Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.08.2019. 0:51

Ugh, vilkkuprobleemaa lähdin tonkimaan heti kärkeen releen suunnalta eli karvoja kiinni skootterin akkuun ja sähkökynällä leikintää -> "left turn switch sense" ei tehny hevon humppaakaan. Releestä taas kotelo auki ja kuinka ollakkaan siellä oli taas katkos jatkumossa joka oli edellisessä operaatiossa juotetun navan vieressä:

Kuva

Tämän sekä kaikkien muidenkin napojen uudelleenjuottamisen jäljiltä vilkut taas loimotti niin kuin kuuluukin. Jokohan rele alkais tottelemaan vai noinko sieltä taas kohta laukeaa joku juotos tai komponentti...

Kun nyt sitten sen flektinkin kanssa oli ongelmaa, niin päätin kaivaa esille jo aikaa sitten ostetut läpät ja heivata nekin paikalleen. Hanskaslokeron tiputus alas, ja sehän tippuu alas roikkumaan kun sieltä hanskashudlarin yläreunasta kaivaa tän näköiset kumitötsät veks jotka lähtee suoraan alaspäin vetämällä pois mestoilta:

Kuva

Seuraavaks sitten läppien "left" puolen moottori veks joka on kiinni kahdella ristipääruuvilla kuten kuvasta näkyy:

Kuva

Lämppärin kotelon puukotukseen tuumasin käyttää "hot knifeä" jotta purua ei syntyisi. Kävi multitoolillakin jynskyttäminen mielessä, mutta se puru, joten releen kolvaamiseen käytettyyn kamppeeseen leikkuuterä kiinni:

Kuva

Sit tostanoin läppämoottorin takaa tolleennoinniin ja semmottist, noin keskellä tulevaa luukkun alareunassa sijaitseva metalliklipsikin on poistettu :

Kuva

Kun luukku oli veistelty irti, niin yläreunasta taittoa apparin penkkiä päin ja sitten tuon palasen pääseekin nostamaan ylöspäin pois paikaltaan:

Kuva

Ja kas meillä on holetsekki ekan läpän puikotusta varten:

Kuva

Läppä lähtee pois jahka pihdeillä nyppää tuon valkoisen sovitteen ensi pois itseensä päin vetämällä, ja sen jälkeen läpän voi nostaa pois poterostaan.

Jos taaimmaisen läpän akseli on ehjä, niin sitä ei kannata alkaa murjomaan tai vääntämään pois paikaltaan koska silloin läppämoottorista tuleva akseli/sovite saattaa katketa ja sitten tulee äiti käteen. The Blen Dor Shopin korjaussatsissa tuli mukana hauenleuoilla ja painonapilla varustettu piuha, joten maakaapeli irti akusta ja kyseinen painonappi siihen akkunavan ja akkukengän väliin, sitten autoon sytytysvirrat päälle ja korjaussatsin painonapista maat ns tulille. Jahka läppä on kuvanmukaisessa asennossa ja lämppärikotelon keskiseinään on veistetty vastaavan oloinen reikä kuin kuvassa, niin läpän pääsee vetämään itseensä päin pois paikalta murjomatta läppämoottorilta tulevaa natsaa:

Kuva

Tässäpä tuo taaimmainen läppä korjaussatsista, ja tokassa kuvassa näkyy vaste johonka se läppämosan natsakin tulee:

Kuva

Kuva

Tässä vielä kuva ilman vanhaa läppää, ja tuonne siis sujautetaan tuo yllä oleva läppä mestoille:

Kuva

Ulompi läppä istuukin sitten yhteen sen taaimmaisen kanssa, ja tässä ulommassa on reiät läppämoottoriin tulevaa sovitetta varten:

Kuva

Jahka läppä on paikoillaan, niin sovitteen piikkien reiät näkyy siitä reiästä josta orkkis läpän sovite nyppästiin pihdeillä pois:

Kuva

Korjaussatsin sovite näyttää tältä:

Kuva

Se painetaan paikalleen niin, että sivulle sojoittava stoppari on samoilla hoodeilla kuin valkoisen orkkis sovitteenkin stoppari (mikäli se nyt sattuu jäljellä olemaan):

Kuva

Tässä kohtaa linttasin moottorin kiinni ja kattelin että molemmat läpät liikkuin niin kuin pitääkin:

