Moottori huutaa ja muuta pientä

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja toyopet » 23.09.2016. 10:11

Ongelmana on se, että Cherokee XJ 4.0 (renix) automaatilla yleensä lämpimänä jää huutamaan kierroksille, vähän päivästä riippuen 2000-3000rpm välille.
IAC on vaihdettu uuteen (ihan brand new mutta ikävä kyllä standard-merkkinen), entinenkään ei ollut mitenkään karstainen.
Joskus pudottaa kierrokset melko pian alas ja joskus ei sitten millään, saa ajaa vaikka 10km eikä kierrokset tipu.
Todella "hauska" rytkäistä vaihde päälle.
No joskus taas pelaa montakin starttia ettei jää kierrokset päälle.
Normaalilla tyhjäkäynnillä voi joskus alkaa kesken kaiken nostamaan kierroksia.
Välillä taas tulee semmoisia jonkun pytyn pudotuksia eli tipahtelee kierrokset, tätä voi tapahtua korkeilla kierroksilla tai sitten normaalin tyhjäkäyntikierrosten aikaan, ehkä myös vedossa, kun joskus ylämäkeen pienellä vedolla tuntuu nykäisyjä.

Tulpat, tulpanjohdot ja jakajan kansi vaihdettu uusiin, ei vaikutusta.

Pakokaasutestissä normaalisti käydessä menee katsastusvaatimuksista läpi ja sitten röpeltäessä ei mene mutta eipä antanut testaaja dokumenttia, mikä siellä oli vialla, imuvuotoon taisi jotain viitata. Semmoisen totesin kyllä itsekin 5-pytyn kohdalta mutta toisaalta ei se imuvuoto kovin suuri ole, kun tiivisteet näyttäisi olevan imusarjan välissä paikallaan ja joskus kuitenkin käy normaalisti. Jos vettä kaataa kannen/imusarjan reunaan 5-pytyn kohdalle, niin lämpimänä se alkaa rötäämään. Kylmänä ei reagoi mihinkään.
Lämmöt mittarin mukaan 100°C yleensä, välillä meinaa tyhjäkäynnillä nostaa yli, varsinkin röpeltäessä. Nätisti käydessä taas ehkä viisarin verran alle. Ajossa pysyy sen viisarin leveyden 100°C merkin alle.
Vesipumppu, syyläri ja termostaatti vaihdettu uusiin, sama tilanne oli vanhoilla.


Nesteitä häviää pikkuhiljaa mutta onhan se paisarikin halki siitä yläpuolelta, paisarin alta on aina märkä, ei sotke nesteitä öljyyn.
Kyllähän tämä kone huohottaakin melko reippaasti vaikka 260tkm on mittarin mukaan ajettu.

Ai niin, onko iacin asennolla väliä? Tässä se vanha oli liitin alaspäin ja samanlailla laitoin uuden, tuossa vastahankitussa varaosaaraadossa iac on liitin ylöspäin. Ei luulisi toimintaan vaikuttavan asennon.

Varaosaraadon kone käy nätisi ja se ei nosta mittarin mukaan lämpöjä missään vaiheessa sinne 100:n, tosin mittarien toleranssit voi olla mitä vaan.
Ainut vaan, että siinä koneessa takapäästä kuuluu ihmeellistä rahinaa/räminää/kolinaa, toivon, että se on vetolevystä/turbiinista johtuvaa ja itse kone (226tkm) ajettu on alakerran laakereiltaan kunnossa. :D

Seuraavaksi tietysti pitäisi jo varmaan kysyä vinkit koneen vaihtoon ja mistä tuota konetta kärsii nostaa... :roll:
Jeep Cherokee 4.0 LTD

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Jorma » 23.09.2016. 20:49

Aika monenlaistahan siinä kuulostaa olevan. Tyhjäkäyntikierrokset ja röpellys ovat kaksi eri vikaa. Lämmöt jos nousee liikaa voi tuulettimen visko olla liian löysä. Huuhtelitko koko systeemin kun vaihdoit kennon? Lohkossa ja lämppärissä voi olla vaikka kuinka paljon mujua joka tukkii uudenkin kennon.

