Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.04.2020. 20:05

Vedä valkoisella liidulla leveä raita poikittain kulutuspinnan yli, aja suoraan eteenpäin asvaltilla pikku matka ja katso miten kului. Jos tasaisesti niin hyvä, jos reunat on valkoiset ja keskemmältä liitu pois niin tiputa pari kymmenystä painetta ja uusi testi. Varmaan kuitenkin tuo 2,3-2,5 baria on aika liki oikeaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja henu » 23.04.2020. 20:28

Millä ET:llä nuo kesävanteet on ?

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 24.04.2020. 8:43

Ai hitsi joo, muistankin jostain joskus lukeneeni "chalk test" metodista, tattista Timo. Pitänee jostain koululta käydä rullaamassa liitu että pääsee testailemaan :D

Mä muistelisin että noi orkkis vanteet on 7x16 kokoiset ja ET oli karvan päälle 50 jonkun nettitaulukon mukaan. Vanteissa itsessään ei ole ET lukua missään, tai sitten se on piilotettuna todella hyvin...

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 24.04.2020. 15:20

Ne piirtää joillon liituu.. vai miten se meni :)

Tarttis varmaan tarkistaa mitä liitu kertois noista nykyisen auton mukana tulleista kesäpyöristä. Jeeppi tuntuu säntäilevän sinne tänne urien mukana sen jälkeen kun vaihtoi talvipyörät kesäisempiin. Tietysti se todennäköisempi syyllinen eli auraus olis sekin hyvä tarkistuttaa, nappasin nimittäin raidetangon päikseen varaosa-autosta kun tämän oli ottanut kipeää mitellessään kannon kanssa. Eikä sitä edellisen auton auraustakaan oltu tarkistusmitattu. Nivelissä ei pitäisi olla väljää, tai jos on niin täytyy reklamoida katsastusasemaa kun ei edes huomautettu mitään.

ET kaikissa alkuperäisissä vanteissa pitäisi tietääkseni oleman tasan 2" eli 50,8mm.
(Tarkoittaa, että minullakin yhdessä sarjassa olevilla 35mm offset vanteilla Jeepin raideleveys muuttuu 1,6mm sallittua enemmän!)
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 09.05.2020. 9:50

Tänään oli sähköpostissa odottelemassa FedExin ilmoitus, että jonkinmoista rautaa on ameriikoista tulossa tänne päin säädettävien tukivarsien ja panhardin muodossa. Katotaan nyt sitten mitä tollasella auton arvoon verrattuna julmalla lisäpanostuksella saadaan aikaiseksi muutosta siviiliautoiluun. Onpahan nyt sitten flexiäkin luvassa jos joskus ilkeis mettän puolelle kokeilemaan. Toistaiseksi sitten vielä kanssa budget boosti alle ja katotaan josko ensi vuodelle saisi vaikka oikean korotussarjan alle.

Reilu kymppi on nyt tullut ajeltua tolla Jeepillä ihan käyttöauton meiningeissä eikä mulla vieläkään oikein muuta valitettavaa ole kuin hieman vaelteleva käytös maantiellä. No, bensahan sille kyllä maistuu mutta sen nyt tiesikin joten se oli ihan oma valinta. Että jos joku muu miettii tollaista käyttikseksi, niin en minä ainakaan torppaa ajatusta. Kasilla se on riittävän pirteäkin nykyliikenteen sykehdintään, toki sitä paukkua vois olla enemmänkin :wink:

Pitäis vielä se liitu jostain pierasta esille jotta sais rengaspaineet tsekattua. Paikallisen Tokmannin parkkikselta poistuessa on julma monttu, ja sillä tuli otettua ensimmäinen sisälokari + eturengas linkussa kontakti. Noi sisäloksut hieman lerpattaa edestä alhaalta sisäänpäin jo muutenkin kun ilmeisesti talvirenkaat joskus nakertanut niihin aukot, mutta mennee aika likeelle ihan ehjilläkin sisäloksuilla ja tolla 265/70R16 kumeksilla. Muita ongelmia ei vielä ole esiintynyt, toki lootan / turnipsin lukitus menee sinne 88km/h kantturoille renkaan koon kasvamisen johdosta -> taloudellisesta ajosta saattaa tulla epätaloudellista sakkojen merkeissä...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 19.05.2020. 9:18

Yksi paketti tuli rapakon takaa jo, eli panhardi saapui tontille. Tukivarret uupuvat vielä, mutta kaippa nekin sieltä hiljakseen tulee. Tuotteethan tulee eBayn kautta Core 4x4 nimiseltä valmistajalta kun he eivät itse ulkomaille näitä lähetä: https://www.core4x4.com/ Olin kirjeenvaihdossa sinne mallisarjan suhteen, ja päädyin sitten Tier 3 sarjan kiluihin kun eroa Tier 2 sarjan staageihin ei kauheasti ollut. Tier 1 on sitten reilusti edullisempi, ja näin jälkikäteen ajateltuna olisin varmaan pärjännyt vallan mainiosti niilläkin. On nimittäin aika jykevää kamaa toi Tier 3, ei oikein 1,75" ulkomitta välittynyt virtuaalimaailmasta oman pään sisään samoin tavoin kuin sitten kiskasi kyseisen kamppeen esille :D Mukaan tuli vielä nippu spacereita, niin eiköhän tuon saa mestoille mallailtua jahka ensin arpoo pituuden suurinpiirtein kohdilleen. Se tullee olemaan jonkinmoista arpomista niitten tukivarsienkin suhteen.

Kuvathan on kivoja, niin laitetaas nyt parit sellasetkin. Bissetölkki on siinä suuntimaa antamassa jykevyysluokasta, nää varmasti kestää metsässäkin rypemistä aikalailla...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.05.2020. 19:45

Toinenkin paketti tuli nyt, ja oli heavy metallia eli aika tukevaa kamaa! Kun aiemmin kyselin näiden kilujen perään, niin meinasivat että WJ:n kiinnityspultit olisi millisiä mutta näissä on ainakin tuumaisten mentävät holetsekit. Alatukivarsiin tuntuisi mun mittausten perusteella uppoavan 9/16" kokoiset pultit eli 14,28 milliä baltiarallaa. Etuylätukivarren Johnnyt ottaisi 7/16" kokoista kankea vastaan eli noin 11,11 millistä, ja etuakseliin menevässä haarukassa 10mm holetsekit.

Setin mukana tuli nyt kiinnityshilutkin vaikken niitä odottanutkaan, ja ne tuntuis olevan just noita 9/16" pulteroisia alatukivarsiin, mutta etuyläsiin tuli ihan 10mm pultit -> tohon joutunee ainakin jostain metsästämään 7/16 x 3 1/2" kokoista pulttiva, ja se jenkkien grade 8 oli vissiin about 10.9 lujuusluokaltaan ja grade 5 sen 8.8. Ei nyt mitenkään anna luonto periksi että tohon 7/16 reikään jättäisi 10mm pultin klesaamaan edestakas. Voi tietty olla että joutuu auton koriin poraamaan reiät isommaksi, katotaan nyt sit onko ne orkkikset milliset vai tuumaset. Jos olis tuumaset niin sittenhän homma on varmaan jeti.

Joka tapauksessa siis erittäin jämyn oloiset tukivarret ja tuli varmaankin ostettua turhan jykevät omiin tarpeisiin. Nyt tarttis vielä jostain metsästää PU puslille passelia vaselinskajaa. Se ei perinteisesti ainakaan saa olla mitään "petroleum" pohjaista töfnää kun se sitten ainakin Powerflexeissä sun muissa imeytyy sinne puslaan, ja sen jälkeen se pusla turpoaa ja pehmenee piloille. Mistähän sitä rasvaa alkais metsästelemään, olis kiva saada prässiin sopivassa pakkauksessa kun kerta olis nyt rasvanipatkin kaikkialla?

