Joni. kirjoitti:oonko ymmärtäny aivan väärin mutta jos simpukassa olisi klappia niin autoa pitäisi ohjastaa kokoajan?
Ei välttämättä, riippuu missä/ miten sitä klappia on. Mulla oli ZJ:n alkuperäisessä simpukassa väljää mutta auto meni kuin kiskoilla, nyt on XJ:stä täysremontin läpikäynyt täsmälleen samanlainen simpukka ilman mitään väljää mutta silti "perusjenkki" nyt eli seilaa pitkin tietä

Pitää kyllä vähän simpukkaa säätää, mutta ei tuota kokonaan pois saa.
ja eikös se simpukka oo tossa kiristettävissä siitä päällä olevasta ruuvista?
Kyllä siitä saa säädettyä hammaskosketuksen välystä ja "kireyttä", mutta liian piukaksi ei auta kiristää siitä. Alkaa muuten syödä laakereita ja on vähän tahmea palauttamaan jos liikaa innostuu.
varmaksi en sano mutta siinä pitarmin nivelessä saattoi näkyä välystä sekä siitä rattiakselistä kun otti kiinni ja pyöritteli niin kuului pientä kolinaa mutta ratista kun kääntää niin renkaat liikkuu kuitenkin heti.
Jos sektoriakselin päässä tuntuu välystä, niin sieltä on luultavasti alempi laakeri kulunut. Todennäköisesti silloin myös hieman tihkuu öljyä. Jos taas on akselinsuuntaista (ylös-alas) välystä niin sitten on säätö vähän viturallaan. Kolinaa voi tulla monesta paikkaa, mutta sen aiheuttaja ei selviä kuin olemalla rähmällään auton alla kun joku toinen pyörittää rattia. Itselle ei ainakaan ole tullut rattiakselin nivelen väljiä pahemmin vastaan, mutta voihan sekin kulahtaa.. Eli todennäköinen syy on alueella simpukka -> siitä akselillepäin.
ja jos noita raidetangon päitä alkaa menemään uusiksi niin olisko viisainta vaihtaa esim jamantilla myynnissä olevaan hd sarjaan jossa se ohjaus muuttuisi.
Miksipä ei, ainakin siinä on järeämpää tekoa olevat varret.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä