eFlexFuel
Re: eFlexFuel
Moi, olen ollut klubilainen jo useamman vuoden, mutta tälle foorumille sain vasta nyt aikaiseksi käyttiksen.
Mulla on joulukuulta asti ollut myös eFlexfuel satsi 3,7 litraisen KJ:n pannuhuoneessa. Pelkkiä positiivisia kokemuksia tästä kotimaisesta laitteesta.
Toisin kuin vinkuintian vastaavat vekottimet, eFlexfuel tarkkailee anturinsa kautta viinan ja bensan seossuhdetta, polttoaineen lämpötilaa ja ulkoilman lämpötilaa. Tietoja voi seurata esim android puhelimella tai tabletilla livenä. Applelle ei kuulemma sovellutusta ole saatavana kuin vasta seuraavan sukupolven eFlexfuel-järjestelmään. Enimmäkseen olen ajellut raakalla E85 polttoaineella, ja mitään ongelmia ei ole ollut, ei edes tulipalopakkasilla jolloin polttoaineen lämpötila on saattanut olla -15 astetta kun ulkona on ollut -32 astetta. Ohjeessakin sanotaan että moottorinlämmitintä suositellaan, joten piuhaan olen joka aamuksi laittanut.
Polttoaineenkulutukseen tuntuu enemmän vaikuttavan lämpötila kuin aine, Chero maistelee kovilla pakkasilla 15 litraa kaupungissa oli tankissa sitten etanolia tai bensaa. Hyvin tarkkaan olen pitänyt kirjaa kulutuksesta joulukuun alusta lähtien, ja kilsojakin tullut reippaasti yli 10 000 km. Kyseisellä ajanjaksolla etanolia on kulunut kaupunkiajossa noin litran enemmän kuin bensiiniä. Maantieajossa yllättävästi vain 0,7 litraa enemmän. Olen tätä ihmetellyt, koska etanolia pitäisi kaiken järjen mukaan kulua enemmän.. Onko sitten moottori niin hyvissä säädöissä ja vielä timmissä tikissä vai mikä lie kun kulutukset ovat pysyneet näin asiallisina verrattuna bensiini ajeluihin. Mitä tulee tehoon, on vain persusdynamometri-fiiliksiä, itsellä sellainen tunne että vääntöä olisi aavistuksen enemmän aivan alarekisterissä, vaikka paperilla pitäisi tehoja olla 30% vähemmän. Useat jenkki Liberty kuskit ovat kommentoineet samansuuntaisia tuntemuksia. Laite maksoi asennettuna 480 Euroa, ja asennuksesta huolehti valtuutettu asentaja joka antoi erillisen todistuksen katsastusta varten. Kun kävin konttorilla kyselemässä uutta merkintää tekniseen osaan, niin vinkkasi vain että laitetaan se sitten kun on seuraava vuosikatsastus. Täällä Seinäjoella päin meitä viinakuskeja on jo jonkun verran, ja laitteita on niin Hummereissa kuin WJ Grandeissa, heidän kanssaan olen jutellut useampaankin kertaan, ja kokemukset ovat olleet hyviä, ongelmat ovat olleet minimaalisia. Kaikissa ajopeleissä on tietääkseni eFlexfuelin sarja, jo pitkään. Polttoaine on täysin kotimaista ja putkesta tulee pihalle sontaa saman verran kun 1.2 litraisesta Polosta. Tulevan kuukauden ajojen jälkeen laite on maksanut itsensä takaisin.
Mulla on joulukuulta asti ollut myös eFlexfuel satsi 3,7 litraisen KJ:n pannuhuoneessa. Pelkkiä positiivisia kokemuksia tästä kotimaisesta laitteesta.
Toisin kuin vinkuintian vastaavat vekottimet, eFlexfuel tarkkailee anturinsa kautta viinan ja bensan seossuhdetta, polttoaineen lämpötilaa ja ulkoilman lämpötilaa. Tietoja voi seurata esim android puhelimella tai tabletilla livenä. Applelle ei kuulemma sovellutusta ole saatavana kuin vasta seuraavan sukupolven eFlexfuel-järjestelmään. Enimmäkseen olen ajellut raakalla E85 polttoaineella, ja mitään ongelmia ei ole ollut, ei edes tulipalopakkasilla jolloin polttoaineen lämpötila on saattanut olla -15 astetta kun ulkona on ollut -32 astetta. Ohjeessakin sanotaan että moottorinlämmitintä suositellaan, joten piuhaan olen joka aamuksi laittanut.
