Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.08.2019. 15:26

Onhan se järkeenkäypää että se muutenkin rajallinen kantama vedetään säädöllä vielä ihan alakanttiin... Eiku! :D

Soon jännää että noissa baijerilaisissa farkuissanikin on ollut halogen valoinkin varustetuissa sitä korkeudensäätöä vaikka niissä autoissa on ilmaperse joka tasaa sen kärryn vaateriin kun sinne punttia heittää kyytiin. Luulis nyt että jos se auto ittessään on sihtaava, niin ei tarttis ajovaloja enää erikseen vemputtaa. Mutta eipä nää hommat aina ihan mene maalaisjärjen kanssa käsi kädessä...

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja henu » 15.08.2019. 17:32

Ostaa ne "satasen" kiinaumpiot modattavaks ja vaihtaa orkkikset aina leimalle, senverran helpot wj:ssä irrottaa :lol:

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.08.2019. 15:59

Tässä taas kauaa kerenny ajella ku tuntu siltä että joku on päin polkupyöränsatulan vastakappaletta. Perässä joku hieman kolisi röykyissä joten katiska talliin, fikkari handuun ja ihmettelemään. Noni, pusla löysällä tarvikemallin takatukivarresta ja kun sen nappas veks paikoiltaan niin pusla lähti ihan itsekseen erkanemaan paikalta:

Kuva

Sormin sen sai painettua melkein takaisin hollilleen kas näin:

Kuva

Noh, laitoin sitten piirun verran syvempään ja vaikkei lain kirjan mukaan saa tukivarsia hitsata, niin varmistin puslan paikalleen tohon tukivarren korvikkeeseen muutamaman hitsitäpän voimin puslaa sen kummemmin sulattelematta. Eka ajatus ennen koko puslajumppaa oli että noinkohan ne pysyy tollasissa peltilervoissa, mutta tuumailin että onhan niitten pysyttävä kun kerran pusliakin myydään erikseen. Oh well, tämä pusla ei ainakaan pysynyt mutta josko nyt pysyisi.

No kun nyt sitten tilanne oli tämä, ja vaikkei varmasti ole auttanut auton käytökseen tuokaan niin otin kärrin vielä toiste päin sisään vaikka sitä DW:tä ratkoessani sen n+100 kertaa katsoin ettei puslat olis eläneet tukivarsissa. No ei ne olleet nytkään, mutta mutta:

Kuva

Eli apparin puolen akselinkiinnikkeen pusla oli selkeesti elänyt molempiin suuniin, ja ihan vähän tuo korvake silloin puslaa vaihtaessani vääntyi joten nyt sitten tein tollasen haarukan harjateräksestä joka on sen 21mm mikä tuon kiinnikkeen korvakkeiden välikin on vääntymättömässä tilassa. Kuva valehtelee pirusti koska toi akselin korvakehan näyttää tuossa että olisi täysin solmussa jota se ei oikeasti ole. No työkalun tekoon silti, ja tosta ekaks vähän muotoa:

Kuva

Sitten toinen samanlainen päälle ja pikku hantaaki irroitusta jeesaamaan:

Kuva

Paikallaan ollessaan näyttää kutakuinkin tältä:

Kuva

Iskarin alakumin kun nappas veks niin ihan kivasti pääsi tolla isolla C-puristimella runttaamaan paikoilleen ilman kummempia vääntyilyjä:

Kuva

Tuokin meni nyt kuitennii sen verta vähällä väkivallalla paikoilleen, että tarjosin pikku kiinnitystäpät tällekin. En tiedä onko tämä aiheuttanut DW:n vai onko DW herkistellyt toleranssit hieman turhan isoiksi, mutta nyt luusisi ainakin pysyvän paikallaan. Vaihtoa ei tule kummemmin hankaloittamaan kun hierasee ne heftit vaan veks ekaks.

Ja nyt sitten oma mielipide loppuun, että kannattaako noihin peltisiin tukivarsiin alkaa puslia vaihtamaan rahan säästö mielessä. Ei helveedassa kannata. Puslan laadulla ei sinäänsä tuntuisi olevan väliä, toi tukivarren pusla oli mallia halpa ja toi etuakselissa löystynyt oli Febi Bilsteineín tekeles Blue Print alamerkillä. Että jos alkaa vaihtelemaan niin ottaa kokonaiset tukivarret, tai sitten jos oikein oikein tekee niin ottaa säädettävät sellaiset niin pääsee hyvin mielin nostamaankin alustaa ja sen jälkeen hieromaan kulmia paremmin kohdilleen.

