

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 12.10.2014. 9:18

Aloittelin tossa kunnostamaan tulevia akseleita.
Ensin purin pallonivelet irti ja sitten irroitin välityksen.
Akselin purkanut taho oli tunkenut irroitetun vetoakselin takasin jonkin hiekkalaatikon kautta ja kaikki sisuskalut oli ihan hiekassa.

Kuva

Lukkoa tulossa
Kuva

Kierrejousilautasten kumien alta paljastui yllätys. Ruostevaurio!!
Kuva

Ruosteet pois ja korjauspalat 1,5mm plootusta, niin on parempi kuin uusi :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lopuksi ruosteenmuuntimet päälle koko akseliin.
Kuva

Vaihdan samalla uudet stefat ja tuntui olevan toinen vetari klonksuvan.

Pientä takapakkia oli, että tämä perä on 3:55 välityksellä ja siihen ei saa tiheämpiä välityksiä ellei vaihda murikkaa.
Tämän johdosta täytyy pitää rengaskoko maltillisena.
Olin haaveillut laittavani 285/70R16 (n.33"), mutta nyt tulee 265/75R16 tai 265/70R17(n.32")

Taka-akselin lukon öljypumpun tiiviste oli jotenkin irronnut ja täytyy metsästää jostain kolmi leukainen laakerin ulosvedin, koska se pumppu on poskilaarein alla. Normi laakerin ulosvetäjä ei käy, koska se pumppu on tiellä.

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 12.10.2014. 14:34

Etuakseli saa mustan värin päällensä
Kuva
Kuva

Sitten on aika siiryä kunnostamaan taka-akselia
Kuva

Alumiininen koppa on mielestäni tärke tuke trussilla niin taipumista kuin iskuja vastaan.
Leevin kanssa harjoitellaan raudan taivuttamista
Kuva
Ja siitä se sitten muotoutui.
Kuva

jatkuu...

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 13.10.2014. 4:24

JERKKU kirjoitti: Lopuksi ruosteenmuuntimet päälle koko akseliin.
Mitä aineita olet käyttänyt ja oletko ollut tyytyväinen?
Tahtoo olla sitä ongelmaa että jos pellit kukkii niin niissä paikoissa ei maali pysy vuotta kauempaa,
ja sitten saa taas olla korjaamassa samoja kohtia.
Ei vaikka yrittäiskin tehdä pohjat kunnolla.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 13.10.2014. 16:17

Moi

Tätä meillä on ammatillisestikin käytössä
http://www.4x4parts.fi/kemikaalit/10196 ... unnin.html

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 13.10.2014. 19:18

Terve!

Voi hyvänen aika millä pieteetillä noita rakennat! Itse kun kehtaisi edes hieman olla noin perusteellinen.

Vaan vaikuttaa hyvältä, Pääsiäisenäkö itänaapuriin safarille (vaimolta on jo lupa hankittuna)?
MH

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 14.10.2014. 15:14

Kantapään kautta on opittu, että pieni säntillisyys ja tarkkuus rakennusvaiheessa säästää niiltä reissunpäällä tapahtuvilta ongelmilta.

Ja kyllä me Mikko lähetään Pääsiäistä taas tonne rajantaa viettämään :)

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 16.10.2014. 10:23

JERKKU kirjoitti:Kantapään kautta on opittu, että pieni säntillisyys ja tarkkuus rakennusvaiheessa säästää niiltä reissunpäällä tapahtuvilta ongelmilta.
Tuo on kyllä niin totta. Monesti tuossa vielä lopulta säästää ajallisestikin :wink: Sama pätee materiaaleihin/tarvikkeisiin. Mitään ei säästä, jos tekee ensin(tai useampaan kertaan) "halvalla" ja sitten vasta hyvin hieman kalliimmalla. Myönnän toki, että näin tehtynä hommat tuppaavat venymään, kun välillä pitää keräillä budjettia...

Itse ainakin tykkään tehdä remontit mieluimmin lämpimässä tallissa hyvillä työkaluilla, kuin jossain keskellä metsää niillä työkaluilla mitä sattuu löytymään...

Hyvän näköistä tekemistä Jerkulta. Tätä on mukava seurata 8)

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 26.10.2014. 13:26

Projekti jatkuu.

Taka-akselin Plenum?? on otettu irti ja kuvassa näkyy rikkinäinen tiiviste
Kuva

Uusi plenum on paiokallaan perän voi kasata.
Kuva

Taka-akselista on hyvä tarkistaa hammaskosketus kaiken varalta
Kuva
Kuva
Kuva

Vetareista vaihtoon menee laakerit ja stefat
Kuva
Kuva

Kiinitysrengas pysyis kyllä ittellään, mutta kuitenkin halusin varmistaa parilla miggiliima paikalla tämänkin :)
Kuva

Ruosteenmuuntoaineet päälle.
Kuva
Kuva

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 26.10.2014. 13:31

Etuakseliin tulee uudet stefat

Kuva
Kuva

Murikka paikallaan
Kuva

Uus perän koppa
Kuva

Ja vähän hipo osaa
Kuva

Rupeaa olemaan perät kunnossa
Kuva

Ja värit päällä
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraava vaihe on asentaa alustasarja ja samalla vaihtaa akselit.

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 26.10.2014. 13:40

Uteliaille video miten
Vari Lok /Hydro Lok toimii.
https://www.youtube.com/watch?v=34IAoKziydU

Siellä on gerotor hydraulipumppu ja kun vetareilla tulee pyörimisinopeusero murikkaan nähden, niin se on = gerotor hydraulipumppu rupeaa pyörimään ja tekemään painetta.
Tämä paine kiristää pakkoja, ja lukitsee perän jopa 100% asti.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.10.2014. 17:39

Kait sä laitoit noihin vetareiden laakereihin myös laakerivaseliinia?? Ettei pyöri kuivana ensimmäiset mailit, kun se peräöljy sinne ei ihan heti kulkeudu!!! Kuvassa ei ainakaan näy...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

OnOff
Viestit: 43
Liittynyt: 26.03.2011. 18:09
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja OnOff » 26.10.2014. 22:07

Näyttää hauskalta!

Pakko teoretisoida tohon lukon toimintaan liittyen. Kun paine synnytetään pyörimisnopeuserosta ja 100% lukko = ei pyörimisnopeuseroa => ei painetta. Joten ei tuo lukko voi edes teoriassa lukkiutua täysin, mutta on kyllä varmasti hyvä kapine monessa tilanteessa. Kunhan muistaa vaan että lukko tarvitsee pyörimistä = happea!
äks jii eiks joo...

Kirjoita vastaus