Polttoaineenkulutukseen tuntuu enemmän vaikuttavan lämpötila kuin aine, Chero maistelee kovilla pakkasilla 15 litraa kaupungissa oli tankissa sitten etanolia tai bensaa. Hyvin tarkkaan olen pitänyt kirjaa kulutuksesta joulukuun alusta lähtien, ja kilsojakin tullut reippaasti yli 10 000 km. Kyseisellä ajanjaksolla etanolia on kulunut kaupunkiajossa noin litran enemmän kuin bensiiniä. Maantieajossa yllättävästi vain 0,7 litraa enemmän. Olen tätä ihmetellyt, koska etanolia pitäisi kaiken järjen mukaan kulua enemmän.. Onko sitten moottori niin hyvissä säädöissä ja vielä timmissä tikissä vai mikä lie kun kulutukset ovat pysyneet näin asiallisina verrattuna bensiini ajeluihin. Mitä tulee tehoon, on vain persusdynamometri-fiiliksiä, itsellä sellainen tunne että vääntöä olisi aavistuksen enemmän aivan alarekisterissä, vaikka paperilla pitäisi tehoja olla 30% vähemmän. Useat jenkki Liberty kuskit ovat kommentoineet samansuuntaisia tuntemuksia. Laite maksoi asennettuna 480 Euroa, ja asennuksesta huolehti valtuutettu asentaja joka antoi erillisen todistuksen katsastusta varten. Kun kävin konttorilla kyselemässä uutta merkintää tekniseen osaan, niin vinkkasi vain että laitetaan se sitten kun on seuraava vuosikatsastus. Täällä Seinäjoella päin meitä viinakuskeja on jo jonkun verran, ja laitteita on niin Hummereissa kuin WJ Grandeissa, heidän kanssaan olen jutellut useampaankin kertaan, ja kokemukset ovat olleet hyviä, ongelmat ovat olleet minimaalisia. Kaikissa ajopeleissä on tietääkseni eFlexfuelin sarja, jo pitkään. Polttoaine on täysin kotimaista ja putkesta tulee pihalle sontaa saman verran kun 1.2 litraisesta Polosta. Tulevan kuukauden ajojen jälkeen laite on maksanut itsensä takaisin.
Re: eFlexFuel
Harmi kun lähimmälle RE85 asemalle on matkaa 90km 

Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: eFlexFuel
Ei voi kuin ihmetellä Seinäjokisen kulutuslukemia. Kaupunkiajo on siellä vissiin erilaista. Täällä ruuhkasuomessa mulla bensaa menee 13,6L ja viinaa 17,6
Nyt takana 1tkm eFlexfuelilla.
Ens viikolla tiedossa pitempi siivu pohjoiseen. Mielenkiinnolla odotan mihin lukemat muuttuu...

Ens viikolla tiedossa pitempi siivu pohjoiseen. Mielenkiinnolla odotan mihin lukemat muuttuu...
Ex. Cherokee KJ Sport -04 3.7 V6
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Re: eFlexFuel
Moro,
niinkun kirjottelin..ihmettelen ittekkin...sen verran pitää täsmentää että enimmäkseen ajo on ollut vain takavedolla.
Niin ja Seinäjoki on samankokoinen kuin Stadin itäkeskus, joten ajo on tietty ihan eri rytmistä kuin suurkaupungissa. Viime viikolla kun Hesassa poikkesin meinasi itku tulla liikennevaloissa, niin jeevanan kauan ne seisottavat.
niinkun kirjottelin..ihmettelen ittekkin...sen verran pitää täsmentää että enimmäkseen ajo on ollut vain takavedolla.
Niin ja Seinäjoki on samankokoinen kuin Stadin itäkeskus, joten ajo on tietty ihan eri rytmistä kuin suurkaupungissa. Viime viikolla kun Hesassa poikkesin meinasi itku tulla liikennevaloissa, niin jeevanan kauan ne seisottavat.
Re: eFlexFuel
Hittolainen, oiskoha tuossa järkeä. Sivuston mukaan toimis muka meidänkin jeepissä. Vuodessahan tuo kyllä maksaisi itsensä takasi.
Eipä silti, jaksan kyllä ruokkia tuon tommosenakin.
Eipä silti, jaksan kyllä ruokkia tuon tommosenakin.