Ugh, jälkiviisaus on se helpoin viisaus. Ei olis pitäny yrittää päästä halvalla vaikka onkin pjaskakärryn akselit ja traktorinalusta. Se rankas silti :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 20.09.2019. 19:45

Ihanan huomion olen tässä nyt tehnyt parina kylmempänä aamuna, että voi poijjaat ku pitää mukavaa ääntä nuo panhardin PU-puslat! Mouruaa ku pahinkin kiihmanen kolli jos vetää vaikka rajumpaan hidastetöyssyyn. Herttimunjeevandeeros, jahka pinkka on kondiksessa niin taitaa alle lentää Core 4x4 säädettävät tukivarret johnny jointeilla sekä joku ultimaattinen säädettävä panhardi. Ilman ensimmäistäkään PU-puslaa. Onneks en niitä ottanut kaikkialle tohon nykyiseen alustaan kun silloin olis varmaan vintti pimennyt jo totaalisesti. Millä hitolla tollastakaan järkevästi rasvailee kun ei ole mitn nippoja ja rasvauria missään.

Tai niin no, katotaan nyt paljon niitä kilsoja alkaa kolisemaan tauluun. Erittäin yltiöpositiivinen kyllä tuo ajotietokone kulutusten ja jäljellä olevien kilsojen suhteen, mistähän hatusta se niitä lukemia oikein kiskoo? Mulla oli pitkän aikaa ajotietokoneen mukaan keskikulutus 9,6-litraa satkulla, nyt se tais olla vähän yli kympin ja tankkaamisen näytti maukkaat 800km rangea :D Ties kuinka monta kertaa näyttänyt 600-650+ kilsaa ja sillä tankilla pääsee sen 450 kilsaa ehkäpä just ja just hyvänä päivänä.Väsäsin tässä ekaa kertaa ikinä kulutusexcelinkin männä viikolla ja ajattelin ihan mielenkiinnosta katsoa, että kuinka pirusti sitä soppaa menee seuraavan vuoden aikana jos nyt niin kauan auto hanurin alla pysyy. Järkihän siinä tulee lähtemään kun sitä sitten selailee. Noh, eipä alene auton arvo viittä tonnia vuodessa vaikka se tankkiin meniskin. 22300km sillä näköjään ajelis pikaisesti laskettuna 1,6€ litra ja 14l per satku kulutuksella. Aissaatta...

Niin ja hei, mitä hittoa tarkoittaa 5 erittäin kovaäänistä piippausta rokkikoneiden kautta? Tehnyt satunnaisesti sitä paitsi kuumilla keleillä, en ole onnistunut yhdistämään ääntä: matalan lämpötilan varoitukseen, matalaan jäähdytysnesteen määrään, matalaan pisupekan nesteen määrään, mittaristoon ei tule viestejä, rammariin ei tule viestejä eikä siihen katon ultimaattiseen infomediakeskukseenkaan tule mitään viestiä. What it is now?

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 08.10.2019. 12:07

Minor status update, Jeeppi kävi leimalla eilen ja leima tuli oikein kehujen saattelemana että onpa erityisen hyväkuntoinen Jeeppi. Onko nämä yleensä sitten ihan romuna häh? :wink: No joo, erittäin väjäisesti on korroosio ainakin tuota omaa kinneriä päässyt alhaalta käsin nakertamaan.

Nyt kun talvi olisi tuloillaan niin päänupin sisällä on taas kova sota, että ostanko talvirenkaat vai kokeilenko ostaa ne Cooper Discoverer AT3 4S rinkelit joissa on vaativampien talvikelien kolmisarvinen vuorenkuva kyljessä eli "all weather" renkaat. Näillä varmasti pärjää täällä etelässä kun tiet on suurimman osan talvesta märkänä, mutta oliskohan sittenkin fiksumpaa hommata ihan oikeat kitkat alle. Nastoja ei voi laittaa kun ne lapsettaessa lähtee kuitenkin kiitämään takarenkaista :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 22.10.2019. 9:32

Hieman olisi taas pilviä Jeeppeilevän ihmisen taivaalla. Hokasin tuossa, että lämppäri puhaltaa vain kylmää pelkääjän puolelle. Läpissähän ei vika ole kun ne olen alumiinisiin vaihtanut, niin tuumasin että sehän on sitten servo kyrähtänyt. Oh well, pelkääjän puolen servohan on se joka on heti siinä hanskaslokeron takana eikös niin, joten helppo vaihtaa? No ei, kyseessä on servo joka on lämppärinkotelon ja tulipellin välissä eli pitää nyppiä koko fidun kojetaulu veks että siihen pääsee käsiksi. IHQUA!!! Tein vielä pakotetun kalibroinnin lämpöistysjärjestelmälle niin koodit 16 ja 20 sieltä löytyy joista 16 on se penteleen hankala servo (joka muuten rutisee kliffasti) ja 20 on ilmankierrätys jonka tiedänkin olevan basana.

Onko kukaan irroitellut tuota kojetaulua ja kannattaiskohan sitten samalla vaihtaa lämppärin kenno kun tuntuu että aika helposti vetää ikkunoita viileämmällä huuruun? En nyt ole merkittävää jäähdytysnesteiden vajoamista todistanut, mutta sellanen pikku hytinä olis että se kenno saattaa hieman hikoilla...

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja henu » 22.10.2019. 20:15

Helpompi homma kun miltä alkuun näyttää, omaan siis vaihdoin lämppärin kennon about vuos sitten.
https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgX1Ggr5SsOqKuedn
https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgXwcsn5sWpgmiA6i
https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgX7umFdcjx4doBSH tuossa näkyy se servo kennon vieressä

Tuubista löytyy iteasiassa aika hyviä videoita WJ:n kojelaudan purkamisesta.
https://www.youtube.com/watch?v=JM_oGK1DVXw
https://www.youtube.com/watch?v=LF3puZU3F6c
https://www.youtube.com/watch?v=41Mvwz8JpAk 1:05 kohdassa oleva mutteri meinas aiheuttaa kummastelua kun en sitä heti löytänyt purkaessa.

Pieni akkukäyttönen pulttikone ja ruuvinväännin kannattaa olla.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 23.10.2019. 8:55

Mä spottasin tuon saman videosarjan kanssa, vaikutti ihan asialliselta ohjeistukselta aiheeseen. Onko orkkis kenno jotain messinkiä/kuparia kun näyttäis noi tarvikekennot vallan olevan aluminskajaa? Pitäähän samalla sitten taikinoida se ilmankierrätyksenkin läppä kondikseen jos kerta koko kojelaudan pihalle nyppää.

Ilmastointi pitää käydä tyhjäämässä ennen kuin tota alkaa tekemään tietty. Mites kun luin kirjoituksia niin moni on vaan laskenut rattitolpan alas sen sijaan että irroittaa kokonaan, onkos kukaan tämän foorumin kanssaharrastajista tehnyt silleen?

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja henu » 23.10.2019. 20:49

Macke kirjoitti:
23.10.2019. 8:55
Mites kun luin kirjoituksia niin moni on vaan laskenut rattitolpan alas sen sijaan että irroittaa kokonaan, onkos kukaan tämän foorumin kanssaharrastajista tehnyt silleen?
Voi kai sen silleenkii tehdä mutta sen kokonaan irrottaminen on muutaman sekunnin homman ku alapäästä ampuu pulttikoneella sen liitoksen auki, eipähän oo tiellä siinä vaiheessa ku ährää sitä kojelautaa pois.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.11.2019. 22:48

Vielä ootellaan romujen saapumista tontille, ja kun se on tuubissa niin sitten varmaan ootellaan sopivaa ajankohtaa ja huimaa motivaatiopiikkiä että pääsee lämppärinkennojen ja kökköservojen kimppuun. Ja ilmastointikin pitää käydä asianmukaisesti tyhjäämässä ettei tule kairattua euroopan kokoista reikää otsonikerrokseen.

Täällä sumujen paratiisisaarella työreissussa ollessani törmäsin kuitenkin ehdottomaan lifestyle varusteeseen joka oli pakko halpakaupan alelaarista lunastaa itsellensä. En toki tiedä kuinka tulee istumaan oluella trimmatun keskivartaloni läheisyyteen kun kuvassa on joku riisitautinen, mutta halpa hinta pakoitti käteni kuitenkin :D

Kuva

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 09.11.2019. 17:14

Nyt olis sitten heater core sekä blend door servo kätösissä, vielä venttailen että ilmankierrätysläppä saapuu jostain Puolan suunnalta. Sitten voisikin alkaa ujosti aikatauluttamaan koko pjashan purkamista...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 27.12.2019. 20:58

Recirc blend door tonteilla postin pitkien tötöilyjen jäljiltä -> nyt olis sitten kilkkeet isompaa lämppäriremonkia varten kasassa. Tänään ei vielä tuohon leikkiin lähdetty kun talli on niin pirun täynnä romua etten saa varmaan koko kojelautaa kiskottua ulos autosta. Tilanpuutteeseen pitäis kohtapuoleen olla tulossa 30" terästä kontin muodossa -> josko sais vähän ropaustiloja tyhjennettyä.

Öljyt kävin just vaihtamassa, kokeilumielessä tällä kertaa Motox FullSyn 5W-40 liemet Mahlen W920/6 filtterillä ryyditettynä. Toi öljy aiheutti puolta baria heikommat öljynpaineet mun Transporterissa, katotaan toimisiko edes tässä vermeessä. Jos ei skulaa, niin vaihdetaan toimittajaa. Onneks tuli ostettua 20L pänikkä että oikein pääsi säästämään...

Mutta koska kuvat on kivoja, niin tässä turhake siitä kun huuhtasin auton -> kyllä se tarttis vähän korkeemmaks saada vaikka muuten ei ollenkaan tyhmemmän kuntoinen 20-vuotias:

Kuva

Lämppärin läppäservo tuli otettua ihan orkkiksena:

Kuva

Ja se lämppärin kennokin orkkiksena, näyttää hieman erilaiselta kuin alumiiniset tarvikkeet:

Kuva

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 28.12.2019. 3:47

Huhhuh ku oli luettavaa.. kyllä siinä neljä tuntia vierähti :lol:

Mistä tilasit heater coren? Yleensä ei näin vanhoihin enää oemiä saa mutta vissiin kuitenkin. Oon todennut että -00 vuosimallin wj- jeepissä ei ainakaan tarkene :?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.12.2019. 9:50

Saa OEM-coren, mutta se on kalliimpi kuin tarvike...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.12.2019. 10:42

Toi core tuli ihan eBaysta Ameriikan Joelta. Hintaa tuli reilusti enemmän kuin tarvikkeelle, mutta tuumailin että tämä materiaalinsa puolesta luovuttaisi paremmin lämpöä kuin alumiininen. Ero nyt varmaan on tossa kohdin marginaalinen, mutta toisekseen tuli mieleen että orkkis on kestänyt sen 20-vuotta niin josko sitten tämäkin.

Mulla oli ihan sama ongelma tuon tarkenemisen kanssa, ja se johtui siitä että apparin puolelle tuli vaan kylmää. No tässä nyt sitten kun on osia remonkia varten tilannut, niin se perhanan läppäservokin heräsi tossa pari viikkoa sitten henkiin. Ihmettelin että syttykö koko auto palamaan kun tuli yhtäkkiä mielenkiintoinen dunkkis kabiiniin ja pirun lämmin :D Sen jälkeen onkin nyt sitten tullut lämmintä molemmille puolille, mutta silti tarttee kynsiä Jeeppi palasiksi kun haiskahtaa ajoin siltä että falskaa toi kenno ja tosiaan tahtoo joskus huuruunkin vetää vähän turhan herkästi. Niin ja reilun vuoden aikana on nyt hävinnyt jäähdyttäjännestettä paisarista high merkistä low merkkiin.

Huomasin tuossa kyllä eilen montussa ollessani, että syylarin alavesiletkun muovinen yhde siitä moottorilohkon etureunasta apparin puolelta hieman hikosi saumastaan. Onkohan siellä joku O-rengas urassa tiivistämässä vai minkähänlainen viritys sitä tiivistää?

Kirjoita vastaus