IAC on pyöreä, ei sillä ole väliä kumminpäin sen laittaa, mulla on ylöspäin. Jos sitä tyhjäkäyntiongelmaa haluat selvittää niin siitä kannattaa tehdä ihan erillinen topikki ettei tule liian sekavaksi. Voi tulla pitkä juttu.

Tietysti jos kerran vaihdat moottorin joka tapauksessa niin sittenhän sulla ei ole näitä ongelmia.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja toyopet » 24.09.2016. 12:30

Ok, tuo moottorin vaihto ei ehkä ihan ajankohtainen ole, kun tässä ei ole lämmintä tilaa näin talvea vasten käytettävissä ja aikakin on hiukan kortilla joulukuulle asti.
Pitäisi yrittää pärjätä jonkin aikaa tällä kokoonpanolla.


Vähän itsekseni kuvittelin, että nuo kova tyhjäkäynti ja röpötys saattaisivat liittyä toisiinsa mutta voihan ne tietysti olla eri syitä.
Ja en huuhdellut järjestelmää ennen syylärin vaihtoa.

Mutta mitenkäs tuo korkea tyhjäkäynti, lähdetäänkö siitä? Kenelläkään heittää vinkkejä, miksi se joskus ja nimenomaan lämpimänä jää huutamaan? IAC siis vaihdettu, ei mitään vaikutusta. Joku anturi viallinen? Ohjausboksilla jotain vikaa?
Jeep Cherokee 4.0 LTD

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Jorma » 24.09.2016. 13:14

Korkeaan tyhjäkäyntiin kuumana ei ole mitään yhtä tiettyä syytä, vika voi löytyä monesta eri paikasta. Se on kuitenkin Renixin yleinen vika, netin maailma on täynnä "Renix high idle" -topikkeja.

Tuossa on aluksi jotain vinkkejä:
viewtopic.php?f=10&t=1388

Todennäköisesti sulla on eri syy mutta kokeile seurata tuota linkin tarinaa niin saattaa selvitä jotakin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Jorma » 26.09.2016. 18:26

...ja jos ei selviä kysy lisää.
Tuolla toisaalla Jamant aivan aiheellisesti muistuttaa että kun mittailet TPS :ää muista tarkistaa kumpi liitin.
Moottorinohjaukseen vaikuttaa se yksirivinen, vaihteistonohjaukseen se enempi neliönmallinen.
viewtopic.php?f=7&t=4533&start=15#p24773
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alipaineet

Viesti Kirjoittaja toyopet » 05.10.2016. 20:52

Muuten, mikä tehtävä on ilmanputsarikoteloon tulevilla kahdella alipainepillillä?
Tuossa tutkailin tuota räpeltämätöntä varaosaraatoa ja siinähän heti huomio kiinnittyi erilaiseen alipainepillien järjestykseen ja kun niitä sitten tuossa selvittelin, niin toinen niistä putsarikotelon pilleistä ei mennyt mihinkään ja alipainejakajasta siitä lähti letku, joka oli tulpattu.
Jeep Cherokee 4.0 LTD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Alipaineet

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.10.2016. 21:28

toyopet kirjoitti:Muuten, mikä tehtävä on ilmanputsarikoteloon tulevilla kahdella alipainepillillä?
Tuossa tutkailin tuota räpeltämätöntä varaosaraatoa ja siinähän heti huomio kiinnittyi erilaiseen alipainepillien järjestykseen ja kun niitä sitten tuossa selvittelin, niin toinen niistä putsarikotelon pilleistä ei mennyt mihinkään ja alipainejakajasta siitä lähti letku, joka oli tulpattu.
Renixissä on imuilman esilämmitys, eli pakkasella imee ilmaa pakosarjalta... Ihna turha systeemi, ruiskukone ei jäädä, kun bensa höyrystyy kannen sisällä imukanavassa, kaasari saattaa vaatia esilämmitettyä ilmaa... H.O.-koneisissa ei moista turhuutta enää ole....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alipaineet

Viesti Kirjoittaja toyopet » 06.10.2016. 12:03

JAMANT kirjoitti:
toyopet kirjoitti:Muuten, mikä tehtävä on ilmanputsarikoteloon tulevilla kahdella alipainepillillä?
Tuossa tutkailin tuota räpeltämätöntä varaosaraatoa ja siinähän heti huomio kiinnittyi erilaiseen alipainepillien järjestykseen ja kun niitä sitten tuossa selvittelin, niin toinen niistä putsarikotelon pilleistä ei mennyt mihinkään ja alipainejakajasta siitä lähti letku, joka oli tulpattu.
Renixissä on imuilman esilämmitys, eli pakkasella imee ilmaa pakosarjalta... Ihna turha systeemi, ruiskukone ei jäädä, kun bensa höyrystyy kannen sisällä imukanavassa, kaasari saattaa vaatia esilämmitettyä ilmaa... H.O.-koneisissa ei moista turhuutta enää ole....
OK, no onhan letkut sentään paikallaan, ettei sieltä vedä turhaan ylimääräistä.
Jeep Cherokee 4.0 LTD

toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja toyopet » 07.10.2016. 10:34

Niin muuten vielä noista alipaineista. Se musta jakomokkula siinä koneen etuosassa, onko niissä lähdöissä mitään eroa?
Noissa kahdessa autoyksilössä lähtee pillit vähän eri paikkoihin mm. egr ja map anturille. Ja yksi pillin paikka on vissiin tyhjä?
Jeep Cherokee 4.0 LTD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.10.2016. 10:47

Siellä on tulipellissä valkoinen tarra, missä on sen yksilön alipainekaavio, kannattaa tutustua siihen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja toyopet » 10.10.2016. 10:06

Meinasin olla vitsikäs ja laittaa kuvan siitä "tarrasta".
Oikeasti sitä ei siis ole.
Toisessa on mutta onko se sitten vastaava, kun muutamia eroja näistä on todettavissa muutenkin, kuten toisessa ABS jarrut ja toisessa ei.
Jeep Cherokee 4.0 LTD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.10.2016. 10:29

Ei oo vastaava, jos toinen on Renix ja toinen H.O.!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja toyopet » 10.10.2016. 13:36

JAMANT kirjoitti:Ei oo vastaava, jos toinen on Renix ja toinen H.O.!
Kyllä nämä renixejä on molemmat.
Jeep Cherokee 4.0 LTD

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.10.2016. 17:58

toyopet kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Ei oo vastaava, jos toinen on Renix ja toinen H.O.!
Kyllä nämä renixejä on molemmat.
Ööh, ei niiden sitten paljoa pitäis erota!! Laitas mulle vaikka yv:nä molemmista valmistenumerot, niin katsotaan sasikos niillä kaaviota esiin....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

toyopet
Viestit: 40
Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottori huutaa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja toyopet » 01.11.2016. 9:19

Joo, hiljaiseloa tällä rintamalla. Ei ole kotosalla ollessa jaksanut kaivaa papereista numeroita eikä myöskään oikein istahtaa koneelle.
Teen sen jossain vaiheessa kyllä, kun vaan hetki sattuu kohdalle. Iltojen pimeys ja lumentulokin voi siinä asiassa nopeuttaa, ei ole niin paljon pihahommia.

No kuitenkin tuon edellisen jälkeen tutkailin vähän letkujen kuntoa ja sitten totesin, että huohotusletku on tukossa, siitä imusarjaan tulevasta holkista. Putsasin auki mutta eipä sillä mitään merkitystä tuntunut olevan.

Jossain vaiheessa toisten perässä ajellessa tasakaasulla jostain alkoi hirveä vihellys, lämppärin säädintä siirtämällä tai kaasupolkimen asentoa muuttamalla vihellys loppui. Tästä päättelin, että jostain se vuotaa. Mutta sekin taas loppui, menikö vuotokohta jostain syystä tukkoon?

Tällä nyt mennään näin, jossain vaiheessa on otettava isommasti työn alle.
Tai sitten olisi vaihdettava johonkin lava-autoon, kun semmoiselle olisi kovasti tarve, jeeppi on muuten hyvä mutta vähän pieni tavarankuljetukseen.
Jeep Cherokee 4.0 LTD

Kirjoita vastaus