Kuva

Kuva

Jahka totesin että homma rokkaa, niin sulattelin ulommaisen asennusluukun paikalleen. Väliseinämää ei internetsin mukaan tartte taikinoida paikalleen, enkä mäkään ihan heti keksi että mitenkä järjestelmä olisi merkittävästi huonompi ilman sitä. Tässä siis luukku sulateltuna kiinni, ei ole nätti eikä hermeettisesti suljettu mutta on kiinni:

Kuva

Hermetiikka ja erotiikka ja ties mikä tuli sitten MS Polymeerimassan muodossa kun sellasta sattui olemaan näpäkästi ruutassa ladattuna:

Kuva

Ei edelleenkään nätti, mutta ei varmasti vuoda.

Tämän session viimeinen etappi keskittyikin sitten kiertoilma läpän smyygailuun, jokuhan tällaisen un-circulatory patentin oli jo tehnyt eli läpän akseli itsessään tullut tiensä päähän jo joskus aiemmin:

Kuva

Takaa paljastui tämmönen näky:

Kuva

Joka puolestaan antoi olettaam että läppä on tippunut alas kokonaan ja makoilee flektin moottorin päällä ja siksi ei nyt sitten pasaatituulet enää puhaltaneet suuren serokeesin kabiinissa. Lämppärin mottihan lähtee kliffasti irti alaspäin sieltä apparin jalkatilasta, kolme olikos T20 torxia auki ja sitten itse koin ainakin helpommaksi hieman pyörittää moottoripakettia niin että sähköpiuhan liitin siirtyi osoittamaan apparin kick panelista rintapeltiä kohden. Näin ollen liittimen lukituksen sai painettua auki ja sai piuhat irti jonka jälkeen moottorin pääsi pudottamaan alaspäin. Hieman se kinnaa kick panelin yläreunaan ja johonkin isompaan piuhaan, mutta tulee kyllä ilman väkivaltaa alas. Puhelimesta smelfie kamera päälle ja tässä ikuistettuna juurikin lappeellaan makaava alas pudonnut ilmankierrätyksen läppä:

Kuva

Parilla rautatangolla tuin sen sitten "raitisilma-asentoon" sieltä moottorinaukosta käsin koska eihän kukaan omia kierrätettyjä pierujaan jaksa haistella :wink: Piiiitkällä poralla pari reikää läppään ja ei muuta ku nipparilla kiinni koteloon:

Kuva

Moottorinaukosta katottuna tämmöinen:

Kuva

Ilman kierrätys ei nyt sitten ole enää käytössä, ja pääseehän pienoinen osa niitä omia ja muittenkin pieruja nyt sitten ilmankiertoon noista kahdesta nipparin reiästä muuuuuuutta ehkä mä nyt sitten vaan koitan kestää sen.

Sitten vaan hanskaslokero ylös paikalleen ja ne kumiset tötsät takaisin paikalleen. Ilmeisesti näissä kuuluisi hanskaslokeron oikeassa reunassa olla joku iskari joka hidastaa lokeron alastuloa, mutta edellinen seppä on sen ilmeisesti jonnekin matkan varrelle jättänyt. Mutta tällaista tällä kertaa, sitten jännätään että mitähän seuraavaksi :D

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 13.08.2019. 9:04

Eipä taijja löytyvä noin hyviä ohjeita netin syövereistä.. Makelle pojot! Ja peukut voi lisätä tuohon hymiölistaan :!:
WJ 4.7 Quadra drive -00

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 13.08.2019. 11:56

Erinomainen ohje tosiaan seuraaville kokeiltavaksi. Vielä kun itse oppisi ottamaan kunnolla kuvia jotain näprätessä ja viitsisi kirjoittaa ylös mitä tuli tehtyä. Helpottais ihan jo sitä omaa tekemistäkin eikä pelkästään muita.

Katsoitko ennen toimeen ryhtymistä mitä vikakoodeja antoi? Siis varmasti tuosta sisäkierron läpästä nyt ainakin, mutta oliko noista lämmönsäätelyläpyttimistä jo tullut koodeja. Näytti tuo alkuperäinen kuskin puolen läpän stoppari sekin vielä ehjältä.

