Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Hain mätänetistä peräöljyä ja kyl sinne semmone 500-600ml hujahti. Tänään vähän tutkin tarkemmin ja ei nyt mitään erikoisen kovia välyksiä tunnu takana olevan kun koitti rengas kiinni heilutella. Eli laakeri ilmeisesti ihan ok mutta kun akseli täytyy nykästä pihalle niin samallahan tuon laakerinkin uusii. Jamantin sivuilla olikin ihan ohjeet vaihto operaatioon mutta täytyy pohtia että veisikö johonkin korjaamoon tuon vaihdettavaksi kun ei ihan kaikkia työkaluja operaatioon löydy itseltä. Perkule että voikin ärsyttää tämäkin..
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä nikked, muokattu yhteensä 25 kertaa
Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Turhautumisesta selvittyäni päätin että eihän Rändiä nyt voi ihan kenen tahansa käsiin päästää joten vaihdoin stefan + laakerin samaan syssyyn itse.
Tämä viikko ollut lomaa ja lähdettiin perheen kanssa risteilylle maanantaina niin samalla hain parinkympin liukuvasaran itselleni biltemasta. Laivalta kotiin päästyä aloitin keskiviikkona perän purku operaation. Eihän siinä kun pers auki ja öljyt valutteli pois. Sit käänteli kardaanista perän oikeaan asentoon että pääsi käsiksi "keskitapin" pulttiin. Tässä kohtaa tosin löysin aukon työkalu katraassani, ei löytynyt 1/4" lenkkiä tai hylsyä.
Tämä viikko ollut lomaa ja lähdettiin perheen kanssa risteilylle maanantaina niin samalla hain parinkympin liukuvasaran itselleni biltemasta. Laivalta kotiin päästyä aloitin keskiviikkona perän purku operaation. Eihän siinä kun pers auki ja öljyt valutteli pois. Sit käänteli kardaanista perän oikeaan asentoon että pääsi käsiksi "keskitapin" pulttiin. Tässä kohtaa tosin löysin aukon työkalu katraassani, ei löytynyt 1/4" lenkkiä tai hylsyä.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä nikked, muokattu yhteensä 25 kertaa
Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Nyt on tuntunut Rändi pelaavan ihan hyvin niin pääsinhän vähän "harrastamaankin" pelkän korjaamisen sijaan. Viime kesänä tehty 3" pakoputki ollut minulle pettymys koko olemassa olonsa ajan. Löysin tallista vanhan simonsin pikku vaimentimen tosin 2,5" ja siintä tuli idea tehdä putki taas uudestaan.
Eli nyt 2,5" änkkäri on katalysaattorin paikalla ja siintä vain 3" putkea loppuun asti. Täytyy sanoa että kyllä itsellä ainakin muuttui ääni maailma kerta heitolla parempaan suuntaan. Nyt tuntuu että konehuoneessa on V8 eikä aja mitään "priussia"
Tällä kertaa ei ole kuvia harrastelusta tarjota mutta jos kelpaa niin alla olevasta linkistä voi katsoa muuttuiko äänet yhtään.
Jokin aika sitten hankin action kameran niin nyt oli hyvä ottaa vähän "matskuu" ja harjoitella editointia.
https://www.youtube.com/watch?v=SEMyl3fSAdc
Ps. Pahoitteluni videon karmeasta "ralli-englanti" selostuksesta
Eli nyt 2,5" änkkäri on katalysaattorin paikalla ja siintä vain 3" putkea loppuun asti. Täytyy sanoa että kyllä itsellä ainakin muuttui ääni maailma kerta heitolla parempaan suuntaan. Nyt tuntuu että konehuoneessa on V8 eikä aja mitään "priussia"

Tällä kertaa ei ole kuvia harrastelusta tarjota mutta jos kelpaa niin alla olevasta linkistä voi katsoa muuttuiko äänet yhtään.
Jokin aika sitten hankin action kameran niin nyt oli hyvä ottaa vähän "matskuu" ja harjoitella editointia.
https://www.youtube.com/watch?v=SEMyl3fSAdc
Ps. Pahoitteluni videon karmeasta "ralli-englanti" selostuksesta

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Varmaan tarttis kuitenkin katalysaattorinkin jos meinasit leimata auton.. etenkin, kun katin poistosta ei oikeastaan ole minkään sortin hyötyä ylipäätään. Hyvin läpivirtaava katti niin pysyy äänet ja virtaus kunnossa. Esim. US Partsista saa Magnaflown 3" sisään-ulos (rosteri) katin n.100€ hintaan. Ei mielestäni paha ollenkaan, ja toimii oikein hyvin 
Millainen oli vanha 3" vaimennin? Joku villavaimennin missä mölyt kulki kiemuroiden kautta pöntön läpi? Tuo 2.5" Simons on varmaan suoralla putkella oleva villavaimennin?

Millainen oli vanha 3" vaimennin? Joku villavaimennin missä mölyt kulki kiemuroiden kautta pöntön läpi? Tuo 2.5" Simons on varmaan suoralla putkella oleva villavaimennin?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Joo tääl päin on nii ahdasmielisiä katsastus setiä että ei näil mölyil leimaa antaisi varmaa. Seuraavaa leimaa varten vaihdan vanhan putken takas. Toi mun katalysaattori on magnaflow oma mut joku 2" tai sinnepäin. Vähän tulee minusta "alavääntöä" lisää kun ei ole katalysaattori ?Timo L kirjoitti:Varmaan tarttis kuitenkin katalysaattorinkin jos meinasit leimata auton.. etenkin, kun katin poistosta ei oikeastaan ole minkään sortin hyötyä ylipäätään. Hyvin läpivirtaava katti niin pysyy äänet ja virtaus kunnossa. Esim. US Partsista saa Magnaflown 3" sisään-ulos (rosteri) katin n.100€ hintaan. Ei mielestäni paha ollenkaan, ja toimii oikein hyvin
Millainen oli vanha 3" vaimennin? Joku villavaimennin missä mölyt kulki kiemuroiden kautta pöntön läpi? Tuo 2.5" Simons on varmaan suoralla putkella oleva villavaimennin?
3" vaimennin ei oo ihan suora mut läpi näkee kumminkin. Simonssin sekin on. Oli minusta aivan turhan konservatiivinen, Rändi oli ku hybridi

NOOH Uneksiahan pitää...
Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Ainoat suoraan sopivat peltisarjat on Doug Thorleyn midlengthit, ja nimenomaan ZJ:hin tarkoitetut. Maksaa 750$ + lähetyskulut, tulli & alv.
Modaamalla menee aika hyvin esim. Dodge Dakota RT:n (missä siis on 5.9) shortyt, ja muutama muukin. Niitä saa alkaen pari sataa taalaa per sarja. Toki midlengthit tai täyspitkät olisi parempia, mutta vakiokoneen kanssa nyt oikeastaan aika sama.
Mulla on tuollaiset dakota rt:n shortyt itse modattuna, 2,5" downpipet, ja y-haarasta taakse 3" putki. Magnaflown vapaavirtauskatti, flowmasterin 3" delta50- sarjan kammiovaimennin (eli vain kammiot, ei villaa sisällä) ja 45° mutka alas ennen taka-akselia. En ole nähnyt mitään tarvetta aidolle tuplaputkelle.. eikä se oikein edes mahtuisikaan
edit: Tuossa alukansilla ja lievällä virinokalla, mutta ei kuulostanut kovin paljon erilaiselta vakionokalla ja vakioilla valurautapakosarjoilla.
https://youtu.be/_7Eju3zOW7c
Modaamalla menee aika hyvin esim. Dodge Dakota RT:n (missä siis on 5.9) shortyt, ja muutama muukin. Niitä saa alkaen pari sataa taalaa per sarja. Toki midlengthit tai täyspitkät olisi parempia, mutta vakiokoneen kanssa nyt oikeastaan aika sama.
Mulla on tuollaiset dakota rt:n shortyt itse modattuna, 2,5" downpipet, ja y-haarasta taakse 3" putki. Magnaflown vapaavirtauskatti, flowmasterin 3" delta50- sarjan kammiovaimennin (eli vain kammiot, ei villaa sisällä) ja 45° mutka alas ennen taka-akselia. En ole nähnyt mitään tarvetta aidolle tuplaputkelle.. eikä se oikein edes mahtuisikaan

