WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Timo L

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.11.2020. 0:24

Ei kukaan ole kutsunut sinua idiootiksi. Minä totesin vain että tee-se-itse- viritykset on idioottimaisia näissä systeemeissä. Voit toki tehdä mitä virityksiä haluat, mutta systeemi on toiminut ~20 vuotta tavalla miten valmistaja sen on ajatellut niin eihän se ole ihan persiilleen mennyt ;)

Paineensäädin on syystä juuri siellä missä se on, ja jos se falskaa niin painetta ei synny oikein. Kiskolla ei ole säädintä, sinne tulee bensa tankilta säätimen kautta, ja bensa ei palaa kiskolta takaisin tankkiin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke

Viesti Kirjoittaja Macke » 07.11.2020. 9:21

Aika moni rakentaa polttoainejärjestelmät harrastuskatiskoissaan ihan uusiksi, niin kuvittelisin että tähänkin löytyisi joku muu ratkaisu kuin ostaa se kallis pumppu sinne tankkiin. Paluutahan ei tässä järjestelmässä ole, että sen puolesta eroaa sivistysvaltioiden tuotteista ainakin siltä otannalta mitä mulla on tullut vastaan.

En myöskään laske yhden takaiskuventtiilin lisäystä viritykseksi jos sillä saavutetaan haluttu lopputulos. Se voi toki olla että mä en nyt ymmärrä sijoituksen puolesta että mihin se Jeepin polttoainejärjestelmä huomioon ottaen pitäisi laittaa. Tuskin sen kuitenkaan tarvitsee olla "pohjaventtiili" ja jos se on pumpussa painepuolella (en tiedä, en ole tutkinut), niin sitten sillä ei ainakaan voi olla mitään haitallista vaikutusta jos sen takaiskun laittaa pumpun ja filtterin väliin. Tuleehan sinne tietty kaksi klemmaria ja takaisku lisää jotka voi vuotaa.

Osaisko joku valaista että miksi sitä takaiskua ei voi laittaa filtteriltä bensakiskolle tulevaan linjaan? Jos filtterin regu vuotaa takaisin tankkiin, niin silloin ei paine nouse järjestelmässä mitenkään mun järjen mukaan sellaiseksi että pahoja tapahtuisi sen takaiskun johdosta. Jos filtterin regu jumii kiinni sinne tankkiin paluun suuntaan, niin edelleenkään se takaisku ei mitenkään nosta sitä painetta versus että olis bensapumpussa ehjä takaisku. Toki jos regu on kiinni tankin suuntaan ja bensapumpun takaisku falskaa niin tuleehan ne paineet pois sieltä järjestelmästä jos ei ole takaiskua linjassa, mutta tuossa nyt ainakin olisi mun mielestä suht helppo ratkaisu ärsyttävään ongelmaan.

Murphyn laki tietty määrittelee sen, että jos sinne sen takaiskun laittaa ja saa näin ollen laastaroitua alkuperäisen ongelman niin sitten se pumppu leipoo viikon sisään varmaan kokonaan. Tässä mielessähän se kyllä on viritys että sillä korjataan vaiva eikä suoranaisesti aiheuttajaa. Tai no, takaisku on takaisku...

Timo L

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.11.2020. 14:22

Millä tavalla se pumppumoduuli on kallis? Ihan samanhintainen kuin melkeinpä mihin tahansa muuhunkin autoon, ainakin mitä itsellä on ruiskuvehkeiden pumppuja tarvinnut vaihtaa. Ja uusinkin WJ on jo yli 15 vuotta vanha, joten pumppu ja kaikki siihen liittyvät on joka tapauksessa elämän ehtoopuolella. En vain ihan oikeasti näe mitään järkeä ostella yksi kerrallaan osia systeemiin, missä koko moduulin vaihtamalla saa tehdasuudet osat mitkä kestää ja toimii lähes 100- varmasti auton koko loppuelämän.
ZJ:tä, WJ:tä ja Dodgen saman ajan lava- autoja on muutettu paluulinjallisiksi versioiksi, ei se mikään mahdottomuus ole. Siitä vaan netistä tutkimaan jos sellaiseksi haluaa.

Omaan ZJ:hin vaihdoin jokunen vuosi takaperin koko moduulin, kun linja tyhjeni varsin nopeasti, tasakaasulla ajaessa oli satunnaista nykimistä ja bensapaine oli epätasainen. Kaikki ongelmat poistui modulin vaihtamalla, eikä se Boschin paketti mikään tappokallis ollut. Samalla vaihdoin koko bensalinjan tankilta putkelle asti AN6- teräspunosletkuun ja alkuperäisiin liitoksiin sopiviin quick disconnect- liittimiin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Fatfinn

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 07.11.2020. 23:36

Jenkkifoorumeissa varoittavat takaiskun asennusta ilman paluulinjaa. Paine voi nousta liikaa ja joku o-rengas korkkaa ja aiheuttaa tulipalon 🔥...

Macke

Viesti Kirjoittaja Macke » 08.11.2020. 11:20

Jotenkin muistelisin että se oli 250-300 euroa se moduli, että pelkästään muutaman euron takaiskun tähden vaikuttaa aivan järjenvastaiselta vaihtaa koko settiä. Ja tunnit tulee aivan varmasti täyteen siitä bensapumpustakin ennemmin tai myöhemmin, mutta jos muutamalla eurolla saa elinikää pikku vaivalla jatkettua, niin en mä näe sitä kauhean huonona asiana. Rahaa noihin katiskoihin saa kaadettua muutenkin ihan riittävästi, halusi tai ei. Jonkun kinulin tekemän pumppumodulin saa varmasti halvemmalla, mutta ei sekään nyt sitten mieltä kovasti lämmitä kun se vuoden sisään leipoo. Ei minua ainakaan kiinnosta sitä tankkia irrotella edestakas jatkuvasti, ei se kauhean kivaa ole millään tasolla. Täysin dorkaa ettei auton korissa ole avattavaa huoltoluukkua tota hommaa varten. Jos ainoa optio korjata auton toiminta on ronklata sitä pumppuyksikköä itsessään niin silloin minäkin sen vaihtaisin. Tässä kohdin asia ei nyt ainakaan minun mielestä ole niin. Kukin tekee niin kuin itse tykkää.

En vieläkään hiffaa että miten se paine sieltä nousis enemmän jälkiasenteisella takaiskulla versus orkkis takaisku. Painettahan sinne tulee just sen verran kun pumppu jaksaa lykätä ja/tai mihin säädin sen rajoittaa. Ei se takaisku sitä mitenkään kertoimella kasvata, se vaan estää sen paineen lirahtamisen takaisin sinne tankkiin joko sen mäsän filtterin/paineensäätimen tai bensapumpun risan takaiskun kautta.

En osaltani tähän keskusteluun enää osallistu, vois melkein kuvitella ettei kukaan muokkaa autojaan millään tasolla...

ZJeep

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 08.11.2020. 22:49

Tankin irroitus/kiinnitys on noin tunnin homma zj:ssä ekalla kerralla, tyhjähköllä tankilla ainakin.
Vanha ripustimet kannattaa heti sahata poikki ja taittaa kierretangosta uudet.
Omaan zj:hin meni rahaa n.350€ kun rakensin 10mm id meno-paluu linjat uusiksi after market pumpulla filterillä ja regulla. Halvemmalla tekee jos vaihtaa an liittimet hydrauliikka osiin eikä ole hirveitä teho vaatimuksia pumpun suhteen.
Ei tullut takaiskua laitettua mutta pitää vaihtelevasti linjapaineen yön yli.
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Fatfinn

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 10.11.2020. 11:18

Tuli laitettua se takaisku tankin ja suodattimen väliin. Hyvin lähtee nyt käyntiin.

Käytin auki vanhaa polttoainesuodatinta ja voi jeezuz kun oli tukossa ja täynnä kökköä 😲

Kirjoita vastaus