pallonivelen vaihto

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
teerinkoski
Viestit: 3
Liittynyt: 04.03.2010. 9:45
Paikkakunta:

pallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja teerinkoski » 04.03.2010. 10:03

miten onnistuu kotikonstein pallonivelten vaihto jeep grancherokee:hen vm.2003 2.7crd.tarvitseeko ottaa vetoakselia pois ja jos tarvitsee niin miten se tapahtuu,täytyykö purkaa etuperä murikkaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.03.2010. 11:22

Täytyy ottaa vetari pois!!

Eikös tästä just ollu puhetta jossain kohtaa, tutkitaas...

Löytyi, katso tuolta: viewtopic.php?t=702 on tosin vanhempaan malliin, mutta toimii uudemmassakin, samnlainen rakenne siinä on!!

Ja jos ei itse pärjää, niin mulla onnistuu, kunhan ei ole kauhea kiire asialla, jonoa viimeiseen päivään tätä kuuta asti...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.03.2010. 11:44

Jaa, eipä siellä varsinaista toimenpidettä kerrottu, joten tässä lyhyt versio:

1. akseli ilmaan, rengas irti ja napamutteri irti + prikka pois,
2. satula pois, sen teline pois ja jarrulevy pois,
3. raidetangonpää irti (jos vasen puoli) tai raidetangonpää ja välivarrenpää irti (jos oikea puoli) olkavarresta,
4. kolme ruuvia irti olkavarren sisältä (avainväli 13mm, 12 kulmaa), jätä ne parin kierroksen verran kierteille ja sitten sopivalla hylsyllä ja jatkolla ja isolla lekalla vähän kerrallaan niistä ruuveista lyödään se napa irti,
5. ruuvit irti ja napa pois olkavarresta ja vetoakselilta,
6. vetoakseli vedetään ulos olkavarren reiästä,
7. pallonivelien mutterit irti (pari kierrosta kierteille, ei tipu olkavarsi varpaille :wink: ) ja taas isolla lekalla olkavarteen, kartiot irtoaa...
8. linkin mukaisesti puristetaan vanhat pallonivelet irti ja uudet paikoilleen,
9. kasaus päinvastaisessa järjestyksessä...

HUOMIOITAVAA KASATESSA: Vetaria takaisin laittaessa, pitää sisäpäätä hiukan nostaa/keventää, että osuisi stefaan, joka on tuonnäköinen: http://www.jamant.fi/stefa-xjmjyjtjzjwj ... p-981.html , kunhan osuu tuohon ohjaustorveen, menee perille helposti!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 07.03.2010. 7:39

Ristikoiden vaihtoprojekteissa on kuvia ja lisää ohjeita vetareiden irroitukseen,

esimerkiksi cmalinon projektipäiväkirjasta:
viewtopic.php?t=68&postdays=0&postorder=asc&start=45

tai voimansiirto-osiosta:
viewtopic.php?t=943
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

teerinkoski
Viestit: 3
Liittynyt: 04.03.2010. 9:45
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja teerinkoski » 08.03.2010. 19:52

kiitoksia vinkeistä,täytyypi rueta kesemmällä vaihtamaan pallonivelet.

Kirjoita vastaus