Jeep Cherokee Sport -00

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Jeep Cherokee Sport -00

Viesti Kirjoittaja cmalino » 22.04.2008. 9:06

Tervehdys arvon raadille!

Ajattelin laittaa tänne vähän juttua omastakin autosta. En pidä tuota minään varsinaisena projektina, mutta tajusin äsken että melkein joka viikko tulee kuitenkin jotain askarreltua ja osia vaihdeltua. RockAuto ja Jamant alkavat käymään tutuiksi :wink:

Elikkästä joo, mistä aloittaisi. Peli on siis 2000 vuosimallin Cherokee Sport pienellä bensanelosella ja kovalla janolla :? Vaihdoin reilut puoli vuotta sitten uudenkarhean Mondeon kyseiseen Jeeppiin asunnon hankinnan yhteydessä, kun päätin hankkiutua auton loppuvelasta eroon. Ei ollenkaan hullumpi päätös :D Tarkoitus on pitää auto siinä kunnossa että sillä pystyy vielä kulkemaan päivittäin töihin. Alkaa kuitenkin pelottavasti näyttämään siltä että jonain pävänä pitää vielä hommata kakkosauto päivittäiseen liikkumiseen... :?

Tässä auto melkein originaalikunnossa (lisävalot ja kahden bandin radioamatööriantenni lisätty ostamisen jälkeen):
Kuva


Kevään aikana autoon on nyt tullut 3" korotusta täydellä jousi- ja iskarisetillä ja 31" gummit (harrastekäyttöön toki):
Kuva

Kaikenmoista pientä perushuoltoa on myös tehty hiljaksiin, kuten öljyjen vaihdot moottoriin, vaihdelaatikkoon, jakolaatikkoon ja takaperään. Kaikki suodattimet vaihdoin myös kun huoltokirjan merkinnät loppuivat n. 70000km sitten. Etuperän öljyt vaihtuu vielä lähiaikoina. Jarrupalatkin meinasin viimeksi vaihtaa, mutta vanhat olivat vielä priimakunnossa joten uudet palat saavat vielä odottaa varastossa. Viimeksi kun öljyrumbaa suoritin, niin vaihdoin samalla taakse Wranglerin jarruletkun. Originaaliletu oli aika naftin oloinen ja sekin on nyt varakappaleena. Ostin Jamantilta samalla uudet jarruputket taakse siinä pelossa, että herra Murphy tulee ja rikkoo vanhat putket kun letkua vaihdan. Kuulemma noi liitokset tuppaa yleensä olemaan aika hyvässä momentissa... Ja kas, onpas nyt sitten jarruputketkin varalla kun ei noitakaan tarvinnut vaihtaa. Olivat muutenkin hyvässä kunnossa :)

Ja vielä tuo viimeisin peräöljyrumba ja jarruletkuremppa:
Kuva


Eilen kävin hakemassa Offivarusteesta hinauspisteen keulalle asennettavaksi. Illalla tuli vielä FedExin auto pihaan ja uusi ohjausiskarikin kotiutui Ameriikasta RockAutosta :D Tällä viikolla olisi tarkoitus taas kikkailla auton alla ja asentaa noi viimeisimmät kilkkeet, että pääsee lauantaina Kulmakorpeen kokeilemaan niitä helpompia uria :wink:

Jotain muutakin pientä on vielä virittelyn alla. Ihan askartelun ja huvin vuoksi aloin keräämään osia on-board-air-tsydeemiä varten ja kohta alkaa olla setti asennusta vaille valmis. Pitäähän joka autossa paineilmaa olla saatavilla :D Käytän systeemissä ihan normaalia Sandenin ilmastointikompuraa ja läjää erillisiä eri paikoista käsiin sattuneita komponentteja. Hiljaksiin on löytynyt kaikki tarvittava ja tällä hetkellä työstän sovitinlaippaa letkujen kiinnittämiseksi kompuraan. Eiköhän jo pian pääse kiinnittämään kompuraa konehuoneeseen. Mietinnän alla on vielä laturin ja kompuran paikkojen vaihtaminen keskenään.

Tulevaisuudessa (kesällä ?) pitäisi vaihtaa kälynen panhardi (track bar) tukevampaan säädettävään malliin ja heikolle raidetangolle pitäisi keksiä jotain. Myös tukivarret voisivat olla huomion kohteena. Jos intoa (lue: aikaa) riittää, niin panssarit pitäisi myös vääntää auton alle. Tekemistä siis riittää, mutta hiljaa hyvä tulee.

Pidetään ihmiset ajantasalla ja laitellaan lisää kuvia kun on taas jotain uutta askarreltu. Kuvista ihmiset tykkää aina :wink:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 22.04.2008. 9:12

Bongasinpa juuri oman autoni J&M Halme Oy:n Jeep-sivuilta :D 8)

Samaan hengenvetoon voin lämpimästi suositella ko. yrityksen palveluita :!:

http://www.ruosteenesto.eu/jeep/
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 22.04.2008. 21:25

Heps!

Sain sitten tänään vaihdettua tuon ohjausiskarin ja laitoin yhden hinauspisteen kiinni eteen. Samalla tuli vähän poistettua "ylimääräisiä" muoviosia etupäästä :wink: Vanha iskarikin irtosi kivuttomasti kun hain jo etukäteen Motonetistä riuskan ulosvetäjän. Sille on varmasti käyttöä myöhemminkin :) Originaalin ohj.iskarin tilalle tuli nyt Moog Super Trail Boss ja eron kyllä huomaa. Vanha ei kovin jämäkältä tuntunut enää irrotettunakaan.

Kuvia en tänään kiireessä ehtinyt ottaa, mutta napsin huomenna parit fotot.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 24.04.2008. 15:14

Tässä sitten näitä kansan rakastamia kuvia.

Ensin uusi, vielä toistaiseksi melkein kiiltävä, ohjausiskari:
Kuva

Vetopiste. Toistaiseksi pultattuna tuossa originaalissa kiinnityspalassa:
Kuva

Koko komeus auringonvalossa. Puskurista nyhdetty irti kaikki muoviosat haittaamasta uuden suunnittelua :wink: :
Kuva
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 25.04.2008. 10:32

Pulttasin kompressorin eilen illalla yhdeksän jälkeen konehuoneeseen kiinni ja tarkoitus oli laittaa samalla uusi hihnakin paikalleen, mutta annas olla, ylävesiletku on vissiin väärää mallia ja makaa pahasti kompuran hihnapyörää vasten :?

Kuva

Kuva

Ei se asettunut mitenkään hyvin vääntelemällä eikä kääntelemällä. Väärä on väärä. Onneksi tuo kompuran hihnapyörä on sellaisessa kohdassa että vanha hihna toimii ok vaikka kompura on jo paikallaan. Pitääkin käyttää ruokatunti hyödyllisesti ja lähteä Jamantille etsimään sopivaa ylävesiletkua. Nyt heti 8)
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.04.2008. 11:57

Ja joutuu rakentamaan kahdesta letkusta yhdistämällä!!

Outo letku tuo ylävesiletku, kun pitäisi olla luettelon mukaan sama letku ilmastoinnilla ja ilman :?: , mutta ei kyllä munkaan mielestä samalla letkulla voi onnistua tuo!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 25.04.2008. 12:30

Ja kuten Jamant jo mainitsikin, parit uudet letkut ja askarteluintoa :?

Kuva

Edittiä:

Sen verran vielä, että tuo aikaisemmissa kuvissa näkynyt ylävesiletku jonkan väitin olleen väärä, ON se oikea letku. Ainakin varaosalistojen mukaan. Kyllä sen jokainen varmasti huomaisi kun tuota letkua hetken käpistelee, että ei se voi mitenkään sopia ilmastoinnin (tai pelkän kompuran) kanssa :lol:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.04.2008. 18:45

cmalino kirjoitti: Kyllä sen jokainen varmasti huomaisi kun tuota letkua hetken käpistelee, että ei se voi mitenkään sopia ilmastoinnin (tai pelkän kompuran) kanssa :lol:
Joo, jotain mystistä siinä on, mutta jossain vaiheessa saadaan siihenkin selvyys (niinkuin muihinkin ihmeellisyyksiin on saatu :wink: :wink: )!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 27.04.2008. 20:41

No nyt on tuo ylävesiletku pienin murheista :(

Kulman ajeluissahan kävi niin että Cherokee sammui kun oltiin tulossa metsästä jo poispäin. Hinaamalla päästiin nuotiopaikalle ja ehkä tunnin ihmettelyn jälkeen auto saatiin käyntiin kaatamalla loraus bensaa suoraan imusarjaan :? Tässä vaiheessa luulin jo pahimman olevan ohi, mutta sama toistui kun hain samalla matkalla poikaa hoidosta. Jossain vaiheessa kotimatkaa huomasin vielä että jännitemittari makaa pohjassa ja "check gauges"-valo palaa... Viimeisissä liikennevaloissa vilkut ei enää toimineet ja sähkö alkoi loppumaan :x Noin neljä metriä ennen parkkiruutua auto sitten hiipui lopullisesti. Sain siirrettyä sen ruutuun vasta uuden akun ja bensaryypyn jälkeen.

Tänään otin auton pukeille ja purin ison läjän osia ulos konehuoneesta puhdistettavaksi. Näyttäisi sitten laturi sanoneen sopimuksensa irti. Pitää huomenna selvitellä asiaa vielä lisää.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä cmalino, muokattu yhteensä 29 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 29.04.2008. 12:34

No niin, äsken hain uuden laturin ja työpäivän päätteeksi jännitetään sitten josko alkaisi sähkö taas riittämään. Tuo bensan puuttuminen startatessa on kuitenkin vielä mysteeri... Kun sen pienellä bensatilkalla saa vaan käymään, niin sitten kyllä bensaa tulee suuttimista :shock: Pumppu tuntuisi kuitenkin toimivan ok, fuel raililla on painetta ja kipinä löytyy myös. Pitää toivoa että mahdollisesti antautunut laturi olisi syypää tuohonkin... :?
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 29.04.2008. 22:25

Ja taas kukkuu hienosti :D

Laturi ja yksi palanut sulake vaihdettu. Nyt voi sitten alkaa hiromaan kaikkea pienempää, kuten pakoputkea josta katosi kaikki klemmarit johonkin :roll: Myös vaihdelaatikon/jakiksen tukikumi sieltä poikittaisen palkin päältä on luovuttanut. Se oli jo ennestäänkin kulunut loppuun, mutta ilmeisesti loputkin kuminjämät poistuivat maastoon...

Jatketaanhan harjoitusta taas!!
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 30.04.2008. 8:04

Ja pari kuvaa eilisestä sessiosta :D

Kuva


Kuva
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 14.07.2008. 20:57

Taas eteni projektit hieman tälläkin rintamalla!

Tänään askartelin leikkaa-liimaa-menetelmällä uuden ylävesiletkun autoon ja samaan puhinaan punnersin vielä pidemän hihnan paikalleen. Nyt kukkuu sitten myös kompura. Hetihän sitä piti alkaa koestamaan ja kyllähän kaikki pelitti ja paineet nousi säiliöön erittäin vikkelästi. Nyt tarttisi vielä viimeistellä ottoilman suodatus ja öljytys. Letku pitäisi myös vetää takakonttin asti ja sähköpuoli rakennella kuntoon. Uusi kansi chryslerin 8.25" takaperään on myös tilattu ameriikanmaalta ja toiveissa olisi että sekin saapuisi vielä tällä viikolla. Nykyinen peltikansi näyttäisi olevan jotain muuta kun ihan suora :?

Kuvia en tänään ehtinyt räiskimään, mutta jos huomenna ehtisi paparazzia leikkimään.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 15.07.2008. 20:42

Noniin!

Sain kaikki letkut ja sähköt konehuoneessa jotakuinkin kondikseen ja ehdinpä asentamaan kytkimenkin kompuralle keskikonsolin juureen. Olin jopa niin tehokas että ruuvasin konehuoneeseen ylimääräisen rivistön sulakepaikkoja tulipeltiin :D Koekäytön perusteella kaikki toimii edelleenkin todennäköisyyttä uhmaten. Ehkä Herra Murphylläkin on kesäloma :lol:

No, vielä puuttuu pitkät vedot takakonttiin. Pari johtoa auton sisäpuolelle ja paineletku ulos pohjaan sopivaan jemmaan. Myös rele tuon kompuran kytkimen ohjaukseen pitää asentaa. Ajattelin iskeä sen tuon katkaisijan tuntumaan keskikonsolin taakse kuskin jalkatilan viereen. Modifioin kai myös jonkin verran tuota pullo/paineensäädin/painekytkin-yhdistelmää niin että kaikki tilbehöörit asettuisivat siistimmin pullojen kylkeen kiinni. Nyt ne seisoa pojottavat tuossa säiliöiden päällä. Loppusuoralla kuitenkin ollaan tämän kompura-operaation kanssa :)

Nyt on myös pari kuvaa.


Nokkelana kaverina säästin mopon ilmansuodattimen verran ja iskin tuon ilmanoton kompuralle nykyiseltä ilmanputsarilta :D
Kuva

Koko konehuonehärdelli. Kuvasta voi bongata filtterin/nesteen erottimen, öljyttimen ja uudenkarhean sulakepesän.
Vulkkista laitoin letkuihin tuohon kompuran tuntumaan kun tuppaavat ottamaan kevyesti konepeltiin kiinni.
Kuva

Ja tässä hieno kytkin koko virityksen komentamiseen. Luonnollisesti valolla :wink:
Kuva

Tässä sitten säiliöt ja tilbehöörit nykyisessä olotilassaan (Valo ei oikein meinannut kännykän kameralle riittää).
Kuva

Ja toisesta kulmasta. Valo ei edelleenkään riitä...
Kuva

Että näin tänään. Palataan astialle.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.07.2008. 21:35

Hienosti sait letkun kiertämään kompuran, näyttää kuvassa olevan just kuin pitäis olla!!!

Ja paineilmalaitteet näyttää kanssa kadehdittavan hienoilta :D !!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus