Ohjausvaihde/Simpukka

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 30.08.2012. 21:02

Olikohan tuo ääni tuossa pumpussa heti vaihdon jälkeen? Mitäs sanoo edellinen omistaja?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.08.2012. 8:11

Ei toimi ATF:llä enää nää pumput, kun ATF ei pysy sisällä, suositus on PSF:ää (tai jos löytyy, niin vanhempaa Dex II -ATF:ää, mutta en suosittele)!! Eli tuommoista: http://www.jamant.fi/ohjaustehostinnest ... p-894.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 31.08.2012. 9:54

Mikäs ominaisuus noissa öljyissä on erona? Mikä tuosta PSFB:stä tekee sopivamman tälle pumpulle? Haluaa tietää miksi on vaihtamassa... :)

Riittääkö öljynvaihdossa kun valuttaa vanhat pois mitä tulee ja laittaa uudet sisään? Väkisinhän sinne hieman jää sitä edellistäkin.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.08.2012. 10:50

MaugeK kirjoitti:Mikäs ominaisuus noissa öljyissä on erona? Mikä tuosta PSFB:stä tekee sopivamman tälle pumpulle? Haluaa tietää miksi on vaihtamassa... :)

Riittääkö öljynvaihdossa kun valuttaa vanhat pois mitä tulee ja laittaa uudet sisään? Väkisinhän sinne hieman jää sitä edellistäkin.
Ominaisuuksista tiedä, mutta ATF ei pysy sisällä, alkaa vuotamaan, ilmeisesti lisäaineistu/ominaisuudet muuttuneet... PSF on tarkoitettu tehostimeen, ATF automaattiin...

No periaatteessa jos imee säiliön tyhjäksi ja täyttää, käynnistää, sammuttaa ja taas imee tyhjäksi tarpeeksi monta kertaa, tulee suurin osa vaihdettua, mutta parempi olis imeä säiliö tyhjäksi ja ottaa paluuletku irti säiliöstä ja jatkaa sitä niin paljon, että saa öljyt jäteöljyihin suoraan ja tulppaa säiliön paluuletkun liitoksen ja säiliö täyteen ja kaveri käynnistää koneen ja samalla kun pumppu pumppaa järjestelmää tyhjäksi, täyttää uudella kunnes on mennyt pari litraa läpi, kone sammuksiin ja letku takaisin säiliöön kiinni ja uutta ainetta säiliöön ja that´s it!! Silloin on vaihdettu 99%:sesti nesteet ja lopputulos on parempi... + laittaisin hoitoaineen järjestelmään puhdistamaan simpukan tehostusventtiiliä ja sitten kahden viikon kuluttua taas vaihtoon (tän vois kyllä tehdä ennenkuin vaihtaa nesteet ATF:stä PSF:ksi...)!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 31.08.2012. 11:19

Tehdään viimeisen päälle...

Täällä varaosaliike antoi maahantuojan suosituksen mukaan oikeaksi öljyksi Castrolin Transmaxtex 3 -öljyn. Kertooko mitään? Haen varmaan sitä sitten tuosta lähikaupasta....

Aiempi nimi: Castrol ATF TQ DIII
Castrol Transmax Dex III Multivehicle on suunniteltu käytettäväksi GM automaattivaihteistoissa ennen vuotta 2005 ja Ford automaattivaihteistoissa, jotka on valmistettu vuosien 1983 ja 1996 välillä, joihin vaatimuksena on Dexron® (II tai III) tai Mercon. Tämä tuote on hyväksytty käytettäväksi Allison raskaan kaluston vaihteistoissa luokituksen TES 389 mukaisesti. Se on myös hyväksytty käytettäväksi laajalti eurooppalaisissa raskaan kaluston automaattivaihteistoissa. Sitä voidaan käyttää joissakin ohjaustehostimissa. HUOM: Älä käytä kohteissa, joissa vaatimuksena on MERCON® V, MERCON® SP tai DEXRON® VI.

Allison C4
Allison TES 389
Ford Mercon
GM Dexron IIIH
MAN 339 Z1, V1
MB-Approval 236.9
Voith H55.6335.xx
Volvo 97340
Volvo 97341
ZF TE-ML 04D, 14A, 17C



...en haekaan...
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä MaugeK, muokattu yhteensä 31 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.08.2012. 11:24

MaugeK kirjoitti:Tehdään viimeisen päälle...

Täällä varaosaliike antoi maahantuojan suosituksen mukaan oikeaksi öljyksi Castrolin Transmaxtex 3 -öljyn. Kertooko mitään? Haen varmaan sitä sitten tuosta lähikaupasta....
Ei kyllä osaa sanoa yhtään sopivuudesta.....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 31.08.2012. 12:30

Entinen omistaja kertoi, että uusi pumppu oli pitänyt samaa meteliä heti vaihdon jälkeen. Jos tuo öljynvaihto ei auta niin sitten on pumpun vaihto edessä. Mitenkä toimitaan tuon "vanhan" pumpun kanssa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.08.2012. 13:17

MaugeK kirjoitti:Entinen omistaja kertoi, että uusi pumppu oli pitänyt samaa meteliä heti vaihdon jälkeen. Jos tuo öljynvaihto ei auta niin sitten on pumpun vaihto edessä. Mitenkä toimitaan tuon "vanhan" pumpun kanssa?
Pystytkö irroittamaan sen pumpun ja lähettämään sen tänne hihnapyörän kanssa, irroitan ja laitan sen hihnapyörän kiinni uuteen pumppuun ja sitten puretaan pumppu ja tarkistetaan, onko asennusvirheen merkkejä!! Sen takia haluan sen hihnapyörän kanssa, koska siitäkin näkee, onko irroitettu väärin alunperin, kun harvalla korjaamolla on oikea ulosvedin/asennustyökalu tähän hommaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 01.09.2012. 9:55

Laitan sen todennäköisesti vasta torstaina tulemaan. Tarvii autoa alkuviikosta....

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.09.2012. 9:30

MaugeK kirjoitti:Laitan sen todennäköisesti vasta torstaina tulemaan. Tarvii autoa alkuviikosta....
Okkey!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 03.09.2012. 13:42

Omassa XJ:ssä hajosi simpukka siten, ettei ottanut enään paineistettua öljyä vastaan. Hetken käyttämisen jälkeen pumppu rupesi ukvomaan (kavitoimaan) ja kuumeni järjettömästi.

Tuohon ongelmaan tarjottiin ensimmäisenä uutta pumppua, mutta jotenkin itse en oikein tuohon uskonut. Pumppu kun pumppasi nätisti käsin pyörittelemällä. Hommasin sitten toisen simpukan (Chevy S10) ja johan lähti pelaamaan.

Öljyinä on South West Trdelta haetut punaiset ohjaustehostinöljyt. Melkoista vaahtoamista siinäkin oli ensin alkuun kunnes kaikki ilma järjästelmästä poistui.

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 04.09.2012. 14:33

Tuohan käyttäytyy siten että kylmänä ujeltaa ja vaahtoaa reilusti mutta lämmetessä hieman vaimenee eikä juuri vaahtoa. Simpukalle menevä painelinja tosissaan on aika kovassa paineessa kun pumpun jälkeisessä supparihässäkässä ei tiivistenauhat pidä. Kun auto on tyhjäkäynnillä ujellus ei ole kovin paha mutta heti kun kuormitat rattia kääntämällä niin tosi pahasti se ujeltaa. Voisi tosiaankin olla mahdollisesti samaa vikaa. Pumppu lämpenee aika lailla, ihan niinkuin olisi kovalla kuormalla. Ja tässähän ei enää ole kyse ilmasta järjestelmässä vaihdon takia.

Jos simpukassa vikaa niin huomaisiko sen ohjauksen tehostuksessa? Ohjaus on kyllä erittäin kevyt niin kuin pitääkin. Ainut ongelma se meteli ja säiliöstä kylmänä ylitse pursuava neste.

Mitähän sellainen simpukka kustantaa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.09.2012. 14:59

MaugeK kirjoitti:
Mitähän sellainen simpukka kustantaa?
Tuosta: http://www.jamant.fi/simpukka-9601-cro5 ... -3716.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 07.09.2012. 11:06

MaugeK kirjoitti:Jos simpukassa vikaa niin huomaisiko sen ohjauksen tehostuksessa? Ohjaus on kyllä erittäin kevyt niin kuin pitääkin.
Mulla se tiputti tehostuksen kokonaan pois pelistä, eli ohjaus oli pirun raskas. Simpukkaan menevän linjan paine nousi ja pumpun paineenrajoitusventtiili aukesi. Nyt öljy rupesi kietsämään "hullun kiertoa" pumpun ja säiliön välillä. tämä aiheutti öljyn vaahtoutumisen ja sitä kautta pumppu rupesi kavitoimaan ja kuumenemaan rajusti.

Itse taisin maksaa käytetystä simpukasta vajaan satasen, joten ei ollut mikään älyttömän kallis kokeilu...

Voisiko vika olla tuossa paineenrajoitusventtiilissä? Jos se ei avaudukkaan oikeassa paineessa, vaan sallii simpukalle menevän paineen nousta liian korkealle ja tämä korkkaa tiivisteet?

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 07.09.2012. 15:21

Tarkastetaan pumppu ensin ennen seuraavaa toimenpidettä. Pumppu lähti tänään kohti Espoota.

Kirjoita vastaus