Edellisessä melkein jo oli ryhdyttävä kans tekemään jotain, kun kuskin puolen säätäjä sirkutti koko ajan pientä liikettä ja ajoittain alkoi puhaltamaan turhan lämmintä. Korjaantui tilapäisesti ajamalla lämpötilan ääripäästä toiseen muutaman kerran, muttta ilo oli lyhytaikainen.

Nykyisessä puolestaan puhallin puhaltelee aika vaisusti. Tarttis vähän tutkia onko se vaan niin töhnässä että pyöriminen on raskasta vai joko moottori on tiensä päässä vai olisiko nopeudensäädin kaput.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.08.2019. 12:49

Kyllähän ne koodit tuli vilaistua jo jonkin aikaa sitten kun kuului jonkinmoista runksutusta kun ilmastointi aina itseensä initialisoi ja niitä läppiä ajeli ääripäästä toiseen. Talvella hokasin myös että välillä tuli lämpöä kabiiniin kivasti, mutta välillä sai sitten lämpöpotikkaa veivata huolella.

Koodithan oli juuri tuota (käsittääkseni) etummaista läppää koskevat + kiertoilma, eli 22, 47 ja 54. Jostain aikaisemmasta sessiosta muistan 22 ja 54 joten toi 47 tuli varmaan siinä kohdin kun oli virrat päällä ja läppämoottori irti. Itseänikin kyllä hieman ihmetytti kun läpät vaikutti omaan silmään ja järkeen ehjiltä joskin kulahtaneilta, mutta enpä mä nyt niitä enää viittiny mestoille jättää kun oli lämppärin kotelo suolistettu ja korjaushilut hommattuna :D

Itse korjaussarja oli kyllä erittäin asiallisen oloinen, en usko että nuo läpät ihan ensihätään hajoavat. eBayn kautta kilut joskus viime vuoden puolella jo tilailin, mutta kyseessä siis tämän herrasmiehen tuotteet: http://www.blendorstore.com/

Kyllä tällasten kirjoittelu jeesaa sitä omaakin tekemistä kun pääsee vakoilemaan että mitä tuli tehtyä ja milloin. Kun on tota kaikkea muutakin puuhaa niin ei välttämättä jää sinne pitkäaikaismuistiin että mitäs tarkalleen ja miten tuli Jeeppiin pajotettua sitä sun tätä :wink:

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.08.2019. 18:39

Tossanoin eilen illalla kun ajeli Porvoon takametsien teillä, niin tulipa todettua että siellähän rupee jumanvita tulee pimeetä taas! Käytännössähän se tarkoittaa sulakkeen takaisinlaittoa lisäpitkille ja suojakansien poistoa, mutta takaraivossa jyskytti heti wanhan rouwan utuiset silmät. Tänään kun ajelin autoa ulos tallista eilisten pajoitusten jäljiltä, niin totesin että maalausuunissanihan on aika passeli lämpötila eikä vettäkään näkynyt olevan tuloillaan.

Ei muuta kuin lyhdyt keulilta irti, helposti lähtevät kun ovat sillä yhdellä 7mm kannalla olevalla pultilla kiinni ja sitten vaan nyppää pois paikoiltaan. Sitten pikaliittimet irti, parkkivalo ja vilkun polttimo kanssa niin johan on irtonainen lyhty käsissä. Tästä kuvasta varmaan jotenkin näkee että millaisessa jamassa ne muovilinssit tuossa omassa härpäkkeessä oli:

Kuva

Useampaan kärriin tullu elvytettyä noita muovilinssisiä lyhtyjä sillä että kylmänviileesti hioo pois tehtaan huonokuntoisen pinnoitteen jonka jälkeen pyyhkäsee kunnon 2k lakan pintaan. Ei ole tarvinnu muovitartuntaa tai muutakaan pohjalle, niin katotaas nyt sitten miten pysyy näiden ämyriikan herkkujen niskassa. En jaksanut äärettömällä pieteetillä hioa noita kun vaikutti siltä että noissa linsseissä olisi ihan mikromurtumiakin pelkän hiekkapuhalletun linssin/pinnoitteen lisäksi. Noin ollen Ingersoll-Rand epäkesko laulamaan P320/500/1000 paperikomboin ja sitten olikin vielä sumuisempi katse kehissä:

Kuva

Teipillä rajaus ja suojamuovia niskaan, tässä näkyy monessa kohtaa hyväksi toteamani lakkakin (jonka on nykyään kyllä korvannut uudempi versio):

Kuva

Vilpparin ruiskuja en viitsinyt alkaa likaamaan tähän hätään vaikka kertakäyttökupit löytyykin, vaan vetäsin sellaisella homeisella SATA kopiolla lakat niskaan kahdella varvilla. Kummasti se ilme näissäkin kirkastui:

Kuva

Tossapa vielä lähempää kuvattuna toinen lyhty:

Kuva

Jos noita olisi jaksanut hieroa ja hioa vielä hienommalla paperilla ja lopuksi jopa kiilloittanut ne myllyllä, niin olisi varmaankin ollut vähemmän naarmua linsseissä jonka johdosta olisi ollut vähemmän hajavaloa sekä parempi näkyvyys eteenpäin. En nyt sitten tiedä kuinka merkittävä ero olisi lopunviimein ollut, mutta kun näihin nyt näkee ulkoa sisään taas poronkuseman verran paremmin niin eiköhän ne valonsäteet kulje ulospäinkin hieman paremmin. Eipähän ainakaan ole sitten enää niin julmaa eroa ulkonäössä niitten suht uusien lisätuikkujen kanssa ja sehän on urban asphalt warriorille kaiken alpha ja omega :D

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 14.08.2019. 9:31

Kirkkaat on. Siis lakka tuohon mattapinnalle.. Aukaseppas vähän, mikä on " SATA kopio" ? Minun pitäis hinkata nuo ducaton umpiot..
WJ 4.7 Quadra drive -00

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 14.08.2019. 12:07

Macke kirjoitti:
13.08.2019. 12:49
Itseänikin kyllä hieman ihmetytti kun läpät vaikutti omaan silmään ja järkeen ehjiltä joskin kulahtaneilta, mutta enpä mä nyt niitä enää viittiny mestoille jättää kun oli lämppärin kotelo suolistettu ja korjaushilut hommattuna :D
Joo en meinannutkaan missään nimessä että tuo olisi ollut turha vaihtaa. Onhan se autokin parempi tankata ennenkö matka keskeytyy tyhjän tankin takia ;)

Umpiot näyttää nyt hyvältä. Toivottavasti toimii myös! Ja miksei toimis.

Vaan eipä niistä loistavia taida silti saada. Vielä kun jostain keksis miten toteuttaa after market-lähivalot :idea: , sääntöjä noudattavat sellaiset... Kaukovaloihan lääkkeet on ollu olemassa jo iät ja ajat, mutta omassa käytössä olis tärkeämmät ne hyvin näyttävät lähivalot.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.08.2019. 14:44

Niitä SATA kopioita on ollut ties kenellä myynnissä, Biltsullakin oli sininen ja nykyään näjemmä krominen eli kyse siitä parin kympin yläkuppiruiskusta. Itselläni Castor merkkisenä kun aikoinaan sattui paikallisesta sekametelikaupasta sellaisia löytymään. Tämmöttis https://www.nettimyynti.fi/tuote/maalir ... 7-0065-67/. Ja joo, lakan olen vetässyt aina suoraan hiotulle linssille ilman pohjustusta, mutta luonnollisesti olen pinnoilta ensin poistanut pölyt ja sitten vielä pyyhkäissyt silikoninpoistoaineella.

Auton yleisilmekin kirkastui kummasti, tosin nyt häiritsee noi sumarit jotka muistaakseni on ehjinäkin aika sumeat? Kas näin:

Kuva

Uskoisin että valaisee paremmin kuin aiemmin, toki vieläkään en ihan päässyt selvyyteen että olisiko noista mikromurtumista päässyt eroon hiomalla linsseistä pinnoitetta enemmän, vai onko nuo ihan siinä muovissa itsessään. Melkein epäilen sitä jälkimmäistä niin täysin priimojahan noista ei silloin saa, mutta vedetään nyt toistaiseksi näillä. Sivusta katottuna erottuu hyvin ne murtumat/halkeamat, suoraan edestäpäin katsottuna ei ja sinnehän sitä valoa onneks enimmäkseen halutaan :wink:

Kuva

Mulla kävi jossain vaiheessa mielessä että olisi heittänyt noi orkkis umpiot kokonaan metsään ja tehnyt joko linsseistä kuitumuotit ja sitten tunettanut asennuskehykset jollekin universaaleille pyöreille LED tuikuille joissa pätkät + pitkät sekä E-hyväksynnät. Toki sellasen saisi sopivan kokoisena istutettua tollasen umpion sisäänkin jos sieltä suolistaa orkkis peilit mäjelle jne, mutta kattoo nyt. Voisi tulla ihan asiallinenkin, mutta suurempi riski on tietty sille että tulee joka vilasulla yrjöt suuhun nostattavan rumat :D

Aurausvalojahan on myöskin LEDisinä joissa pätkät + pitkät mutta ovat niin suolaisen hintaisia lähteä kokeilemaan että saiskos sellaisista edes mitään semi-siedettävän näköistä tehtyä. Ei huvittaisi jättää orkkis valoja + LED aurausvaloja sekä lisäpitkiä keulalle. Noi lyhkäsethän on kyllä suoraansanoen todella kusiset näissä autoissa, ja pitkiltä pätkille pudottaminen tekee todella rajun harppauksen valotehossa nyt kun on noi 9" pönikät tuolla keulilla. Itse edelleenkin koen sen kuitenkin pienemmäksi pahaksi kuin sen ettei pitkilläkään näe hevon peetä.

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 14.08.2019. 18:06

Oukei. Eli kyseessä oli maaliruisku.. Kuukkeli tarjos sata kopio haulla kaikkee muuta ko maaliruiskua.. :lol:
WJ 4.7 Quadra drive -00

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.08.2019. 18:13

No perhana, olis pitäny kirjottaa SATAjet niin olisi tarjonnu varmaan heti maaliruiskua :D Vilppari on puolestaan DeVILBISS merkkinen ruutta.

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 14.08.2019. 18:25

Vastaavanlaisia valojentuunausvisioita kävi itselläkin mielessä.
Mutta se pakollinen korkeudensäätöhän tossa meinais ongelmaksi muodostua.. :evil:
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.08.2019. 20:45

Käsittääkseni LED tuikussa ei ole lain sanelemaa tarvetta A: automaattiselle korkeudensäädölle ja B: ajovalojen pesurille. En nyt tiedä että mistä tällainen käsitys on jäänyt ja saapi ampua alas jos on ankka.

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 15.08.2019. 6:33

Macke kirjoitti:
14.08.2019. 20:45
Käsittääkseni LED tuikussa ei ole lain sanelemaa tarvetta A: automaattiselle korkeudensäädölle ja B: ajovalojen pesurille. En nyt tiedä että mistä tällainen käsitys on jäänyt ja saapi ampua alas jos on ankka.
Itsellä on sama käsitys. Mainittuja vaaditaan vain xenonien kanssa ja jomman kumman tai molempien kohdalla pakollisuus riippui vielä tehosta.

Mutta ajovalojen korkeudensäätö on pakollinen tämän ikäisissä (e-hyväksytyissä), vaikka sen ei tarvitsekaan olla automaattinen.

Toki teurastamalla auton omat umpiot modauksen alttarilla tuon korkeudensäädön voisi säilyttää ja homma pitäisi olla ok, paitsi jos e-hyväksyntä valossa koskee myös sitä.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.08.2019. 9:22

Mjaha jaha ja joo, näköjään tarttis toi manuaalinen veivain olla: 14.6.1995 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa vaaditaan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisimen ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on testeissä todettu riittävän jäykäksi)

No hitto, aina sitä jotain uutta oppii :wink: Korkeudensäätöönhän liittyy ainakin automaattisissa versioissa vielä pirusti muutakin komponettia kuin itse umpiot/lyhdyt, niin tästä voisi järkeillä että se on ihan yks maku millä niitä tuikkuja ohjataan ylös tai alas. "Tosimies" vetää mekaanisen säädön vaijerilla niihin :D

Kyllähän toi pikkasen haastavaksi menee jos haluaa lainkuuliainen olla. Itse en muista edes koska olisin koskenut manuaaliseen valojen korkeudensäätöön mutta jos pitää olla niin sithän se pitää olla.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.08.2019. 10:06

Eipä siihen kukaan muu juurikaan koske kuin katsastusmies, mutta pitää olla ja pitää toimia... Ne jotka siihen koskee, pitää sen aina alimmassa asennossa, riippumatta kuormasta :shock:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus