Commander P0046
Commander P0046
Jeep Commander 3.0 CRD/2007 alkoi moottoritiellä vähän rykimään. Tasaisella vahdilla ei mitään ongelmia, mutta vähän kaasua painettaessa rykii eikä tahdo kulkea. Liikkeelle lähdettäessä kevyellä kaasulla toimii ok, mutta nopeammin kiihdytettäessä alkaa rikimään. Tyhäkäynniltä moottori toimii ok aina noin 3000 rmp saakka ja sitten rykimenen alkaa eikä ota kierroksia. Jos kaasun nostaa nopeasti pois kuuluu jonkilainen "hankaava" ääni. Turbo on uusittu noin 70 000km sitten. Antaa vikakoodin P0046. Saa kuitattua pois, mutta virrankytkennän jälkeen tulee heti takaisin ennen kuin moottorin edes käynnistää. Onko turbo mahdollisesti kilahtanut vai ohjausboksi?
Re: Commander P0046
P0046
--(A15) FUSED ASD RELAY OUTPUT CIRCUIT OPEN OR HIGH RESISTANCE
--(X635) BOOST PRESSURE SERVO MOTOR CONTROL CIRCUIT SHORTED TO VOLTAGE
--(X635) BOOST PRESSURE SERVO MOTOR CONTROL CIRCUIT SHORTED TO GROUND
--(X635) BOOST PRESSURE SERVO MOTOR CONTROL CIRCUIT OPEN OR HIGH RESISTANCE
--BOOST PRESSURE SERVO MOTOR
--ENGINE CONTROL MODULE (ECM)
Siinä vaihtoehdot mitä Jeepin vianhaku antaa tuolle koodille...
--(A15) FUSED ASD RELAY OUTPUT CIRCUIT OPEN OR HIGH RESISTANCE
--(X635) BOOST PRESSURE SERVO MOTOR CONTROL CIRCUIT SHORTED TO VOLTAGE
--(X635) BOOST PRESSURE SERVO MOTOR CONTROL CIRCUIT SHORTED TO GROUND
--(X635) BOOST PRESSURE SERVO MOTOR CONTROL CIRCUIT OPEN OR HIGH RESISTANCE
--BOOST PRESSURE SERVO MOTOR
--ENGINE CONTROL MODULE (ECM)
Siinä vaihtoehdot mitä Jeepin vianhaku antaa tuolle koodille...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander P0046
Ilmeisesti hukkaportin toimintaa liittyvää. Tuleeko hukkaportin servo ja ohjausboksi tubon mukana? Täytyy vilkaista onko turbon siivet ok.
Re: Commander P0046
Turbon imupuoli näyttää ihan hyvältä ja siivet pyörivät hyvin. Kierroksia nostettaessa ohjausboksi alkaa säätää, joten sielläkin on toimintaa. Kierrosten noustessa lähemmäs 3000 kyykähtää. Nopeasti kaasua vähennettäessä huokaisee turbo kuuluvasti. Huomasin myös kulutuksen nousseen huomattavasti. Vaikuttaisi joltain boksi-vialta. Koneelle on muutama vuosi sitte tehty egr ja imusarja off, sillä olivat aika kuluneet.
Re: Commander P0046
Ompas tuttuja oireita, samanlaista nyykähtelyä ja vetojen katoamista, mutta toisinaan hetken vetoja. Tosin vikakoodit täällä olivat p0471 ja 0473, sekä pari hehkua finaalissa. Tarkemmissa tutkimuksissa paljastui paskana ollut ahtoputki ja voi sitä riemun määrää kun uuden laiton jälkeen aivan samanlainen rykijä.
Re: Commander P0046
Elikkäs ongelman aiheuttaa karstoittunut turbo. Turbon paineet nousivat liian suuriksi kun rajoitin ei toiminut ja eletroniikka alkoi rajoittaa syöttöä. Vielä ei tiedä löytyykö muutakin esim. tukkoinen hiukkassuodatin.
Ettei vaan sulla olisi tukkoinen hiukkassuodatin? Noi koodit viittaa pakopuolen painejuttuihin.
Ettei vaan sulla olisi tukkoinen hiukkassuodatin? Noi koodit viittaa pakopuolen painejuttuihin.
Re: Commander P0046
No niin auto saatiin pajalta turbon vaihdon jälkeen. Ei enää nyi ja liikkuu nätisti. MUTTA kevyesti kiihdytettäessä kuuluu vinkuva ääni. Aivan kuin vesipumpun laakeri valittaisi, mutta ääni tulee turbon suunnalta. Sama juttu kun vaihteen ollessa vapaalla ja nostaa kierrokset nopeasti 2500 rpm titienoille. Taas vinkasee. Ottaakohan turbon siipi kiinni koteloon tms. Tasasella vauhdilla ei vingu ellei hienokseltaan paina kaasua niin että paineet nousee hissukseen. Silloin vinkuminen taas kuuluu. Eikä ole mikää turbiinin suhina vaan enempi mekaaninen ääni. Hemmetti eivät tainneet pajalla koeajaa autoa lainkaan.
Re: Commander P0046
Ettei olis ihan pakopuolella vuoto ennen turboo ?
Jos sattuu olemaan vuotava liitos ja pelti tiiviste niin se kyllä pystyy pitämään melkosen vislauksen.
Itellä ainakin kun vuotaa tuossa mesen 2.7 koneessa pakosarjan ja kannen välistä niin kuullostaa samalta ku hihna vinkasis.
Jos sattuu olemaan vuotava liitos ja pelti tiiviste niin se kyllä pystyy pitämään melkosen vislauksen.
Itellä ainakin kun vuotaa tuossa mesen 2.7 koneessa pakosarjan ja kannen välistä niin kuullostaa samalta ku hihna vinkasis.
Re: Commander P0046
Tätä pakopuolen vuotoa minäkin nyt veikkaan,sillä sisään tulee jonkin verran pakokaasua. Onkohan pojat laittaneet vanhat stefat kun kuitissa luki, että stefat kuuluvat hintaan.
No ruuvaavat sitten toiseen kertaan auki/kiinni.
Auto on ollut vuosien saatossa joskus ulkopuolisen korjattavana ja joka ainoa kerta on saanut viedä takaisin kun jotain on mennyt pieleen. Kerran taittui pohjapanssari auton alle, kun olivat jättäneet kiinnittämättä. Toisella kerralla jäähdyttäjä oli vajaatäytetty neljä litraa. Kolmannella kerralla jakolaatikkoon oli saatu mahtumaan kahden litran sijaan kolme litraa väärää öljyä. Neljännellä kerralla kardaani alkoi hakata pohjaan, kun nivelen pultit oli sormikirestetty. Viidennellä kerralla täytettiin ilmastointia useita kertoja kun ei uskottu, että siellä on vuoto. Vuoto paikallistui kennossa oleeseen repeämään. Kerran huollosta tullessa seuraavana päivänä auto ei enää lähtenyt käyntiin. Syyksi löytyi viallinen akkun ja kolme pimeää hehkua, joita ei ollut huomattu normi huollossa. jne jne. Jostain syystä olen itse alkanut tehdä kaiken minkä osaan ja vältellyt kaikkia korjaamoita kuin ruttoa.

Auto on ollut vuosien saatossa joskus ulkopuolisen korjattavana ja joka ainoa kerta on saanut viedä takaisin kun jotain on mennyt pieleen. Kerran taittui pohjapanssari auton alle, kun olivat jättäneet kiinnittämättä. Toisella kerralla jäähdyttäjä oli vajaatäytetty neljä litraa. Kolmannella kerralla jakolaatikkoon oli saatu mahtumaan kahden litran sijaan kolme litraa väärää öljyä. Neljännellä kerralla kardaani alkoi hakata pohjaan, kun nivelen pultit oli sormikirestetty. Viidennellä kerralla täytettiin ilmastointia useita kertoja kun ei uskottu, että siellä on vuoto. Vuoto paikallistui kennossa oleeseen repeämään. Kerran huollosta tullessa seuraavana päivänä auto ei enää lähtenyt käyntiin. Syyksi löytyi viallinen akkun ja kolme pimeää hehkua, joita ei ollut huomattu normi huollossa. jne jne. Jostain syystä olen itse alkanut tehdä kaiken minkä osaan ja vältellyt kaikkia korjaamoita kuin ruttoa.
Re: Commander P0046
pimeitä hehkuja ei voi huomata ilman testeriä. Ja jos on ollut testeri, joko ei ole huoltoon kuuluvaa vikakoodien lukua edes tehty. Näissä kun vikavalot ei pala, vaikka kaikki kuus hehkua olis pimeenä. Kun Jeepin softasuunnittelija on lukenut direktiivin 110%sesti, kun siellä sanotaan että moottorin vikavalon pitää syttyä jos on koneen toiminnan kannalta vakava vika tai päästöjä nostava vika ja jos hehkut ei toimi, se ei konetta riko tai jos kone ei käynnisty, ei ne päästöt lisäänny --> ei vikakoodeja 

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander P0046
Juu ei ehkä maahantuojan yhdessä suurimmassa korjaamossa ei ollut oikein tiedossa mitä huoltoon kuuluu ja testeritkin oli lainassa jossain muualla.
Jos sulla olisi paja lähempänä, niin toisin tarvittaessa sulle huoltoon. Toisaalta ajankäytöllisesti varmaan olis nopeampaa kuin käyttää muualla aina kahdesti.
Jos sulla olisi paja lähempänä, niin toisin tarvittaessa sulle huoltoon. Toisaalta ajankäytöllisesti varmaan olis nopeampaa kuin käyttää muualla aina kahdesti.

Re: Commander P0046
Onneksi tämä on korjattu Fiatin puolella laittamalla lähes kaikki vikakoodit sellaisiksi, että hylky tulee katsastuksessaJAMANT kirjoitti: ↑11.03.2021. 19:38pimeitä hehkuja ei voi huomata ilman testeriä. Ja jos on ollut testeri, joko ei ole huoltoon kuuluvaa vikakoodien lukua edes tehty. Näissä kun vikavalot ei pala, vaikka kaikki kuus hehkua olis pimeenä. Kun Jeepin softasuunnittelija on lukenut direktiivin 110%sesti, kun siellä sanotaan että moottorin vikavalon pitää syttyä jos on koneen toiminnan kannalta vakava vika tai päästöjä nostava vika ja jos hehkut ei toimi, se ei konetta riko tai jos kone ei käynnisty, ei ne päästöt lisäänny --> ei vikakoodeja![]()



Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: Commander P0046
No joo, ei toikaan nyt ihan oikein ole, mutta mitä me noille voitais...keltsi kirjoitti: ↑12.03.2021. 11:18Onneksi tämä on korjattu Fiatin puolella laittamalla lähes kaikki vikakoodit sellaisiksi, että hylky tulee katsastuksessaJAMANT kirjoitti: ↑11.03.2021. 19:38pimeitä hehkuja ei voi huomata ilman testeriä. Ja jos on ollut testeri, joko ei ole huoltoon kuuluvaa vikakoodien lukua edes tehty. Näissä kun vikavalot ei pala, vaikka kaikki kuus hehkua olis pimeenä. Kun Jeepin softasuunnittelija on lukenut direktiivin 110%sesti, kun siellä sanotaan että moottorin vikavalon pitää syttyä jos on koneen toiminnan kannalta vakava vika tai päästöjä nostava vika ja jos hehkut ei toimi, se ei konetta riko tai jos kone ei käynnisty, ei ne päästöt lisäänny --> ei vikakoodeja![]()
Yksi parhaista mikä tutulle on käynyt, oli flektin vaihto Puntoon. Ilmastoiduissa Puntoissa on kaksinopeuksinen flekti, mutta nyt sellainen oli tehtaalla eksynyt ilmastoimattomaan mallin ja sehän tietysti otti ja hajosi. Tuttu vaihtoi tilalle yksinopeuksisen ja se toimii aivan oikein, mutta OBD-testissä löytyy jäähdytinpuhaltimen 2-nopeuden vika ja sitä kautta hylsy katsastuksessa
Luigi ei ole nähnyt vaivaa speskata näitä tois-sijaisten vikakoodien alle, kaikki vaan samaksi
![]()
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander P0046
No niin taas kulkee eikä viheltele. Vuoti turbon stefasta kun pultit oli liian pitkät ja pohjasivat ennen kuin kiristyivät kunnolla.
Re: Commander P0046
Poistettu ilmeisesti ohjelmoinnin yhteydessä. Juu, P0238 viimeisin koodi, eli ahdin/ahtopaineanturi A virtapiiri korkea. Nyt vaihdettu ahtoputket, ahtopaineensäädin, pakokaasujen paineanturi ja eilen vielä ahtopaineanturi ja testaamaan täynnä intoa, ja tuloksena yksi hyvä kiihdytys jonka jälkeen ei ihmeemmin kiihdytellä, koska nykii ja turbo huokailee. Pitää ensi viikolla roudata johonkin pajalle niin tutkikoon niin paljon kuin sielu sietää.