Noi etuyläset on halkaisijaltaan suurinpiirtein samat kuin orkkis alatukivarret, alatukivarret taasen jytkymmän. Molemmissa tietty huomattavasti stydimpi seinämävahvuus kuin orkkis peltilärsäkkeissä. Kuwat on kiwoja, eiks jeh!?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.05.2020. 16:31

Macke kirjoitti:
28.05.2020. 19:45
Toinenkin paketti tuli nyt, ja oli heavy metallia eli aika tukevaa kamaa! Kun aiemmin kyselin näiden kilujen perään, niin meinasivat että WJ:n kiinnityspultit olisi millisiä mutta näissä on ainakin tuumaisten mentävät holetsekit. Alatukivarsiin tuntuisi mun mittausten perusteella uppoavan 9/16" kokoiset pultit eli 14,28 milliä baltiarallaa. Etuylätukivarren Johnnyt ottaisi 7/16" kokoista kankea vastaan eli noin 11,11 millistä, ja etuakseliin menevässä haarukassa 10mm holetsekit.

Setin mukana tuli nyt kiinnityshilutkin vaikken niitä odottanutkaan, ja ne tuntuis olevan just noita 9/16" pulteroisia alatukivarsiin, mutta etuyläsiin tuli ihan 10mm pultit -> tohon joutunee ainakin jostain metsästämään 7/16 x 3 1/2" kokoista pulttiva, ja se jenkkien grade 8 oli vissiin about 10.9 lujuusluokaltaan ja grade 5 sen 8.8. Ei nyt mitenkään anna luonto periksi että tohon 7/16 reikään jättäisi 10mm pultin klesaamaan edestakas.
Minä en tiedä mitä on holetsekit ja pulteroiset, mutta ainakin XJ:stä alkaen tukivarsien pultit ja korvakkeiden reiät on olleet millisiä; alatukivarret 14mm ja ylätukivarret 10mm. JK:ssa on vähän isommat ylävarsissakin, WJ:ssä nuo 14mm/ 10mm.
9/16" pultit on alatukivarsissa 14mm pultteja paremmat, koska ne on vähän tiukemmat korvakkeiden reikiin - ja toisaalta jenkkien puslat ja nivelet on usein nimenomaan 9/16" eikä 14mm jolloin millinen pultti on pari kymmenystä liian pieni.
7/16" pultille muistaakseni riittää 11mm terä juuri ja juuri - tosin minä olen porannut 7/16" reiällä olevat puslat 12mm kokoon ja käytän millisiä pultteja. Viimeisimmissä ylätukivarsien puslissa mitkä ostin oli 1/2" reikä, niille piti porata 12,5mm reikä ja ihan karvan pyöräyttää dremelillä pyöreän hiekkapaperikupin kanssa niin meni 1/2" pultti läpi.

Grade 8 on jossain 10.9 ja 12.9 välissä, grade 5 on aavistuksen 8.8 heikompi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 29.05.2020. 17:32

Holetsekki eli hole eli reikä ja pulteroinen eli pultti, eli ihan oikeisiin asioihin kommentoit Timo tuossa edellä :D Mullakin kävi mielessä että josko ne 7/16" hommelit suurentaisikin 12mm kokoisiksi. Tukivarsien Johnnyt menisi hyvin pylväsporakoneella ja pitää sitten samalla tsekkaa että minkähän kokoiset on lopunviimein ne etuakselissa olevien puslien holkit. Pitää nyt kattoa sitten miten etenee kun pääsee jossain kohtaa pajoittamaan, tarkoitus olis kuitenkin että tulisi hyvät ja tiukat sovitteet eikä sellaiset jossa on jo valmiiksi turhia ravisteluvaroja.

Rasvoja tutkiskelin eilen pitkät tovit, niin aika usein lienee noi PU puslien valmistajien rasvat Silikoni+PTFE pohjaisia. Noh, tollasta silkkariteflon mämmiä ei ihan heti osunut silmään sååmilaisissa marketeissa niin kaivoin brittien ebaysta 2x100ml tuubit sellaista töhnää ja pistin tilaten. Pikkuseen irtorasvaprässiin kun laittaa niin eiköhän siitä tule ihan hyvä. Uskoisin että pelkkä silikonirasvakin toimis noissa hyvin, mutta mitään öljypohjaista ei ilkeä laittaa ettei mene puslat turhaan piloille.

Filosofointia jos jatketaan, niin Johnny Jointeissa on kanssa PU:ta sisällä nivelessä ja ne tarjoaa taas omilla sivuillaan niihin ihan moly-vaselinskajaa ja sellaista niissä näyttäis tehtaaltakin tulevan. Mene ja tiedä, hifistellään nyt ja katotaan sitten kun fiinimmät smörjat on loppu josko noita PU-pusliakin sitten jollain perinteisemmällä mämmillä voitelisi...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.05.2020. 21:46

Ei minulla ainakaan ole vielä yksikään PU- pusla tai flexjointin PU- kuppi mennyt huonoksi esim. Mobil1 XHP 222- rasvalla, samoin kumipuslat pysyneet kunnossa siltä osin kun niiden kanssa on kosketuksissa. Tuskin on ihan oikeaa tavaraa niihin, mutta ehjänä pysynyt vuosikaudet. Samaa mömmöä käytän alustan/ ohjauksen pulteissa (sekä kierre että pultin varsi), ristikoissa ja raidetangonpäissä yms..
Tuohan on ns. merivaseliinia, eli kestää aika mukavasti suolavettä ja ymmärtääkseni tehty myös kestämään hetkittäisiä isojakin kuormituksia. Laivoilla käyttävät noita esim. kiinnitysköysien kääntöpyörissä/ -rullissa, kiinnitysköysien vinsseissä, surrausketjujen kiristimissä yms..

En missää nimessä suosittele tuota käyttämään jos herättää epävarmuutta, mutta ei se ainakaan ole koskaan aiheuttanut omassa Jeepissä ongelmia. Parempiakin rasvoja varmasti on, ja oikeampia mömmöjä moniinkin kohteisiin mutta kun en jaksa vaihtaa tuubeja rasvaprässiin koko ajan :shock: Tuubi maksaa n.7€ Motonetissä :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 31.05.2020. 11:06

Jossain joku mainitsikin merivaseliinit hyvänä tollasiin kohteisiin kun ei huuhtoudu niin helposti pois. Hifistellään nyt tosiaan noi tilatut rasvat veks ja ruvetaan sitten vetämään universaalimpaa kamaa mestoille. Hommaa uudet puslat sitten joskus jos siltä näyttää.

Mäkin olen pirun laiska vaihtelemaan niitä rasvoja, siks niitä prässejä on useampi ja aina sitä on yhtä kiskalla että mikäs rasva nyt olikaan ajateltuna mihin :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.07.2020. 20:42

Mjaahans, eka päivä kesälomia painaa päälle. Siivonnu koko päivän tota talobyggaa että sais perheen jossain kohtaa muutettua sisään -> sit pääsisin ehkä vihdoin ruuvaamaan JEEPPIÄ :D Kylmähuikkasen kanssa vähän ihmeteltiin mun ilmastointia, ja sehän hikoilee liitoksesta jossa putket tulee keulilla olevaan jäähdyttimeen. Kysytään nyt tyhmiä että onkohan siinä joku laippa + viton o-rengas vai mitenhän putken ja syylarin on tarkoitus olla tiiviisti naimisissa? Josko siinä on jotain extra-herkkua johon tarttis varautua jo etukäteen ettei sitten jää auto levälleen kun vihdoin olis aikaa pajottaa :shock:

Onko kenelläkään kokemuksia irtorasvaa ottavista yhden käden rasvaprässeistä? Josko sen ultimaattisen puslarasvan törkkäis sellaseen, niin ei ainakaan menisi sekaisin muitten rasvojen kanssa. Eli tällanen https://www.ikh.fi/fi/rasvaprassi-yhden ... ini-kab150 vai olisko pihi ja ottais tällasen https://www.ikh.fi/fi/rasvaprassi-yhdenkaden-mini-t0828. Edullisemmassa versiossa tietty käy niin että ekan kerran kun rutistaa, niin rasvat on näpeissä eikä siellä mihin oli ajatellut...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.08.2020. 23:06

Hellurei ja hellät tunteet. Tai paikat, olen tiputtanut tunkin sormille 2 kertaa, vaihdelaatikkonosturi on kaatunut päähän, käsi on ollut puristuksissa lukuiset kerrat ja hitsikikkareet ovat järjestäneet metsätulipaloa rintakarvoituksessani. Kyllä, olen siis pajoittanut Jeeppiä!! :D

Edellisen viestin rasvaprässituumailuista sen verran, että ostin sen paremman joka toimii pursottamatta rasvoja mistään muualta kuin suuttimesta. Tänään ostin Puuilosta Würthin perusmallin vaseliiniruutan ja sehän vuotaa, olis pitänyt ostaa "pro" malli siis -> älkää ostako halpoja työkaluja, mutta senhän te tiesittekin jo. Faija joskus jo aikoinaan tuumaili, että köyhällä ei oo varaa ostaa paskua. Ei valehdellu. Tuo teema toistunee tässäkin postauksessa leiponeitten puslien merkeissä, älä osta halpaa vaan osta hyvä...

No mut hei, sikakalliit (Suomeen asti toimitettuna) ranteenpaksuiset säädettävät tukivarret olis nyt alla! Samalla lätkäsin 2" budget boost korotuspalikat taas mestoille jotta olisi hieman ryhdikkäämmän näköinen kulkine. Huvin ja urheilun vuoksi merkkailin noin keskikohdat jokasesta pyörästä auton kaariin, absoluuttistahan tämä ei ole koska layzer ei ollut 90-asteen kulmassa vanteeseen. Mutta ihan siis uteliaisuuden vuoksi tähän malliin merkkailin:

Kuva

Tosta sitten kun pääsi etupään nostamaan pukeille ja fillarin ottamaan irti, niin apparin puolella oli rasvaläikkää sisäloksussa. Mikähän sen nyt sit ois aiheuttanu...

Kuva

Pysyypähän mielenkiintoisena kun tulee vähän lisäproggista sanos. Etutukivarsiin laitoin kauttaaltaan 7/16 koon pultit jotka on about 11mm halkaisijaltaan, oli ylätukivarsien korin puoleiset reiät menneet hieman ovaaliksi niin näillä pulteilla tuli just eikä melkein ja Johnny Jointin keskireikä on siis 7/16 kokoinen. Nasakkaa sovitetta tuli siis kehiin. Etuakselin puslista kairasin keskireiät 11mm terällä jolla sai sitten snadisti hergutella vielä reunoja jotta pultti solahtaa kivasti ineen:

Kuva

Pikkasen mukana olleita prikkoja joutui tarjoamaan molempiin päihin tukivarsia kun Johnny Jointit sekä PU puslat oli hieman kapeammat kuin orkkis tukiversien puslat. Sinne ne eteen silti solahti paikalleen:

Kuva

Panhardikin tuli pulttailtua mestoille:

Kuva

Sitten mittatietoa jos jotain kiinnostaa, ja vaikkei kiinnostaisikaan niin tässä sitä tulis silti :D Kaikki Core4x4 tukivarret ovat pidempiä kuin originaalit, ainoat joita ruuvasin auki tämän 2" korotuksen yhteydessä on ylätukivarret edessä. Alatukivarret edessä ja takana ovat siis niin lyhkäisinä kuin menevät, mutta tässä siis pituuksia joilla mä nyt laitoin romppeet kiinni tuon lievän korotuksen yhteydessä.

Etu-ylä: Orkkis tukivarsi 38cm (puslien reikien keskeltä mitattuna), Core4x4 tukivarsi 40,3cm

Etu-ala: Orkkis 40,2cm, Core4x4 41cm

Panhard: Orkkis 81,7cm, Core4x4 82,5cm

Taka-ala: Orkkis 45,5cm, Core4x4 46cm

Oiotaan sen verran tässä, että edessä fillarit siirtyi noin 1,5cm eteenpäin ja takana noin 1cm taaksepäin. Jotain on snadisti vinossa keulassa koska caster kuskin puolella 4-astetta ja apparin puolella 6-astetta. Muuuutta mun mittaukset ei ole absoluuttisia, niin tarttee viedä johonkin pajaan jossa saavat säädettyä kohdilleen. Apparin puoleinen fillari on myöskin edempänä lokarin oven viereisestä reunasta mitattuna himpun about sentin verran, mutta jos mittaan "runkopalkin" jäykistepellin reunaan alatukivarren etummaisesta pultista mittaa niin silloin oli noin 1,5mm heitto. Ihme homma, ollu vissiin hitsuurobotti jurrissa kun toi on kolvattu kasaan koska mitään mälläyksen merkkejä ei autossa ole havaittavissa. Noh, ettepäin...

Toinen vetareista oli täysin kuiva eikä suojakumissa ollut minkäänsorttisia halkeamia. Sillä vähän ihmetytti että miksi toinen oli porsinut, mutta ilmeisesti joku on osunut siihen koska rasvan karkailun aiheutti tällainen palkeenkieli:

Kuva

Ei muuta ku käsivarastosta universaalia kendoomia kaivelemaan kun aikoinaan tuli matkamobiilia varten niitä tilailtua. Näistä sai ihastuttavan hyvin matchaavan kumin kun saksi oikeasta kohtaa. eBaysta siis joskus tilannut näitä:

Kuva

Tässä saksimaton ja saksittu vierekkäin:

Kuva

Ja istu siis just eikä melkein pituudeltaan ja halkaisijoiltaan:

Kuva

Laittelin kaikki keulan romut takaisin kasaan, ja sitten alkoikin peräpään ihmettely. Auto taas pukkien varaan ja pikku smyygailua ympäriinsä -> ylätukivarren puslat näytti jotenkin huonolta ja nehän olikin täysin päreinä:

Kuva

Koska villeissä ajatuksissa on että jokus ehkä tulisi custom ylätukivarsikin, niin valkkasin sitten Crownin tarvikkeet tuolta 4x4partsilta vaikka Jamantilta olisi orkkiksetkin löytynyt. Ihan siis siksi ne halvat että josko vaikka se tukivarsi ja bling bling ja silleen että pääsee parkkiksella ajamaan kanttarin yli. Mettään kehtaa vieläkään lähteä rymyymään :wink: Kiinnostaisi toki vietävästi sekin jostain syystä...