Chrysler 300, 383-4bbl -66
Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89
Toyota Hiace 2.4D -86
Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89
Toyota Hiace 2.4D -86
Re: eFlexFuel
Kyllä siinä järkeä on jos vaan kaikki pelaa ja ajot ovat enimmäkseen maantievetoja. Olen seuraillut noita kulutuslukemia suoraan obd pistariin tulevasta tietoyksiköstä. Ei ole todellakaan tuulesta temmattua se että moottoria kannattaa esilämmittää kylmillä. Kovalla pakkasella käynistettäessä boksi työntää parhaimmillaan 58 l/100 lukemia suuttimille. Kun moottori on plussanpuolella puolittuu tuo määrä. Ensimmäisen kymmenen kilometrin matkalla saat "pilattua" taloudellisen ajamisen jo pelkästään lähtemällä kylmällä autolla liikkeelle, eikä ole pahitteeksi automaattilootaakaan lämmittää..siis antaen auton hetken käydä paikallaan ennen liikkeelle lähtöä, notkistuu sieläkin liemet. Myös kaikenlaiset maskipeitteet, joita itse vihaan, vähentävät kulutusta, varsinkin juuri tuolla etanolilla ajettaessa koska liemi on vaikeasti palavaa kylmällä....tämäkin on ihan anturilla todettua. Kylmänä tuota viinaa menee enemmän, kovilla pakkasilla käytin paffia hetken keulilla, ja polttoaineen lämpötilassa oli 15 asteen eroja paffilla ja ilman.
Voihan olla että tämä mun intiaanisoturi syö sitten bensaa jo lähtökohtaisesti enemmän kuin esim Dormiella, eli silloin ei tuo erotus viinan kanssa on pienempi. Kirjanpitoni on kyllä aika aukoton, meikäläisen ajoilla jotka enimmäkseen ovat maantielosotusta, ei kannata juuri bensiiniä tankata, varsinkaan kun täällä on Shellillä E85 hinta ollut koko talven tasan 90 senttiä/litra.
Voihan olla että tämä mun intiaanisoturi syö sitten bensaa jo lähtökohtaisesti enemmän kuin esim Dormiella, eli silloin ei tuo erotus viinan kanssa on pienempi. Kirjanpitoni on kyllä aika aukoton, meikäläisen ajoilla jotka enimmäkseen ovat maantielosotusta, ei kannata juuri bensiiniä tankata, varsinkaan kun täällä on Shellillä E85 hinta ollut koko talven tasan 90 senttiä/litra.
Re: eFlexFuel
Mulla myös OBD palikka ja iPhonessa DashCommand appsi. Samanlaisia havaintoja kylmyyden vaikutuksesta. Ei ole pelkkää höpinää esilämmittää moottoria vielä +5 asteessa(en muista Jamantin ohjetta asteen merkistä
)
JAMANT EDITOI: paina Alt ja numeroilla 248 = °

JAMANT EDITOI: paina Alt ja numeroilla 248 = °
Ex. Cherokee KJ Sport -04 3.7 V6
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Re: eFlexFuel
Kai tätä jotkut pitävät ihan huuhaa touhuna, tankkailla nyt viinaa jeeppiin... edellinen auto oli 2,7 litranen kiisseli Grandi, ja sen kanssa sai takuta ihan koko ajan. Suuttimet vuosivat ja ei niitä päässyt vaihtamaan muutakuin pudottamalla koneen alas.
Nyt jälkikäteen kun ajattelen, niin tankkaan mieluummin vielä dieseliäkin 20 senttiä halvempaa etanolia, kun murheita ei ole ollut. Keulilla murisee kuitenkin kutonen ja se on tuohon autoon ainoa oikea motti. Aika näyttää, kilsoja tulee paljon ja vuoden päästä &%#"! kirota koko systeemin syvimpään mustaan aukkoon..mutta toistaiseksi kaikki yllättävän hyvin.
Nyt jälkikäteen kun ajattelen, niin tankkaan mieluummin vielä dieseliäkin 20 senttiä halvempaa etanolia, kun murheita ei ole ollut. Keulilla murisee kuitenkin kutonen ja se on tuohon autoon ainoa oikea motti. Aika näyttää, kilsoja tulee paljon ja vuoden päästä &%#"! kirota koko systeemin syvimpään mustaan aukkoon..mutta toistaiseksi kaikki yllättävän hyvin.
Re: eFlexFuel
Ei oo huuhaata ei!
Toivotaan että teillä vehkeet skulaa jatkossakin. Raportoikaahan kaikki kokemukset tänne foorumille, sekä huonot että hyvät.
Mulla lähinnä mietityttää se että tietäen etanolin pesevät ominaisuudet, ni lähteeköhän tankista ja putkista 20v paskat liikkeelle ja sitä on sitten joka paikka täynnä. No suuttimet saa puhdistettua ja suotimet vaihdettua joten ei kai se maata kaatava asia ole. Muovitankkihan tuossa taisi olla joten sitäkään ei pitäs ruoste vaivata ja bensalinjatki tais olla edestä taakse täysin metallisia.
Mites nuo moottoriöljyt sitten? Kylmäkäynnistyksissä sitä etanolia ruukaa mennä vähä reippaammin sinne koneeseen ja väkisinkin sitä menee sitten myös sinne öljyjen sekaan. Siinä kun sitten on niitä peseviä ominaisuuksia ni mietityttää heti että jos vanhassa motissa on vähääkään pihistelty öljyjen vaihdossa ni aika tervassahan ne sieltä sisältä sitten ovat. Ne voipi ne paskat lähtee liikkeelle ja tukkia sitte jonku tärkeämmän paikan ja sitten voi pukata isompaa remonttia päälle.
Tuolla meidän jeepillä on ajettu melkein 320tkm nyt ja aika varmasti aukaisematon on kone. Mitenhä lie kävis tuon kanssa..
Joku viisaampi vois kertoa onko nämä meikän pelot aiheellisia vai turhaa narinaa.

Toivotaan että teillä vehkeet skulaa jatkossakin. Raportoikaahan kaikki kokemukset tänne foorumille, sekä huonot että hyvät.
Mulla lähinnä mietityttää se että tietäen etanolin pesevät ominaisuudet, ni lähteeköhän tankista ja putkista 20v paskat liikkeelle ja sitä on sitten joka paikka täynnä. No suuttimet saa puhdistettua ja suotimet vaihdettua joten ei kai se maata kaatava asia ole. Muovitankkihan tuossa taisi olla joten sitäkään ei pitäs ruoste vaivata ja bensalinjatki tais olla edestä taakse täysin metallisia.
Mites nuo moottoriöljyt sitten? Kylmäkäynnistyksissä sitä etanolia ruukaa mennä vähä reippaammin sinne koneeseen ja väkisinkin sitä menee sitten myös sinne öljyjen sekaan. Siinä kun sitten on niitä peseviä ominaisuuksia ni mietityttää heti että jos vanhassa motissa on vähääkään pihistelty öljyjen vaihdossa ni aika tervassahan ne sieltä sisältä sitten ovat. Ne voipi ne paskat lähtee liikkeelle ja tukkia sitte jonku tärkeämmän paikan ja sitten voi pukata isompaa remonttia päälle.
Tuolla meidän jeepillä on ajettu melkein 320tkm nyt ja aika varmasti aukaisematon on kone. Mitenhä lie kävis tuon kanssa..
Joku viisaampi vois kertoa onko nämä meikän pelot aiheellisia vai turhaa narinaa.

Chrysler 300, 383-4bbl -66
Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89
Toyota Hiace 2.4D -86
Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89
Toyota Hiace 2.4D -86
Re: eFlexFuel
Mä oon lurutellut nyt useita tankillisia viinaa tuosta tohottimesta lävitse, ja en ainakaan ole huomannut minkään paikan paskaantuvan, tai että liikkeelle olisi lähtenyt mitään skeidapaakkua. Edellisen kerran on moottorin vikavalo vilahtanut kun laiten oli vielä puhtaasti bensavehje, silloinkin syylliseksi osoittautui kutospytyn puola.
Se mitä kerrot tuosta öljyjä laimentavasta ominaisuudesta on totta. Mä vaihdan öljyt 8 tonnin välein, ja yhden öljynvaihdon olen jo tehnyt etanolisarjan jälkeen. En mä sitä öljyä tutkituttanut, joten en tiedä oliko siinä joukossa viinaa vai ei. Samanlaista kurnutusta tuo mylly piti uusillakin öljyillä. Uskon että tää motin ennakkoon lämmittäminen ja konehuoneen suojaaminen pakkasviimalta on tärkeässä osassa myös tuossa viinan ja öljyn sotkeentumisessa. Huom. tämä on nyt uskomus ja ei perustu mihinkään koettuun.
Se mitä kerrot tuosta öljyjä laimentavasta ominaisuudesta on totta. Mä vaihdan öljyt 8 tonnin välein, ja yhden öljynvaihdon olen jo tehnyt etanolisarjan jälkeen. En mä sitä öljyä tutkituttanut, joten en tiedä oliko siinä joukossa viinaa vai ei. Samanlaista kurnutusta tuo mylly piti uusillakin öljyillä. Uskon että tää motin ennakkoon lämmittäminen ja konehuoneen suojaaminen pakkasviimalta on tärkeässä osassa myös tuossa viinan ja öljyn sotkeentumisessa. Huom. tämä on nyt uskomus ja ei perustu mihinkään koettuun.
Re: eFlexFuel
Terve.
Lisää jossittelua.
Jospa se viina liottaa karstat hiljalleen ja näin palavat sylinterissä pois? Konehan voi jopa puhdistua?
Mistähän saisi asiasta faktatietoa?
Itse meinaan hankkia veturiksi ZJ:n tai WJ:n ja siihen ehdottomasti viinasysteemi.
Tosin nyt on pihassa yksi TD ZJ ja se kuntoon ja toimii veturina ainakin toistaiseksi sitten.
t. Ismo Ämmä
Lisää jossittelua.
Jospa se viina liottaa karstat hiljalleen ja näin palavat sylinterissä pois? Konehan voi jopa puhdistua?
Mistähän saisi asiasta faktatietoa?
Itse meinaan hankkia veturiksi ZJ:n tai WJ:n ja siihen ehdottomasti viinasysteemi.
Tosin nyt on pihassa yksi TD ZJ ja se kuntoon ja toimii veturina ainakin toistaiseksi sitten.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: eFlexFuel
Faktaa ei varmaan paljoa ole, mutta tässä on "faktaa" ameriikanmaasta:
https://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
https://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
Ex. Cherokee KJ Sport -04 3.7 V6
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Re: eFlexFuel
Miten on laitteet pelanneet kevään mittaan?
Teittekö polttoaineletkuille vaihtoja kun siirryitte etanolin käyttöön?
Itsellä olis suunnitelmissa myös laittaa tuo 2004 renegade viina käyttöiseksi.
Teittekö polttoaineletkuille vaihtoja kun siirryitte etanolin käyttöön?
Itsellä olis suunnitelmissa myös laittaa tuo 2004 renegade viina käyttöiseksi.
Cherokee KJ Renegade -04 3,7 V6
Re: eFlexFuel
Hyvin on toiminut, puoli vuotta mennyt ilman ongelmia. Kulutus aika tasainen 17.6 riippumatta ajosta. Pohjoisen reissun pitkää siivua ajettaessa pari tankillista mentiin 15.4 lukemilla... Öljyt olen vaihtanut 5tkm välein nyt alkuun. Nyt voi varmaan harventaa 10 välein tapahtuvaksi. Eikähän se etanoli ole jo irroitellut ne liat mitä mahdollisesti irti saa...
On kyllä kiva tankata kun eurolukemat kasvaa hitaammin kuin polttoainemäärän lukemat ST1 asemalla, ihan kuin joskus kauan sitten ennen vanhaan hyvään aikaan
On kyllä kiva tankata kun eurolukemat kasvaa hitaammin kuin polttoainemäärän lukemat ST1 asemalla, ihan kuin joskus kauan sitten ennen vanhaan hyvään aikaan

Ex. Cherokee KJ Sport -04 3.7 V6
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel
Re: eFlexFuel
Mietiskelin jotta paljonkos sitä rahallisesti säästää niin, löysinkin heti yhden laskurin netistä.
http://www.st1.fi/etanoli/?gclid=CjwKEA ... w_wcB#alku
Tuon mukaan etanoli laitteiston hinnan säästäisin 20tkm vuosiajolla melkein jo vuodessa.
Harmi vaan kun Astroon ei moista laitteistoa ole tarjolla.
Kuulostaa hyvältä.
t. Ismo Ämmä
http://www.st1.fi/etanoli/?gclid=CjwKEA ... w_wcB#alku
Tuon mukaan etanoli laitteiston hinnan säästäisin 20tkm vuosiajolla melkein jo vuodessa.
Harmi vaan kun Astroon ei moista laitteistoa ole tarjolla.
Kuulostaa hyvältä.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi