wj 2.7 dieselin jäähdytysnesteen kulutus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
6PPC
Viestit: 4
Liittynyt: 17.09.2018. 10:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

wj 2.7 dieselin jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja 6PPC » 02.05.2024. 9:36

Hei
Talvella ilmeni ongelmaa että Jeep alkoi hukata jäähdytysnestettä. Auto on hommattu syyskesälllä ja silloin vikaa ei ollut.
nyt taas kun kelit lämpesi, ongelma poistui, mistähän johtuu? Onkohan paisuntasäiliö liian pieni lämpötilanvaihtelulle vai onkohan oikeasti joku vika. Webasto autossa on, mutta ongelma ei satu 1/1 Webaston käytön kanssa

henu
Viestit: 178
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: wj 2.7 dieselin jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja henu » 09.05.2024. 18:56

Täällä kans mesen koneinen hävittää nestettä, on itseasiassa viimisen 120 tonnia ja 6 vuotta hävittänyt tahdilla 1-2 paisarillista (kunnes taso anturi ilmoittaa)/30 tonnia/vuos.

Nyt on vaan ruennut syömään enemmän ja oon nyt pari viikoo koittanu löytää jotain vuotopaikka, ma heitin UV aineet säiliöön ja parina päivänä koittanu löytää et mistä hemmetistä se tulee mut vielä ei oo mitään selkeetä kohtaa näkynyt.

Mulla on aina ollut pisara pari nestettä moottorin ja laatikon liitoksessa ja startin alapuiolella olevassa öljypohjan pultin kannassa, koskaan ei oo merkannut itseään esim parkkiruutuun.

Moottoriöljyjen sekaan se ei vaikuta menevän eli perusvika öljycooleri ei tässä tapauksessa tunnu olevan käynnissä, paisariin ei tee painetta eikä sinne myöskään öljyä ole ilmaantunut.
Paisarin korkki tuntu jossain kohtaa kuoleutuvan ja päästi jäähy järjestelmän paineet pois kohtuu nopeesti mutta ei esim oo koskaan keittäny, sekin on nyt muutaman päivän ollu uus ja jäähyjärjestelmässä tuntuu paineet pysyvän kuumana sammuttamisen jälkeen.

Vaihdelaatikon öljycooleri syylärissä on ohitettu jo pari vuotta sitten joten ei ne sinnekkään mene.
Lämppärin sisäkennon vaihdoin vuosia sitten eikä siinäkään tunnu olevan vuotoja.

Kone on aina startannut kylmänä/kuumana normaalisti eli ei oo mitään rykimistä tai muutakaan viitettä että menis palotilaan, pakoputkestakaan ei tunnu tulevan hajua eikä mitään usvaa.

Hankala tapaus jokatapauksessa, pitää varmaan vaan ajaa ja oottaa että joku nurkka koneesta selkeesti rupeis erottumaan tuon UV aineen johdosta.

Reijo
Viestit: 3
Liittynyt: 09.04.2010. 22:51
Paikkakunta: Vaasa

Re: wj 2.7 dieselin jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Reijo » 14.05.2024. 4:28

Mun vuosimallin 2003 Grand Cherokee 2,7 CRD:ssä oli pientä nestevuotoa, kun sen hankin 2010. Tieto siitä, että jäähdytysnestettä katoaisi pikkuhiljaa kerrottiin minulle ostotilanteessa entisen omistajan taholta. Selvää syytä vuotoon ei ollut kuulemma tiedossa. Pienen vuodon kanssa entinen omistaja oli kuulemma oppinut elämään. Ja tallissakaan auton alle lattialle jäähdytysnestettä ei ollut kuulemma tippunut. Omistaja oli seurannnut nesteen katoamista ja lisännyt sitä tarpeen vaatiessa.

Entiseltä omistajalta auton historiaa tiedustelin nimenomaan autoa minulle myyneen autoliikeen kehotuksesta, kun olin kertonut tuntevani etäisesti tuon auton edellisen omistajan. Myyjälle kerroin ennen kaupan tekoa tuosta entisen omistajan kertomasta pienestä vuodosta. Myyjän totesi, että sellainen olematon vuoto voisi johtua vaikkapa vesipumpun tiivisteen vähäisestä vuotamisesta. Yritimme selvittää myyjän kustantamassa kuntotarkastuksessa katsastusasemalla myös tuota nestevuotoa ennen lopullista ostopäätöstäni, mutta ei se selvinnyt.

Sitten auton ostettuani huomasin jo noin viikon jälkeen ennen auton käynnistämistä, että moottorin kannen etureunan päällä syvänteessä oli hieman jäähdytysnestettä. Seurailin tilannetta ja yritin selvittää vuotoa, kun jäähdytysnestettä katosi pikkuhiljaa. Totesin noin kuukauden päästä ostosta, että jäähdyttimen alla oli jäähdytinnestevuotojälkiä kadulla ja sittemmin myös autokatoksen lattialla. Sen jälkeen aloin pitämään sanomalehteä lattialla vuotokohdan alla vuodon seuraamiseksi.

Noin parin kuukauden kuluttua ostosta vein Jeepin määräaikaishuoltoon ja pyysin selvittämään myös tuota jäähdytysnesteen häviämistä. Merkkihuollosta kerrottiin sittemmin, että jäähdyttimen alareunassa olisi jonkinalainen epämääräiseksi minulle jäänyt pieni lohkeama, josta vuoti vähäisesti jäähdytysnestettä. Ja seuraavaksi kerrottiin myös se, että itse asiassa edellinen omistaja oli tilannut merkkihuoltoon jo uuden jäähdyttimen autoon, mutta sitten myyjä olikin laittanut auton myyntiin ja uusi jäähdytin oli jäänyt merkkihuollon hyllyyn.

Tiukan väännön jälkeen autoliike lopulta vaihdatti merkkihuollossa Jeeppiini hyllyssä odottaneen uuden jäähdyttimen. Maksoin vain sen 140 euron vaihtotyön. Myyjäliike kustansi lopulta jäähdyttimen, kun totesin, että auton entinen omistaja oli ollut autoliikeen apulainen ja salannut minulta tietoja. Olihan autoliike kehottanut minua kysymään autosta lisätietoja sen entiseltä tuntemaltani omistajalta.

Selvitin sittemmin itse vanhan jäähdyttimen vuotoa. En löytänyt siitä kylläkään minkäänlaista lohkeamaa. Mutta alareunan toisen öljy-yhteen kierre oli vaurioitunut ilmeisen ylikiristämisen takia, ja siitä tihkusi juuri ja juuri jäähdytysnestettä.

Jeepin pieni nestevuoto jatkui senkin jälkeen. Kyllästyin jo puolen vuoden jälkeen ostosta vuodon tarkemapaan dokumentointiin ja seuraamiseen. Kunhan vain silloin tällöin tarpeen vaatiessa lisäilin jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön...

henu
Viestit: 178
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: wj 2.7 dieselin jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja henu » 16.05.2024. 17:55

Nyt tais löytyä.
Ihan niinkin arkinen asia ku lohkolämppäri, oon kattonu sen useasti ja kuiva se on tähän asti ollut.
Viimisen kuukauden aikana tuo on hävittänyt nestettä vaihtelevasti joten ilmeisesti nyt satuin vaan kattomaan sopivan vuotavalla hetkellä kylmällä koneella.

Kirjoita vastaus