edit: Tuossa alukansilla ja lievällä virinokalla, mutta ei kuulostanut kovin paljon erilaiselta vakionokalla ja vakioilla valurautapakosarjoilla.
https://youtu.be/_7Eju3zOW7c
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
: Tuossa alukansilla ja lievällä virinokalla, mutta ei kuulostanut kovin paljon erilaiselta vakionokalla ja vakioilla valurautapakosarjoilla.
https://youtu.be/_7Eju3zOW7c
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härp
Hyvältä kuulosti !
Näin ymmärsin itekki et ei oo ku yks suoraan käyvä sarja. Nooh voi olla et on parempi olla "virittelemättä liikaa". Täytyy aina visioida kaikenlaista et pysyy mieli virkeänä. Tällä hetkellä mielessä pyörii:
- -kaarilevikkeiden teko
-Mahdollisesti uusi väritys autoon
-Snorkkeli
-isommat pyörät
-leveemmät vanteet
-vähän korkeutta lisää
-lisää poppivehkeit
-unohtamatta repsikan helmapalkin paikoilleen laittoa
-etupuskuri uusix
- takapuskuri uusix
-sumuvalojen kytkentä
-eri huolto toimenpiteet
Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"
Kyllä Dodge Dakota R/T:n shorty- sarjat saa sopimaan pellin alle, vaikka tiukkaa onkin 
Kuskin puolella joutui hieman viistämään kollektorin kylkeä (n.1cm, ei haittaa mitään), ja siirtämään downpipen mutkaa muutama sentti taaemmas. Matkustajan puolella teoriassa mahtuu, käytännössä kun kone kaasua painaessa heiluu, niin se osuu koriaisan kylkeen. Olisi pitänyt vähän muokata 4.- ja 8. pyttyjen primääriputkien yhtymäkohtaa kollektorin kyljeltä. Sentin lisätila olisi varmaan riittänyt. Toinen vaihtoehto olisi viistää ko. kohdalta korista pieni pala ja paikata. Jos on hitsausvehkeet, niin tuolla tavalla saa kyllä hyvin kohtuuhintaan toimivat röörit.
Kaveri juuri tilasi Summitracingistä niiden omat Moparin vanhemman LA- koneen "block hugger" peltisarjat, missä on downpipe:ien lähdöt keskellä. Nekin kuulemma saa toimimaan.. selviää kuukauden sisään miten helposti.
Tässä nämä omat muokatut versiot paikallaan. Löytyy joitain kuvia muokkauksista jos tarvitset.



Kuskin puolella joutui hieman viistämään kollektorin kylkeä (n.1cm, ei haittaa mitään), ja siirtämään downpipen mutkaa muutama sentti taaemmas. Matkustajan puolella teoriassa mahtuu, käytännössä kun kone kaasua painaessa heiluu, niin se osuu koriaisan kylkeen. Olisi pitänyt vähän muokata 4.- ja 8. pyttyjen primääriputkien yhtymäkohtaa kollektorin kyljeltä. Sentin lisätila olisi varmaan riittänyt. Toinen vaihtoehto olisi viistää ko. kohdalta korista pieni pala ja paikata. Jos on hitsausvehkeet, niin tuolla tavalla saa kyllä hyvin kohtuuhintaan toimivat röörit.
Kaveri juuri tilasi Summitracingistä niiden omat Moparin vanhemman LA- koneen "block hugger" peltisarjat, missä on downpipe:ien lähdöt keskellä. Nekin kuulemma saa toimimaan.. selviää kuukauden sisään miten helposti.
Tässä nämä omat muokatut versiot paikallaan. Löytyy joitain kuvia muokkauksista jos tarvitset.


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä