Ajoneuvoverolippu !

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 31.01.2011. 16:26

Se mullakin kävi mielessä varsinkin kun kulutuksessa ei niin hirmu isoa eroa näyttäisi olevan. Tokkopa tuolloin 2002 mittauksia tehdessä oli vielä tarkkaan tiedossa että noilla Co2 arvoilla olisi vielä veroseuraamuksia joten klappia voi olla.

Eipä silti, jos tuosta vanhemmasta 4.7 sais paljonkin Co2:sta pois niin ei se sitä todellisuutta muuta ts. maksimäärän (tai lähelle sitä) mukaan menis.

Ärsyttävää silti kun vero perustuu johonkin lukuun jonka joku on jostakin generoinut eikä ole juurikaan mahdollisuuksia todentaa sitä millään tapaa. Noh, tää on tätä.

kepa
Viestit: 8
Liittynyt: 28.03.2011. 22:07
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja kepa » 12.07.2011. 22:57

Ajoneuvoverosta mietin seuraavanlaista:

Jeep Cherokee 2,7 diesel (vuosimalli 2002, jos en väärin muista)tuli hankittua kevät talvella ja myyjä väitti silloin ajoneuvoveron olleen hänellä jotakuinkin 100€ luokaa vuodessa :shock: Tämä rutake on rekisteröity kahdelle (pakettiautoksi).

itselleni tuo kyseilen laskulappu tuli jo jonkin aikaa sitten ja siinä summa oli kuitenkin lähemmäs 400€ vuoteen. Onkos tässä nyt laskutettu väärin Trafilta, myyjä puhunut palturia vai olenko ymmärtänyt kaiken aivan väärin?

Auttakee avutonta!!!

kepa
Viestit: 8
Liittynyt: 28.03.2011. 22:07
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja kepa » 12.07.2011. 23:06

hieman lisäystä kun tuolta Trafilta lueskelin... Ymmärränkö siis oikein?

Koska autoni on rekisteröity pakettiautoksi (kaksi paikkaiseksi), niin vero on kovempi, sillä tulee auton kokonaismassan mukaan.
Siis eikö kaiken järjen kannalta olis järkevää asentaa takapenkit takaisin ja rekata henkilöautoksi, jolloin maksutkin menisivät tällä päästöjen mukaan? Ja silloin ne olisivat?

paikkatakki
Viestit: 18
Liittynyt: 29.05.2011. 10:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja paikkatakki » 13.07.2011. 22:22

kepa kirjoitti:hieman lisäystä kun tuolta Trafilta lueskelin... Ymmärränkö siis oikein?

Koska autoni on rekisteröity pakettiautoksi (kaksi paikkaiseksi), niin vero on kovempi, sillä tulee auton kokonaismassan mukaan.
Siis eikö kaiken järjen kannalta olis järkevää asentaa takapenkit takaisin ja rekata henkilöautoksi, jolloin maksutkin menisivät tällä päästöjen mukaan? Ja silloin ne olisivat?
Olikos niin että tuon Cherokeen kokonaismassa on noin 2550kg ja CO2 päästöt noin 274g/km?

Ajoneuvoveron perusvero tuon kokonaismassan mukaan olisi siis 275,21€/vuosi ja tuolla hiilidioksidipäästöllä 289,08€/vuosi.

Lisäksi ajoneuvoveroon tulee dieselkäyttöisessä vielä se käyttövoimavero joka on henkilöautossa 6,7snt/pvä ja pakussa 0,9 snt/pvä jokaista kokonaismassan alkavaa 100 kiloa kohden, eli jos se Cherokeen kokonaismassa on 2550kg, niin henkilöautona 635,83€/vuosi ja pakuna 85,41€/vuosi.

Joko se myyjä tarkoitti sitä "dieseveron" osuutta, tai sitten pokkana muisteli vanhaa aikaa (nuohan tuli voimaan viime vuonna) tuon ajoneuvoveron suhteen.

Kirjoita vastaus