Mutta joo, orkkis puslien orientaatiosta poikkeavasti päätin asentaa nänä koska edelliset oli vajaassa kahdessa vuodessa täysin revenneet ja puruna. Ja ne laitoin samoin päin kuin ne mitkä siellä siis oli. Nyt laitoin niin, että jöötimmät kumivalut on auton pituussuunnan mukaisesti koska siinä suunnassa mun järjen mukaan suurin rasitus tulee kun mahtava V8 Power Tech mylväisee. Katotaan kestääkö ja kuin kauan, ja se säädettävä ylätukivarsi jne:

Kuva

No kun mä sitä auton hanuria pukeille nostin, niin tuumailin että kylläpä nyt mun puupönkät rätisee kun laitoin ne poikittain sieltä runkopalkeista helmoihin ja siitä sitten tunkkailin ylös. No ei rätissy puu:

Kuva

Just ennen tunkkausta kattelin että jännän näköisiä pintaruostekuplia kuskin puolella siinä muuten siistissä helmassa. Internet osas kertoa että nää ruostuu sisäpuolelta, on sitten varmaan villin näköiset helmarakenteet niissä vehkeissä joissa sitä ruostetta näkyy sen verta että on reikää jo helmoissa ulkopuolellakin.

Keskityin tässä kohdin kuitenkin takapään hieroskeluun, ja sinne tuli heitettyä uudet kumit vieterienkin alle kun vanhat olivat aivan kaameessa iskussa:

Kuva

Tässä vielä todiste siitä että alatukivarsikin löysi paikalleen, ylätukivarsi tuli toki veivattua mestoille ennen tätä heti kun olin puslat saanut vaihdettua:

Kuva

Sitten piti taas vetää vähän lepoa ja tänään kävinkin uteliaisuuden merkeissä pikku testilenkinllä sekä ostamassa peltiä. Auton kun olin peruutellut talliin, niin ihmettelin että miksi on vähän kallellaan. Hetkon siinä sitten jatsailin ja ihmettelin että mistähän mulle on siunaantunu yksi ylimääräinen 2" korotuspala takapäähän. No niin no, ei se ollut ylimääräinen. Jahka sen limpun laittelin sinne paikoilleen, niin aloin katselemaan tätä helman alapintaa tarkemmin:

Kuva

Nyt oli oiva tilaisuus kokeilla plasmaa ekaa kertaa mätähommissa, ja vaikken nyt sitä hirveän hyvin tai vakaasti osaakaan operoida niin pirun helposti lähti kyllä pelti erkanemaan autosta:

Kuva

Tutkailin helmaa sisäpuolelta ja tosiaan tosta takaa löytyy tota norjankromia mutta muualla ei niinkään. Tuossa olinkin jo miettinyt että minkälaista rock slideriä tähän rakentelisi helmojen ympärille jos joskus oikeasti innostuu johonkin mennä rymyämään. Tais nyt sitten suttaantua yli se optio, ja maailmalla näyttäis siltä että on suht menestyksekkäästi tehty 2x6" palkkihelmoja näihinkin. Josko sitten sellaiset hieman muotoiltuna paikoilleen kun aika on kypsä. Tuskin tätä mun rassia tarttee museoida, eihän? :D

Joka tapauksessa pelti löysi paikkansa, saumoista ei tullut luokkahitsarin tyylinäytteitä joten niitä joutui vähän hiomaan. Runttasin kanssa vähän liimamassaa saumojen päälle josko pysyis vähän tiiviimpänä se sauma, mitään merkitystä sillä nyt ei suuremmin ole jos ne palkkihelmat tuonne taikinoi. Sisä- ja ulkopuolelle vetelin paukkupullosta vähän sinkkiä kanssa ja tähän jäätiin tänään:

Kuva

Kävin ajelemassa toisen lenkin ja autohan on ihan pirun paljon jämäkämpi kuin ennen tukivarsien vaihtoa, vaikka siellä on ne kuttaperkkaset korotuslimput jousienkin välissä. Jos jollain on hyvää vinkkiä heittää mestasta jossa se alustan säätö jiirin onnistuu, niin saa kertoa. Tais joku suositus jo aiemmin Timolta tulla jos en ihan väärin muista?

Mut jes, vähän se on taas maasturimman näköinen kun on vähän korkeampi. Nyt istuu paksummat kumitkin paremmin kuvaan, ainakin omasta mielestä. Sehän piisaa koska auto on mun :D

Kuva

Kuva

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 07.08.2020. 21:10

Uffaffaa, kaivelin vanhoja sähköposteja ja Autohuhta oli paikka jota aikaisemmin suositeltiin ja 4x4 Partsillakin huikattiin että siellä pitäisi onnistua. Heitin kontaktit sinne suuntaan, katotaan mitä tuleepi vastineeksi. Voisin kuvitella että Sipoonlahden Arctic Trucksillakin onnistuisi säätö?

Vähän lisää ajeltu tänään, suht hyvin tuntuisi kosla pysyvän tiellä. Motarilla snadi jurnutus 100km/h kieppeillä joka sitten loppuu siinä jossain 110km/h kieppeillä ja 120km/h meneekin täysin mukisematta ilman mitään ylimääräisiä soundeja tai tärinöitä. Tokihan alustassa on nyt sen verran jämymmät puslat ympäriinsä, että perseeseen asti rekisteröityy tiestön epätasaisuudet eri malliin kuin aiemmin. Ei mikään rata-auto, mutta huomattavan paljon terävemmin tuntuu. Ei toki minua häiritse, kiva että välittyy vähän enemmän tiestön meininkiä takalistoon asti sen sijaan että leijaillaan epämääräisesti johonkin suuntaan :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 07.10.2020. 18:08

Jeeppi muutoskatsastettu tänään, kiitoksia vaan vinkeistä asiantuntevan katsastuspaikan suhteen. Ja pitääpä sanoa että Matti palveli kyllä ensiluokkaisesti tuolta Tattarisuon Autokatsastuksesta käsin, sain jopa etukäteen palautetta tekemistäni muutoksista ja niitten "leimattavuudesta" niin oli oikein kiva ajella mestoille näyttämään kärriä.

Korotuslimpuista minulla oli valmistajan lausunto että sopivat kaikkiin WJ/WG Jeeppeihin, ei tarvinnut virallista sertifikaattia. Tukivarsista minulla oli printit valmistajan sivuilta joista ilmenee yhteensopivuus. En lopunviimein nyt tiedä virallista kantaa että onko kumpaistakaan pakko olla, mutta tuskinpa niistä haittaakaan on. Alustan suuntauksesta oli rapsa + kuitti ja näin ollen riittävästi materiaalia muutoskatsastusta varten.

Hieman askarrutti myös että uskaltaako tämän ikäiseen autoon lähteä palkkihelmoja tekemään koska EU hyväksynnät jne, mutta sitä ei tartte pelätä eli saa tehdä palkkihelmat kunhan oikeasti hitsaa ne kiinni jokaiseen paikkaan mistä vanhat pellit laikkaa irti. Toi olis varmaan ihan p0p modifikaatio siltä varalta että joskus mettäreissulla tai muuten vaan tulee erehdyttyä offin puolelle ja helma lipee kiveen...

Seuraavaksi luvassa perus huoltoa, eli öljynvaihtoa ja filtteriä ja sen sellaista. Onkos jengi kuinka pedantisti noudattanut tuota 20tkm öljynvaihtoväliä periin? Sehän on se "ankarien olosuhteiden" vaihtoväli, ja kaneetti vissiin oli että jos yksikään ehdoista täyttyy niin sitten noudatetaan tuota -> Suomen lämpötilavaihtelut jo kuittaa yhden kriteereistä siinä listassa. Tässä kohdin tulee mieleen että olis voinu hitsuutella tyhjennysproput niihin perien kuoriinkin jotta olis helpompaa tyhjätä. Noh, vedetään imurilla hillot pihalle ja sitten vaan uudet öljyt tilalle. Lämmityskilujen huolto odottaa vielä sopivaa aikaslottia, siihen mennee viikonloppu kuitenkin kun kojelaudan kiskoo pihalle ja hieroo kaiken kuntoon ja takaisin paikoilleen.

Kirjoita vastaus