Grand Cherokee -00 4.7 V8
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Mulla on tuossa nostimella samanlainen, lämppäri pöydällä... Menee jo rutiinilla...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Joo no pultteja ja muttereitahan noi kaikki vehkeet on, jotenkin vaan tuntuu karseelta idealta lähtee kynsimään palasiksi tollasta himmeliä kun sähköjä ja vipujakin on het paljon enemmän kuin vielä vanhemmissa katiskoissa. Jonkun pitäis vielä siivota mun autotallikin että sinne edes mahtuisi jotain tekemään 

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Transportterin remontti meni ihan vihkoon, niin päätinpä tässä tänään sitten pihalla tehdä perus öljynvaihtohuollon Jeeppiin. Edellisestä pihasessiosta onkin aikaa, joten hatun nosto kaikille herrasmiehille sekä daameille jotka pihalla vermeitänsä ruuvaa. Vettä tuli luonnollisesti, mutta sitten kun remonki oli ohi niin se sataminen loppui ja aurinko alkoi pilkottaa. Tietty.
Tuli mieleen että mullahan on ihan virallinen huoltokirja niin räppäsinpä kuvan kaikkien iloksi josko haluaa täkäläistä huolto-ohjelmaa katsella. Eroaa hieman ameriikan ohjelmista, ainakin perien öljynvaihtoväliksi kynätään 48tkm. Mut tosa noi:

Ilmanputsarille annetaan joviaalit 48tkm johon tuumasin että mitähän mitähän. Noh, on siinä toki 24 kuukautta toisella kuvaajalla ja kaksi vuotta ja 24tkm tämä oma filsu on roikkunut auton keulilla:

Jahka osat tulee maailmalta ja saan T4:kun kasaan, niin sitten oliskin aika ottaa itteensä niskasta kiinni ja hieroa se lämppärin kenno uuteen uskoon...
Tuli mieleen että mullahan on ihan virallinen huoltokirja niin räppäsinpä kuvan kaikkien iloksi josko haluaa täkäläistä huolto-ohjelmaa katsella. Eroaa hieman ameriikan ohjelmista, ainakin perien öljynvaihtoväliksi kynätään 48tkm. Mut tosa noi:

Ilmanputsarille annetaan joviaalit 48tkm johon tuumasin että mitähän mitähän. Noh, on siinä toki 24 kuukautta toisella kuvaajalla ja kaksi vuotta ja 24tkm tämä oma filsu on roikkunut auton keulilla:

Jahka osat tulee maailmalta ja saan T4:kun kasaan, niin sitten oliskin aika ottaa itteensä niskasta kiinni ja hieroa se lämppärin kenno uuteen uskoon...
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Rupesi olemaan hieman haasteita tuulilasin huurteenpoiston kanssa, joten se yhdistettynä siihen että oli mahis ajallisestikin hieman perehtyä Jeepin sielunelämään johti askeleet kohti tallia. Harrasteauto ulos ja Jeeppi ineen, ja lämppärin kennon vaihto työn alle. Eri vaiheitahan voi tehdä oman maun mukaan, listailen tässä nyt miten itse tuon irroittelin.
Ekaks ajelin jakkarat taka-asentoon ja selkänojat nurin, molemmat vaihdestaagit about keskelle ja sit akunkenkä irti:

Seuraavaks nypin keskikonsolin pois, eli kaikki kumilärsäkkeet ja kupinpitimet pois ja ruuvit auki:

Kyynärnojan boksin alla vielä 3 ruuvia jotka pitää avata että konsolin pääsee nostaa veks:

Piuhat pitää nyppiä konsolin alta irti koska nousevat sitten kojelaudan kanssa pois. Nämä lähtee irti kyllä mitään muuta irroittelematta, itse ruuvailin hätäpäissäni tuon airbag purkin tuosta irti kanssa:

Tuhkiksen ja vaihdekeppien välissä oleva peltikiinnike kannattaa kanssa ruuvata tässä kohdin irti, se on kiinni siis kojetaulun alareunassa sekä kardaanitunnelissa.
Seuraavaksi irroittelin hanskaslokeron ja ympäröivät muovit, itse lokero valahtaa alas kunhan kumiset kojetaulun aukon yläreunassa olevat kumiset stopparit nyppää pois edestä. Kaikki muut ruuvit on kivasti sitten näkyvillä ja löydettävissä:


Tässä kohdin pomppasinkin sitten kuskin puolelle, tiltti alas, sormet väliin, ylämuovi ylös ja sitten noi pari alamuovin kiinnitysruuvia auki:

Päädystä ruuvi auki ja sitten alamuovi lähteekin veks. seuraavaksi ruuvasin irti tuon kaaren rattitolpan ympäriltä:


Sen jälkeen rattitolpan alamuovi irti, ekaks ristipää auki alapuolelta ja sitten ylä- ja alapuoliskon erotus sormin napsauttamalla:

Tässä kohdin on helppo sitten nyppiä kaikki pistokkeet irti, jokaisessa jonkinmoinen lukituskynsi niin kuin kaikissa muissakin pistokkeissa. Parkkilukon vaijeri pitää kanssa nypätä irti, sekin on kynnellä lukossa. Itse nypläsin sen irti jo ennen rattitolpan alamuovin irroitusta kun oli suht näppärästi avattavissa.


Seuraavaksi koko rattitolppa pois, eli ristikosta tuo pultti kokonaan veks ja kiinnikkeiden alamuttereita tarvitsee vaan löysyttää. Yläkiinnikkeen mutterit kokonaan auki niin koko tolppa tipahtaa alaspäin ja sen jälkeen sen saakin vedettyä syliin:


Tollanen kiinnitysremmi pitää kanssa nyppästä irti kojetaulust, 13mm räikkälenkki oli pop:

Sitten tuolta rattiakselin yläpuolelta löytyy vielä olikos 13mm mutteri mikä pitää avata:

Sulaketaulusta ei tarvitse avata kuin nuo liittimet, itse boksia ei siis tarvitse ruuvata irti kojetaulun rungosta missä nyt avain tässä kuvassa on. OBD pistokkeen voi kanssa jättää kiinni:

Sitten vaan 10mm kannalla olevia ruuveja auki joita löytyy rattitolpan oikealta puolen sekä vasemmasta reunasta joilla tuo alumiinikehikko on kiinni korissa. Niitä on kuskin puolella 2 + 2:


Kojetaulun kaiutinlistan alta löytyy 4kpl 10mm muttereita mitkä pitää avata:

Apparin puolelta oikeasta reunasta löytyy 3kpl 10mm kannalla olevia ruuveja jotka pitää avata:

Hudlarin vasemmalta reunalta löytyy yksi, tähän oli 10mm räikkälenkki herkkua:

Tuulilasin puhaltimen suulakkeet on kanssa kynsin kiinni kojelaudassa, eli noita suulakkeita kun varovasti reunasta kampeaa ylöspäin niin nousevat pois kynnestä:

Tässä kohdin tajusin että apparin kick paneli pitää irroittaa, eli ekaks kynnysmuovi oviaukosta nyps suoraan ylöspäin, sieltä alta löytyy olikos nyt 3 ristipääruuvia jotka pitää avata, ja sitten kick panelin kyljessä on yksi torx kantainen muovikiinnike mikä pitää kanssa ruuvata auki:

Tuon jälkeen sitten alempi noista liittimistä auki, 10mm kantainen avain sopii tohon:

Tämän jälkeen kun kuikuilee jalkatilasta ylöspäin näkyy taas parit kyllennelliset liittimet lämppärin moottorin ja tulipellin välistä jotka pitää avata. Tässä kuvassa näkyym myös tuo 10mm mutteri joka pitää avata jos lämppärikotelon haluaa kabiinista pihalle, sen toinen kiinnityspiste on apparin jalkakaukalon vasemmassa reunassa kardaanitunnelin tienoilla. Siinä kanssa 10mm kanta:

Apparin A-pilarin suojamuovi tulee kanssa suoraan nyppäsemällä irti, sen alla on antennipiuhan jatko:

Sitten voikin ottaa tukevan asennon, pistää yksi käsi hanskaslokeron aukosta kojetaulun ympärille ja toisen jostain siltä kaiuttimen tienoilta ja tehdä määrätietoinen rykäisy itseensä / taaksepäin ja kojetaulu irtoaa kiinnikkeistään ja on nostettavissa pois. Itse nostin apparin puolelta ulos kokonaan pois tieltä sen, jotkut ilmeisesti roikottaa kuskin puolelta sitä vain osittain ulos. On sitten kohtuu painava se kojetaulu eli lienee helpommin yksin puljattavissa takaisin paikoilleen jos vaan roikottaa kuskin puolelta ulos sen minkä tartteen. Tässä tilanne siis sen ulosnoston jälkeen:

Tässä kohdin mulla oli jo jonkun aikaa valunut jäähdytysnesteet pihalle, eli kuskin puolella jäähdyttimen alareunassa on ruuvi josta pääsee valuttamaan nesteet pihalle. Jos tämä olisi ollut BMW merkkinen laatuauto kiin se komposiittiruuvi olisi tullut tuhantena osana pois sieltä, mutta Jeepissä se aukesi ihan nätisti! Sen jölkeen availin hieman liittimiä paisarin ympäriltä, avasin paisarin kaks 10mm kannalla olevaa kiinnitysruuvia ja nostin pömpelin pois tieltä:

Sitten nyppäsin TCM modulilta 10mm pulttia avaamalla liittimen pois ja väänsin kaapelinipun sivuun. Sen jälkeen avasin 3kpl 10mm kannalla olevaa kiinnitysruuvia / mutteria itse telineestä ja nostin modulin telineineen pois tieltä. Nappasin myös 2 oikeanpuolimmaista piuhaa irti ECU:sta ja nostin sivuun:

Sain omasta riittävästi tilaa avata jousiklemmarit lämppärin letkuista. Mulla oli vaan suorat kärkipihdit joten meni vähän taisteluksi, taivutetut tukevat kärkipihdit niin olis varmaan lähteny paljon livakkaammin klemmarit sivuun:

Letkuthan oli sitten ihan jumissa niissä lämppärikennon putkissa eikä liikkuneet millään mihinkään suuntaan. Kokeilin kääntää käsin sekä varovasti pihdeilläkin, vetää semi-apinanraivolla niitä keulaa kohti jne mutta ei liikkunu. Sormilla ja kynsillä ei myöskään irronneet kennon putkien ympäriltä niin tässä kohdin kävi mielessä jonkinmoisen koukun valmistus jostain vanhasta ruuvarista taivuttamalla. Tähän varmasti on joku virallinenkin työkalu olemassa tuumailin, mutta sittenpä napsahti takaraivoon auvoisat muistot talonrakentamisesta ja lattian raudoituksista. Heureka, tällähän ne sitten lähti kivasti auki:

Itse kennon putkien päät meni länään, mutta sitä nyt en varonut muutenkaan kun uusi kenno on laatikossa. Tämän jälkeen ruuvasin ilmastoinnin putket irti ja muistutuksen sanana se, että jos et ole käynyt missään alan liikkeessä tyhjentämässä ilmastointiasi niin tässä kohdin tulee sitten ne ilmastoinnin kaasut todennäköisesti vähemän hallitusti silmille tai jonnekin. Tässäpä näkyy myös noi länään menneet kennon putket, ja ylemmän ilmastointiputken oikealla puolen noin 5cm päässä on yksi 10mm kannalla oleva pultti joka pitää avata jotta lämppärin kotelo lähtee autosta irti:

Tulipellin ja aikaisemmin mainittujen apparin jalkatilan kiinnikkeiden avaamisen jälkeen lämppärihässäkkä siis lähtee kevyesti ylös- sekä taaksepäin vetämällä ulos autosta:


Tässäpä sitten itse potilas hieman mehineen oloisena:


Ja semi-kuivunutta jäähdytinnestettä / jankkia oli ihan tuolla kotelossakin:

Sit ei puuttuis enää kuin kasaus. Vaihdan samalla tuon apparin puolen lämpötilaa säätelevän läppämoottorin sekä entraan tuon raitisilman läpän alumiinisella versiolla. Aikaa tähän pisteeseen pääsemiseksi meni useampi tunti kun rauhakseen teki, mutta ei toi nyt lopunviimein niin kaamea ole irroitella vaikka siihen aikaa meneekin.
Ekaks ajelin jakkarat taka-asentoon ja selkänojat nurin, molemmat vaihdestaagit about keskelle ja sit akunkenkä irti:

Seuraavaks nypin keskikonsolin pois, eli kaikki kumilärsäkkeet ja kupinpitimet pois ja ruuvit auki:

Kyynärnojan boksin alla vielä 3 ruuvia jotka pitää avata että konsolin pääsee nostaa veks:

Piuhat pitää nyppiä konsolin alta irti koska nousevat sitten kojelaudan kanssa pois. Nämä lähtee irti kyllä mitään muuta irroittelematta, itse ruuvailin hätäpäissäni tuon airbag purkin tuosta irti kanssa:

Tuhkiksen ja vaihdekeppien välissä oleva peltikiinnike kannattaa kanssa ruuvata tässä kohdin irti, se on kiinni siis kojetaulun alareunassa sekä kardaanitunnelissa.
Seuraavaksi irroittelin hanskaslokeron ja ympäröivät muovit, itse lokero valahtaa alas kunhan kumiset kojetaulun aukon yläreunassa olevat kumiset stopparit nyppää pois edestä. Kaikki muut ruuvit on kivasti sitten näkyvillä ja löydettävissä:


Tässä kohdin pomppasinkin sitten kuskin puolelle, tiltti alas, sormet väliin, ylämuovi ylös ja sitten noi pari alamuovin kiinnitysruuvia auki:

Päädystä ruuvi auki ja sitten alamuovi lähteekin veks. seuraavaksi ruuvasin irti tuon kaaren rattitolpan ympäriltä:


Sen jälkeen rattitolpan alamuovi irti, ekaks ristipää auki alapuolelta ja sitten ylä- ja alapuoliskon erotus sormin napsauttamalla:

Tässä kohdin on helppo sitten nyppiä kaikki pistokkeet irti, jokaisessa jonkinmoinen lukituskynsi niin kuin kaikissa muissakin pistokkeissa. Parkkilukon vaijeri pitää kanssa nypätä irti, sekin on kynnellä lukossa. Itse nypläsin sen irti jo ennen rattitolpan alamuovin irroitusta kun oli suht näppärästi avattavissa.


Seuraavaksi koko rattitolppa pois, eli ristikosta tuo pultti kokonaan veks ja kiinnikkeiden alamuttereita tarvitsee vaan löysyttää. Yläkiinnikkeen mutterit kokonaan auki niin koko tolppa tipahtaa alaspäin ja sen jälkeen sen saakin vedettyä syliin:


Tollanen kiinnitysremmi pitää kanssa nyppästä irti kojetaulust, 13mm räikkälenkki oli pop:

Sitten tuolta rattiakselin yläpuolelta löytyy vielä olikos 13mm mutteri mikä pitää avata:

Sulaketaulusta ei tarvitse avata kuin nuo liittimet, itse boksia ei siis tarvitse ruuvata irti kojetaulun rungosta missä nyt avain tässä kuvassa on. OBD pistokkeen voi kanssa jättää kiinni:

Sitten vaan 10mm kannalla olevia ruuveja auki joita löytyy rattitolpan oikealta puolen sekä vasemmasta reunasta joilla tuo alumiinikehikko on kiinni korissa. Niitä on kuskin puolella 2 + 2:


Kojetaulun kaiutinlistan alta löytyy 4kpl 10mm muttereita mitkä pitää avata:

Apparin puolelta oikeasta reunasta löytyy 3kpl 10mm kannalla olevia ruuveja jotka pitää avata:

Hudlarin vasemmalta reunalta löytyy yksi, tähän oli 10mm räikkälenkki herkkua:

Tuulilasin puhaltimen suulakkeet on kanssa kynsin kiinni kojelaudassa, eli noita suulakkeita kun varovasti reunasta kampeaa ylöspäin niin nousevat pois kynnestä:

Tässä kohdin tajusin että apparin kick paneli pitää irroittaa, eli ekaks kynnysmuovi oviaukosta nyps suoraan ylöspäin, sieltä alta löytyy olikos nyt 3 ristipääruuvia jotka pitää avata, ja sitten kick panelin kyljessä on yksi torx kantainen muovikiinnike mikä pitää kanssa ruuvata auki:

Tuon jälkeen sitten alempi noista liittimistä auki, 10mm kantainen avain sopii tohon:

Tämän jälkeen kun kuikuilee jalkatilasta ylöspäin näkyy taas parit kyllennelliset liittimet lämppärin moottorin ja tulipellin välistä jotka pitää avata. Tässä kuvassa näkyym myös tuo 10mm mutteri joka pitää avata jos lämppärikotelon haluaa kabiinista pihalle, sen toinen kiinnityspiste on apparin jalkakaukalon vasemmassa reunassa kardaanitunnelin tienoilla. Siinä kanssa 10mm kanta:

Apparin A-pilarin suojamuovi tulee kanssa suoraan nyppäsemällä irti, sen alla on antennipiuhan jatko:

Sitten voikin ottaa tukevan asennon, pistää yksi käsi hanskaslokeron aukosta kojetaulun ympärille ja toisen jostain siltä kaiuttimen tienoilta ja tehdä määrätietoinen rykäisy itseensä / taaksepäin ja kojetaulu irtoaa kiinnikkeistään ja on nostettavissa pois. Itse nostin apparin puolelta ulos kokonaan pois tieltä sen, jotkut ilmeisesti roikottaa kuskin puolelta sitä vain osittain ulos. On sitten kohtuu painava se kojetaulu eli lienee helpommin yksin puljattavissa takaisin paikoilleen jos vaan roikottaa kuskin puolelta ulos sen minkä tartteen. Tässä tilanne siis sen ulosnoston jälkeen:

Tässä kohdin mulla oli jo jonkun aikaa valunut jäähdytysnesteet pihalle, eli kuskin puolella jäähdyttimen alareunassa on ruuvi josta pääsee valuttamaan nesteet pihalle. Jos tämä olisi ollut BMW merkkinen laatuauto kiin se komposiittiruuvi olisi tullut tuhantena osana pois sieltä, mutta Jeepissä se aukesi ihan nätisti! Sen jölkeen availin hieman liittimiä paisarin ympäriltä, avasin paisarin kaks 10mm kannalla olevaa kiinnitysruuvia ja nostin pömpelin pois tieltä:

Sitten nyppäsin TCM modulilta 10mm pulttia avaamalla liittimen pois ja väänsin kaapelinipun sivuun. Sen jälkeen avasin 3kpl 10mm kannalla olevaa kiinnitysruuvia / mutteria itse telineestä ja nostin modulin telineineen pois tieltä. Nappasin myös 2 oikeanpuolimmaista piuhaa irti ECU:sta ja nostin sivuun:

Sain omasta riittävästi tilaa avata jousiklemmarit lämppärin letkuista. Mulla oli vaan suorat kärkipihdit joten meni vähän taisteluksi, taivutetut tukevat kärkipihdit niin olis varmaan lähteny paljon livakkaammin klemmarit sivuun:

Letkuthan oli sitten ihan jumissa niissä lämppärikennon putkissa eikä liikkuneet millään mihinkään suuntaan. Kokeilin kääntää käsin sekä varovasti pihdeilläkin, vetää semi-apinanraivolla niitä keulaa kohti jne mutta ei liikkunu. Sormilla ja kynsillä ei myöskään irronneet kennon putkien ympäriltä niin tässä kohdin kävi mielessä jonkinmoisen koukun valmistus jostain vanhasta ruuvarista taivuttamalla. Tähän varmasti on joku virallinenkin työkalu olemassa tuumailin, mutta sittenpä napsahti takaraivoon auvoisat muistot talonrakentamisesta ja lattian raudoituksista. Heureka, tällähän ne sitten lähti kivasti auki:

Itse kennon putkien päät meni länään, mutta sitä nyt en varonut muutenkaan kun uusi kenno on laatikossa. Tämän jälkeen ruuvasin ilmastoinnin putket irti ja muistutuksen sanana se, että jos et ole käynyt missään alan liikkeessä tyhjentämässä ilmastointiasi niin tässä kohdin tulee sitten ne ilmastoinnin kaasut todennäköisesti vähemän hallitusti silmille tai jonnekin. Tässäpä näkyy myös noi länään menneet kennon putket, ja ylemmän ilmastointiputken oikealla puolen noin 5cm päässä on yksi 10mm kannalla oleva pultti joka pitää avata jotta lämppärin kotelo lähtee autosta irti:

Tulipellin ja aikaisemmin mainittujen apparin jalkatilan kiinnikkeiden avaamisen jälkeen lämppärihässäkkä siis lähtee kevyesti ylös- sekä taaksepäin vetämällä ulos autosta:


Tässäpä sitten itse potilas hieman mehineen oloisena:


Ja semi-kuivunutta jäähdytinnestettä / jankkia oli ihan tuolla kotelossakin:

Sit ei puuttuis enää kuin kasaus. Vaihdan samalla tuon apparin puolen lämpötilaa säätelevän läppämoottorin sekä entraan tuon raitisilman läpän alumiinisella versiolla. Aikaa tähän pisteeseen pääsemiseksi meni useampi tunti kun rauhakseen teki, mutta ei toi nyt lopunviimein niin kaamea ole irroitella vaikka siihen aikaa meneekin.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Nätin isänpäiväkelin kunniaksi kävin pikasesti lyömässä palasiksi tuota lämppärin koteloa kun tuumailin että varmaan siellä pashaa olisi jonkinverran raitisilmafilsun puutteesta johtuen. En ollut väärässä:

Ilmastoinnin kenno veks ja pihalle tiskaamaan, kuvissa ei näy keltaista eristelevyä joka tulee tonne kotelon pohjille mutta putsasin siis senkin:

Kennon pohjilla oli aikamoinen kasa köntsää ja muutenkin likainen:

Jäi näköjään ottamatta kuvat tiskatusta versiosta, mutta ihan liukkarilla ja vesiruiskulla lähti kohtuu puhtaaksi. Loppuhipostelut vedin vielä liukkarilla ka juuriharjalla rapsuttelin hyvinkin varovasti lamellien suuntaisesti tuloilman puolta tuosta kennosta ja lähti oikein siivoksi.
Sitte vaihtelin uuden läpän tonne raitisilman tuloonkin, vaikutti ihan jykevältä tämä Puolasta (muistaakseni) tilattu tekele:


Neppailin vielä lämppärin kennonkin paikalleen, josko sillä taas 20-vuotta pärjäisi kun otin orkkis kennon. Sama virsi tohon läppäservoon, näytti olevan saman valmistajankin kuin originaali. Toivottavasti pelittää paremmin...

Kasailu jatkunee ensi viikon puolella
Ensi viikolla näyttäis tulevan 2-vuotis synttäritkin oman Jeep tarinan kerronnalle -> kärri ollut alla toisinsanoen hitusen yli 2-vuotta ja vieläkään ei kaduta tällaisen hommaaminen käyttikseksi vaikkei nyt pattereilla kuljekaan.

Ilmastoinnin kenno veks ja pihalle tiskaamaan, kuvissa ei näy keltaista eristelevyä joka tulee tonne kotelon pohjille mutta putsasin siis senkin:

Kennon pohjilla oli aikamoinen kasa köntsää ja muutenkin likainen:

Jäi näköjään ottamatta kuvat tiskatusta versiosta, mutta ihan liukkarilla ja vesiruiskulla lähti kohtuu puhtaaksi. Loppuhipostelut vedin vielä liukkarilla ka juuriharjalla rapsuttelin hyvinkin varovasti lamellien suuntaisesti tuloilman puolta tuosta kennosta ja lähti oikein siivoksi.
Sitte vaihtelin uuden läpän tonne raitisilman tuloonkin, vaikutti ihan jykevältä tämä Puolasta (muistaakseni) tilattu tekele:


Neppailin vielä lämppärin kennonkin paikalleen, josko sillä taas 20-vuotta pärjäisi kun otin orkkis kennon. Sama virsi tohon läppäservoon, näytti olevan saman valmistajankin kuin originaali. Toivottavasti pelittää paremmin...

Kasailu jatkunee ensi viikon puolella

Ensi viikolla näyttäis tulevan 2-vuotis synttäritkin oman Jeep tarinan kerronnalle -> kärri ollut alla toisinsanoen hitusen yli 2-vuotta ja vieläkään ei kaduta tällaisen hommaaminen käyttikseksi vaikkei nyt pattereilla kuljekaan.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Sitten erittäin vahva suositus vaihtaa tässä vaiheessa samalla myös ilmastoinnin höyrystinkenno. Noita ilmastoinnin kennoja on hajonnut paljon uudempanakin - tyyliin yli 10 vuotta sitten - joten nyt kun on paketti auki niin samalla sekin kuntoon.
Homma itsessään vaikuttaa hyvin pitkälti samanlaiselta kuin ZJ:ssäkin, eli aivan yhtä hanurista..
Homma itsessään vaikuttaa hyvin pitkälti samanlaiselta kuin ZJ:ssäkin, eli aivan yhtä hanurista..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Jos olisi ylimääräistä fyffeä niin vaihtaisin, en nyt kuitenkaan ala sitä varuiksi vaihtamaan koska se ei ole vuotanut. Mun munkilla sitten paukahtaakin varmaan viikon sisään ilmastoinnin täytöstä...
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Jos on rahasta tiukkaa, niin näyttäisi olevan esim. Four Seasonsin versio Rockautossa n.45€ + fedexin hitaampi rahti, tulli ja alv. etukäteen maksettuna -> yhteensä 87€. Orkkis mopar on ~150€ + kulut, tosin näyttää delayta eli ei välttämättä saatavissa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Tuppaa toi Rockauto aina jäämään pläräilyistä pois kun käyttöliittymä on 90-luvulla, mutta siellä vissiin on aika edullista kamaa vaikkakin tullit ja alvit ja kaikki parruttaa sitten tässä päässä... Toki hamsteri lähtee omassa lantussa laukkaamaan että onko halvin mahdollinen tarvike lopunviimein parempi kuin ehjä orkkis, entten tentten.
Kotelo lensi jo paikalleen eli jää nyt vaihtamatta kenno, toivotaan että kestää. Ennemminkin hieman arveluttaa putkiliitosten O-renkaitten kondis, ne lienee Vitonia kun ovat vihreät. Noh, ne saa onneksi vaihdettua ilman että kynsii taas koko katiskan kabiinin puolelta palasiksi. Keulilla oleva lauhdutin hieman hikoaa vastaavista liitoksista, niin pitänee hakea Viton O-rengas lajitelma vaikka IKH:lta kun näytti maksavan noin 14 jörötsiä.
Kotelo lensi jo paikalleen eli jää nyt vaihtamatta kenno, toivotaan että kestää. Ennemminkin hieman arveluttaa putkiliitosten O-renkaitten kondis, ne lienee Vitonia kun ovat vihreät. Noh, ne saa onneksi vaihdettua ilman että kynsii taas koko katiskan kabiinin puolelta palasiksi. Keulilla oleva lauhdutin hieman hikoaa vastaavista liitoksista, niin pitänee hakea Viton O-rengas lajitelma vaikka IKH:lta kun näytti maksavan noin 14 jörötsiä.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Tämä remontti on omassakin edessä joten erittäin mielenkiintosta seurata
.
Rockautosta on tullut tavara todella nopeasti, noin reilu viikko yleensä. Sivut on toki vähän vanhahtavat.

Rockautosta on tullut tavara todella nopeasti, noin reilu viikko yleensä. Sivut on toki vähän vanhahtavat.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Saa sieltä niitä orkkisosiakin jos haluaa, ja niitä halvimpia tarvikkeita ei kannata ostaan yhtään mistään kaupastaMacke kirjoitti: ↑10.11.2020. 12:09Tuppaa toi Rockauto aina jäämään pläräilyistä pois kun käyttöliittymä on 90-luvulla, mutta siellä vissiin on aika edullista kamaa vaikkakin tullit ja alvit ja kaikki parruttaa sitten tässä päässä... Toki hamsteri lähtee omassa lantussa laukkaamaan että onko halvin mahdollinen tarvike lopunviimein parempi kuin ehjä orkkis, entten tentten.

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Nopeestipa tuntuisi sitten Rockautosta osat tulevan perille jos noinkin liukkaasti kulkee.
Keräilin motivaatiota tohon iltakasiin tänään, autossa oli eilisen jäljiltä paikoillaan lämppärikotelo kaikin tavoin kiinni ruuvattuna + kaikki kilkkeet paikoillaan pannuhuoneessa. Hippasen mietitytti miten se kojetaulu sinne uppoaa, mutta ihan kivasti sitäkin jaksoi kelkkoa paikoilleen. Lähdin sitä hieman yläviistosta punnertamaan paikalleen silleen että tuulilasin alla oleviin kiinnikkeisiin ripustin roikkumaan ekaks. Hieman ähräämistä, puhinaa ja vääntämistä ja sinne lumpsahti:

Huomiona sellainen, että ennen paikalleen saamista nyppäsin pois kuskinpuoleisen A-pilarin verhouksen kanssa kun se nyt tuntui hieman edessä olevan. Toinen mikä kannattaa nyppästä lämppärikotelosta pois ennen kuin alkaa tota kojelautaa tonne ähräämään on kuskinpuolen jalkatilan ilmastointiputki koska se on ikävästi edessä kun kojelautaa koittaa paikalleen taitella:

Tuon tötsän saa siis painettua takaisin paikalleen kyllä, mutta mä en ainakaan saanut sitä irti enää nyppästyä siinä vaiheessa kun tota kojelautaa paikalleen olin jo laittamassa. Tässä vaiheessa kiinnittelin tuulilasin alapuolella olevat mutterit ja passailin samalla kojelaudan samalle korkeudelle kuin oli ollutkin, hyvin näki siis prikkojen jäljet missä olivat olleet.
Rattitolppaa paikalleen laiton jälkeen parkkilukon vaijeri + piuhat mestoille. Kaikki kiinnitykset veivailin kanssa paikalleen, vieläkin aikalailla kaikki samassa kohdassa kuin ennen purkua kun prikkojen jälkiin vertaili:

Metallikehikko takasin rattiakselin ympärille ja loput kuskinpuolen muovit kiinni:

Sitten laitoin kaiutinritilän paikalleen, ruuvailin kojetaulun keskikiinnikkeen kiinni kardaanitunnelin päälle ja kytkin keskikonsolin sisään jäävät piuhat. Sitten menin apparin puolelle kiinnittelemään antennipiuhan, laitoin A-Pilarin muovin paikalleen, ruuvailin muut kiinnikkeet kiinni ja nappasin kick panelin paikalleen. Tämän jälkeen hanskasokeron ympäriltä muovit + hanskalokero itse paikoilleen ja lopuksi keskikonsoli kaikkine kikkareineen kiinni. Rupes vaikuttaa siltä että olis katiska pikkuhiljaa kasassa!

Siitäpä sitten kaatelemaan jäähdytinnesteitä järjestelmään, akkukenkä kiinni ja iloinen havainnointi ettei ainakaan heti noussut savut mistään. Hieman pelonsekaisin tuntein kabiinin puolelle, virrat päälle ja vehkeet tulille. Hörähti per heti käyntiin eikä mittaristokaan ollut kuin joulukuusi, holy cow Batman tämähän taisi ainakin näennäisesti onnistua. Kello oli aika tarkalleen 22:00 eli pari tuntia meni kojetaulun + hilujen kiinni ruuvaamiseen.

Ajelin vielä ilmastointivermeessä self diagnosticsit ja näytti 0 vikakoodia, eli uusi apparin puolen säätöservokin totteli käskyjä ja raitisilmaläppäkin liikkui odotetulla tavalla. Mun piti mitata apparin säätöservon piuhasarja liitinten välillä ennen kuin löin romut kiinni, mutta enhän mä muistanut. Ei onneks ollut vika siinä ja uuden servon vaihto ei ollut turhaa
Huomenna vois koittaa käytellä vähän enemmän ja katsoa että vedet lähtee kunnolla kiertämään. Sitä ennen taidan vaihtaa lauduttimen liitännöistä ne O-renkaat kun kävin satsin niitä viton renkaita tänään Porvoon Mikrokulmasta hakemassa. Vähän kylmää vielä että onko tiiviit putket siellä höyrystinkennon päässä kun ei eilen kasattaessa ollut noita O-renkaita, mutta vaihdetaan sitten jos täytön yhteydessä näyttäis falskaavan. Vähän joutuu purkamaan taas purkkeja pois edestä, mutta näin tällä kertaa.
Keräilin motivaatiota tohon iltakasiin tänään, autossa oli eilisen jäljiltä paikoillaan lämppärikotelo kaikin tavoin kiinni ruuvattuna + kaikki kilkkeet paikoillaan pannuhuoneessa. Hippasen mietitytti miten se kojetaulu sinne uppoaa, mutta ihan kivasti sitäkin jaksoi kelkkoa paikoilleen. Lähdin sitä hieman yläviistosta punnertamaan paikalleen silleen että tuulilasin alla oleviin kiinnikkeisiin ripustin roikkumaan ekaks. Hieman ähräämistä, puhinaa ja vääntämistä ja sinne lumpsahti:

Huomiona sellainen, että ennen paikalleen saamista nyppäsin pois kuskinpuoleisen A-pilarin verhouksen kanssa kun se nyt tuntui hieman edessä olevan. Toinen mikä kannattaa nyppästä lämppärikotelosta pois ennen kuin alkaa tota kojelautaa tonne ähräämään on kuskinpuolen jalkatilan ilmastointiputki koska se on ikävästi edessä kun kojelautaa koittaa paikalleen taitella:

Tuon tötsän saa siis painettua takaisin paikalleen kyllä, mutta mä en ainakaan saanut sitä irti enää nyppästyä siinä vaiheessa kun tota kojelautaa paikalleen olin jo laittamassa. Tässä vaiheessa kiinnittelin tuulilasin alapuolella olevat mutterit ja passailin samalla kojelaudan samalle korkeudelle kuin oli ollutkin, hyvin näki siis prikkojen jäljet missä olivat olleet.
Rattitolppaa paikalleen laiton jälkeen parkkilukon vaijeri + piuhat mestoille. Kaikki kiinnitykset veivailin kanssa paikalleen, vieläkin aikalailla kaikki samassa kohdassa kuin ennen purkua kun prikkojen jälkiin vertaili:

Metallikehikko takasin rattiakselin ympärille ja loput kuskinpuolen muovit kiinni:

Sitten laitoin kaiutinritilän paikalleen, ruuvailin kojetaulun keskikiinnikkeen kiinni kardaanitunnelin päälle ja kytkin keskikonsolin sisään jäävät piuhat. Sitten menin apparin puolelle kiinnittelemään antennipiuhan, laitoin A-Pilarin muovin paikalleen, ruuvailin muut kiinnikkeet kiinni ja nappasin kick panelin paikalleen. Tämän jälkeen hanskasokeron ympäriltä muovit + hanskalokero itse paikoilleen ja lopuksi keskikonsoli kaikkine kikkareineen kiinni. Rupes vaikuttaa siltä että olis katiska pikkuhiljaa kasassa!

Siitäpä sitten kaatelemaan jäähdytinnesteitä järjestelmään, akkukenkä kiinni ja iloinen havainnointi ettei ainakaan heti noussut savut mistään. Hieman pelonsekaisin tuntein kabiinin puolelle, virrat päälle ja vehkeet tulille. Hörähti per heti käyntiin eikä mittaristokaan ollut kuin joulukuusi, holy cow Batman tämähän taisi ainakin näennäisesti onnistua. Kello oli aika tarkalleen 22:00 eli pari tuntia meni kojetaulun + hilujen kiinni ruuvaamiseen.

Ajelin vielä ilmastointivermeessä self diagnosticsit ja näytti 0 vikakoodia, eli uusi apparin puolen säätöservokin totteli käskyjä ja raitisilmaläppäkin liikkui odotetulla tavalla. Mun piti mitata apparin säätöservon piuhasarja liitinten välillä ennen kuin löin romut kiinni, mutta enhän mä muistanut. Ei onneks ollut vika siinä ja uuden servon vaihto ei ollut turhaa

Huomenna vois koittaa käytellä vähän enemmän ja katsoa että vedet lähtee kunnolla kiertämään. Sitä ennen taidan vaihtaa lauduttimen liitännöistä ne O-renkaat kun kävin satsin niitä viton renkaita tänään Porvoon Mikrokulmasta hakemassa. Vähän kylmää vielä että onko tiiviit putket siellä höyrystinkennon päässä kun ei eilen kasattaessa ollut noita O-renkaita, mutta vaihdetaan sitten jos täytön yhteydessä näyttäis falskaavan. Vähän joutuu purkamaan taas purkkeja pois edestä, mutta näin tällä kertaa.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
No, huh-huh...
On siinä ollut homma, hyvä kun kerroit kuvien kera tuon korjauksen, saattaa olla suuri apu joillekin vastaavassa tilanteessa oleville...
Ps. Isot pojat sanoivat että remontin jälkeen jää paljon ylimääräisiä osia ja monet työkalut hukkuu, mites kävi...?
^-Toi on huumoria...

On siinä ollut homma, hyvä kun kerroit kuvien kera tuon korjauksen, saattaa olla suuri apu joillekin vastaavassa tilanteessa oleville...

Ps. Isot pojat sanoivat että remontin jälkeen jää paljon ylimääräisiä osia ja monet työkalut hukkuu, mites kävi...?

^-Toi on huumoria...

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Hähä joo, yleensähän sitä ihmetellään että mihis nää nyt sitten kuulu ku jäi yli
Työkalut on vielä levällään, mutta ensimmäistäkään ruuvia / mutteria / pulttia ei kyllä jäänyt ylimääräiseksi ja kaikki irto-osatkin hakeutuivat paikoilleen. Noin ollen kuvittelisin että kaikki on enemmän tai vähemmän kiinni siellä missä kuuluukin.
Keskikonsolia kiinni ruuvatessani oli kyllä mukamas 2 ylimääräistä ruuvia, ja tuskailin siinä että mites tämä pömpeli nyt näin paljon vielä elää takapäästään. Sitten juolahti mieleen, että ne takapenkkiläisten kupinpidikkeet piti kiskasta ulos ja sieltä alta löytyi puuttuva kiinnitysjämäkkyys kahden ruuvin merkeissä
Nää on ihan hyviä tällaset kuvalliset kertomukset, toimii itsellekin muistikirjana.

Keskikonsolia kiinni ruuvatessani oli kyllä mukamas 2 ylimääräistä ruuvia, ja tuskailin siinä että mites tämä pömpeli nyt näin paljon vielä elää takapäästään. Sitten juolahti mieleen, että ne takapenkkiläisten kupinpidikkeet piti kiskasta ulos ja sieltä alta löytyi puuttuva kiinnitysjämäkkyys kahden ruuvin merkeissä

Nää on ihan hyviä tällaset kuvalliset kertomukset, toimii itsellekin muistikirjana.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Ihan hyvin
Omastani mitä olen muutamasta kohdista availlut, niin puuttuu jo valmiiksi pirusti ruuveja ja osa on korvattu jollain näkyvästi väärillä. Näin ainakin mankan ja lämppärin säädinpaneelin kiinnityksessä. Niin joo ja ilmanputsarin kotelokin on irti
Ihme hutilointia ollut edellisellä ruuvaajalla.

Omastani mitä olen muutamasta kohdista availlut, niin puuttuu jo valmiiksi pirusti ruuveja ja osa on korvattu jollain näkyvästi väärillä. Näin ainakin mankan ja lämppärin säädinpaneelin kiinnityksessä. Niin joo ja ilmanputsarin kotelokin on irti


Jeepitön Jeeppi-intoilija