WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 02.10.2015. 20:16

(Potilas on siis 2002 GC V8 HO)

Noniin... Olin Sunnuntaina tulossa rusakkometsältä, niin jeeppi nykäisi vauhdissa (80km/h) melko raikkaasti muutaman kerran. Ei muita oireita. Pääsin melkein kotiin asti niin syttyi moottorin kuva kojelautaan. Kiva. Kävi oudosti ja tuntui olevan lähellä stumppaamista.

Nilkutin kotio ja naksuttelin avaimella koodeja ulos: P0108. Veijo Google jeesasi sen verran, että wjjeeps.com:ista löytyi: P0108 (M) / Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input / MAP sensor input above maximum acceptable voltage.

Eli MAP anturissa jotain röpää ehkä. No, elättelin toivetta, josko tuo olisi ollut "yksittäistapaus" ja tuulettelin akunkenkää yön yli. Kenkä kiinni aamulla ja koodi oli hävinnyt, ei vikavaloa kojelaudassa. Muutama päivä lyhyttä pätkäajoa, ei ongelmia. Tänään sitten kone kerkisi kunnolla lämpimäksi ja ongelma palasi.

Otin pihassa voimalaitoksen kannen auki ja etsin minkä arvelen olevan MAP-anturin. Sieltä löytyi tällaista:

Kuva

Tästä liittimestä oli noin 15cm johtoa, jonka jälkeen oli toinen liitin, vahvasti teipattuna eristysnauhalla. Tästä liittimestä lähti sitten johdot johtosarjaan.

Kuva
Kuva
"Mokkula" on nostettu tuohon laturin päälle näkyviin.

No, ei siinä vielä kaikki.. Alkoi kiinnostamaan, mikä moinen liitin voisi olla ja miksi siinä on normaalia sähkärin teippiä vedetty päälle paljon. Kiepitin teippiä pois, niin syykin selvisi. Liittimestä putosi kaikki 3 johtoa suoraan käteen. Ei käytännössä olleet kiinni liittimessä millään muulla kun toivolla.

No nythän se lykkäsi myrkyn. Miten h***tissä päin ne piuhat olivat siellä?

Kuva

Ei värit ihan täsmää...

Kysymyksiä: a) Onko muilla tuollainen liitin tuolla anturin ja johtosarjan välissä? (Minusta haisee voimakkaasti kötöstykseltä. Mihin sitä tarvitaan jos on alkuperäinen? )
b) Jos on, niin järjestyksessä nuo johdot menee tuonne liittimeen?
c) jos ei, niin miten johtosarjalta tulevat piuhat menevät anturin liittimeen?
d) Voihan se olla että tuo itse anturikin on sökö. Anturi on kiinni yhdellä torx ruuvilla ja toisella ihan normi remonttireiskan ristipäällä. Eli joku lienee sen ainakin kerran vaihtanut jollain menestyksellä.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja kozel » 03.10.2015. 9:43

Mitä ny väreistä voi päätellä ja kun sinne anturille tulee
1. Maadoitus (Ruskea ja musta johto)
2. +5v (Punaiset johdot)
3. Signaali eculle päin (Kaksiväriset johdot)

Joskus on näkyny tarvikkeena antureita ja startteja yms. joissa ei ole suoraan omaa liitintä vaan johdon päässä sopiva liitin.
Tuo sun autossa oleva ei kuitenkaan näytä kovin tehdastekoiselta ja jos tuo johtosarjassa oleva liitin yltää anturille niin luulen että joku on askarrellu siellä.

Ainakin mitä Service manualin kuvista näkee niin äkkiseltään näyttäisi tuo liitin tulevan anturiin suoraan. Jos ei liitin sovi anturiin suoraan niin onkohan siellä edes oikea anturi...
kozel@ircnet

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.10.2015. 9:49

Törmäsin tuohon juurikin, 4.7V8:ssa on kahta erilaista anturia, eroaa töpselistään, on vanhempi: http://www.jamant.fi/mapsensor-cro56041018-p-3883.html ja uudempi: http://www.jamant.fi/mapsensor-cro56041 ... -4182.html , molempia hyllyssä ja jos oikein sopivasti sattuu, saattais jopa sopivaa johtosarjan puoleista töpseliäkin löytyä, kun etsitään ja tiedetään, kumpi tuohon autoon kuuluu, sen voi sitten juottamalla liittää auton johtosarjaan, jos haluaa... Alun perin se anturi on imusarjassa kiinni kahdella torx-kantaisella ruuvilla, mutterit on valettu muoviin ja joskus ne mutterit sutii tyhjää muovissa ja siksi on ehkä laitettu korvaava ruuvi tilalle....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 03.10.2015. 13:34

Noniin. Nyt oli paremmin aikaa ihmetellä ja purkaa roinaa pois edestä että näki suoraan yläpuolelta minkälainen tuo MAP anturin pää on. Kyllä tämä vaikuttaa ihan aidolta kötöstykseltä. Homma on juuri niinkuin JAMANT tiesi kertoa, eli joku on tuohon vaihtanut MAP-anturin katsomatta minkälainen liitin siinä on.

Anturi:
Kuva

Johtosarja:

Kuva

Onko tuohon joku adapteri olemassa millä nuo saisi kunnolla kiinni toisiinsa? On täysi ihme että tuo viritys on pelannut meikäläisellä puolitoista vuotta ja melkein 25000km.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.10.2015. 15:21

Ei oo adapteria...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 03.10.2015. 15:31

Voihan piru. Saisikohan noita liittimiä jostain irtona? Josko värkkäisi itse tuommoisen adapterin. Ei juuri tähän kohtaan kiinnostaisi vaihtaa tuota MAP-anturia, joka todennäköisesti ei edes ole rikki. Jos saisi liittimet niin tuon voisi kötöstää edes vähän paremmin kuin mitä se oli.

Jotain tars keksiä kuitenkin aika pian. Tuolla ei nyt ilkeä paljon ajella kun ei tiedä koska mikäkin piuha irtoaa omia aikojaan.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.10.2015. 15:36

No eikös se ollut nytkin viritetty ja meinaat virittää taas? Laita siihen oikea anturi, loppuu ne viritykset!! Tai sama se mulle on, viritä vaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 03.10.2015. 16:39

Juu, laitellaan. Onko tuo MAP anturin vaihto minkälainen homma? Näyttää vaan olevan laturi ja kompura aika ilkeästi edessä.

Tarttis toi vehje saada vaan sillä aikaa jollakin keinoin sen verran pysymään tulilla, että pääsisi käymään töissä. Sillä haaveilin tässä 'uudestaan virityksestä'. Ei tuo uusi anturi tänne huomiseksi mistään varmaan itsestään materialisoidu, vaikka sen tänään tilaisinkin...

Nopealla googlettelulla tuommoisia töpseleitä mitä on johtosarjassa näyttäisi löytyvän korjaussarjoina, mutta samanlaisia naaraskappaleita mikä on anturin päässä, ei sitten olekaan. Eli adapteria ei pysty 'tekemään'. Sen verran oli ollut kuitenkin järkeä tuon virityksen tekijällä, että oli jättänyt johtosarjan pistokkeen ehjäksi, joten kunhan tuonne saa oikean MAP-anturin niin homman pitäisi olla sillä selvä.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.10.2015. 16:51

Joo, laturi ja kompura pitää irroittaa ja siirtää vähän sivuun, anturi tulee ulos suoraan eteenpäin, siellä on vain o-rengas ja ne kaksi ruuvia. Ja ei kyllä materialisoidu oikea anturi Riksuun millään ennen kuin tiistaiksi MH:lla, vaikka tänään tilaisit (laita se viritys sinne nyt väliaikaisesti kiinni että pääset töihin), Postilla saattaa olla vasta perjantaina siellä, on se niin hidas :?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 04.10.2015. 12:45

Oli itsellä samanlainen homma, joutui väliaikaisen kötöstyksen tekemään vähäksi aikaa. Johtojärjestyksen luotin olevan saman kummassakin eli kytkin johdot suoraan liittimen johtojärjestyksen mukaan. Ei ole kestävä ratkaisu joten kannattaa vaihtaa anturi, ei se niin kallis ole. Mä sain vaihdettua pelkästään laturin irroittamalla mutta ahtaat on paikat.

Kannattaa todella varoen avata sitä ehjää torxia, suttaa todella herkästi. Mulla naapurusto oppi muutamia uusia sanoja ja saivat paljon vanhan kertausta oli sen verran v..mäinen miettiä mitäs sitten tehdään.

Ralu

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: WJ Grand Cherokee P0108 ja vatulointia

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 07.12.2015. 10:04

Tuli tämäkin homma lopulta tehtyä. Olen ollut talon remontoinnissa melko tiukasti kiinni ja ihme kyllä, tuo tiukemmaksi teipattu viritys on tällä välin toiminut kuin unelma.. No anturi tuli kuitenkin vaihdettua.

Sen kummempia ongelmia ei ilmaantunut, vaan homma meni ihan niin kuin arvelinkin. Tässä vaiheessa täytyy antaa kehuja tämän virityksen alkuperäiselle "keksijälle", että oli ymmärtänyt jättää johtosarjan liittimen ehjäksi. Siitä olisi ilmaantunut ihan omanlaisensa ähellys jos sekin olisi pitänyt korjata. Nyt riitti kun purki teipit pois ja nyppäsi "ranetukset" pois.

Tuohon MAP anturiin pääsee tosiaan käsiksi irrottamalla vain laturi. Kompuraa toki olisi voinut siirtää vähän syrjään, mutta sinne mahtui nytkin kyllä. Se imusarjan alle jäävä pieni rako kannattaa tukkia jollakin ennen kuin alkaa irrotella anturin ruuveja. Se kolo syö ruuveja. Onneksi sain pitkävartisella magneetilla melottua pudonneen ruuvin pois.

Molemmat ruuvit oli niin huonolla hapella, että vaihdoin kuusiokoloruuvit tilalle kun sellasia sattui olemaan. Josko nuo saisi auki ilman ärräpäitä jos joskus vielä tarvis tulee.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Kirjoita vastaus